قلعه چهریق یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می رود

منبع: همگردی

4

1402/6/24

18:02


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، قلعه چهریق یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می رود.

قلعه سنگی چهریق مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده و در نزدیکی روستای چهریق علیا در 25 کیلومتری شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی قرار دارد. این اثر در تاریخ 29 تیر 1377 با شماره 2075 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مکان قلعه در میان رودی بنام زولاچای و بر فراز صخره مرتفعی قرار داشته و حدودا دو سال سید علی محمد باب در آن محبوس بود.

طبق بررسی های باستان شناسی، قدمت قلعه به هزاره اول قبل از میلاد مسیح می رسد. اولین بار اورارتوها در آن ساکن شده اند. علاوه بر مستندات تاریخی، آثار کنده شده بر روی سنگهای اطراف و استفاده از آبهای جاری بوسیله آبراه ها و زهکشی ها به شیوه دوره اورارتوی گواه این مدعاست که قلعه در زمان تمدن اورارتو ساخته شد. چهریق از دوره افشار و زندیه به بعد شهرت فراوانی یافت و بواسطه قلعه ای که در آن ساخته شده، همواره مورد توجه حاکمان و اولیای امور وقت بود. در جریان جنگ روسها با مجاهدان و مشروطه خواهان در سال 1290 شمسی امیر حشمت نیساری، میرزا آقا بلوری و حاج اسماعیل امیزیرخی جهت ادامه مبارزه با روسها در قلعه چهریق مستقر شدند.

در جریان جنگ جهانی اول در سالهای 1296 شمسی، مارشیمون (رئیس مذهبی آسوریان و مسیحیان ارومیه) در حمایت از سپاه روس و اجرای نقشه متفقین، سپاهی را برای جلوگیری از پیشرفت عثمانیان در آذربایجان تشکیل داد و برای مقاومت با تشکیل اتحاد با کردها در قلعه چهریق مستقر گردیدند و تا سالهای بعد و تا زمان سقوط سلسله قاجار در قلعه چهریق ماندند. برای استقلال دائما با حکومت مرکزی در جنگ بودند و به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه، همواره بر قوای دولتی پیروز میشدند. سرانجام، در زمان رضا شاه و طی نبرد شکریازی، قلعه بمباران و به تصرف دولت مرکزی درآمد.

قلعه چهریق یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو