غار بی بی کند یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می رود

منبع: همگردی

4

1402/4/6

12:30


تریپ یار/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، غار بی بی کند یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می رود.

این غار قدیمی با فاصله تقریبی شانزده کیلومتر از شاهین دژ واقع شده، زمان ساخت آن معلوم نیست و اهالی منطقه تاریخ ساخت آن را به سه هزار تا سه هزار و پانصد سال قبل نسبت می دهند. مجموعه صخره ای بی بی کند با اتاقهای کنده شده در داخل کوه چشم اندازی بسیار زیبایی را برای بازدید کنندگان به نمایش میگذارد. اتاقهای تو درتو، راهروهای باریک و پله های گوناگون از ویژگی های آن بشمار می رود.

درون اتاقها به خوبی کنده شده و دارای تعداد زیادی طاقچه، نورگیر، ورودی و سکو است. ستونهای کنده شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه بوده که با ظرافت خاصی کنده کاری شده و به آن شکل داده شده است. اتاق سنگی چهارگوش و جداگانه ای که با دیگر آثار صخره ای مجموعه ارتباط ندارد نیز در این بخش وجود دارد که به خوبی کنده شد. هرچند تعیین کاربری این اتاق و بطور کلی مجموعه بسیار دشوار است ولی به خوبی میتوان از شکل و شمایل اتاقها به این نتیجه رسید که بیشتر کاشانه یا پناهگاهی برای مردمان منطقه در هزاره نخست پیش از میلاد بوده و شاید بخشهایی از آن نیز به عنوان گوردخمه مورد استفاده قرار گرفته است. چه بسا در دوران بعد نیز به شکلهای گوناگون از آن استفاده شد.

این دستکند در سه طبقه از کف زمین ساخته شده و داری ورودی بزرگی شبیه به ایوان است. نکته جالب درباره این ایوان، وجود چشمه آب خنکی است که از بالای کوه و با استفاده از آبراه به این ایوان هدایت شده است. در اتاق بالای آن شواهدی از وجود نوعی نیایشگاه نیز وجود دارد. نکته ناراحت کننده در مورد آثار صخره ای بی بی کند فراوانی یادگاری نویسی بوده که دل هر عاشق آثار فرهنگی را به درد می آورد.

غار بی بی کند یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو