الکترولیز موهای زائد و تفاوت آن با لیزر + مزایا و عوارض آن

منبع: تاپ ناز

4

1402/4/6

19:06


اطلاعاتی در مورد الکترولیز موهای زائد

اگر به دنبال یک روش درمانی تایید شده برای خلاص شدن دائمی از شر موهای زائد میگردید، باید به سراغ الکترولیز موهای زائد بروید. به خاطر دردسرهایی که موهای زائد برای افراد به وجود می آوردند، راهکارهای زیادی برای از بین بردن این موهای مزاحم معرفی شده است. اما بیشر آنها در از بین بردن همیشگی موهای زائد شکست خوردند. پیشرفت تکنولوژی در حوزه زیبایی باعث شد تا محققان بتوانند موثر ترین روش از بین بردن موهای زائد را با الکترولیز کردن آنها پیشنهاد بدهند. توجه داشته باشید که الکترولیز تنها روش تایید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا برای از بین بردن موهای زائد است.

الکترولیز موهای زائد به طور خلاصه با قرار گرفتن سوزن های خیلی نازکی در فولیکول مو و سپس ایجاد جریان الکتریکی در این سوزن و در نهایت آسیب دیدن فولیکول میشود. این موضوع چرخه رشد موها را مختل کرده و بعد از گذشت مدتی با چند جلسه دیگر الکترولیز، چرخه رشد مو به صورت کامل متوقف شده و دیگر رشد دوباره موهای زائد را نخواهید دید.

الکترولیز چیست و چه تفاوتی با لیزر دارد؟

رشد موهای زائد در افراد مختلف متفاوت بوده و به سطح هورمون ها و ژنتیک فرد بستگی دارد. گاهی استفاده از روش های موقتی مثل داروها یا برخی از بیماری ها بدتر رشد موهای زائد را تحریک میکند. وجود موهای زائد در برخی از نواحی مثل چانه و لب بالایی زنان اصلا خوب نیست و باید به سراغ یک روش دائمی برای از بین بردن آن مثل الکترولیز رفت. الکترولیز برای همیشه شما را از شر موهای زائد خلاص میکند. حتما تا الان اسم لیزر هم به گوشتان خورده است، روش لیزر نیز باعث توقف طولانی رشد موها میشود.

به صورت کلی روش های زیادی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد اما غیر از الکترولیز و لیزر هیچ کدام آنها پشتوانه علمی برای از بین بردن دائمی موهای زائد ندارند. یعنی شما با آن روش ها شاهد کاهش رشد مو خواهید بود اما لیزر و الکترولیز فقط این کار را به صورت دائمی انجام میدهند که این دائمی بودن هم با یک جلسه اتفاق نمی افتد. قضیه برداشتن دائمی موها هم مربوط به فولیکول های درمان شده میباشد.

بعد از الکترولیز کردن بعضی از مناطق پوست، امکان دارد سوزن الکتریکی بعضی از فولیکول ها را درمان نکرده باشد، دلیل این اتفاق نبودن فولیکول در فاز فعال رشد یا موثر نبودن درمان روی این فولیکول های محدود است. شما باید الکترولیز را نزد متخصصین معتبر انجام دهید. چندین جلسه برای یک درمان دائمی موفق نیاز دارید که تعداد آن به سطحی که مورد درمان قرار گرفته، ژنتیک، هورمون ها، وضعیت سلامتی شما، تراکم مو و سایر موارد پزشکی خاصی که با آن درگیر هستید بستگی دارد.

الکترولیز موهای زائد و تفاوت آن با لیزر + مزایا و عوارض آن

الکترولیز چه برتری نسبت به لیزر دارد؟

الکترولیز عوارض به نسبت کمتری از لیزر داشته و احتمال به وجود آمدن زخم یا لک بعد از عمل خیلی کمتر است. در الکترولیز سرعت درمان بیشتر است، شما در یک جلسه قسمت وسیعی از بدن را میتوانید درمان کنید یا در عرض چند دقیقه کل موهای زائد صورت را از بین ببرید. همچنین الکترولیز نسبت به لیزر به خاطر تاثیر بیشتری که دارد، به جلسات کمتری هم نیاز دارد. لیزر بیشتر برای از بین بردن موهای ضخیم تیره موثر بوده و هرچه رنگ موها سفید باشد، به لیزر مقام تر بوده و فقط با الکترولیز از بین میروند.

مزایای الکترولیز موهای زائد

این روش مزایای بسیاری دارد که از جمله آن میتوان به گستردگی استفاده الکترولیز روی انواع مختلفی از پوست و مو اشاره کرد. پس افرادی که برای لیزر کردن کاندیدای خوبی نیستند میتوانند روش الکترولیز را برسی کنند، چون برخلاف لیزر به رنگدانه مو حمله نمیشود و تنها فولیکول را هدف قرار میدهد. همچنین بیشتری آمار موفقیت مربوط به الکترولیز است. در بین روش های از بین بردن دائمی موهای زائد الکترولیز بهترین نتایج را دارا میباشد.

توجه داشته باشید که همین دائمی بودن باعث حذف هزینه هایی که باید در طول زندگی برای روش های مختلف از بین رفتن موهای زائد میکردید میشود. این روش به خصوص در مناطق کوچکی که حساسیت بیشتری هم روی موفقیت آن دارید مثل بالای لب، صورت و ابروها عملکرد خیلی خوبی دارد.

مطلب مشابه: لیزر موهای زائد بدن | از سیر تا پیاز لیزر و از بین بردن موهای زائد بدن

عوارض الکترولیز موهای زائد

برخی از افراد این روش را خیلی دردناک توصیف کردند ولی به تاثیر و ماندگاری آن می ارزد. بیماران خیلی حساس حس الکترولیز را مثل نیش زدن زنبور توصیف کرده و از سوزش آن گلایه دارند. البته پوست زیر بینی و خط لب خیلی هم حساس هستند. برای این که الکترولیز بیشترین تاثیر را داشته باشد باید انجام آن در نزدیکی آستانه تحمل درد باشد. در صورت پایین بودن تنظیمات دستگاه، درد شما کمتر ولی درمان ناکارآمد میشود و این به معنی جلسات بیشتر است. توصیه ما این است که در کار متخصص برای کم و زیاد کردن قدرت دستگاه دخالت نکنید.

درد این روش طولانی نخواهد بود و خیلی سریع از بین میرود. ولی به صورت کلی بستگی به خود شما دارد، برخی روش ترکیبی الکترولیز را غیرقابل تحمل دانسته وعده ای دیگر میگویند ترمولیز دردناک تر است. شما با آزمایش کردن میتوانید روش ترجیحی خود را پیدا کنید.

البته به متخصصی که این کار را انجام میدهد هم بستگی دارد. ولی توجه داشته باشید که درد کمتر با یک متخصص به خاطر کم بودن قدرت دستگاه نباشد. چرا که تعداد جلسات افزایش پیدا کرده و این به معنی هزینه بیشتر است. بعد از درمان اگر ورم کوچک یا قرمزی تجربه کردید نگران نباشید که موقتی بوده و از بین میرود. در برخی از موارد شاهد پوسته پوسته شدن و جوش سر سفید هم خواهید بود که قسمتی از فرایند طبیعی بهبود در بعضی افراد میباشد. در صورت بروز پوسته پوسته شدن، از دستکاری آنها پرهیز کنید تا زخمی در آن ناحیه به وجود نیاید.

الکترولیز موهای زائد و تفاوت آن با لیزر + مزایا و عوارض آن

انواع روش های الکترولیز برای از بین بردن موهای زائد

تا اینجا فهمیدید که الکترولیز یعنی وارد کردن جریان الکتریکی به داخل فولیکول مو با استفاده از یک میله فلزی خیلی ظریف سوزن مانندی است که باعث تخریب ریشه مو میشود، الکترولیز سه دسته است: ترمولیز، گالوانیک و ترکیبی

الکترولیز به روش گالوانیک

اعمال جریان الکتریک در روش گالوانیک در سطوح خیلی بالا به ریشه مو صورت میگیرد. در این روش یک سوزن خیلی نازک در داخل مو توسط پزشک قرار گرفته شده و یک جریان الکتریکی کوتاه به صورت انفجاری صورت میگیرد. حلال آب نمکی که در ریشه فولیکول وجود دارد در نتیجه این جریان الکتریکی به تجزیه فولیکول رشد مو می انجامد. برای هر مو به صورت جداگانه عمل الکترولیز صورت میگیرد، پس انتظار میرود که این روش برای نواحی با سطح وسیع و دارای موی پر تراکم، مدت بیشتری زمان ببرد.

هشتاد درصد نرخ موفقیت این روش است. یعنی هشتاد درصد موهایی که این روش روی آنها صورت میگیرد از بین میروند. به این ترتیب الکترولیز گالوانیک به یکی از بهترین روش های از بین بردن موهای زائد تبدیل میشود.

الکترولیز به روش ترمولیز

در این روش درمان از فرکانس بالای امواج رادیویی و حرارت استفاده میشود و از لحاظ نحوه انجام هم مثل الکترولیز گالوانیک یک سوزن در محل فولیکول قرار میگیرد. بعد از قرار گرفتن و اعمال جریان سلول تا حد تخریب گرم میشود. این روش محدودیتی برای اعمال روی همه انواع مو دارد و فقط برای موهایی که ریشه سطحی دارند به درد میخورد. نرخ موفقیت این روش ده تا پانزده درصد برای از بین بردن موها زائد میباشد.

چه قسمت هایی از بدن را میشود الکترولیز کرد؟

ناحیه مورد درمان میتواند از یک قسمت باریک مثل ابرو ها تا نواحی حساسی مثل بالای لب و یا قسمت خط فک و چانه که موهای آن جلوه خوبی برای خانم ها ندارد باشد. آقایان میتوانند از این روش برای خط ریش خود هم استفاده کنند. همچنین در ران، شکم، قفسه سینه، انگشتان دست، پشت انگشتان پا و هر قسمت صورت به جز گوش و بینی انجام میشود. به کار بردن الکترولیز روی نواحی دادی خال گوشتی سیاه و هر نوع پوست مخاطی ممنوع است.

مراحل انجام الکترولیز

همانطور که صحبت کردیم در الکترولیز میله ای به فولیکول وارد شده و جریان الکتریکی آن مو را از بین میبرد. بعد از آن مو به راحتی با موچین خارج شده و هیچ مقاومتی را شاهد نخواهید بود. سلول های مو هم که با این جریان الکتریکی از بین رفته اند و به این ترتیب دوباره رشد نخواهند کرد. در شروع کار برای این که درد کمتری را تجربه کنید، به منطقه مورد نظر کرم بی حسی زده میشود و شما داخل شدن پروب به داخل پوست خود را حس نمیکنید.

وقتی که پروب در فولیکول مو قرار گرفت و جریان اعمال شد، ممکن است برای لحظاتی درد را احساس کنید. با توجه به ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته، جلسه درمانی از سی دقیقه تا دو ساعت به طول می انجامد. این که چقدر معذب شوید به آستانه تحملتان بستگی دارد، مخصوصا اگر پوست شما در طی جلسات درمانی حساس شده باشد. اگر خیلی حساس نباشید و آستانه تحمل خوبی هم داشته باشید حسی شبیه مور مور شدن تجربه خواهید کرد.

مراقبت های قبل از الکترولیز

برای این که الکترولیز بهتر نتیجه بدهد آرامش خود را حفظ کنید و تا جایی که میتوانید بگذارید تا حد آستانه دردتان این کار انجام شود. بهترین زمان روزتان را به این کار اختصاص دهید و اصلا استرس نداشته باشید. در روز الکترولیز به رژیم غذایی توجه کرده و از محرک هایی مثل شکلات کافئین یا شکر پرهیز کنید. بهتر است تا ۴۸ ساعت قبل از درمان از رفتن زیر نور خورشید خودداری کرده تا از انبساط عروق خونی جلوگیری کنید. توصیه میشود که روز قبل و بعد الکترولیز آب زیادی بنوشید چرا که درمان فولیکول های کم آب مشکل است.

آب زیاد به خوب شدن سریع پوست هم کمک میکند. حتما قبل درمان یک وعده غذایی بخورید تا تحمل آن برای شما آسان تر شود. اگر از مسکن استفاده میکنید میتوانید با مشورت پزشک آن را سی دقیق قبل از الکترولیز استفاده کنید. تا یک هفته قبل از الکترولیز از مصرف ویتامین A قوی پرهیز کرده و تا ۶ ماه قبل از الکترولیز آکوتان را مصرف نکنید. حواستان باشد که منطقه مورد درمان در هنگام مراجعه به خوبی تمیز شده باشد. یعنی از کرم، آرایش و مرطوب کننده استفاده نکرده باشید. حتما از پزشک بخواهید به صورت تستی این کار را در ناحیه کوچکی انجام بدهد تا از حسی که در طول درمان خواهید داشت، خبر داشته و استرس این موضوع را نداشته باشید. این کار برای برسی واکنش پوست به الکترولیز هم مناسب است.

مطلب مشابه: رفع موهای زائد در خانه + با روش های خانگی موهای زائد را نابود کنید

چه افرادی نباید الکترولیز انجام دهند؟

اگر پوست شما آسیب دیده یا زخمی روی آن است و بیماری های قلبی خاصی دارید یا میخواهید از روی خال مو بردارید، این روش مناسب نیست. ملانوسیت ها سلول های به وجود آورنده خال میباشند که به تولید رنگدانه ملانین میپردازند. ملانوسیت ها منشا برخی از تومور های کشنده پوست میباشد به این ترتیب تاثیری که جریان الکتریکی روی این سلول میگذارد معلوم نیست و به همین دلیل نباید این کار را انجام داد.

شما میتوانید به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا خال را به صورت کامل بردارید. همانطور که اشاره شد در پوست که نزدیک غضروف است، مثل بینی یا گوش این کار انجام نمیشود، همچنین برای افرادی که پوستشان حساس است و احتمال به وجود آمدن زخم های تیره و برجسته را دارند ای روش توصیه نمیشود. این روش برای خانم های که هورمون ها علت پر مویی آنها است موثر نیست و باید به نظر پزشک توجه کنند، پزشک میتواند درمان هورمونی را در طول یا قبل از الکترولیز پیشنهاد بدهد.

قیمت الکترولیز موهای زائد

این هزینه به قسمت مورد درمان و تعداد جلسات نگهداری و مراقبت بستگی دارد. بعضی ها هزینه را به شکل ساعتی دریافت میکنند. توجه داشته باشید که هزینه الکترولیز با هر جلسه کاهش میابد.

مراقبت های بعد از الکترولیز موهای زائد

این مراقبت ها برای کاهش خطر به وجود آمدن عوارض احتمالی خیلی مهم است و حتما باید به توصیه های متخصص گوش دهید. از جمله این توصیه ها در معرض خورشید قرار نگرفتن بدون کرم ضد آفتاب زدن در ناحیه درمان شده و نخاراندن و لمس نکردن آن ناحیه. پس از درمان از کرم ضدعفونی کننده استفاده کنید. تا یک روز بعد از درمان محل مورد نظر را نشسته و هرگز در این یک روز از لوازم آرایشی در آن ناحیه استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که شستشو با صابون ممکن است باعث عفونت و سوزش شود. از محصولات پر الکلی مثل عطر استفاده نکنید تا پوست شما خشک نشود. در شبی که درمان صورت گرفت از کرم یا پماد آنتی باکتری استفاده کنید. حواستان باشد که در شرایطی قرار نگیرید که زیاد عرق کنید، مخصوصا اگر زیر گردن خود را عمل کرده اید.

در صورت عرق کردن ممکن است باکتری به فولیکول وارد شده و باعث عفونت شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن نقاط قهوه ای تا ۷۲ ساعت نزارید به آن محل آفتاب بخورد. تا ۴۸ ساعت در استخر های کلر دار شنا نکنید. پوسته های کوچک را نکنید تا زخم نشود و اجازه دهید که به صورت طبیعی از بین بروند. و در آخر تا جلسه بعدی درمان به سراغ موچین هم نروید.

مطلب مشابه: لیزر موهای زائد بدن | از سیر تا پیاز لیزر و از بین بردن موهای زائد بدن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو