تقویت کودک بیمار و راز و رمزهایی که والدین باید بدانند

تقویت کودک بیمار و راز و رمزهایی که والدین باید بدانند


منبع: آرگا

5

1402/3/22

15:39


به طور معمول در دوران بیماری برای این که بدن قادر به مقابله با عوامل بیماری زا باشد، به مواد معدنی و انرژی نیاز خواهد داشت. این انرژی از طریق تغذیه تأمین خواهد شد. اگر به شخص بیمار غذا داده نشود، بدن او ضعیف شده و در برابر عوامل بیماری زا هیچ مقاومتی از خود نشان نمی دهد. در چنین شرایطی بیماری او تشدید شده و دیرتر بهبود پیدا می کند. به همین خاطر مادران باید توجه داشته باشند که در این دوران نیاز کودک به مواد غذایی افزایش می یابد. به صورت کلی می توان در دوران بیماری با رعایت برخی نکات تغذیه ای، بهداشتی و روانشناختی، بی اشتهایی و در نتیجه کاهش وزن کودک را به حداقل رساند. در این مقاله قصد داریم به روش های تقویت کودک بیمار و اصول کلی تغذیه او بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دوران کودکی یکی از دوره های بسیار حساس و مهم در عمر هر فرد محسوب می شود. در این دوران کمبود ریز مغذی ها در تغذیه کودکان و بیماری های شایع کودکی می تواند با آثار جبران ناپذیری بر سلامت کودک همراه باشد. به همین خاطر بهتر است والدین به تغذیه کودک خود بسیار اهمیت بدهند و تمام گروه های غذایی را در برنامه غذایی روزانه فرزند خود بگنجانند. توصیه می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با راه های تقویت کودک بیمار بیشتر آشنا شویم.

اصول کلی غذا دادن به کودک بیمار

در حالت کلی ویروس های سرماخوردگی انواع مختلفی دارند. با وجود مراقبت بیش از حد والدین از کودک، سیستم ایمنی کودک توانایی مقابله با تمام ویروس ها را ندارد. به طوری که تا پیش از ۲ سالگی، ممکن است کودک ۷ الی ۸ بار در سال به سرماخوردگی مبتلا شود. اگرچه راهکار درمانی خاصی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد، اما مواردی وجود دارد که می توانید کودک خود را به راحتی تغذیه کنید تا بتواند با ویروس ها مقابله کند. در ادامه به برخی اصول پایه غذا دادن به کودک بیمار و تغذیه او اشاره خواهیم کرد:

راه های تقویت کودک بیمار

از سوپ مرغ غافل نشوید

تهیه یک سوپ گرم و خوشمزه می تواند تسکین دهنده درد گلو باشد و تا حدود زیادی مایعات مورد نیاز بدن را تأمین می کند. از طرفی همانند یک بخور عمل کرده و در صورت گرفتگی بینی باعث شل شدن مخاط بینی کودک می شود. شما می توانید از مقداری مرغ در سوپ کودک استفاده کنید و این سوپ را به یک وعده غذایی بسیار دلچسب برای کودک تبدیل کنید. هم چنین می توانید به منظور غلیظ کردن سوپ، مقداری آرد جو دو سر در زمان گرم شدن به آن اضافه کنید.

به کودک خود میوه بدهید

هیچ مدرک خاصی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین c می تواند سرماخوردگی را بهبود بخشد. با این حال نمی توان از خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین غافل شد. پرتقال، لیمو، لیمو ترش، انواع توت و گریپ فروت از منابع غنی ویتامین c محسوب می شوند. سعی کنید به کودک خود میوه های نرم بدهید؛ چرا که سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و می تواند ایمنی و سلامت بدن کودک را تأمین کند. البته این میوه ها قادر به تأمین مایعات مورد نیاز بدن نیز خواهند بود. برای این منظور می توانید میوه های منجمد را خرد کرده و طبق دستور زیر استفاده کنید:

  • با استفاده از شیر کم چرب یا فاقد چربی، مقداری از تکه های میوه را داخل مخلوط کن بریزید و برای کودک خود یک اسموتی خوشمزه تهیه کنید.
  • مصرف میوه های منجمدی مثل توت فرنگی یا ذغال اخته می تواند با احساس خنکی در گلو همراه باشد.

چگونه به کودک بیمار غذا بدهیم؟

کودک تان را با آن چه که می خواهد، خوشحال کنید

طبیعی است که کودک بیمار اشتهای خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است با توجه به انواع غذاهای مورد علاقه او از وعده های غذایی کوچک استفاده کنید. البته فراموش نکنید که در این خصوص نباید زیاده روی کنید. به طور کلی هضم وعده های غذایی کوچک برای کودک راحت تر بوده و انرژی مورد نیاز او را تأمین خواهد کرد. سعی کنید از غذاهای سرخ شده، چرب و غنی شده اجتناب کنید و در عوض به سراغ غذاهای نشاسته ای مانند رشته و برنج بروید. البته مصرف سبزیجات نیز در این دوران به شدت توصیه می شود.

تغذیه کودک مبتلا به اسهال

اسهال، یکی از بیماری های شایع در دوران کودکی است که معمولا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به طور کلی اسهال کودکان ظرف چند روز کاملا از بین می رود، اما می تواند با عوارضی همراه باشد. بهتر است برای درمان اسهال کودک نزد پزشک مراجعه کنید. تغذیه کافی و حفظ آب بدن کودک تا حد زیادی می تواند به درمان اسهال کودک تان کمک کند.

توجه داشته باشید که در زمان اسهال کودک به هیچ عنوان به او غذاهای شیرین، چرب و ادویه دار ندهید. در عوض بهتر است برای جبران آب از دست رفته بدن و درمان اسهال کودک، غذاهایی مانند آب سیب، سبزیجات آب پز و سوپ که هضم آن ها برای معده آسان تر است، به او بدهید. توجه داشته باشید که مصرف سیب، موز، برنج و نان تست می تواند در مدت کوتاهی به درمان اسهال کودک کمک کند. هم چنین بهتر است برای درمان اسهال کودک تان از برنج کته سفید همراه با گوشت بدون چربی و ماست سفید استفاده کنید.

در زمان بیماری چه غذایی به کودک بدهیم؟

تغذیه کودک مبتلا به تهوع و استفراغ

به صورت کلی تهوع و استفراغ در نوزادان و کودکان دلایل مختلفی دارد که این مهم در میان نوزادان شایع تر است. اگرچه استفراغ کودکان موضوع چندان نگران کننده ای نیست، اما اگر شدید باشد و تکرار شود، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که کودک شما به اندازه کافی مایعات مصرف کند. سعی کنید تا ۲۴ ساعت از دادن غذاهای سفت به کودک خود پرهیز کنید. اگر کودک شما شیرخوار است؛ توصیه می شود بیشتر از روزهای عادی به او شیر بدهید. اما به کودکان بزرگ تر محلول ORS و سایر مایعات به غیر از آبمیوه بدهید.

چنانچه کودک شما بتواند در مدت ۸ ساعت بدون استفراغ کردن، این مایعات را بنوشد، می توانید به تدریج به او غذاهای سفت مانند نان تست، حبوبات، نان، پوره سیب زمینی و سوپ بدهید. در حالت کلی سیب زمینی آب پز، آبگوشت، بستنی یخ زده، نان تست، موز و برنج برای درمان استفراغ کودکان مناسب تر هستند.

تغذیه کودک تب دار

باید خاطر نشان ساخت تب باعث کاهش اشتهای کودک می شود. در این مواقع توصیه می شود موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تغذیه کودکان کمتر از ۶ ماه بهتر است همانند گذشته با شیر مادر یا شیر خشک (کودکانی که شیر مادر نمی خورند) ادامه پیدا کند. زیرا شیر مادر غذایی کامل و در عین حال مغذی است. جالب است بدانید کودک شیرخواری که بیمار است، حتی اگر میل به غذا نداشته باشد، از خوردن شیر مادر صرف نظر نخواهد کرد.
  • تغذیه کودکان بالای ۶ ماه علاوه بر شیر مادر، می تواند با مصرف مایعات و غذاهای رقیق مانند سوپ ادامه پیدا کند. اگر کودک شما در بلعیدن غذا مشکل دارد، بهتر است از غذاهای نرم، رقیق و له شده به او بدهید. کودک خود را به آرامی تغذیه کنید و صبر خود را بالا ببرید.
  • توصیه می شود تعداد دفعات تغذیه کودک به منظور جبران کاهش اشتهای کودک افزایش یابد.

تقویت سیستم ایمنی کودکان

تغذیه کودک در دوران نقاهت

  • به صورت کلی بر خلاف دوران بیماری اشتهای کودک در دوران نقاهت افزایش می یابد. بهتر است در این مدت برای جبران وزن از دست رفته کودک خود، غذاهای بیشتری به او بدهید.
  • تعداد وعده های غذایی کودک خود را افزایش دهید.
  • غذای کودک خود را در مقایسه با قبل مغذی تر و مقوی کنید.
  • در هر وعده غذایی، غذای بیشتری به کودک خود بدهید.

یادآوری چند نکته مهم در خصوص تغذیه کودک بیمار

  • در زمان خواب آلودگی کودک، به او غذا ندهید.
  • در حالت خوابیده به کودک خود غذا ندهید. بهتر است او را بنشانید.
  • در صورت گرفتگی بینی کودک، پیش از غذا دادن بینی او را تمیز کنید.
  • تعداد دفعات شیردهی کودک زیر ۶ ماه را در صورت داشتن تب، افزایش دهید.
  • کودک بیمار بایید تغذیه مناسب و استراحت کافی داشته باشد و در این مدت مایعات زیادی بنوشد.
  • به هیچ عنوان کودک خود را مجبور به غذا خوردن نکنید؛ چرا که باعث حالت تهوع او خواهد شد.
  • اگر کودک درد دارد؛ می توانید از مسکن ها یا شربت استامینوفن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • اگر کودک شما دچار اسهال است، بهتر است برای پیشگیری از کمبود آب بدن، مایعات شفافی مانند آب و آبگوشت به او بدهید.
  • زمانی که کودک درگیر یبوست است، برای تحریک عملکرد روده او از آب آلو، آلو خشک، مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند پرتقال، کرفس، هویج و سیب تازه استفاده کنید.
  • توصیه می شود از غذاها و نوشیدنی های شیرین و حاوی قند افزودنی پرهیز کنید. زیرا این مواد می تواند اسهال کودک را بدتر کرده و فعالیت گلبول های سفید را کاهش دهد.
  • کودکانی که بالای یک سال سن دارند، می توانند از دمنوش های گیاهی حاوی لیمو، عسل، اسموتی در صورت گلو درد و بستنی های پر کالری استفاده نمایند.
  • چنانچه کودک شما تب دارد، یک رژیم غذایی منظم برای او در نظر بگیرید. با این حال از آن جایی که تب باعث کاهش اشتهای کودک می شود، بهتر است مقداری سس یا کره به غذای او اضافه کنید تا از این طریق کالری هر لقمه غذایی او افزایش یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو