چگونه کوکای رژیمی “اعتیادآور” در 1 ساعت به بدن شما آسیب می‌رساند

منبع: فوت و فن

3

1402/3/31

15:18


کوکاکولای رژیمی کالری کمی دارد، اما کارشناسان ادعا می‌کنند که خطر آن برای سلامت بسیار زیاد است، آن هم درست بعد از اولین ساعت مصرف.

چگونه کوکای رژیمی “اعتیادآور” در 1 ساعت به بدن شما آسیب می‌رساند

کوکاکولای رژیمی کالری کمی دارد، اما کارشناسان ادعا می‌کنند که خطر آن برای سلامت بسیار زیاد است، آن هم درست بعد از اولین ساعت مصرف.

به گزارش نیویورک پست، نوشابه بدون قند، حتی با توجه به هشدار دندان‌پزشکان که می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و «حالت ذخیره چربی» بدن را فعال کند، به لطف تبلیغات مربوط به کاهش وزن، محصولی پرطرفدار است.

دکتر راج جونجا، پزشک درمانگاه دندان‌پزشکی فیس تیث اسمایل (Face Teeth Smile) در انگلستان، به نشریه سان گفت: «کوکای رژیمی، مانند سایر نوشیدنی‌های گازدار، بسیار اسیدی است.»

جونجا ادامه داد: «فرایند کربناته [گازدار] کردن شامل افزودن اسید کربنیک است که به نوشیدنی بوی خاصی می‌دهد. اسیدی بودن کوکای رژیمی به مرور زمان ممکن است باعث فرسایش مینای دندان شود.»

او خاطرنشان کرد که مینای ضعیف شده ممکن است «بیشتر در معرض سوراخ شدن و حساسیت قرار گیرد.»

دکتر خالد کاسم، متخصص ارتودنسی در ایمپرس (Impress) که در سراسر جهان شعبه دارد، توصیه می‌کند که اگر مجبورید کوکاکولای رژیمی بنوشید، از نی استفاده کنید و بعد از آن آب بنوشید.

او می‌گوید «حالت ذخیره‌سازی چربی» بدن ۲۰ دقیقه پس از نوشیدن فعال می‌شود، زیرا تولید انسولین را تحریک می‌کند.

اما برخی دیگر از متخصصان دندان‌پزشکی می‌گویند تولید انسولین به شیرین‌کننده مصنوعی مورد استفاده در نوشابه و نیز به دیابت بستگی دارد.

دکتر متیو اسنلسون، پژوهشگر دانشکده علوم زیستی موناش و بیمارستان قلب ویکتوریا، به سان گفت: «بدن ما در واکنش به غذاها انسولین ترشح می‌کند، به‌ویژه زمانی که غذا حاوی کربوهیدرات باشد، و به این مواد مغذی کمک می‌کند تا وارد بدن ما شوند.»

انسولین در کمک کردن به ذخیره چربی در بدن ما نقش دارد. هیچ شاهد معتبری مبنی بر این وجود ندارد که انواع شیرین‌کننده‌های مورد استفاده در کوکای رژیمی (به‌طور خاص آسپارتام، آسه سولفام کا) بر انسولین اثر می‌گذارد.

بر اساس پژوهش‌های گذشته، شیرین‌کننده‌های مصنوعی با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و همچنین دیابت در ارتباط‌اند.

مدت‌هاست که شیرین‌کننده‌های کم‌قند برای کمک به لاغری تبلیغ می‌شود، اما در ماه مه، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مصرف این مواد افزودنی برای کاهش وزن توصیه نمی‌شود.

انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی شامل سوکرالوز و ساخارین و آسپارتام است که دومی در کوکای رژیمی یافت می‌شود.

کارشناسان ادعا می‌کنند فقط ۴۰ دقیقه پس از نخستین جرعه کوکای رژیمی، این نوشیدنی که حاوی ۴۶ میلی‌گرم کافئین در یک قوطی ۱۲ اونسی (تقریبا ۳۴۰ میلی‌لیتری) است، باعث «اعتیاد کوتاه‌مدت» می‌شود.

کافئین در ۶۰ دقیقه می‌تواند تشنگی را افزایش دهد.

جونجا توضیح داد: «در حالی که کوکای رژیمی حاوی کافئین کمتری نسبت به کوکاکولای معمولی است، اما همچنان حاوی مقدار متوسطی کافئین است. کافئین ماده‌ای ادرارآور است، به این معنی که ممکن است باعث کم‌آبی بدن شود.»

اما یکی از سخنگویان کوکاکولا به سان گفت که نوشیدنی‌های این شرکت «کاملا بی‌خطرند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان بخشی از سبک زندگی متعادل لذت برد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو