بررسی شوکیس ایکس باکس ۲۰۲۳؛ پر فراز و نشیب، اما ناجی تابستان

بررسی شوکیس ایکس باکس ۲۰۲۳؛ پر فراز و نشیب، اما ناجی تابستان


منبع: گیمفا

5

1402/3/22

17:47


سرانجام شوکیس مورد انتظار ایکس باکس برگزار شد و این برند نیز تعدادی از برگ‌های برندۀ خود را روی میز کوباند. در این مطلب اختصاصی قصد داریم یک بررسی واقع‌گرایانه از این شوکیس داشته باشیم و ببینیم که تا چه میزان به انتظارات پاسخ داده شده است.

بررسی شوکیس ایکس باکس ۲۰۲۳؛ پر فراز و نشیب، اما ناجی تابستان

سرانجام شوکیس مورد انتظار ایکس باکس برگزار شد و این برند نیز تعدادی از برگ‌های برندۀ خود را روی میز کوباند. در این مطلب اختصاصی قصد داریم یک بررسی واقع‌گرایانه از این شوکیس داشته باشیم و ببینیم که تا چه میزان به انتظارات پاسخ داده شده است.

عدم وجود یک غافلگیری خیره‌کننده، گریبان تمامی مراسم‌های گیمینگ امسال را گرفته است و ایکس باکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. مطمئناً لیک‌های منظم و گستردۀ منابع داخلی در چند سال اخیر، تاثیر زیادی روی این موضوع گذاشته و هیجان را از رویدادهای گیمینگ گرفته است، اما جدا از اطلاعات فاش شده از سوی این افراد، همچنان شاهد سورپرایزی درخور چه در مراسم سامر گیم فست و پلی استیشن و چه در رویداد ایکس باکس نبودیم.

شوکیس ایکس باکس نیز به مانند مراسم‌های دیگر به طور یک‌دست جذاب نبود و نقص‌هایی در آن وجود داشت؛ هم شاهد کاستی‌ها و ناامیدی بودیم، هم به برخی از انتظارات پاسخ داده شد. این مقاله در قالب دو بخش فرازها و فرودها، به بررسی شوکیس ۲۰۲۳ ایکس باکس خواهد پرداخت و نهایتاً به یک نتیجه‌گیری خواهیم داشت.

فرازها

Starfield

به طور قاطع می‌توان گفت که تریلر بازی Starfield در مراسم ایکس باکس فوق‌العاده بود و توانست به خوبی اهداف بازی را در قالب ویدیویی چند دقیقه‌ای به تصویر بکشد، توصیف‌گر عظمت و مقیاس آن باشد و سطح انتظارات مخاطبین را مشخص کند. گیم‌پلی به اشتراک گذاشته شده، بسیاری از شک و شبهه‌های موجود پیرامون بازی را کنار می‌زند و نوید بازگشت بتسدا به روزهای اوج را به طرفداران می‌دهد. شاید سرانجام چندین سال پس از عرضۀ ایکس باکس سری ایکس و اس، شاهد یک پرچم‌دار بزرگ و یک کاندیدِ بهترین بازی سال برای این پلتفرم باشیم.

به غیر از تریلر ادیت شدۀ بازی در جریان رویداد ایکس باکس، شاهد دایرکت ۴۵ دقیقه‌ای Starfield نیز بودیم که یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت و عطف آن، بهبود سیستم مبارزات و تیراندازی بود. سال گذشته طرفداران چندان از مبارزات راضی نبودند، اما گویا در این مدت بتسدا بهبودهای قال توجه‌ای را روانۀ این بخش کرده است. از سوی دیگر، محیط‌ها نیز بهبود بصری قابل توجه‌ای را به خود دیده‌اند.

Clockwork Revolution

در اواخر شوکیس، از بازی جدید استودیوی این‌اِکسایل (inXile) با نام Clockwork Revoultion رونمایی شد. تیم این‌اِکسایل را به خاطر ساخت سری Wasteland می‌شناسیم، اما به نظر می‌رسد که این تیم در رابطه با اثر جدید خود رویکردی متفاوت و جاه‌طلبانه‌تر را پیش گرفته‌ است. کارگردانی هنری و طراحی بصری بازی ما را به یاد BioShock می‌اندازد و احتمالاً سازندگان به طور مستقیم از این عنوان جادویی الهام گرفته باشند. المان‌های مربوط به تغییر زمان و تاثیر اقدامات شما در روایت و سرنوشت جذاب به نظر می‌رسد. بدون هیچ شکی، این بازی یکی از نقاط اوج مراسم ایکس باکس بود؛ بی‌صبرانه منتظر جزئیات بیشتر پیرامون آن هستیم.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

یکی دیگر از فرازهای مراسم ایکس باکس، تریلر بستۀالحاقی Cyberpunk 2077، یعنی Phantom Liberty، بود که وعدۀ تجربه‌ای غنی و متکی بر روایتی پرجزئیات را می‌دهد. تریلری که سی‌دی پراجکت به اشتراک گذاشت، به معنای واقعی کلمه هیجان‌انگیز است و محتویات و کاراکترهایی را معرفی می‌کند که برخی از آن‌ها تازگی دارند و مشابه آن‌ها را در خطی اصلی داستان بازی اصلی ندیده‌اید. انتظار می‌رود Phantom Liberty یک رستگاری نهایی برای بازی Cyberpunk 2077 باشد.

Forza Motorsport

تریلر به نمایش در آمده از Forza Motorsport در مراسم ایکس باکس، وعده می‌دهد که باندلی از تمام ویژگی‌های مورد انتظار طرفداران بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی و ریسینگ را در خود جای داده است. اگرچه حضور بازی و دیدن سالانۀ سری Forza در شوکیس‌های ایکس باکس دیگر هیچ سورپرایز و غافلگیری‌ای محسوب نمی‌شود، اما این که کیفیت سری به شکلی یکپارچه در طول این سال‌ها حفظ شده است، جای تشویق و تمجید دارد.

Persona 3 Reloaded

این بازی می‌توانست یکی از غافلگیری‌های شوکیس ایکس باکس باشد، اما به دلیل اشتباه تیم مدیریت رسانه‌های Atlus، متاسفانه تریلر آن فاش شد. طرفداران سری Persona مدت‌ها می‌شود که خواستار بازسازی تمام عیار Persona 3 بودند و حالا آرزوی آن‌ها محقق شده است. اگر از لیک شدن تریلر فاکتور بگیریم، این نمایش نیز یکی از نقاط اوج رویداد برای طرفداران JRPG بود.

قراردادهای ترد پارتی حول گیم پس و توجه بیشتر به بازار ژاپن

۲۱ عنوان از ۲۷ بازی حاضر در شوکیس ایکس باکس به سرویس گیم پس خواهند آمد که رقم فوق‌العاده‌ای است. از میان این بازی‌ها، تعدادی از اسپین‌آف‌های سری Persona و همچنین Persona 3 Reloaded نیز به گیم پس خواهند آمد. همکاری تنگاتنگ ایکس باکس با کمپانی‌های مختلف، تنها به شرکت ژاپنی Atlus ختم نمی‌شود. آن‌ها با کپکام نیز همکاری می‌کنند تا عنوان جدید Kunitsu-Gami: Path of the Goddess را در زمان عرضه به گیم پس بیاورند. به طور کلی، تعهد و تلاش ایکس باکس حول جلب نظر شرکت‌های ژاپنی و به ارمغان آوردن بازی‌های منحصر به فرد برای مشترکان ایکس باکس مبرهن است و امیدواریم این رویکرد ادامه پیدا کند.

فرودها

نمایش Hellblade 2: Seuna’s Saga

حدود ۴ سال از نمایش تیزر ابتدایی بازی Hellblade 2 می‌گذرد و ما همچنان شاهد سیستم مبارزات، پازل‌ها، قابلیت‌ها و فرم قابل لمسی از گیم‌پلی نبوده‌ایم. ایکس باکس در شوکیس خود یک ویدیوی دیگر را از بازی به اشتراک گذاشت که برای منتظران تریلر گیم‌پلی، معنای خاصی ندارد و مکانیک‌های مختلف آن را به نمایش نمی‌گذارد. شاید از نظر بصری تریلرهای به اشتراک گذاشته شده فوق‌العاده به نظر برسند، اما هیچ یک ما را عمیقاً با گیم‌پلی و مکانیک‌ها یا مبارزات آشنا نمی‌کنند و چشم‌اندازی از پیشرفت‌های گیم‌پلی نسبت به نسخۀ اول را ارائه نمی‌دهند.

One More Thing تلف شده و عدم وجود غافلگیری

فیل اسپنسر در انتهای شوکیس، دایرکت Starfield را به عنوان «یک نمایش بزرگ دیگر» معرفی کرد که چندان معنایی ندارد. در حقیقت این عبارات برای یک سورپرایز یا غافلگیری‌ استفاده می‌شوند، نه رویدادی که از پیش مشخص شده است. انتظار می‌رفت حالا که ایکس باکس لاین‌آپی مطمئن برای ۲۰۲۴ تدارک دیده است، یک تیزر سینماتیک کوتاه برای بازی‌ای که در آیندۀ دور منتشر خواهد شد به عنوان «یک نمایش بزرگ دیگر» در چنته داشته باشد و ما می‌دانیم که چندین استودیوی زیرمجموعۀ مایکروسافت از جمله The Coalition و MachineGames روی پروژه‌هایی مورد انتظار کار می‌کنند.

Fable و South of Midnight

اگر مکر و حیله‌ای پیرامون برچسب in-game در کار نباشد، عنوان Fable همان‌قدر که از دید بصری فوق‌‌العاده به نظر می‌رسد، از دید گیم‌پلی و شرح ویژگی‌های ساختاری خود به مخاطب شکست می‌خورد و در کنار تریلرهای عجیب و غریب Hellblade 2 قرار می‌گیرد. این تریلر منتشر شده از Fable، حس سرآغاز ویدیوهای عجیب و غریب Hellblade 2 را انتقال می‌دهد؛ به شکلی که احتمال دارد در سال‌های آینده سازندگان روی فوتیج‌های نامربوط تمرکز کنند، همانطور که ما ۴ سال بعد از تیزر Hellblade 2، هنوز نمی‌دانیم دقیقاً ساختار گیم‌پلی به چه شکل بوده و چه پیشرفت‌هایی را به خود دیده است. از سوی دیگر، طنز بریتانیایی Fable در میان گیمرها مشهور است و این ریبوت شاید از برخی جنبه‌های طنزآمیز، نظر مخاطبان را به خود جلب نکرده باشد. South of Midnight نیز وضعیت مشابه‌ای دارد. با وجود این که هیچکدام از تریلرها CGI یا سینماتیک نیستند، اما باید قبول کرد که همچنان ایده‌ای از گیم‌پلی به ما نمی‌دهند و ماهیت خود را آشکار نمی‌سازند.

عدم حضور Contraband

در شوکیس دو سال پیشِ ایکس باکس شاهد اثری به نام Contraband بودیم که هم‌اکنون توسط استودیوی سازندۀ Just Cause، یعنی Avalanche Studios، مراحل توسعه را طی می‌کند و تحت حمایت Xbox Game Studios قرار دارد. با گذشت دو سال از رونمایی اولیه، انتظار داشتیم شب گذشته، در جریان شوکیس ایکس باکس، سرانجام تاریخ عرضۀ بازی آن هم برای سال ۲۰۲۳ مشخص شود، اما این اتفاق رخ نداد.

نه فراز نه فرود

Avowed

به خودی خود، تریلر عنوان Avowed حداقل خود را به خوبی توصیف می‌کند و مکانیک‌های زیادی از گیم‌پلی را به نمایش می‌گذراد. با این وجود، رونمایی اولیۀ بازی که شامل استایل هنری واقع‌گرایانه می‌شد، با بازی کنونی فاصلۀ زیای دارد و نظرات ضد و نقیض گیمرها نسبت به تریلر Avowed، به مانند چوب‌هایی هستند که به دلیل رونمایی زودهنگام بازی (زمانی که کارگردانی هنری نهایی نشده بود) بر سر آبسیدین (Obsidian) فرود می‌آیند. این تریلر نه اوج مراسم بود نه فرود، همان چیزی است که مطابق بازی‌های قبلی آبسیدین، از این استودیو انتظار داریم و در عین حال چیزی است که نسبت به تریلر اولیه انتظار نداشتیم!


کلام آخر

در میان رویدادهای تابستانۀ گیمینگ، ایکس باکس با برنامه‌ و لاین‌آپ منسجم‌تری ظاهر شد و توانست بهتر از پلی استیشن چشم‌انداز چند سال آیندۀ ایکس باکس را برای مخاطبین این پلتفرم ترسیم کند. نکتۀ منحصر به فرد و مثبتی که در مورد هر دو برند ایکس باکس و پلی استیشن می‌توان ذکر کرد، این است که این دو شرکت در حال پر کردن حفره‌ها و کار کردن روی نقاط ضعف خود هستند. پلی استیشن رویداد خود را به بازی‌های سوریس‌محور اختصاص داده بود، در حالی که ایکس باکس روی محتویات تک‌نفره و داستانی تمرکز کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو