طرز تهیه رشته پلو قیصی آذربایجان خوشمزه و متفاوت

منبع: آکا

9

1402/3/18

18:45


رشته پلو با قیسی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که طرفداران خاص خود را دارد.. طرز تهیه رشته پلو با قیسی

رشته پلو قیسی یا همان قیسی پلو یک غذای سنتی و محبوب در شهر تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان است که از ترکیب برنج، برگه زردآلو، قیسی و چند ماده غذایی دیگر تهیه می شود و به عنوان یک غذای خوشمزه بدون گوشت، میتوان آن را تهیه و سرو کرد.

در این مقاله از مجموعه مقالات آکاایران به شما طریقه ی درست کردن رشته پلو قیصی را آموزش میدهیم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

 

طرز تهیه رشته پلو قیصی

 

مواد لازم رشته پلو قیصی برای 4 تا 6 نفر :

 

مواد لازم

اندازه

مقدار / کالری

برنج

2 پیمانه

100 گرم / 360 کالری

رشته پلویی

1 پیمانه

نامشخص

برگه زرد آلو

100 گرم

100 گرم / 25 کالری

قیصی

100 گرم

نامشخص

کره

100 گرم

100 گرم / 737 کالری

زعفران دم کرده

1 قاشق غذا خوری

100 گرم / 310 کالری

نمک، فلفل، زردچوبه

به میزان لازم

100 گرم / 0 کالری

پیاز داغ

2 قاشق غذا خوری

100 گرم / 164 کالری

دارچین

1 قاشق چای خوری

100 گرم / 261 کالری

شکر

1 قاشق غذا خوری

100 گرم / 400 کالری

غذا چی بپزم؟ | طرز تهیه رشته پلو با قیسی

طرز تهیه رشته پلو قیصی :

*. آکاایران : برنج را که از 3 ساعت قبل با نمک خیس کرده‏ اید، در آب جوش بریزید؛ در حد آبکش شدن که رسید، رشته پلویی را اضافه کنید. چند جوش که زد آن را آبکش نمایید.برگه زرد‏آلو و قیصی را حدود نیم ساعت در آب گرم خیس کنید.

*. بعد آن را شسته و با کره داغ شده در ظرفی بریزید.روی آن را پیاز داغ، شکر، زردچوبه و فلفل بریزید و کمی تفت دهید. زعفران را نیز اضافه کنید.کف قابلمه را از مواد ته دیگ مورد علاقه ‏تان قرار دهید، کمی برنج آبکش شده روی آن بریزید.

*. سپس از مواد لا به لای برنج بریزید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.برنج را در ظرف مناسب ریخته روی آن را با برگه‏ های قیصی، کمی دارچین، خلال پسته و در صورت دلخواه، فیله مرغ سُرخ شده تزیین کنید.

 

انرژی کل : 2500 کیلو کالری

خواص زردآلو (۱۰ خاصیت میوه زرد آلو + ویتامین ها و ارزش غذایی)

خواص زرد آلو :

*. خوردن زردآلو صبح ناشتا خوب نیست ممکن است باعث دل درد شود. اگر چنین شد کمی از کوبیده انسیون با شکر میل شود.مغزهسته زردآلو اگر تلخ باشد طبع آن گرم و خشک است.دانه شیرین آن مقوی نیروی جنسی است و چون دیرهضم است باید با نمک بو داده و خورده شود.

*. برای از بین بردن کرم معده 5 گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتیاط مصرف شود.برای خرد کردن سنگ مثانه 5 گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتیاط مصرف شود. سپس هر 4 ساعت یک لیوان عرق خارشتری.

*. برای تسکین بیشتر دردگوش و رفع سنگینی شنوایی چند قطره از روغن دانة تلخ زردآلو در گوش بچکانید. البته بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود. زیرا گوش مجرای خارجی برای بیرون راندن روغن ندارد در نتیجه باید شستشو شود.

 

اختصاصی آکاایران

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو