مردم سوریه جاذبه های گردشگری ایران را نمی شناسند

منبع: همگردی

4

1402/4/4

13:39


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، مردم سوریه جاذبه های گردشگری ایران را نمی شناسند.

طاهر بونی (معمار) از کشور سوریه که در رشته دکترای معماری در دانشگاه تهران تحصیل می کند، با اشاره به فرهنگ و صنایع دستی سوریه و شباهتهایی که بین فرهنگ ایران و سوریه وجود دارد، گفت: پارچه دمشقی یکی از معروف ترین صنایع دستی سوریه است که طرح های آن بسیار به بته جقه های ایرانی شبیه است و هرچند ممکن است در نگاه نخست نوع بافت آن شبیه زری بافی به نظر آید اما با آن متفاوت است. این پارچه در یونسکو نیز ثبت شده است.

یکی دیگر از صنایع دستی سوریه صنایعی است که از ترکیب انواع چوب ها و صدف درست می شود و حتی در مبلمان و معماری نیز به کار گرفته می شود. این صنایع دستی نیز با وجود شباهت هایی که به صنایع دستی اصفهان و شیراز دارد اما متفاوت است. حتی در سوریه صابون سنتی بسیار معروفی در شهر حلب تولید می شود که به صابون غار شناخته شده و از روغن زیتون و گیاهان مخصوص درست می شود که به کشورهای اروپایی نیز صادر می شود و طرفداران خاص خود را دارد. گردشگرانی که به سوریه سفر می کنند نیز علاقه زیادی برای خرید این صابون دارند.

او در ادامه به مکانهای باستانی و جاذبه های گردشگری سوریه اشاره کرد و گفت: شهر حلب، قدیمی ترین شهر جهان است که تداوم زندگی در آن وجود داشته و این مهم در یونسکو به ثبت رسیده و شهر دمشق نیز قدیمی ترین پایتخت جهان محسوب می شود. همچنین در سواحل غرب سوریه شاهد کشف قدیمی ترین الفبای جهان هستیم. این سه نقطه سبب معروفیت سوریه در دنیا شده اند و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کنند.

طاهر بونی درخصوص وضعیت آثار تاریخی و باستانی سوریه و حلب بعد از حمله داعش و جنگهایی که پشت سر گذاشته است، گفت: متاسفانه شاهد تخریب های متعدد در آثار باستانی سوریه بودیم. اما اکنون بازسازی آثار آغاز شده و مسجد جامع حلب بازسازی شده است. باوجود آنکه تعداد زیادی از آثار سوریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است اما جوامع جهانی به دلیل وجود تحریم های متعدد از ارائه کمکهای جهانی برای بازسازی میراث باستانی سوریه امتناع می کنند.

از این رو سوریه به تنهایی در حد مقدور سعی در بازسازی آثار خود دارد. این درحالی است که در گذشته معماران مختلفی از کشورهای خارجی از جمله آلمان برای انجام پروژه های مختلف و نقشه برداری از آثار باستانی به سوریه می آمدند اما اکنون هیچ یک از آنها به سوریه نمی آید.

این فعال حوزه معماری از کشور سوریه پیرامون اینکه مردم سوریه جاذبه های گردشگری ایران را نمی شناسند، ادامه داد: اکنون بسیاری از معماران و باستان شناسان سوری با استفاده از نقشه ها و امکاناتی که در اختیار دارند درصدد بازسازی آثار تاریخی و باستانی سوریه هستند.

او درخصوص میزان سفر گردشگران خارجی به سوریه و اینکه آیا سفر ایرانی ها به سوریه به روال گذشته خود بازگشته یا خیر، گفت: سفر جریان دارد اما با توجه به آنکه سوریه، جنگ را پشت سر گذاشته و آسیب های زیادی دیده، حوزه گردشگری هنوز به روال گذشته بازنگشت. هرچند از کشورهایی مانند لبنان و کشورهای اروپایی به بخش غربی سوریه سفر می کنند و حتی به حلب هم می آیند اما هنوز تعداد گردشگران به میزان گذشته نرسیده است.

آب و هوای سوریه به گونه ای است که گردشگران را جذب می کند اما تعدادشان کم شده است. تبادل گردشگر بین ایران و سوریه نیز نسبتا خوب است و از ایران به سوریه سفر می کنند. حتی دو آژانس هواپیمایی بین خط ایران و سوریه فعال هستند و دو روز در هفته پرواز برقرار است. گردشگران علاوه بر دمشق و زیارت حرم حضرت زینب از برخی مکانهای باستانی نیز دیدن می کنند.

طاهر بونی در پاسخ به این سئوال که آیا گردشگران سوری نیز دوست دارند به ایران سفر کنند و آیا جاذبه های گردشگری ایران را می شناسند، گفت: گردشگران سوری نیز دوست دارند به ایران سفر کنند اما تعدادشان زیاد نیست، چرا که ایران را آنچنان که باید نمی شناسند. حتی برخی از افراد مانند من که براساس علاقمندی خودم درخصوص ایران جستجو می کردم، بیشتر شیراز و تخت جمشید را می شناسیم. در واقع قدمت طولانی بیش از 2500 ساله آن مرا جذب کرد. این در حالی است که ایران المان ها و نمادها و جاذبه های متعددی دارد که می تواند برای گردشگران جذاب باشد.

این معمار ادامه داد: برای مثال، برج آزادی می تواند تبدیل به نمادی برای ایران شود و م ی تواند مورد سرچ و جستجوی کلمه ایران در گوگول قرار گیرد. بسیاری از جهانیان به نوعی برج آزادی را به عنوان نماد معماری ایران می شناسند. درحال حاضر بسیاری از کشورها با معماری های شاخصشان نمادسازی می کنند تا در اذهان ماندگار شوند. اکنون نیز اگر عکس برج آزادی را به کسی نشان دهیم، می گوید «ایران». معماری نمادین خیلی برای هر کشور اهمیت دارد و ایران باید به این مهم بیش تر توجه کند. رایزن های فرهنگی و اقتصادی ایران باید در معرفی ایران کوشاتر عمل کنند و حتی بروشورهایی را با زبان عربی و انگلیسی در سوریه منتشر و پخش کنند و اطلاعاتی درخصوص چگونگی اقامت و سفر به ایران را در اختیار شهروندان سوریه قرار دهند.

او درخصوص این مهم که آیا سفر به ایران برای گردشگران سوریه سفری گران به حساب می آید یا خیر، گفت: سفر انفرادی به ایران دشوار است و باید تورهای گروهی برای گردشگران سوریه تعریف شود. این تورها باید تبلیغات زیادی داشته باشند و مقاصد ارائه شده شان را معرفی کنند. هرچند اطلاع ندارم که آیا چنین کارهایی در سوریه انجام می شود یا خیر اما من در این خصوص چیزی ندیده و نشنیده ام.

طاهر بونی با اشاره به آنکه شمال ایران برای گردشگری بسیار زیباست، خاطرنشان کرد: هر ساله شاهد سفر تعداد زیادی از گردشگران به کشورهای اروپایی هستیم. با وجود آنکه این سفرها با هزینه های هنگفت انجام می شود اما طرفداران خاص خود را دارد این درحالی است که گردشگران می توانند به راحتی و بدون آن هزینه های هنگفت به ایران سفر کنند و از این مکان های سرسبز دیدن کنند. حتی در شمال ایران مکانهای بکر و منحصر بفردی وجود دارد که انسان هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته و آبشارها و جنگل و طبیعت بکر میزبان گردشگران می شود. گردشگری ایران نکات مثبت زیادی دارد اما باید درست معرفی و شناسانده شوند.

او طی 4 سال اقامت در ایران به بسیاری از شهرهای شمالی کشور از جمله چالوس، مازندران و…سفر کرده حتی به اصفهان، شیراز و قزوین نیز سفر کرده و معتقد است: هر نقطه از ایران جذابیت های خاص خود را دارد. برخی از شهرها معماری در اولویت جاذبه های گردشگری هستند و در برخی نقاط نیز طبیعت حرف اول را می زند. تمام این بخش ها برای گردشگران جذاب هستند.

مردم سوریه جاذبه های گردشگری ایران را نمی شناسند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو