حجامت چیست و چه عوارض و فوایدی برای بدن دارد؟

منبع: تاپ ناز

6

1402/4/5

15:05


اطلاعات در مورد حجامت و فواید آن

قدمت حجامت در ایران به قبل از ورود اسلام بر می گردد. و با نام هایی نظیر بادکش درمانی، خون درمانی و حجامت از آن یاد می شود،جالب است بدانید در ایام قدیم روزی به نام عید خون در فصل بهار وجود داشت که مردم اقدام به حجامت می کردند و اعتقاد داشتند که در یک سال گذشته خون های پلیدی که در بدن باقی مانده از آن خارج می شوند .

اولین یافته های مربوط به حجامت در چین به دوران جی هونگ که گیاه شناس است باز می گردد در میان بزرگانی همچون رازی و ابوعلی سینا نیز این روش کاربرد داشته و از حجامت در درمان بیماران خود استفاده می کردند. بقراط نیز از حجامت برای بیماری های داخلی بهره می گرفت ،بر طبق برخی از شواهد ادعا می شود که حجامت توسط شخص پیامبر بسیار توصیه شده  است.

حال امتداد پیدا کردن این روش تا به الان و در قرون جدید نشان از فواید زیاد آن است پس در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به این روش خونگیری کسب کنید.

حجامت چیست؟

حجامت از روش‌های پزشکی جایگزین و یکی از رایج ترین روش ها در طب سنتی که با استفاده از فنجان مکشی را روی برخی از نقاط پوست ایجاد میکند،خون درمانی جریان خون را تسهیل می بخشد و به درمان بیماری هایی مانند دردهای مزمن کمر، فشار خون بالا، آکنه، کم خونی ،سکته مغزی، گرفتگی بینی، ناباروری، درد دوران قاعدگی ، درمان اتوپیک ، پسوریازیس و ..‌. کمک می کند.

جالب است بدانید خون درمانی یا همان حجامت توسط علم تأیید نشده و همچنین مستنداتی برای اثبات فواید حجامت وجود ندارد ، اگر حجامت توسط افراد نابلد انجام شود که دانش کافی را ندارند نه تنها منجر به فایده نمی‌شود بلکه عفونت و مشکلات دیگری را نیز به وجود می آورد ، تغییر رنگ پوست و کبودی بر روی آن از جمله مشکلات این روش است، اما اگر این روش بر روی کودکان به درستی انجام نشود منجر به کبودی و زخم بر روی پوست آنها می شود.

حجامت چیست و چه عوارض و فوایدی برای بدن دارد؟

حجامت برای چه بیماری هایی خوب است؟

  • درمان بیماریهای عضلانی/ اسکلتی شدید
  • انواع آلرژی و همچنین آسم
  • دردهای دوران قاعدگی و اختلالات آن
  • آکنه و اختلالات پوستی
  • سم زدایی بدن
  • چربی خون بالا
  • بیماری دیابت در صورتی که شخص بیمار انسولین مصرف نکند.
  • میگرن و سردردها
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • مسدود شدن عروق کرونر
  • بیماری های عفونی و غدد

روش انجام حجامت:

بعد از آن که بیمار توسط اشخاص حرفه ای و دارای دانش معاینه گرددو تشخیص داده شود که بیمار نیاز به حجامت دارد ، بیمار را ضد عفونی کرده و با لیوان یا فنجانی که به صورت یکبار مصرف ساخته شده اند، بر روی پوست نقاطی از بدن  بیمار برای چند دقیقه‌ای باقی می ماند ، و پس از جدا کردن لیوان یا فنجان چندین خراش سطحی بر روی پوست ایجاد می کنند، این روش حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد.

حجامت برای چه افرادی نامناسب است؟

  • افرادی که طبق طب سنتی درگیر غلبه شدید بلغم هستند
  • زنان باردار تا پایان ماه چهارم بارداری
  • کودکان از هنگام تولد تا پایان چهار ماهگی
  • افرادی که دارای کمبود پلاکت خون هستند
  • دوشیزگان و زنان در مدت عادت ماهیانه
  • افرادی که دارای فشار خون بالا هستند.

حجم خون حجامت چه میزان است ؟

هر بار که حجامت برای پوست شما انجام شوند بین ۵۰ تا ۷۰ سی سی خون از شخص خارج می‌شود، که این مقدار گاهی کمتر و گاهی بیشتر است ،حجم خون خارج شده از طریق حجامت بسته به طبع فرد، سن ،جنسیت و موارد دیگر تغییر میکند اما آنچه که حائز اهمیت است نحوه صحیح خونگیری است.

حجامت در چه سنی انجام میشود؟

به غیر از چهار ماه اول تولد حجامت در بقیه سنین انجام می شوند و محدودیت سنی ندارد اما فاصله زمانی این روش در سنین متفاوت است .

حجامت برای شخص ۳۰ ساله هر سی روز و برای فرد مسن تر هر ۶۰ روز تجویز میشود، و همچنین برای نوزادان که دارای زردی هستند با ایجاد چند خراش بر روی لاله گوش شروع به حجامت می کنند.

حجامت چیست و چه عوارض و فوایدی برای بدن دارد؟

فواید حجامت برای گروه کودک و نوجوان و سالمندان

حجامت برای کودکان بسیار حائز اهمیت است و در واقع بدن کودکان را در مقابل بیماری ها ایمن میکند و در این رابطه نقش واکسیناسیون را دارد.

در آزمایشات انجام شده پزشکان بر روی ۸۰۰۰ هزار طفل در  ده سال گذشته نشان می‌دهد که انجام این روش سیستم ایمنی اطفال را قوی و از بیماری هایی همچون سرماخوردگی و عفونت در اطفال جلوگیری می کند.

میزان اشتهای اطفال بعد از بادکش درمانی افزایش یافته و باعث افزایش وزن نیز میشود،در نوجوانان و مخصوصا در سنین بلوغ حجامت منجر به فوایدی ازجمله رشد قد ،رفع لاغری و همچنین بی اشتهایی میشود، رفتارهای تند و پرخاش، شب ادراری، بدخوابی، بیماری های عصبی، استرس واضطراب و ضعف حافظه را کاهش می دهد.

طی تحقیقات به عمل آمده در سالمندان، شاهد آن هستیم ، سالمندانی که حجامت انجام می دهند سیستم درمانی سالم تری نسبت به دیگر اشخاص دارند.

عوارض حجامت چیست؟

به طور معمول حجامت دارای عارضه نیست در  حجامت ایرانی نیز محل خراش به هیچ عنوان باقی نمی ماند فقط ممکن است برخی اشخاص به دلیل ترس از حجامت یا از دست دادن خون افت فشار خون را تجربه کنند.اما نکته قابل توجه این است که اگر حجامت توسط اشخاص نابلد انجام شود، همچنین تشخیص اشتباه برای انجام حجامت صورت گیرد ،می تواند عوارضی را ایجاد کند.

توجه داشته باشید که افراد سالمند بالای ۶۵ سال ،دوشیزگان و بانوان ای که دوره قاعدگی را پشت سر می گذارند و همچنین بانوانی که فرزند شیرده دارند و باردار هستند نیز نباید حجامت انجام دهند ،زیرا ممکن است حجامت برای این افراد عوارض جدی داشته باشد.

حجامت خشک و تر چیست؟

در حجامت خشک که به بادکش درمانی مشهور است،فنجان ده دقیقه روی پوست نگه داشته میشود اما در حجامت تر فنجان به مدت ۳ دقیقه روی پوست قرار می گیرد و بعد از جدایی به کمک تیغ جراحی چندین خراش روی پوست ایجاد می شود و با استفاده از لیوان های مخصوص خون هایی که زیر پوست جمع شده اند را بیرون می کشند.

چه زمانی برای حجامت مناسب است؟

فصل بهار و اوایل تابستان و سپس فصل پاییز توسط کارشناسان تغذیه در ایران به عنوان بهترین زمان برای حجامت معرفی شده است، همچنین بر فروردین در بین ماه های سال تاکید فراوانی شده،بهترین زمان برای حجامت در طول روز صبحگاه است زیرا خون در سطح بدن متعادل است پس بهتر است حجامت خود را در طول روز انجام دهید.

بلافاصله بعد حمام به سراغ حجامت نروید همچنین بهتر است در زمان گرسنگی و بعد از خوردن غذا حجامت را کنار بگذارید.

چند بار میتوان حجامت کرد؟

از آنجایی که هر شخصی ویژگی های مخصوص به خود را دارد نمی توان برای همه افراد جامعه یک عدد مشخصی را بیان کرد، اما به طور کلی افرادی که طبع بلغم و صفراوی دارند یک تا دو بار در سال می توانند حجامت کنند، افرادی که داری طبع سوداوی هستند بهتر است در طول سال ۳ تا ۴ بار حجامت را انجام دهند.حال بر اساس سن فرمولی وجود دارد که می توان حجامت را بر اساس آن انجام داد، برای مثال اگر فردی چهل سال دارد هر چهل روز یک بار میتواند حجامت را انجام دهد، دقت کنید که زمان حجامت نباید کمتر از ۳۰ روز باشد مگر اینکه پزشک تشخیص دهد.

فواید حجامت چینی برای گوارش

جالب است بدانید حجامت چینی در کشور چین آموزش داده میشود که با حجامت اسلامی یا ایرانی متفاوت است، اولین تفاوت  آن است که در حجامت چینی مقدار کمی خون در حد چند قطره از بدن خارج می شود، همچنین حجامت بر طبق نقاط طب سوزنی است،مثلا در پشت قفسه سینه نقاطی هستند برای متعادل کردن سیستم گوارش و… در طب چینی حجامت بر اساس مشکل فرد انجام می گیرد.

آیا پزشکان حجامت را توصیه می کنند؟

خیر اطلاعاتی که از حجامت در دنیای پزشکی وجود دارد بسیار محدود است و همچنین در ایران موضوعی راجع به حجامت در بین دانشجویان تدریس نمی شود طبیعی است که وقتی پزشکان از حجامت و دنیای پیرامون آن اطلاعاتی ندارند انجام آن را نیز پیشنهاد نمی کنند.

بعد از حجامت چه اقداماتی را انجام دهیم؟

از آب فراوان مخصوصاً در فصل بهار غافل نشوید، زیرا کمک می کند تا سم هایی که توسط حجامت از بدنتان خارج شده شسته شود، همچنین اگر روی پوست جای کبودی ایجاد شده باشد برای بهبودی  جای کبودی تاثیر گذار است ،سعی کنید قسمت هایی که حجامت انجام شده را گرم نگه دارید اگر بعد از حجامت احساس خستگی کردید نگران نباشید زیرا این یک واکنش طبیعی است که به صورت موقت سیستم ایمنی بدن نشان می دهد ،که به علت خروج سموم حجامت است.

بعد از حجامت سعی کنید تا ۶ ساعت کافئین، انواع شیرینیجات ،فرآورده های گوشتی و لبنی را مصرف نکنید .همچنین استحمام با آب داغ باد کولر و استفاده از سونا و جکوزی توصیه نمی شود.

نکات کلی

  • حجامت یک روش در طب سنتی است که بدون عارضه است.
  • حجامت برای همه افراد با هر سنی کاربرد دارد به جز تولد تا پایان چهار ماهگی.
  • حجامت بدون نیاز به تجهیزات زیاد می تواند بیماری های مزمن را درمان کند.
  • حجامت و تجهیزات قابل استفاده در آن هیچ گونه وابستگی علمی و ابزاری به کشورهای خارجی ندارد.
  • حجامت نیاز به تجهیزات خاص بیمارستانی ندارد و یک درمان سرپایی است و آسودگی بیماران را فراهم می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو