تتر (Tether) چیست؟

تتر (Tether) چیست؟


منبع: پلازا

3

1402/4/29

17:50


تتر (Tether) چیست؟

امروزه کمتر کسی است که با فضای ارزهای دیجیتال آشنا باشد اما نام تتر به گوشش نخورده باشد. اما در واقع تتر (Tether) چیست؟ چرا سرمایه گذاران ارز دیجیتال به تتر، استیبل کوین می‌گویند؟ پیشنهاد می‌کنیم که در این مقاله با پلازا همراه باشید تا به شکل مفصل به بررسی این موضوع بپردازیم که ارز دیجیتال تتر چیست و خرید و نگهداری آن چگونه است.

به زبان ساده تتر چیست؟

تتر (Tether) چیست؟

تتر یکی از انواع ارزهای دیجیتال و به نوعی استیبل کوین است، به بیان بهتر می‌توان گفت که هر یک تتر با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

منظور از استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یا کوین پایدار درواقع کوین‌هایی در دنیای ارزهای دیجیتال با قیمتی ثابت هستند. عموما چنین کوین‌هایی از پشتوانه محکم دلاری برخوردار هستند. اما بایستی اشاره کرد که تمامی استیبل کوین‌ها توسط ارز بین المللی دلار پشتیبانی نمی‌شوند بلکه برخی از رمز ارزها با طلا، ارزهای دیجیتال دیگر و… پشتیبانی می‌شوند.

نتیجه گیری: تتر، گونه‌ای از ارزهای دیجیتال است که قیمت هر واحد از آن با یک واحد از دلار آمریکا برابری می‌کند.

تتر از چه زمانی پدید آمد؟

تتر (Tether) چیست؟

نسخه اولیه ارز دیجیتال تتر، در ابتدا Realcoin نام داشت. درواقع ارز دیجیتال تتر نخستین بار در ماه ژوئیه سال 2014 میلادی توسط آقای Brock Pierce به عنوان یک استارتاپ نوظهور رونمایی شد. پس از معرفی این استارتاپ، وب سایت این شرکت اعلام کرد که در هنگ کنگ دارای شخصیت حقوقی بوده و همچنین دفاتری حقوقی به شکل قانونی در کشور سوئیس دارد. عموما براساس مقالات منتشر شده برخی تصور می‌کنند که موسس صرافی  Bitfinex، جیانکارلو دزوینی، به عنوان مسئول ایجاد تتر شناخته می‌شود، اما باید اشاره کرد که نمایندگان تتر و Bitfinex چنین موضوعی را رد کرده‌ و پیش‌تر عنوان‌ کرده‌اند که این دو به طور کامل از یکدیگر جدا هستند.

چرا ارز دیجیتال تتر اهمیت زیادی دارد؟

تتر (Tether) چیست؟

یکی از سوالاتی که برخی از سرمایه گذاران می‌پرسند این است که چرا امروزه ارز دیجیتال تتر تا به این اندازه اهمیت دارد؟ درواقع برای پاسخ به این سوال بایستی اشاره کرد که امروزه رمز ارز تتر یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین ارزدهای دیجیتال در بازار است. ارز دیجیتال تتر از آن‌جایی که انعطاف پذیری بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند، گاها در برخی از صرافی‌ها به عنوان جایگزینی برای دلار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای پاسخ به چرایی اهمیت و نقش مهم رمز ارز تتر در دنیای ارز دیجیتال بایستی به شکل مفصل‌تر توضیحاتی را ارائه دهیم.

اختلاف را کاهش می‌دهد

امروزه شما به راحتی می‌توانید با کمک تتر، با کمترین میزان اختلاف، ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کنید و از نوساناتی که در بازار شکل می‌گیرد در امان باشید.

مدل‌های پرداخت

علاوه بر مزیت گفته شده، ارز دیجیتال تتر همانند سایر ارزهای دیجیتال توانایی استفاده در سیستم‌های معاملاتی بین اللمللی را دارا است. رمز ارز تتر بدون نیاز به پرداخت هزینه انتقال مازاد، قابل ارسال در تمامی صرافی‌ها و در تمامی نقاط جهان است. نکته جالب دیگری که درمورد تتر وجود دارد این است که ارسال تتر به آسانی بیت کوین رخ می‌دهد.

جابجایی آسان پول

از زمان عرضه ارز دیجیتال تتر، انتقال پول حقیقی آسان‌تر شده است. جالب است بدانید که وظیفه رمزارز تتر در برخی از نقاط جهان همین کار است. درواقع به بیان بهتر می‌توان گفت که در برخی از کشورها، تبدیل ارزهای دیجیتال به ارز فیات کار بسیار دشوار و حتی غیرقانونی است. در چنین مناطقی استفاده از ارز دیجیتال تتر می‌تواند یک گزینه هوشمندانه و منطقی باشد. از طرف دیگر رمزارز تتر بر روی بلاک چین‌های مختلف، کارمزد کاملا متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهد که چنین چیزی آن را به رقیبی بی‌بدیل برای سایر استیبل کوین‌ها تبدیل کرده است.

آیا ارز دیجیتال تتر نوعی شبکه بلاک چین است؟

بایستی بدانید که تتر، شبکه بلاک چین نیست و چیزی به نام شبکه بلاک چینی تتر وجود خارجی ندارد. همانطور که پیش‌تر گفته شد تتر ارز دیجیتالی است که در قالب شبکه‌های مختلف بلاک چین عرضه شده است. به شکل ساده‌تر می‌توان گفت که بلاک چین، زیرساخت فنی را برای انتقال تتر فراهم می‌کند و تتر صرفا واحد انتقال ارزش در شبکه بلاکچین است.

انواع مدل‌های مختلف شبکه تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر در حال حاضر در شبکه‌های بلاک چین چندین ارز دیجیتال از جمله اتریوم، ترون، سولانا، ترا و… در دسترس است. رمز ارز تتر نخستین بار بر روی شبکه بلاک چینی بیت کوین بالا آمد. نکته قابل توجه آن است که با این‌که تتر بر روی چندین بلاک چین قرار دارد، اما ماهیت کلی آن تغییری نکرده است و همچنان هر یک تتر برابر با یک دلار است. اما سوالی که ممکن است برایتان ایچاد شود این است که پس اگر ماهیت تتر تغییر نکرده پس تفاوت بین تتر er20 و trc20 در چیست؟ تفاوت تترهای مختلف تنها در سرعت انتقال و کارمزد تراکنش است. درواقع هر شبکه بلاک چین باتوجه به ویژگی‌هایی که دارا است سرعت و کارمزد متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کارمزد انجام تراکنش‌ها در تتر چگونه است؟

تتر (Tether) چیست؟

به طور کلی تتربرای انتقال پول بین کیف پول‌های تتر هیچگونه کارمزدی را دریافت نمی‌کند. از طرف دیگر کارمزد انتقال تتر از طریق سوئیفت بسیار گران بوده و به طور متوسط حدود 30 دلار آمریکا است. همچنین اگر از صرافی استفاده می‌کنید که از ارز فیات پشتیبانی نمی‌کند، بانک‌ها کارمزد اضافی تبدیل فارکس را به شکل درصدی از شما دریافت می‌کنند.

نحوه خرید تتر

چگونگی خرید تتر مانند سایر ارزهای دیجیتال است. امروزه انواع صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز برای خرید رمزارز تتر مناسب هستند و امکان تبادل آن را با تمامی ارزهای دیجیتال موجود در بازار فراهم کرده‌اند. در حال حاضر صرافی‌هایی همچون بایننس، کوکوین، هیوبی، کراکن و… بازارهای بسیار بزرگ برای خرید و فروش تتر هستند. از طرف دیگر صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون یونی سواپ امکان مبادله ارزهای مختلف را با ارز دیجیتال تتر فراهم می‌کنند.

مشکل عدم نمایش تتر در تراست ولت چیست؟

نکته‌ای بسیار مهم در هنگام خرید تتر

در هنگام خرید تتر بایستی به این موضوع توجه کنید که تتر شما دارای استاندارد کدام بلاک چین است. دروافع این موضوع می‌تواند در انتخاب کیف پول نقش مهمی را ایفا کند. بعنوان مثال اگر شما بخواهید که تتر ERC20 را به شکل استاندارد ذخیره سازی کنید بایستی از کیف پول‌های سازگار با اتریوم همچون متامسک، تراست ولت و لجر استفاده کنید.

آیا تتر دارای آینده‌ای روشن است؟

اگرچه امروزه بازار ارزدهای دیجیتال با نوسانات بسیار بزرگی روبرو شده است، اما تتر همچنان محبوب بوده و شاید حجم روزانه آن به میلیاردها دلار برسد. چنین محبوبیتی سبب شده است تا برخی از کشورهای اروپایی و چین به دنبال خلق استیبل کوین‌هایی همچون تتر باشند. بعنوان مثال چین درنظر دارد تا یوان دیجیتال خود را راه اندازی کند. به همین جهت برخی از تحلیل‌گران بازار تصور می‌کنند که تتر رقابتی سخت را در پیش دارد.

آیا جایگزینی برای تتر وجود دارد؟

برخی از سرمایه گذاران ایرانی درمورد استفاده از تتر نگرانی دارند و ترجیح می‌دهند تا به دنبال جایگزین‌های تتر باشند. شما با مراجع به سایت کوین مارکت کپ می‌تواند به 75 نوع استیبل کوین برای جایگزین تتر دسترسی داشته باشید.

بهترین جایگزین تتر چیست؟

امروزه تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال، تعدادی رمزارز را به عنوان استیبل کوین‌های جایگزین ارز دیجیتال تتر معرفی می‌کنند. برخی از این رمز ارزها عبارتند از:

  • Dai
  • TerraUSD
  • Binance USD
  • FRAX
  • TrueUSD

آیا استفاده از ارز دیجیتال تتر برای کاربران ایرانی خطری به همراه دارد؟

یکی از نگرانی‌های سرمایه گذاران ایرانی که شاید بتوان گفت مهم‌ترین نگرانی آن‌ها است، این است که آیا ارز دیجیتال تتر برای سرمایه گذاری خطراتی را به همراه دارد؟ برخی از سرمایه گذاران ایرانی درمورد متمرکز بودن تتر نگرانی دارند. اما از آن‌جایی که یک شرکت متمرکز مسئول ارز دیجیتال تتر است، بایستی قوانین خود را با قوانین کشورها وفق دهد. از طرف دیگر تتر برای جلوگیری از مسائل مرتبط با قانون گذاری و پولشویی، در قراردادهای هوشمند خود، کدی را تعبیه کرده است. براساس چنین کدی، تتر می‌تواند هر حسابی را که بخواهد در لیست سیاه خود قرار دهد و آن را مسدود کند. به همین جهت ممکن است این سرمایه‌ها هرگز آزاد نشوند و کاربر دیگر دسترسی به آن‌ها نداشته باشد. به همین جهت برخی عنوان می‌کنند که استفاده از تتر می‌تواند برای کاربران ایرانی با ریسک همراه باشد.

جمع بندی

در گدشته در بازه‌ای زمانی، ارز دیجیتال تتر بیش از 90 درصد از کل بازار استیبل کوین‌ها را تحت سلطه خود داشت. اما با گذشت زمان استیبل کوین‌ها متمرکز و غیرمتمرکز بیشتری به بازار عرضه شدند. در حال حاضر از رقیبان قدرتمند تتر می‌توان به USDC و BUSD اشاره کرد که هر دوی آن‌ها توصر صرافی بزرگ در دنیای ارزهای دیجیتال تولید شده‌اند. اما همانطور که اشاره کردیم، با گذر زمان بر محبوبیت و کاربرد ارز دیجیتال تتر افزوده شد و چنین چیزی سبب شد تا حتی برخی از کشورها به تولید استیبل کوین‌ها روی بیاروند و عرصه رقابت را برای تتر تنگ و تنگ‌تر کنند. در این مقاله تیم پلازا تلاش کرد تا توضیحات مفصلی را درمورد تتر ارائه دهد تا شما عزیزان آشنایی لازمه را با این ارز دیجیتال کسب کنید. اما به نظر شما آینده ارز دیجیتال تتر چگونه است؟ آیا تتر می‌تواند قدرت خود را حفظ کند؟ خوشحال می‌شویم تا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو