مزرعه ارز دیجیتال چیست؟

منبع: پلازا

4

1402/4/23

17:49


مزرعه ارز دیجیتال چیست؟

مزرعه ارز دیجیتال اصطلاحی است که در حوزه ارزهای دیجیتال زیاد شنیده می‌شود و مردم با شنیدن کلمه مزرعه ارز دیجیتال برای اولین بار ممکن است به فکر مزرعه‌ای در ذهن خود بیفتند که در کنار گندم و سایر محصولات و حتی سایر محصولات است. مزارع، یک سری دستگاه‌ها وجود دارند که بیت کوین استخراج می‌کنند یا بیت کوین را خرید و فروش می‌کنند. واقعیت کمی متفاوت از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. پس با این مقاله از پلازا همراه باشید تا بفهمید مزرعه ارز دیجیتال چیست.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

مزرعه ارز دیجیتال یکی از روش‌های استخراج ارز دیجیتال است. استخراج ارزهای دیجیتال به تنهایی یکی از راه‌های جدید کسب درآمد محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر افراد زیادی به این کار روی آورده‌اند. برای شروع مزرعه ارز دیجیتال، باید با مفاهیم اولیه مانند مفهوم شبکه بلاک چین، ارزهای دیجیتال و نحوه استخراج آشنا باشید.

تایید تراکنش‌ها و افزودن یک زنجیره جدید به شبکه بلاک چین توسط دستگاه‌هایی به نام ماینر انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وظیفه تایید تراکنش‌ها را با حل معادلات پیچیده و دشوار بر عهده دارند. با توجه به زمان بر بودن و سختی بسیار زیاد این محاسبات، حل آن‌ها از توان انسان خارج است و شما نیاز به ماشین دارید. دشواری تأیید تراکنش‌ها باعث شده است که این کار با کار در استخراج یا ماینینگ مقایسه شود و از این رو به این کار استخراج ارز دیجیتال می‌گویند.

البته در نظر داشته باشید که اگر بتوانید یک مزرعه ارز دیجیتال موفق بسازید، سود بسیار خوبی نصیبتان می‌شود و به راحتی می‌توانید از این راه کسب درآمد کنید. مزرعه ارز دیجیتال مکانی است که در آن تعداد زیادی ماشین ماینینگ مانند ASIC در حال استخراج بیت کوین هستند. استخراج بیت کوین به صورت شبانه روزی و 24 ساعته برای کسب سود بیشتر انجام می‌شود. در واقع این دستگاه‌ها هرگز خاموش نمی‌شوند. خرابی یا از کار افتادن این دستگاه‌ها می‌تواند برای صاحبان مزارع بسیار گران تمام شود.

قدرت پردازش بالا و کارکرد 24 ساعته دستگاه‌های ماینینگ به انرژی زیادی نیاز دارد. علاوه بر این، حرارت تولید شده توسط این دستگاه‌ها نیز بسیار زیاد است. بهترین کار در چنین مواقعی ساخت مزرعه استخراج است. این مزارع معمولاً در خارج از شهر ساخته می‌شوند.

چگونه با استخراج ارز دیجیتال پول در بیاوریم؟

یکی از سوالات افرادی که به تازگی با این حوزه آشنا شده‌اند این است که چگونه از طریق استخراج ارز دیجیتال کسب درآمد کنیم. همانطور که گفته شد، ماشین‌های ماینینگ مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند. این مسائل برای تایید و تایید تراکنش‌ها انجام می‌شود. با حل مسائل و تایید تراکنش‌ها، یک بلوک از شبکه بلاک چین ارز مربوطه استخراج می‌شود.

شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده است که به دستگاه‌های استخراج کننده پس از تکمیل استخراج یک بلوک پاداش می‌دهد. این پاداش به صورت همان ارز خواهد بود و پاداش برای حل مسائل دشوار ریاضی است. حال برای دریافت این پاداش باید اولین نفری باشید که مشکلات را حل می‌کند. قطعا با پیشرفت تکنولوژی به کار رفته در پردازنده‌ها، رفع این مشکلات توسط انسان امکان پذیر نیست. در این مسابقه سرعت و قدرت پردازشی دستگاه‌های شما حرف اول را می‌زند.

چرا استخراج ارزهای دیجیتال سودآور است؟

در ابتدا لازم به ذکر است که در میان هزاران ارز دیجیتال موجود، برخی از آنها قابلیت استخراج یا استخراج را دارند. منطقی است که برای کسب درآمد بیشتر ارزی را انتخاب کنید که ارزش بیشتری دارد. بیت کوین به عنوان معروف ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال به عنوان بهترین ارز دیجیتال برای استخراج شناخته می‌شود. بنابراین، اکثر مردم بیت کوین را از طریق مزرعه ارز دیجیتال استخراج می‌کنند.

دلیل سودآوری بالای ماینینگ یا فارم ماینینگ ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، ارزش بالای آنهاست. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین از نظر دلار قیمت بسیار بالایی دارند و با تبدیل این عدد به واحد پول رایج ایران، سود زیادی را شاهد خواهید بود. بنابراین، برای کسب سود بیشتر از طریق استخراج فارم، بهتر است ارزهای رمزنگاری شده با ارزش و گران قیمت مانند بیت کوین را استخراج کنید.

مروری بر تعاریف ماینینگ و ماینر

ماینینگ فرآیندی است که طی آن تراکنش ارز دیجیتال تایید می‌شود. تمام تراکنش‌های ارز دیجیتال مانند بیت کوین (btc) با استفاده از دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شود و هر تراکنش جدید مربوط به تراکنش قبلی است. هر بار که تراکنش جدیدی رخ می‌دهد، یک بلوک جدید به شبکه بلاک چین آن ارز دیجیتال اضافه می‌شود. به این عملیات ماینینگ می‌گویند و به فردی که این فعالیت را انجام می‌دهد ماینر می‌گویند.

از آنجایی که دفتر کل توزیع شده عمومی است، هر تراکنش باید برای جلوگیری از وقوع تراکنش‌های تقلبی تأیید شود. اعتبارسنجی شامل حل مسائل پیچیده ریاضی است که حل آنها دشوار است. در برخی موارد، شبکه‌ای از کامپیوترهای قدرتمند به نام Cryptominers برای حل این مشکلات پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند. هنگامی که ماینر مشکل پیچیده را حل می‌کند، حق ارسال تراکنش به دفتر کل توزیع شده را می‌گیرد و در نهایت پاداش مالی دریافت می‌کند. این پاداش به صورت ارز دیجیتال پرداخت می‌شود و معمولاً معادل همان ارز دیجیتالی است که ماینر در شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند.

برای ایجاد مزرعه ارز دیجیتال، لازم است گروهی از ماینرها با هدف فعالیت‌های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال گرد هم جمع شوند. اگرچه هرکسی می‌تواند ماینر شود و ارز دیجیتالی به دست آورد، اما هزینه تهیه سخت افزار تخصصی و تامین انرژی الکتریکی لازم برای حل این مشکلات را می‌توان بزرگترین مانع در نظر گرفت. جدای از مفهوم ماینینگ فارم، ماینرها می‌توانند شخصاً از یک ربات از بازار سیاه استفاده کنند، اما راه حل صحیح این است که ماینینگ و استخراج فارم را با استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن انجام دهید.

مفهوم مزرعه ارز دیجیتال به زبان ساده

فرآیند استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌هایی است که بسیاری از معامله گران برای به دست آوردن ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. به عبارت ساده تر، بدون ورود به دنیای تجارت و تنها با استخراج یا ماینینگ می‌توانید ارز دیجیتال کسب کنید. به عنوان مثال، هر ماینری که روی شبکه بلاک چین بیت کوین کار می‌کند، 5.12 بیت کوین به عنوان پاداش برای افزودن یک بلوک جدید و استخراج بیت کوین دریافت می‌کند.

تجهیزات مزرعه ارز دیجیتال

مزرعه ارز دیجیتال (Farm Mining) در ابعاد تخصصی تر و بزرگتر گاهی اوقات شامل یک زیرزمین یا انبار بزرگی است که در آن چندین دستگاه مدرن ASIC برای استخراج ارزهای دیجیتال قرار داده شده است. مزارع استخراج ارزهای دیجیتال معمولاً دارای فن‌های تهویه بزرگی هستند که برای خنک کردن دستگاه‌های ASIC نصب شده‌اند و همه این تجهیزات به یک منبع انرژی عظیم برای تغذیه آنها نیاز دارند. معمولاً بیش از یک متخصص روی این مجموعه کار می‌کنند و لازم است همه چیز در زمینه فعالیت‌های استخراجی به روز باشد.

ماینینگ ارز دیجیتال بسیار گران است و علاوه بر مصرف زیاد برق، کامپیوترهای ماینینگ باید مرتباً تعویض شوند. با توجه به تمامی این ویژگی‌ها، بدیهی است که برای ساخت، نگهداری و گسترش مزرعه ارز دیجیتال نیاز به سرمایه قابل توجهی دارید.

با توجه به اینکه دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال بسیار داغ می‌شوند، بهتر است مزارع ماینینگ را به محیط‌هایی منتقل کنید که دما همیشه پایین است. به عنوان مثال، مناطق جغرافیایی واقع در مناطق سردسیر همیشه گزینه مناسبی برای راه اندازی مزارع استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین یکی از راه‌های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال است که بسیاری از سرمایه گذاران را مشتاق ورود به این عرصه و کسب سودهای کلان کرده است. استخراج بیت کوین فرآیندی است که از طریق آن تراکنش‌های شبکه بیت کوین تایید می‌شود و بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند. تراکنش‌های بیت کوین توسط ماینرها تایید می‌شود. ماینر دستگاهی است که عملیات تایید تراکنش را انجام می‌دهد، اما شخصی که این دستگاه‌ها را به همراه دستگاه ماینینگ خود خریداری می‌کند، مجموعا ماینر نامیده می‌شود.

ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلوکی که استخراج می‌کنند 12.5 بیت کوین از شبکه دریافت می‌کنند که با نصف شدن اخیر بیت کوین به 6.25 بیت کوین کاهش می‌یابد. دلیل انتخاب نام ماین یا ماینینگ برای این کار این است که استخراج بیت کوین کار دشوار و ارزشمندی مانند استخراج طلا است و پاداش شبکه به ماینرها دقیقاً مطابق با تلاشی است که برای شبکه انجام می‌دهند. این پاداش ماینرها را در شبکه بیت کوین نگه می‌دارد و شبکه این ارز دیجیتال برتر را تقویت می‌کند.

مفهوم مزرعه ارز دیجیتال یا Farm Mining

Farm یک کلمه انگلیسی است که به معنی مزرعه است. در واقع استخراج فارم به معنای مزرعه استخراج است. با توجه به درآمد حاصل از ماینینگ، بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم گرفتند تعداد دستگاه‌های خود را افزایش دهند تا درآمد بیشتری کسب کنند. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که دستگاه‌های ماینینگ سروصدا و مصرف برق زیادی دارند، بنابراین نمی‌توان تعداد زیادی از دستگاه‌های ماینینگ را در کنار هم در خانه و یا در مناطق مسکونی و اداری نگه داشت.

بنابراین سرمایه گذاران در مقیاس بزرگتر سوله‌هایی را برای این کار در نظر گرفتند که بعداً به عنوان مزرعه ارز دیجیتال شناخته شد. در واقع مزارع ماینینگ یا مزارع استخراج ارز دیجیتال مکان‌هایی با صدها یا هزاران دستگاه برای استخراج بیت کوین یا ارز دیجیتال هستند. مزارع استخراج شرایط خاص خود را دارند و معمولاً خارج از شهر هستند تا صدای تولید شده توسط آنها مزاحم کسی نشود و در هزینه برق نیز صرفه جویی شود.

پس از مدتی مزارع زیادی در مناطق سردسیر ایجاد شد تا در هزینه‌های تهویه مطبوع و سرمایش صرفه جویی شود. هزینه برق در هر کشور برای استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال متفاوت است و با توجه به اینکه دولت تعرفه برق استخراج بیت کوین را اعلام کرده است، هر فردی که بخواهد در داخل کشور مزرعه ارز دیجیتال یا این عملیات را ایجاد کند، باید طبق قوانین قانونی اقدام کند.

الزامات راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال

راه اندازی فارم ماینینگ قطعا به این سادگی نیست و قبل از شروع آن باید یک سری الزامات رعایت شود. این الزامات شامل موارد زیادی است:

  • بررسی تعرفه برق استخراج ارزهای دیجیتال در داخل ایران و بررسی سودآوری و مقرون به صرفه بودن آن
  • اخذ مجوز از سازمان‌های ذیربط برای ایجاد استخراج در مزرعه
  • بررسی و مشاوره توسط تیم مجرب و متخصص در این زمینه
  • خرید تجهیزات ماینر یا Asic برای استخراج ارز دیجیتال
  • نصب دستگاه‌ها و سیستم خنک کننده در فارم ماینینگ
  • عضویت در استخر استخراج
  • ایجاد یک کیف پول برای ارسال پاداش استخراج به آدرس آن کیف پول
  • نصب و استفاده از نرم افزارهای ماینینگ مانند BTC minerو CG miner
  • تامین برق مورد نیاز استخراج
  • تامین تجهیزات تهویه و وسایل سرمایشی

اجاره مزرعه ارز دیجیتال

با توجه به اینکه مزارع ماینینگ هزینه‌های زیادی دارند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از مدتی مزارع خود را اجاره کنند. اجاره یک مزرعه ارز دیجیتالی در هر کجای دنیا امکان پذیر است، اما باید ببینید که آیا این کار مقرون به صرفه است و آیا شرایطی که باید رعایت کنید یا هزینه‌ای که برای اجاره باید بپردازید با میزان سود شما مطابقت دارد یا خیر. از استخراج البته باید گفت که در حال حاضر با شرایط و تعرفه برقی که دولت برای صنعت استخراج در ایران تعریف کرده است، شرایط استخراج ارزهای دیجیتال کمی سخت و پیچیده شده است.

البته اخیرا مزارع ماینینگ دیگری راه اندازی شده‌اند که دستگاه شما را در مزرعه خود قرار می‌دهند و درصدی از سود آنها را می‌گیرند و بقیه بیت کوین‌های استخراج شده را به شما می‌پردازند. این نوع از مزارع به عنوان میزبان عمل می‌کنند و شما دستگاه‌های ESIC خود را در مزرعه‌های آنها قرار می‌دهید و درصدی به عنوان حق میزبانی یا میزبانی از شما دریافت می‌کنند. اگر قصد انجام این کار را دارید، مطمئن شوید که مزرعه ارز دیجیتال دارای مجوز رسمی از سازمان حراست است.

بررسی اصطلاحات مفید و مهم مزرعه ارز دیجیتال

برای درک مفهوم واقعی استخراج ارز دیجیتال، لازم است با طیف تخصصی از مفاهیم و عبارات آشنا شوید. در ادامه به هر سه مفهوم اساسی مزرعه استخراج ارز دیجیتال اشاره کرده‌ایم:

سختی استخراج

یکی از دلایلی که ماینرها دیگر از تجهیزات CPU و GPU استفاده نمی‌کنند، سختی استخراج است. سیستم شبکه بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده است که هر بلوک جدید بیت کوین تنها در 10 دقیقه تکمیل می‌شود. با توجه به تمام این ویژگی‌ها، تمام مسائل پیچیده ریاضی که 5 سال پیش توسط GPU‌ها حل شده بودند، اکنون به قدری دشوار هستند که تنها با استفاده از دستگاه‌های ASIC قابل حل هستند.

یک دستگاه ASIC سرعت محاسباتی بسیار بالاتری نسبت به یک دستگاه محاسباتی CPU دارد. علاوه بر این، دستگاه ASIC دارای یک تراشه مهندسی شده است که مشکلات ریاضی مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها را با ظرفیت میلیاردها هش در ثانیه حل می‌کند. با تکیه بر سرعت بسیار بالای این دستگاه‌ها، می‌توان برای تراکنش‌هایی که در حالت عادی چندین سال طول می‌کشد، آماده شد.

مصرف برق

تجهیزات ماینینگ مزرعه انرژی زیادی برای استخراج بیت کوین مصرف می‌کند، به طوری که یک دستگاه ASIC به تنهایی بیش از 150 دلار در ماه برق برای آمریکایی‌ها هزینه خواهد داشت. به طور کلی یک دستگاه ASIC خوب باید قدرت محاسباتی بالا و مصرف انرژی بسیار کم داشته باشد. اگر بخواهید مزرعه ارز دیجیتال خود را با چندین دستگاه ASIC راه اندازی کنید، باید بیش از 30 تا 40 میلیون تومان برای برق بپردازید. هر چند در حال حاضر هیچ قانونی در ایران اجازه استفاده یکباره از این میزان برق را نمی‌دهد.

ارزش بیت کوین

درست مانند تمام ارزهای دیجیتال در دنیای ارزهای دیجیتال، ارز و قیمت بیت کوین دائما در نوسان است. در حال حاضر، در اواخر اکتبر 2022، قیمت هر واحد BTC حدود 19000 دلار معامله می‌شود. اگر قیمت هر واحد بیت کوین مثلاً به 5000 دلار کاهش یابد، تمام برنامه‌ها و برنامه‌های سودآور شما آسیب خواهند دید و ممکن است فارم ماینینگ با شکست بزرگی مواجه شود.

برآورد هزینه‌ها و سودآوری یک مزرعه ارز دیجیتالی

در حال حاضر قیمت دستگاه‌های ماینر ASIC در بازار از 40 تا 370 میلیون تومان به بالا متغیر است. همچنین برای تهیه یک کارت گرافیک قدرتمند چیزی حدود 7 تا 40 میلیون به بالا تخمین زده می‌شود. ریگ یا پلت فرم ماینینگ معمولا با ارزش حداقل 40 و حداکثر 180 میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت دستگاه‌های خنک کننده بسته به برندی که آنها را تولید کرده است. به عنوان مثال یک برند معمولی محصولات خود را از 12 تا 28 میلیون تومان به فروش رسانده است.

فضای سوله یک مزرعه ارز دیجیتال

اگر همه این هزینه‌ها را در نظر بگیریم و فرض کنیم محل مورد نظر را برای ماینینگ فارم هم دارید، احتمالا باید سرمایه اولیه‌ای بین 300 تا 800 میلیون تومان در نظر بگیرید. البته در نظر بگیرید که طبق آمار ارائه شده توسط رسانه Cryptonews، یک مزرعه ارز دیجیتال بیت کوین به طور متوسط 110000 دلار در ماه درآمد خواهد داشت. یعنی اگر همه چیز خوب پیش برود می‌توانید ماهیانه حدود 3 میلیارد و 300 میلیون تومان (با احتساب دلار 30 هزار تومان) درآمد داشته باشید.

مزرعه ارز دیجیتال رمزارز یک مجتمع نسبتاً بزرگ است که شامل تمام تجهیزات تخصصی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه محبوب خواهد بود. بدیهی است که برای راه اندازی چنین مجموعه‌ای باید سرمایه اولیه قابل توجهی داشت و از بهترین دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال استفاده کرد.

مزایای ساخت مزرعه استخراج چیست؟

مزایای مزرعه ارز دیجیتال باعث شده است که به عنوان محبوب ترین روش استخراج شناخته شود. اولین مزیت این روش سودآوری بالای آن است. استقرار تعداد زیادی دستگاه و افزایش قدرت پردازش قطعا شانس شما را برای حل مشکلات و دریافت پاداش بلاک چین افزایش می‌دهد.

از طرفی همانطور که گفته شد دستگاه‌های استخراج گرمای زیادی تولید می‌کنند و فن داخل دستگاه به گرمای آنها پاسخ نمی‌دهد؛ پس بهتر است از این دستگاه‌ها در محیط‌های خاص و از پیش مهندسی شده استفاده شود. مزارع ماینینگ معمولاً دارای تعداد زیادی دستگاه خنک کننده و فن‌های قدرتمند هستند که دمای داخل سوله یا مزرعه ارز دیجیتال را پایین نگه می‌دارند. بنابراین خطر خرابی یا آتش سوزی دستگاه‌های ماینینگ بسیار کاهش می‌یابد.

استفاده از تعداد زیادی دستگاه برای تکمیل فرآیند استخراج نیاز به انرژی زیادی دارد. تامین این انرژی از طریق برق شهری امکان پذیر نیست. به همین دلیل مزارع استخراجی در مناطق حومه شهر ساخته می‌شوند تا توانایی استفاده از منابع برق قدرتمند را داشته باشند. سر و صدای زیاد دستگاه‌ها دلیل دیگری است که ساخت مزرعه در خارج از شهر را امری مهم می‌کند.

معایب ساخت مزرعه ارز دیجیتال

دستگاه‌های ماینر نیز معایب خود را دارند. در صورت استفاده از دستگاه‌های غیر از Asic استهلاک شما بالاست و همچنین مدل‌های دیگر این دستگاه‌ها قدرت چندانی ندارند. زیرا دستگاه‌های Asic با قدرت بالا وارد شبکه استخراج بیت کوین شده‌اند و سختی شبکه را افزایش داده‌اند. از سوی دیگر، دستگاه‌های Asic ممکن است مشکلاتی داشته باشند، نه به دلیل قدرت، بلکه به دلیل قوانین شبکه بلاک چین.

زیرا دستگاه‌های Asic قدرت بالایی دارند و مزرعه‌ای از آنها می‌تواند به شبکه بلاک چین آسیب برساند و ممکن است قدرت زیادی را از آن یک نفر بگیرد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که در آینده، مدیران ارزهای مختلف به فکر تغییر شبکه بلاک چین ارزش‌هایی باشند که دستگاه‌های Asic قادر به استخراج آن نیستند. همچنین مصرف برق و صدای دستگاه‌های ماینر در برخی مدل‌ها بالاست. دستگاه‌های Asic خیلی پر سر و صدا نیستند، اما انرژی زیادی مصرف می‌کنند، اما نه به اندازه ماینرهای CPU در گذشته.

یکی دیگر از معایب دستگاه‌های قدیمی ماینر، بازنشستگی پیش از موعد آنها یا مشکلات فنی است که ممکن است برای آنها پیش بیاید. هنگام خرید ماینر، تمام اجزای آن سیستم در راستای ماینینگ کار می‌کنند و اگر قسمتی از دستگاه در حین کار دچار مشکل شود، کل سیستم را درگیر می‌کند.

عضویت در استخر ماینینگ

ساخت مزارع ماینینگ در مقایسه با استخراج انفرادی بسیار سودآور است و می‌تواند بسیار هوشمندانه باشد. از سوی دیگر، مقیاس و تعداد دستگاه‌های مورد استفاده در مزارع ماینینگ نیز می‌تواند بر سودآوری و میزان درآمد شما تأثیر بگذارد. بسته به تعداد ماشین‌ها، مزرعه شما کوچک یا بزرگ خواهد بود.

اگر مزرعه کوچکی ساخته‌اید، بهتر است به یکی از استخرهای استخراج ارز دیجیتال بپیوندید. اما اگر سرمایه زیادی دارید و می‌توانید از ماشین‌های ماینینگ زیادی استفاده کنید، ساخت مزرعه ارز دیجیتال به تنهایی برای شما سودآور خواهد بود. پیوستن به استخرهای استخراج فقط برای کسانی که مزارع کوچک دارند توصیه می‌شود.

این استخرها از تعداد زیادی میدان استخراجی در نقاط مختلف جهان تشکیل شده‌اند. به این ترتیب قدرت پردازش مزارع ماینینگ با یکدیگر تقسیم می‌شود. با افزایش قدرت پردازش، شانس استخراج بلوک برای استخر استخراج افزایش می‌یابد. به این ترتیب به جای رقابت برای ماینینگ، حل مشکلات با تقسیم قدرت پردازش آسان‌تر می‌شود و سکه‌های دریافتی بین مشترکین تقسیم می‌شود.

نکات مهم در پیوستن به استخر استخراج

چندین ارز وجود دارد که می‌توانید آنها را استخراج کنید. استخرهای استخراج از طریق سایت‌های معتبر عضو جذب می‌کنند. با مراجعه به سایت استخرهای استخراج می‌توانید مزرعه خود را ثبت کنید. نکته‌ای که در این بین وجود دارد، پشتیبانی استخر استخراج از ارز مورد نظر شما است. برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را توسط استخر استخراج کنید، آن استخر باید از ارز شما پشتیبانی کند.

علاوه بر این، مزرعه شما باید توسط استخر استخراج نیز تایید شود. یکی از مراحل تأیید شامل تأیید دستگاه ماینینگ شما است. نکته مهم دیگر مربوط به نحوه پرداخت پول ماینینگ است. پس از دریافت پاداش توسط قسمت اصلی استخر، مبلغ پاداش به روش‌های مختلف بین کشاورزان تقسیم می‌شود. برای اطمینان از سودآوری باید به روش پرداخت استخر ماینینگ مورد نظر توجه کنید.

در مراحل بعدی باید امنیت و هزینه‌های استخر را نیز بررسی کنید. چنین مواردی می‌تواند بر سودآوری شما تأثیر بگذارد. از آنجایی که تعداد ماشین‌های ماینینگ به شما قدرت پردازش بالایی می‌دهد و قدرت استخراج را افزایش می‌دهد، به طور مشابه، اندازه استخر ماینینگ نیز بر شانس دریافت پاداش تاثیر می‌گذارد.

معرفی بهترین استخرهای ماینینگ

با رشد بازار ارزهای دیجیتال و افزایش آگاهی مردم از این ارزها، تعداد استخرهای ماینینگ نیز در حال افزایش است. از این رو، یافتن یک استخر استخراج قابل اعتماد می‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. بهترین استخرهای استخراج فعال در جهان عبارتند از Ant، Slush، F2Pool، BTCC، Eligius، BTC.com  و BW.

نکات مهم استخراج در مزرعه

ایجاد یک مزرعه ارز دیجیتال برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به پول زیادی نیاز دارد. بررسی نکاتی که به شما خواهیم گفت تاثیر مستقیمی بر میزان سود یا زیان شما خواهد داشت.

مکان مناسب برای استخراج معادن در مزرعه

همانطور که گفته شد بهترین مکان برای ساخت مزارع استخراج خارج از شهر است. بهتر است از سوله برای ساخت مزرعه استفاده کنید تا فضای بیشتری به شما بدهد. به این ترتیب می‌توانید به راحتی محل هر دستگاه و تجهیزات را مشخص کنید.

یکی از نکاتی که در این بین وجود دارد، مشکل یافتن سوله مناسب است. تعداد سوله‌های خالی خارج از شهرها کم است و در بیشتر موارد باید خودتان سوله بسازید. پس بهتر است قبل از ساخت مزرعه از وجود مکان مناسب مطمئن شوید.

ارائه تجهیزات و دستگاه‌های استخراج

در قسمت الزامات تاسیس مزرعه ارز دیجیتال نیز به این نکته اشاره کردیم که خرید تجهیزات ماینینگ مهمترین قسمت ماینینگ فارم است. دستگاه‌های استخراج خارج از ایران تولید می‌شوند و به قیمت هزاران دلار به فروش می‌رسند.

با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ایران، خرید این دستگاه‌ها برای ایرانی‌ها گران تمام می‌شود؛ پس بهتر است توانایی خود را برای خرید این دستگاه‌ها بسنجید. در آینده بهتر است از دستگاه‌های جدید استفاده کنید. ما خرید ماشین‌های ماینینگ مستعمل را توصیه نمی‌کنیم. این دستگاه‌ها به مرور زمان قدرت و کارایی خود را از دست می‌دهند. افزایش کارایی دستگاه با سود دهی مزرعه ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر ماشین آلات استخراج، تجهیزات دیگری مانند خرید قفسه‌های مناسب، سیم کشی و تجهیزات خنک کننده نیز هزینه بر خواهد بود.

مصرف برق مزرعه ارز دیجیتالی

بارها اشاره کرده‌ایم که دستگاه‌های ماینینگ برق زیادی مصرف می‌کنند. حال بهتر است تعرفه مصرف برق را بسته به منطقه‌ای که مزرعه در آن ساخته شده است بررسی کنید. در بیشتر موارد ممکن است هزینه تامین انرژی بیشتر از سودآوری مزرعه شما باشد و در نتیجه پروژه ساخت مزرعه با شکست مواجه شود.

یکی از نکاتی که می‌تواند به شما در ساخت مزرعه استخراج و کاهش مصرف برق کمک کند، ساخت مزرعه در مناطق سردسیر است. اگر مزرعه‌ای که می‌سازید در مناطق سردسیر قرار دارد، بسته به دمای منطقه، به وسایل خنک کننده کمتری نیاز خواهید داشت. این می‌تواند هزینه‌های برق را تا حد زیادی کاهش دهد. به طوری که در برخی از کشورهای سردسیر، مزارع استخراج بیت کوین با حداقل دستگاه‌های خنک کننده کار می‌کنند. البته باید در نظر داشته باشید که اگرچه مزرعه ارز دیجیتال در مناطق سردسیر به دستگاه‌های خنک کننده کمتری نیاز دارد، اما همچنان باید از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

هزینه‌های اضافی در مزارع ارز دیجیتال

هزینه‌های اولیه راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال فقط شامل موارد ذکر شده نمی‌شود. برای ایجاد و مدیریت موفقیت آمیز یک مزرعه ارز دیجیتالی به نیروی انسانی نیاز دارید. این نیروها باید به صورت شبانه روزی فعال باشند و در چنین مواقعی باید از سیستم شیفت استفاده کنید. تامین هزینه‌های نیروی انسانی متخصص برای مدیریت و بررسی دستگاه‌های ماینینگ یکی از هزینه‌های اضافی ماینینگ فارم است.

علاوه بر این، تمام تجهیزات مورد استفاده در مزرعه ارز دیجیتال بسیار گران است. ارزش این دستگاه‌ها زمانی افزایش می‌یابد که بتوانید استخراج را با آنها شروع کنید. ایمن سازی محیط مزرعه و دستگاه‌های استخراج در چنین مواردی حتی بیشتر می‌شود. بنابراین لازم است با نصب دوربین‌های مداربسته و استفاده از نیروی انسانی امنیت مزرعه ارز دیجیتال خود را تضمین کنید.

تهیه سیستم اطفاء حریق یکی دیگر از هزینه‌های اضافی در استخراج مزارع است که باید در نظر گرفته شود. آتش گرفتن تنها یکی از دستگاه‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن سایر دستگاه‌ها و از بین رفتن سرمایه شما شود. اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، استفاده از خدمات مشاوران فعال در این زمینه را به شما توصیه می‌کنیم. حداقل می‌توانید از تجربه یکی از فعالان این حوزه استفاده کنید. مطمئناً استفاده از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان بر سودآوری شما تأثیرگذار خواهد بود.

چنین مشاوره‌هایی همچنین می‌تواند شما را در اخذ مجوزهای مربوطه راهنمایی کند. در ایران برای ساخت مزارع استخراجی باید از سازمان‌های مربوطه مجوز بگیرید که ممکن است به چالش تبدیل شود. چنین افرادی می‌توانند روند اخذ مجوز و ایجاد مزرعه را تسهیل کنند.

راه قانونی ساخت مزرعه بیت کوین چیست؟

قبل از بحث در مورد پارامترهای مختلف موثر بر ساخت مزرعه بیت کوین، باید با الزامات قانونی آن آشنا شویم. ساخت مزرعه بیت کوین در همه کشورها قانونی نیست و استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل مشکلاتی که برای سیستم توزیع برق ایجاد می‌کند ممنوع است. قبل از 13 آگوست 2018، راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران قانونی نبود. البته هیچ منع قانونی برای این کار وجود نداشت و بسیاری از فعالان این حوزه در سوله‌های خود به استخراج ارز دیجیتال می‌پرداختند.

با گسترش تعداد ماینرهای بیت کوین و مشکلاتی که برای سیستم برق کشور به وجود آمد، دولت تصمیم گرفت روند استخراج ارزهای دیجیتال را قانونی کند. این قانون فعالیت در حوزه استخراج ارز دیجیتال را منوط به اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنعت، استخراج و تجارت کرد. با این قانون، استخراج خانگی بیت کوین و ارزهای دیجیتال عملا ممنوع شد و تنها سرمایه گذاران بزرگ قادر به استخراج ارزهای دیجیتال هستند. طبق آخرین اصلاحیه در 25 آوریل 1400 حداقل برق مصرفی مجاز برای استخراج 100 کیلووات است.

این مقدار در آیین نامه قبلی 250 کیلووات بود که عدد بسیار بالایی بود و در آیین نامه جدید تعدیل شده است. با توجه به اینکه میانگین مصرف برق ماینرهای فعال در کشور بین 3 تا 3.5 کیلووات است، بنابراین برای راه اندازی قانونی مزرعه بیت کوین حداقل 30 ماینر نیاز است. قیمت ماینرهای مختلف با توجه به قدرت پردازش آنها با یکدیگر متفاوت است. خرید دستگاه‌های گران قیمت به معنای سود بیشتر است و بالعکس. در حال حاضر قیمت این دستگاه‌ها از 25 میلیون تا 450 میلیون تومان متغیر است.

بنابراین اگر بخواهیم بدون توجه به کارایی و تنها با توجه به میزان برق مصرفی، حداقل سرمایه برای خرید ماشین‌های ماینینگ در مزرعه ارز دیجیتال بیت کوین را بدست آوریم، باید 30 دستگاه ماینینگ 25 میلیون تومانی داشته باشیم که می‌شود 750 میلیون تومان. طبیعی است که استفاده از دستگاه‌های توان بالاتر با مصرف انرژی یکسان برای سرمایه گذار سود بیشتری دارد. بنابراین بهتر است سرمایه گذار از دستگاه‌هایی با توان بالاتر استفاده کند. اگر میانگین هزینه هر دستگاه را 250 میلیون در نظر بگیریم، سرمایه مورد نیاز 5.7 میلیارد تومان خواهد بود.

آیا راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران قانونی است؟

استخراج ارز دیجیتال از ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ در ایران قانونی شده است، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت بهینه ساز اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات دستگاه‌های ماینر و زمین مورد نظر را وارد کرده و مجوز ماینینگ دریافت کنند. اعتبار پروانه بهره برداری از معادن شش ماه است و در این مدت سرمایه گذار باید شرایط ذکر شده را داشته باشد. این مدت با ارائه گزارش سرمایه گذار به مدت شش ماه دیگر قابل تمدید است. پس از احراز شرایط و تایید سازمان صنعت، استخراج و تجارت هر استان، مجوز فعالیت مزرعه بیت کوین صادر می‌شود. این مجوز یک ساله بوده و با ارائه گزارشات لازم قابل تمدید است.

آیا راه اندازی یک مزرعه بیت کوین سودآور است؟

سودآوری بیت کوین به پارامترهای مختلفی مانند قدرت پردازش ماینر، سختی شبکه، هزینه استخر استخراج، مبلغ پاداش شبکه، قیمت بیت کوین، میزان برق مصرفی، هزینه برق و هزینه خرید دستگاه ماینر بستگی دارد. با توجه به اینکه برخی از این پارامترها مانند قیمت بیت کوین دائما در حال تغییر هستند، پاسخ این سوال نیز برای زمان‌های مختلف متغیر است. اما به طور کلی می‌توان گفت که استخراج بیت کوین تاکنون سودآور بوده و در شرایط فعلی همچنان سودآور است.

آیا استخراج ارز دیجیتال در خانه امکان پذیر است؟

طبق ماده 5 دستورالعمل اخذ مجوز استخراج ارز دیجیتال، محل واحد استخراج ارز دیجیتال باید دارای کاربری صنعتی باشد. بنابراین، استخراج قانونی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در خانه یا محل کار امکان پذیر نیست. همچنین بر اساس ماده 9 همین بخشنامه، صدور جواز تاسیس برای کاربرانی که مجموع توان مصرفی دستگاه‌های ماینینگ ارز دیجیتال کمتر از 100 کیلووات باشد، ممنوع است. با توجه به اینکه توان مصرفی اکثر ماینرها زیر 3.5 کیلو وات است لذا برای استخراج حداقل به 30 ماینر نیاز است که در محیط‌های خانگی و اداری قابل استفاده نخواهد بود.

آیا استخراج بیت کوین مشمول مالیات است؟

فرایند استخراج BTC به عنوان یک فعالیت صنعتی شناخته می‌شود و مانند هر فعالیت صنعتی دیگری مشمول مالیات است. اگر یک ماینر بیت کوین‌های تولیدی خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی بفروشد، مانند شرکت‌های صادرکننده با وی رفتار می‌شود، در غیر این صورت، مانند سایر فعالیت‌های صنعتی داخلی از او مالیات می‌شود. اگر واحدهای استخراج ارز دیجیتال دارایی‌های خود را صادر کنند (در صرافی‌های بین المللی بفروشند) و ارز حاصل را طبق قوانین بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانند، مالیات آنها صفر می‌شود.

سخن پایانی

بسیاری فکر می‌کنند که با یک یا چند دستگاه می‌توانند یک مزرعه ارز دیجیتال ایجاد کنند و به سودآوری برسند. اما در واقع فارم ماینینگ دستگاه‌های زیادی دارد و این نوع استخراج را نمی‌توان ماینینگ فارم نامید. در واقع این نوع روش فارم ماینین برای مصارف خانگی و شخصی در نظر گرفته می‌شود. همچنین با توجه به اینکه این زمینه در ایران قانونی شده است، برای هرگونه اقدام در این زمینه باید از طریق مراجع قانونی و روش‌های اعلام شده استخراج کنید، در غیر این صورت کار شما غیرقانونی بوده و به عنوان متخلف و مجرم مجازات خواهید شد. با مردم برخورد قانونی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چقدر می‌تواند برای شما سودآور باشد، می‌توانید از ماشین حساب ماینینگ استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو