تخلیه جوش زیر پوستی | روش های درمان جوش های زیر پوستی

منبع: تاپ ناز

4

1402/6/17

12:59


تخلیه جوش زیر پوستی | روش های درمان جوش های زیر پوستی

جوش زیر پوستی، جوشی است که در زیر پوست ایجاد می شود و معمولا از نزدیک قابل دیدن نمی باشد. جوش های زیر پوستی در هر فردی دیده می شوند اما معمولا در افرادی که پوست چرب دارند شایع تر است. این نوع جوش از ترکیب آلودگی و چربی وارد منافذ باز پوست می شود و در عمق پوست به وجود می آید.

فشار دادن جوش ها بسیار وسوسه انگیز است و به نظر می رسد که با فشردن جوش ها می توان به سرعت از دست آن ها خلاص شد. اما این کار باعث ایجاد زخم و عفونت روی پوست می شود که از جوش های موقتی بدتر است.

تخلیه جوش سر سیاه معمولا مشکلی ایجاد نمی کند چون این جوش ها سر باز هستند اما جوش های عمیق پوستی مانند کیست یا ندول را نباید تخلیه کنید. بنابراین تخلیه جوش ها را بهتر است به روش های اصولی انجام دهید تا آسیبی به پوست وارد نشود.

در این مطلب در مورد تخلیه جوش های زیر پوستی، بهترین روش ها برای تخلیه این جوش ها و نکات مهم آن به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

انواع جوش زیر پوستی

تخلیه جوش زیر پوستی | روش های درمان جوش های زیر پوستی

جوش های زیر پوستی به صورت کوچک و بزرگ در زیر پوست ایجاد می شوند که با دست کشیدن روی پوست مشخص می شوند. معمولا جوش های زیر پوستی کوچک که به سطح پوست نزدیک تر هستند، سریع تر از بین می روند. اما تخلیه جوش های زیر پوستی بزرگ چون در عمق پوست ایجاد شده اند، کمی دشوار است و بهبود آن ها زمان بیشتری طول می کشد.

جوش های زیر پوستی در انواع مختلفی مانند جوش سر سیاه، جوش سر سفید، ملتهب و … ایجاد می شوند. جوش سر سیاه، جوشی است که به سطح پوست می رسد و قابل تخلیه است. و جوش سر سفید، جوشی است که هنوز به سطح پوست نرسیده و سر باز نکرده است.

  • جوش های سر سیاه
  • جوش سر سفید
  • جوش های های ملتهب سر سفید در حلقه قرمز
  • آکنه کیستیک
  • پاپول برآمده شکل

علت جوش زیر پوستی

جوش های زیر پوستی التهابات و ضایعاتی هستند که در قسمتی از پوست دارای غده های چربی بیشتری است مانند صورت، گردن، شانه ها، کمر و قفسه ی سینه به وجود می آیند. غده های چربی، ماده ای چرب به نام سبوم را ترشح می کنند.

این ماده باعث حفظ تعادل چربی و رطوبت پوست می شود و در مراقبت از پوست مفید است. زمانی که مشکل غیر طبیعی در غده سباسه وجود داشته باشد، باعث ایجاد جوش زیر پوستی می شود.

  • تجمع سلول های مرده پوست: هنگامی که غده های چربی بیش از حد سبوم تولید کنند، سبوم اضافی با سلول های مرده ی پوست مخلوط می شوند و ممکن است در منافذ و فولیکول ها، یک گرفتگی ایجاد کند. سپس باکتری هایی که روی پوست وجود دارند می توانند فولیکول های مسدود شده را آلوده کنند و باعث ایجاد ندول یا کیست شوند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و یا دوران قاعدگی می توانند باعث ایجاد جوش های زیر پوستی شوند. هورمون های آندروژن از جمله هورمون هایی هستند که در دوران بلوغ افزایش می یابند. این هورمون ها بر غده های چربی تاثیر می گذارند و باعث بزرگ شدن آن ها و افزایش چربی پوست می شوند.
  • داروها: بعضی از داروهایی که دارای کورتیکواستروئید، تستوسترون یا لیتیوم هستند می توانند در ایجاد جوش های زیر پوستی موثر باشند.

مطلب مشابه: دلیل ایجاد جوش در بزرگسالی چیست و چگونه درمان می شود؟

سایر عوامل جوش های زیر پوستی

  • غذاهای چرب
  • آلودگی یا رطوبت هوا
  • استرس
  • سابقه ی خانوادگی
  • لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست
  • فشردن، دست زدن و یا خاراندن جوش ها
  • پاک نکردن آرایش
  • فشار یا اصطحکاک ناشی از لباس های تنگ و …

روش های درمان جوش های زیر پوستی

برای درمان جوش ها نباید آن ها را فشار دهید چون ممکن است باعث عفونت و زخم شود. برای درمان جوش های زیر پوستی می توانید روش های زیر را به کار ببرید.

استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضد باکتریایی دارد و برای تخلیه و درمان جوش های زیر پوستی بسیار مفید است. برای اینکه از این روغن نتیجه مطلوبی بگیرید بهتر است چند ماه به صورت مداوم از آن استفاده کنید.

روش استفاده از روغن درخت چای به این صورت است که دو بار در روز مقداری از آن را در ناحیه جوش قرار دهید. همچنین این روش برای درمان جوش زیر پوستی پیشانی و زیر بغل بسیار مناسب است.

آب لیمو برای رفع جوش زیر پوستی

یک لیموی تازه را بشویید و آب آن را بگیرید. سپس با دست تمیز و به کمک یک تکه پنبه آن را روی جوش ها بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. روی دو بار این کار را انجام دهید تا زمانی که جوش ها از بین بروند.

استفاده از کمپرس آب گرم

جوش های سر سفید را بهتر است با کمپرس آب گرم از بین ببرید. ابتدا یک پارچه نرم را در آب گرم خیس کنید و چند دقیقه آن را روی جوش نگه دارید، وقتی کمپرس سرد شد دوباره آن را گرم کنید.

گرما به شل شدن و نرم شدن سر جوش کمک می کند تا به صورت طبیعی تخلیه شود. اما این روش برای جوش های سر سیاه مناسب نمی باشد چون جوش های سرسیاه سفت تر هستند.

مطلب مشابه: درمان جوش های گردن با روش های خانگی + دلایل ایجاد این جوش ها

روغن زیتون برای رفع جوش زیر پوستی

تخلیه جوش زیر پوستی | روش های درمان جوش های زیر پوستی

روغن زیتون سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و آهن است و به درمان جوش های زیر پوستی و ترمیم جای جوش کمک می کند. مقداری روغن زیتون را روی جوش های خود بزنید و ماساژ دهید. چند دقیقه بعد صورت خود را بشویید.

شیر برای رفع جوش زیر پوستی

با دست تمیز یک تکه پنبه را به شیر تازه آغشته کنید، جوش های زیر پوستی خود را با شیر مرطوب کنید و نیم ساعت صبر کنید تا خشک شوند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا جوش ها از بین بروند.

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی

امروزه با پیشرفت داروهای مخصوص درمان جوش، می توانید انتخاب های زیاد و هوشمندانه ای برای از بین بردن جوش های صورت داشته باشید. در کنار استفاده از داروهای موضعی جوش، به عدم تداخل این آنتی بیوتیک ها دقت داشته باشید.

در زیر به چند نمونه از آنتی بیوتیک های موضعی موثر برای درمان جوش ها می پردازیم.

  • رتینوئید: این ماده در کنار باز کردن منافذ پوست، چربی اطراف آن را کاهش می دهد.
  • بنزوئیل پروکساید: باعث کاهش باکتری های تولید کننده جوش در سطح پوست می شود.
  • آلفا هیدروکسی اسید: این ماده در لایه برداری پوست بسیار تاثیر دارد.
  • سولفور: در کنار کاهش باکتری های تولید کننده جوش، منافذ بسته پوست را هم باز می کند.

عسل برای رفع جوش زیر پوستی

تخلیه جوش زیر پوستی | روش های درمان جوش های زیر پوستی

با دست تمیز و یک تکه پنبه، عسل خام را روی جوش صورت خود بزنید و به مدت نیم ساعت صبر کنید و بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

استفاده از محصولات دارای اسید سالیسیلیک

محصولات دارای اسید سالیسیلیک، یکی از ترکیبات شیمیایی موثر برای رفع جوش های زیر پوستی است که به شکل چسب های کوچک در داروخانه ها موجود است.

این چسب ها با قرار گرفتن روی جوش باعث کاهش تورم و چربی آن می شوند. این ترکیب با تمیز کردن سطح و عمق پوست از سلول های مرده باعث باز شدن منافذ بسته پوست هم می شود. این چسب ها محدودیت زمانی ندارد اما نباید استفاده از آن بیشتر از 24 ساعت طول بکشد.

مطلب مشابه: درمان جوش چرکی ، دلایل ایجاد و روش های درمان در منزل

خمیر دندان برای درمان جوش زیر پوستی

به اندازه یک نخود خمیر دندان سفید کننده را روی انگشت خود بزنید و آن را روی جوش صورت بمالید. برای اثر بخشی صبر کنید خمیر دندان تا صبح روی صورت بماندو بعد با آب ولرم آن را بشویید.

این کار را تا وقتی که جوش از بین برود ادامه دهید. دقت داشته باشید که برخی پوست ها نسبت به خمیر دندان حساس هستند. در صورت داشتن حساسیت از این روش استفاده نکنید.

سرکه سیب برای درمان جوش زیر پوستی

کمی سرکه سیب را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی جوش های خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید. دقت داشته باشید که سرکه سیب نباید زمان زیادی روی صورت بماند چون خاصیت اسیدی دارد و می تواند باعث سوختگی و حساسیت پوست شود. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید.

الکل برای درمان جوش زیر پوستی

یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید و روی جوش های خود بزنید. بعد از نیم ساعت صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

استفاده از محصولات ضد جوش و باکتری

برای پیشگیری از ایجاد جوش های زیر پوستی می توانید از محصولات بهداشتی دارای مواد ضد جوش و ضد باکتری برای شست و شوی صورت استفاده کنید.

نمک سولفات برای درمان جوش زیر پوستی

یک قاشق چای خوری نمک سولفات را به نصف لیوان آب ولرم اضافه کنید و صبر کنید تا کاملا در آب حل شود. این محلول را با یک تکه پنبه تمیز روی صورت خود بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

روغن کنجد برای درمان جوش زیر پوستی

مقداری روغن کنجد و پودر سیاه دانه را مخلوط کنید و بر روی پوست خود بمالید. بعد از نیم ساعت صورت خود را بشویید.

آلوئه ورا برای رفع جوش زیر پوستی

ژل آلوئه ورا را روی جوش صورت بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را روی دو بار تکرار کنید تا زمانی که جوش ها از بین بروند.

مراجعه به متخصص پوست

برای تخلیه جوش های زیر پوستی بهتر است به یک متخصص پوست یا زیبایی مراجعه کنید چون او می داند که چگونه بدون این که آسیبی به پوست وارد شود، آکنه و جوش های زیر پوستی را از بین ببرد.

از بین بردن جوش های سر سیاه

می توانید تخلیه جوش را بلافاصله بعد از حمام انجام دهید. بخار و گرما، منافذ پوست را باز می کند و جوش های سرسیاه را نرم می کند و جوش ها راحت تر بیرون می آیند.

  1. دست های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.
  2. دور انگشت های خود پنبه بپیچید و به آرامی هر دو طرف جوش را فشار دهید. سعی کنید با دقت از زیر جوش های سر سیاه فشار دهید.
  3. به جای فشار ثابت، بیشتر با ماساژ منافذ را شل کنید. این کار را ادامه دهید تا هسته به طور کامل خارج شود. دقت کنید که جای انگشت روی پوست نماند.
  4. از نرم کننده در نواحی که جوش را فشار داده اید استفاده کنید.

از بین بردن جوش های سر سفید

ترکاندن و تخلیه جوش باید آخرین راه حل باشد چون وقتی که جوش را فشار می دهید ممکن است پوست آسیب ببیند. رعایت مراحل زیر احتمال آسیب دیدن پوست را کاهش می دهد و فقط برای جوش های سفید نزدیک به سطح پوست کارساز است.

  1. دست های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.
  2. یک سوزن را با الکل ضد عفونی کنید.
  3. نوک سوزن را به آرامی به شکل موازی به جوش بزنید. فقط سطح آن را سوراخ کنید تا خونریزی نکند و پوست آسیب نبیند.
  4. دور انگشت های خود پنبه بپیچید و آن را هر دو طرف جوش قرار دهید. جوش به آرامی بیرون می آید بدون اینکه آلودگی به پوست برسد.
  5. با این کار دیگر نیاز به فشردن جوش نیست. حالا ناحیه را با صابون ضد باکتریایی پاکسازی کنید و کمی از نرم یا سفت کننده استفاده کنید.

نکات مهم برای تخلیه جوش زیر پوستی

  • تخلیه جوش را با ملایمت انجام دهید و به هیچ عنوان فشار زیادی به پوست وارد نکنید تا جای انگشت ها روی پوست نماند.
  • تخلیه جوش در زمان نامناسب نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث التهاب اطراف جوش و بزرگ شدن آکنه می شود.
  • حتما با دست های تمیز و وسایل استریل جوش را تخلیه کنید.
  • به هیچ عنوان از وسایل تیز و برنده برای تخلیه جوش های صورت استفاده نکنید.
  • از کمپرس آب گرم فقط برای جوش سر سفید و جوش های زیر پوستی استفاده کنید.
  • تا زمانی که جوش به مرحله ی پاکسازی و تخلیه نرسیده، از دست زدن و تخلیه آن خودداری کنید.
  • بعد از تخلیه جوش، حتما صورت خود را با آب و صابون بشویید.
  • دستکاری جوش های عمیق می تواند باعث التهاب و باقی ماند جای جوش برای مدت طولانی شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام روش های تخلیه جوش های زیر پوستی و نکات لازم را برای شما بیان کنیم. جوش های زیر پوستی معمولا به خودی خود بهبود پیدا می کنند. به هیچ عنوان برای از بین بردن جوش ها آن ها را فشار ندهید چون باعث افزایش التهاب و عفونت می شود. اگر جوش های شما التهاب دارند بهتر است از یک متخصص پوست و مو برای درمان آن ها کمک بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو