مردم این روستای ایرانی رومانیایی حرف می‌زنند + ویدیو

منبع: دلتا پیام

4

1402/4/1

18:32


روستای زرگر در قزوین روستایی عجیب که مردمان آن اصالتی اروپایی دارند و اجداد آن‌ها رومانیایی‌ها بوده‌اند.

روستای زرگر در قزوین

روستای زرگر در قزوین روستایی عجیب که مردمان آن اصالتی اروپایی دارند و اجداد آن‌ها رومانیایی‌ها بوده‌اند. رومانوها اقوامی با سبک زندگی عشایری بوده‌اند که سال‌ها قبل از مرزهای شمالی ایران وارد سرزمین ما شده‎‌اند. مجله گردشگری دلتا در این مقاله به سراغ یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران رفته است.

جالب اینجاست که این مردم به زبان لاتین صحبت می‌کنند اما نمی‌توانند به زبان رومانی چیزی بنویسند. این تنها یک شایعه است که در مورد مردمان این دیار گفته شده است. صحبت‌کردن به زبان رومانی که نسل‌ها در بین مردم روستا چرخیده تا به امروز رسیده است امام چون در قدیم کسی سواد نوشتن نداشته است، برای همین نوشتن به زبان لاتین را هم کسی بلد نیست.

داستان زبان رومانو بیشتر شبیه افسانه است. زرگری‌ها خودشان هم دقیقا نمی‌دانند متعلق به کجای جهان هستند و چه شد که به ایران آمدند و شدند رومانوی شیعه کشاورز ایرانی که به زبان ترکی هم مسلط است.

آب‌وهوای روستای زرگر در قزوین، کوهستانی است و گردشگران در چهارفصل سال، برای بهره‌بردن از هوای پاک و مطبوع به این منطقه سفر می‌کنند. فصل بهار در زرگر با سرسبزی همراه است. در این زمان از سال، تمام روستا سبزپوش می‌شود و شکوفه‌های درختان، چشم‌اندازی زیبا در منطقه ایجاد می‌کنند. بهترین زمان سفر به روستای لاتین زبان قزوین، بسته به نظر افراد متفاوت است؛ اما بیشتر گردشگران، فصل بهار را برای سفر به زرگر انتخاب می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه:را غمگین‌ترین شیر دنیا که هیچ‌وقت نمی‌خندد! مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو