چه رازی در پشت این گورستان عجیب تهران نهفته است؟

چه رازی در پشت این گورستان عجیب تهران نهفته است؟


منبع: دلتا پیام

3

1402/3/30

19:31


درست در قلب تهران، در ضلع شمالی خیابان شهید کلاهدوز، یک در چوبی بزرگ و قدیمی وجود دارد که در پس آن گورستان متفقین تهران قرار گرفته است.

چه رازی در پشت این گورستان عجیب تهران نهفته است؟

درست در قلب تهران، در ضلع شمالی خیابان شهید کلاهدوز، یک در چوبی بزرگ و قدیمی وجود دارد که در پس آن گورستان متفقین تهران قرار گرفته است. مجله گردشگری دلتا در این مقاله به معرفی این گورستان عجیب پرداخته است.

گورستان متفقین تهران کجاست؟

در ضلع شمالی خیابان شهید کلاهدوز معروف به دولت، در جنوب باغ بزرگ و معروف قلهک، یک در چوبی و قدیمی قرار گرفته که در پس آن گورستان اسرارآمیزی با وسعت چند هزار متر آرام و بی‌صدا سال‌هاست که آنجا خوابیده است.

بنای یادبود گورستان

گورستان متفقین تهران که به گورستان دولت نیز شهرت دارد، یکی از عجیب‌ترین گورستان‌های قدیمی و جاذبه‌های تاریخی تهران است. سنگ قبرهای این گورستان نشان از یک واقعه تاریخی دور دارند.

این گورستان عجیب در باغ سرسبز و پر نشاطی به وسعت سه هزار متر که سراسر چمن‌کاری شده و گل‌های رنگارنگش جولانگاه پرندگان خوش‌صداست، واقع شده است. پانصد سنگ قبر با نظم و ترتیب خاصی که روی تمامی آن‍ها چیزهایی حکاکی شده قرار گرفته است.

گورستان متفقین تهران دیوارهای آجری ساده‌ای دارد و بنای یادبودی کوچک گنبدی‌شکل و به رنگ فیروزه‌ای با ویژگی‌های معماری ایرانی در پایین آن ساخته شده است.

قبرستان جهانی

اینجا آرامگاه تمامی کسانی که در طی جنگ‌های جهانی اول و دوم در ایران کشته یا جان خود را ازدست‌داده‌اند. گورستان متفقین در سال ۱۳۴۲ افتتاح شد. جالب اینجاست که حتی پیکر کسانی که در طی سال‌های جنگ جهانی اول و دوم در خارج از خاک کشور کشته شده بودند نیز پس از سال‌ها و در سال ۱۳۳۹ به ایران بازگردانده شدند تا در این گورستان به خاک سپرده شوند.

پانصد سنگ قبر گورستان متفقین تهران متعلق به افرادی با ملیت‌های مختلف از جمله لهستان، روسیه، هند و انگلستان تعلق دارد. بااین‌وجود بسیاری از قبرها نیز خالی مانده و تنها یادبودی برای کشته‌شدگان جنگ‌های جهانی است. درخشش معماری ایرانی را بر بنای یادبود ورودی گورستان می‌توانید مشاهده کنید.

سنگ قبرها

 

این گورستان دارای قوانین جهانی است

سنگ قبرها با قدوقواره یکسانی در این گورستان دارند. روی هرکدام از آنها نشانی از ملیت افراد و نام و مشخصات آنها حک شده است. آرامستان‌های کمیسیون جنگ‌های مشترک‌المنافع مشخصه‌های یکسانی دارد و قوانینی که از سوی همه کشورها پذیرفته شده است. به طور مثال سنگ‌های یکدستی که به‌صورت ایستاده بالای هر مزار نصب شد است. مقابل هر سنگ قبر باید یک شاخه گل کاشته شده باشد. همه قبرستان باید چمن‌کاری شده باشد. این قبرستان‌ها در ندارند و باید با شمشادهای کوتاه اطراف آن حصارکشی شده باشد.

در یازدهمین ساعت روز یازدهم ماه یازدهم سال ۱۹۱۸ قراردادی بین آلمان و کشورهای متفقین امضا شد که ازآن‌پس صلح جهانی برقرار باشد. هر ساله در این روز مراسم یادبودی برای کشته‌شدگان جنگ جهانی در گورستان متفقین تهران نیز برگزار می‌شود.

گورستان قلهک

پیشنهاد مطالعه: پلکان مرگ، پلکانی که شما را به سرزمین آن سوی مرگ می‌برد را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو