استیبل کوین چیست؟ | صفر تا صد

استیبل کوین چیست؟ | صفر تا صد


منبع: پلازا

4

1402/3/18

18:46


استیبل کوین چیست؟ | صفر تا صد

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با معرفی پرداخت همتا به همتا در شبکه‌ای غیرمتمرکز تحول بزرگی در زمینه مالی ایجاد کردند. با این حال نوسانات شدید و دائمی قیمت‌ها سبب شد تا بازار نیاز به ارز دیجیتالی پیدا کند که ارزش ثابتی داشته باشد. از این رو استیبل کوین‌ها طراحی و وارد بازار شدند.

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که استیبل کوین چیست و چه کاربردی دارد. در واقع می‌توان گفت که استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که با هدف کاهش نوسانات قیمتی و ذخیره بها و ارزش رمزارزها به وجود آمده‌اند. رمزارزهای باثبات یا ارزهای دیجیتال پایدار کاربردی فراتر از بازار کریپتو کارنسی دارند. به گونه‌ای که با فراهم کردن امکان انتقال سریع و ارزان پول در تمام نقاط جهان، ثبات ارزشی و بهره گیری از شبکه بلاک چین توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با اینکه استیبل کوین چیست، کاربردها و انواع آن بیشتر صحبت کنیم.

ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین چیست؟

ارز دیجیتال پایدار ارزی است که بر بستر بلاک چین ضرب یا صادر شده و قیمت آن وابسته به دارایی‌های فیزیکی همچون دلار یا ارز فیات، فلزات گرانبها همچون طلا و همینطور سایر ارزهای رمزنگاری شده می‌باشد. این نوع وابستگی یا در واقع داشتن دارایی فیزیکی به عنوان یک پشتوانه سبب ثابت و پایدار ماندن قیمت استیبل کوین می‌گردد. دانستن اینکه استیبل کوین چیست و ماهیت آن می‌توان گفت که این رمزارزها همانند دیگر ارزهای دیجیتال قابلیت خرید و فروش و به طور کلی معامله کردن را داشته و می‌توان آن‌ها را در کیف پول دیجیتال ذخیره نمود.

سوالی که در این بخش ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که کدام ارزهای دیجیتال استیبل کوین هستند؟ از مهم‌ترین استیبل کوین‌ها می‌توان به تتر، USDC و BUSD اشاره کرد که پشتوانه آن‌ها دلار آمریکا بوده و همیشه قیمت ثابتی برابر با یک دلار آمریکا دارند.

استیبل کوین‌ها صرف نظر از اینکه بازار ارزهای دیجیتال چه وضعیتی دارد، همیشه ارزش یکسان و پایداری دارند و نوسانات قیمتی بازار تاثیری بر آن‌ها ندارد. به عنوان مثال حتی اگر بهای ارزهایی همچون اتریوم یا بیت کوین دچار صدها دلار کاهش و یا افزایش گردد؛ باز هم یک واحد تتر و یا دیگر استیبل کوین‌ها ارزشی برابر با یک دلار خواهند داشت.

کاربردهای ارزهای باثبات

حال که توانستیم درکی از اینکه استیبل کوین چیست داشته باشیم می‌خواهیم به کاربردهای آن نیز نگاهی بیندازیم. همانند سایر دارایی‌های دیجیتال اصلی‌ترین کاربرد استیبل کوین‌ها ذخیره ارزش و وسیله‌ای برای مبادله می‌باشد. نوسانات قیمت به وسیله این ارزهای باثبات برای مدت کوتاهی به تعویق افتاده و این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند که بتوانند به جایگاه امنی برسند.

موارد دیگری که می‌توان استیبل کوین‌ها را در آن‌ها به کار برد در جهت رشد امور مالی غیرمتمرکز همانند وام دهی، وام گیری و تامین نقدینگی می‌باشد. به کار بردن ارزهای پایدار به جای رمزارزهایی مانند بیت کوین این اطمینان را به سرمایه گذاران و تریدرها می‌دهد که می‌توانند توکن‌های خود را با قیمت یک دلار به فروش برسانند. از طرفی دیگر این ارزها برای تریدرها و سرمایه گذاران پناهگاهی امن محسوب می‌شود.

ایفای نقش ارزهای فیات

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که ثبات و پایداری قیمت در استیبل کوین‌ها سبب می‌شود که بتوان آن‌ها را از لحاظ لیکوئیدیتی یا قدرت نقدشوندگی تقریبا با پول نقد هم سطح و هم تراز دانست. به عبارت دیگر به وجود آمدن استیبل کوین‌های وابسته به پول جهت ایفای نقش ارزهای فیات در دنیای دیجیتال می‌باشد. جهت مشاهده لیست 10 تا از بهترین استیبل کوین ها کلیک کنید.

به علاوه  نوسانات قیمتی شدید ارزهای دیجیتال آن‌ها را به گزینه نامناسبی جهت پرداخت بدهی مبدل می‌کند؛ چرا که در زمان تسویه تراکنش احتمال آن وجود دارد که ارزش کوین مورد نظر در مقایسه با زمان ارسال آن به مقدار چشمگیری تغییر یافته باشد. بر همین اساس از استیبل کوین‌ها به جای این ارزها استفاده می‌شود تا از هرگونه خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

داشتن ارزهای فیات برای بسیاری از سرمایه گذاران مسئله چالش برانگیزی به شمار می‌رود. چرا که بسیاری از صرافی‌ها امکان خرید با ارز فیات را برای کاربران فراهم کرده‌اند؛ اما امکان ترید با آن‌ها وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه می‌دانیم استیبل کوین چیست می‌توان درک کرد که به دلیل رمزارز بودن آن در تمام صرافی‌ها قابلیت خرید و فروششان وجود دارد.

گرفتن وام برای خرید ارزهای دیجیتال

اگر بخواهید بدون استیبل کوین‌ها اقدام به گرفتن وام جهت خرید رمزارزها نمایید باید ریسک و خطر بسیار زیادی را به جان بخرید. چرا که احتمال از بین رفتن ارزش دارایی‌های شما در زمانی بسیار کوتاه وجود دارد. همچنین اگر بخواهید دستمزد خود را به رمزارز دریافت کنید و ارزش ارز دیجیتال به طور ناگهانی سقوطی وحشتناک را تجربه کند چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلما در این میان شما متحمل ضرر بزرگی خواهید شد.

ایجاد مکانی امن برای ذخیره دارایی کاربران

یکی از کاربردها و دلایل مجبوبیت ارزهای باثبات ایجاد شرایطی برای ذخیره امن دارایی‌ها در زمان تلاطم و نوسانات بازار کریپتو کارنسی است. در زمان‌هایی که احتمال سقوط قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد تریدرها می‌توانند با تبدیل ارزهای خود به انواع استیبل کوین‌ها از کاهش ارزش دارایی خود جلوگیری نمایند. بدین ترتیب نیازی به تبدیل مستمر ارزهای دیجیتال به فیات نخواهد بود. این کار علاوه بر آسان و سریع بودن نسبت به نقد کردن سبب حذف هزینه تراکنس‌های بانکی نیز می‌شود.

مزایای ارزهای دیجیتال پایدار

  • به طور معمول پشتوانه بیشتر استیبل کوین‌ها دارایی‌هایی از دنیای واقعی می‌باشد.
  • استفاده از آن‌ها محدود به یک نقطه نیست و در معاملات جهانی کاربرد دارند.
  • هزینه تراکنش و میزان کارمزد ارزهای دیجیتال باثبات پایین و به صرفه‌تر است.
  • انتقال این کوین‌ها با سرعت بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال اصلی انجام می‌گیرد.
  • سرمایه گذاران و تریدرها جهت حفظ دارایی خود در بازارهایی که نوسان بالایی دارند از استیبل کوین‌ها بهره می‌گیرند.
  • تهیه این ارزها برای تمام افراد در هر نقطه جهان امکان پذیر می‌باشد.

معایب استیبل کوین‌ها

  • اگر بدانید که استیبل کوین چیست حتما در جریان خواهید بود که این ارزها به وضعیت بازار کریپتو و موسسات خاصی وابسته می‌باشند.
  • همراه با از بین رفتن بازار کریپتو کارنسی سرمایه به کار گرفته شده در استیبل کوین‌ها نیز از بین می‌رود.
  • در میان انواع ارزهای باثبات، استیبل کوین‌های الگوریتمی قابلیت دستکاری دارند.
  • از آنجا که ارزهای فیات پشتوانه این رمزارزها می‌باشند قوانین آن‌ها نیز بر ارزهای پایدار تاثیرگذار خواهد بود.

زیر سوال بردن اصول ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده

همانطور که می‌دانید شبکه بلاک چین به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز و بدون اداره شدن و نظارت نهاد یا سازمانی مرکزی به وجود آمد. همچنین این سیستم با ارائه تمام جزئیات به صورت کاملا شفاف به تمام کاربران از دست‌کاری، سانسور و ایجاد بسیاری از مشکلات جلوگیری نموده است.

حال با اشراف به دانستن اینکه استیبل کوین چیست؛ باید گفت که نوعی از این رمز ارز پایدار که فیات را به عنوان پشتوانه خود دارد از داشتن این ویژگی‌ها تا حد بسیاری محروم است. به عنوان مثال ارزهایی همچون تتر، یو اس دی کوین و بایننس دلار به شدت متمرکز بوده و یک شرکت خاص آن‌ها را در اختیار دارد. این موضوع می‌تواند سبب نگرانی کاربرانی شود که ساکن کشورهای تحریم شده می‌باشند.

از آنجا که در سیستم‌های متمرکز امکان ردیابی آدرس آیپی دستگاه‌هایی که کیف پول‌ها بر آن‌ها نصب شده‌اند وجود دارد. مسدود شدن آدرس‌هایی که به کیف پول‌های ایرانی تعلق دارند کاملا امری در دسترس به نظر می‌رسد. در واقع متمرکز بودن استیبل کوین‌ها آن را از اصول اولیه ارزهای دیجیتال یعنی غیرمتمرکز بودن بسیار دور کرده است.

از دیگر مواردی که می‌توان  به آن اشاره کرد زیر سوال بردن خاصیت ناشناس یودن آدرس‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی است. در شبکه استیبل کوین‌ها با استفاده از ابزارهای ردیابی حرفه‌ای گاهی می‌توان هویت یا آدرس مالک را پیدا کرد. همچنین به دلیل متمرکز بودن شبکه این ارزها ردیابی مبدا و مقصد امکان پذیر می‌باشد که سبب زیرسوال بردن اصل ارزهای دیجیتال می‌گردد.

خرید استیبل کوین

با توجه به مزیت‌های توضیح داده شده و حتی با وجود برخی معایب در رابطه با اینکه استیبل کوین چیست؛ می‌توان به این نتیجه رسید که خرید ارزهای پایدار از جهت‌های مختلف برای تریدرها امری ضروری است. چرا که بدون این ارزها که ثبات قیمتی بالایی دارند در بازار پر از نوسان ارزهای دیجیتال احتمال ضرر بسیار زیاد است.

بهترین استیبل کوین برای ایرانیان را می‌توان تتر یا هر استیبل کوینی که پشتوانه دلاری دارد دانست؛ چرا که قیمت دلار در ایران روز به روز درحال افزایش است. توصیه می‌شود پیش از خرید این ارزها ابتدا از طریق معرفی بهترین استیبل کوین ها از انواع آن‌ها اطلاعات کافی به دست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو