روف گاردن چیست؟ انواع روف گاردن با تصاویر و مزایای این فضای زیبا

روف گاردن چیست؟ انواع روف گاردن با تصاویر و مزایای این فضای زیبا


منبع: تاپ ناز

1

1402/11/15

09:34


روف گاردن فضای سبز یا باغچه ای است که بر روی پشت بام ساخته می شود. معمولا نگاه کردن به پشت بام و کف نازیبای آن برای هیچ کس خوشایند …

روف گاردن فضای سبز یا باغچه ای است که بر روی پشت بام ساخته می شود. معمولا نگاه کردن به پشت بام و کف نازیبای آن برای هیچ کس خوشایند نمی باشد. افراد می توانند با کمی خلاقیت و نوآوری بهترین استفاده را از پشت بام خود داشته باشند. حتی می توان پشت بام را محل آرامش افراد یا مکان بازی کودکان تبدیل کرد.

علاوه بر این معمولا پشت بام ها بدون استفاده هستند و هدر می روند. به همین منظور استفاده از ایده هایی به منظور استفاده مفید از آن ها می تواند بسیار کاربردی باشد. این ایده طرفداران بسیاری دارد و از قدیم الایام در میان افراد رواج داشته است.

توضیحاتی در مورد روف گاردن

روف گاردن یک اصطلاح انگلیسی برای فضای سبزی است که بر روی پشت بام ها ساخته می شود. این سبک از فضای سبز نام های دیگری مانند باغ روی سقف، باغ سقف، باغ سبز و روفتاب نیز دارد. به طور کلی به باغی گفته می شود که افراد بر روی سقف خانه ی خود می سازند. این کار معمولا برای خانه های ویلایی، هلدینگ های شیک، ساختمان های اداری یا اجرایی و کافه ها انجام می گیرد. برای انجام این کار نیز به افراد آگاه و متخصص احتیاج است.

این فضای نوآورانه که بر روی ساختمان قرار می گیرد بسیار جذاب و مورد علاقه افراد بسیار زیادی است. امروزه بیشتر افراد از دنیای طبیعی فاصله گرفته اند و غرق دنیای شهری و ماشینی شده اند. وجود روف گاردن می تواند آن ها را با طبیعت آشتی دهد. علاوه بر این می تواند موجب پاکسازی هوای آلوده شهر ها نیز شود.

مطلب مشابه: دکوراسیون تراس و بالکن کوچک و بزرگ + تزیینات و دیزاین اواع تراس به شکلی شیک

تاریخچه روف گاردن

ایده روف گاردن و ایجاد فضای سبز در بالای خانه ها از سال های بسیار دور و گذشته وجود داشته است. شواهد تاریخی که از گذشته باقی مانده اند نشان می دهند که در طول تاریخ نیز گیاهانی در بالای ساختمان ها و بنا ها پرورش داده شده اند.

در برخی از بناهای قدیمی بر روی ساختمان شواهدی بر وجود گیاهان در تراس و پشت بام وجود دارد. در زمان رومی ها تراس هایی مخصوص و مرتفع وجود داشته که در آن ها گیاهان خاصی پرورش داده می شدند. اکنون نیز نشانی از بقایای این تراس ها و ریشه گیاهان در آن ها موجود می باشد.

علاوه بر این در عجایب هفت گانه جهن نیز شواهدی برای وجود این سبک از پرورش گیاهان وجود دارد. در این شواهد نشان داده شده که در آن زنان نیز گیاهان را در مناطق مرتفعی مانند تراس ها و پشت بام ها پرورش می دادند.

آیا اجرای روف گاردن فقط برای سقف می باشد؟

اجرای روف گاردن یک فضای نوآورانه و خلاقیت بسیار کاربردی می باشد. این فضای سبز ایجاد شده به طور معمول بر روی پشت بام می باشد اما در مواردی دیده شده که افراد در مکان های مختلفی از آن استفاده کرده اند. به عنوان نمونه می توان از آن در تراس ها و بالکن ها استفاده کرد.

علاوه بر این برای کف آلاچیق ها و پرگولا ها نز بسیار کاربردی و شیک می باشد. به کار بردن این ایده علاوه بر زیبایی مزیت های بسیاری برای افراد به دنبال دارد. علاوه بر مکان های مختلفی که می توان این ایده را اجرا کرد در نوع های مختلفی می توان آن را به کار برد.

روف گاردن سبز

روف گاردن سبز

پر طرفدار ترین نوع روف گاردن، نوع سبز آن می باشد. در این سبک از گل ها و گیاهان در فضای روی پشت بام یا تراس استفاده شده است. کاشت گل ها و گیاهان می تواند در حالت های مختلفی انجام گیرد. به عنوان نمونه افراد می توانند آن ها در ظروف، گلدان ها بستر کشت به کار ببرند. استفاده از نوع سبز آن کمک شایانی به محیط زیست می کند. علاوه بر این زیبایی بسیار زیادی دارد. افرادی که به محیط زیست اهمیت می دهند و به دنبال هوای پاک هستند می توانند این ترفند را به کار ببرند.

مطلب مشابه: طرح روف گاردن + مدل های روف گاردن روی پشت بام های بزرگ و کوچک

روف گاردن باغ سبزیجات

روف گاردن باغ سبزیجات

در این نوع روف گاردن تمرکز اصلی بر روی کشت سبزیجات می باشد. در این نوع افراد سبزیجات مورد استفاده خود را کشت می کنند. این کار معمولا شیوه و سبک خاص خود را دارد. برای اجرای آن باید با افراد متخصص و آگاه مشورت شود. اجرای باغ سبزیجات در پشت بام خانه ها کاری بسیار به صرفه برای افراد و محیط زیست می باشد.

سبزیجات می توانند باعث تصفیه هوا و ایجاد هوای پاک و مطبوع شوند. علاوه بر این مناسب مصرف افراد می باشد و می تواند منبعی سالم و تازه برای مصرف شخصی افراد باشد. همچنین افراد می توانند سبزی هایی که کشت می کنند را بفروشند و از این به درآمد برسند.

ایجاد باغ زینتی

ایجاد باغ زینتی

این نوع روف گاردن تمرکز اصلی بر روی ایجاد فضایی شیک و زیبا می باشد. در این نوع از گل ها و گیاهان زینتی و رونده استفاده می شود. این گیاهان معمولا در روش های خاصی تولید می شوند و کاشته می شوند.

در این نوع بیشترین تاکید و تمرکز بر روی زیبا سازی پشت بام ها و ایجاد مکانی برای آرامش افراد می باد. در این نوع افراد می توانند با استفاده از میز و صندلی مکانی برای آرامش و لذت خود ایجاد کنند. ایجاد این باغ بر روی پشت بام فضایی آراسته، آرام و چشم نواز ایجاد می کند.

ایجاد باغ تراس

ایجاد باغ تراس

ایجاد روف گاردن در تراس ها بسیار پرطرفدار و کاربردی می باشد و افراد زیادی به اجرای آن علاقه دارند. خانه ها و ساختمان هایی که دارای تراس هستند می توانند آن را به باغ تراس تبدیل کنند. در این سبک باغ فضای تراس با استفاده گلدان ها، گل های زینتی تزیین می شود.

افراد می توانند در تراس خود باغ سبزیجات نیز ایجاد کنند و از سبزیجات تازه لذت ببرند. این کار فضای تراس را بسیار جذاب و دلنشین می کند. امکان لذت و استراحت را برای اهالی خانه ایجاد می کند.

باغ آبی

باغ آبی

این نوع روف گاردن دارای عناصر آبی مانند آب نما ها، چشمه ها، استخر ها و کشت های هیدروپونیکی می باشد. این باغ ها علاوه بر فضای سبز فضای آبی نیز دارد. این فضای بسیار شیک اغلب در بالای هلدینگ ها و کافه ها ایجاد می شود. افراد می توانند علاوه بر لذت ز فضای طبیعی به صدای آرامبخش آب نیز گوش دهند و نهایت لذت را ببرند. این کار ها اگر چه هزینه بر است اما فضایی بسیار مناسب و جذاب ایجاد می کند.

باغ توارو

باغ توارو

روف گاردن در نوع باغ توارو طرفدار های خاص خود را دارد و از لحاظ ظاهری بسیار شکیل و جذاب می باشد. باغ بر روی سقف یا باغ توارو بر روی سقف مستوار از انواع باغ و بام می باشد. این نوع از روف گاردن به وسیله ی ساختار های مستوی، پله ها و تراس ایجاد می شود. این سبک فضای بیشتری را برای افراد ایجاد می کند. در آن ها نیز می توان گیاهان مختلفی نیز پرورش داد. علاوه بر این می توان از این فضا برای استراحت و تفریح استفاده کرد.

مزایای ایجاد روف گاردن

روف گاردن مزیت های بسیاری برای افراد دارد. امروزه این سبک بسیار پرطرفدار بوده و افراد زیادی آن را اجرا می کنند. مزیت های استفاده از آن شامل موارد زیر می باشد.

مقاومت در برابر آفات

روف گاردن گیاهان را از دسترس آفات و علف های هرز دور نگه می دارد. در باغ های عادی که بر روی زمین قرار دارند علف های هرز بسیاری رشد می کند. علاوه بر این، این باغ ها از حمله حیوانات نیز در امان است.

مطلب مشابه: گیاهان مناسب روف گاردن + گل و درختان خاص مناسب باغ بام

محدودیت در فضا

این باغ ها برای افرادی می باشد که در آپارتمان ها زندگی می کنند. افراد ی که در آپارتمان زندگی می کنند فضای بسیار محدودی در اختیار دارند. بنابراین این باغ ها برای آن ها بسیار عالی و کاربردی می باشند. ایجاد باغ بر روی تراس یا پشت بام به افراد این امکان را می دهد که گیاهان متنوع و بسیاری را در فضای محدود خانه پرورش دهند و نگه داری کنند.

جذابیت و زیبایی

مهم ترین و ابتدایی ترین مزیت ساختمان باغ های زیبایی بصری است که ایجاد می کنند. احداث این باغ ها فضایی بسیار دلنشین را برای استراحت ایجاد می کند. علاوه بر این فضایی بسیار مناسب برای سرگرمی ایجاد می شود. افراد با افزودن آلاچیق، باربیکیو و صندلی می توانند زیبایی آن را افزایش دهند. همچنین مکانی برای تفریح افراد را به وجود می آورد.

دسترسی به نور خورشید

این باغ های آپارتمانی مقدار زیادی نور خورشید دریافت می کنند. نور خورشید اصلی ترین منبع تغذیه برای گیاهان می باشد. همچنین باعث ایجاد طراوت برای شادابی آن ها می شود.

معایب و مشکلات روف گاردن

روف گاردن یک نوع باغ است که بر روی پشت بام ساخته می شود. این باغ ها دارای مزایا و معایب مختلفی می باشند. معایب آن به قرار زیر می باشند.

شرایط آب و هوایی نامطلوب

این باغ ها با شرایط جوی نامساعد روبرو می باشند. دما های بالا، گرما و باد های شدید از عوامل رایجی می باشند که این باغ ها را تهدید می کنند. علاوه بر این باعث آسیب به آن نیز می شوند.

مشکلات آبی

مهم ترین مشکل این باغ ها آبیاری می باشد. به دلیل وزش باد های زیاد و تابش بیش از حد آفتاب این باغ ها نیاز به آبیاری بیشتر از سایر باغ ها دارند. آبیاری آن ها نیز بسیار سخت و دشوار می باشد. راه اندازی سیستم آبیاری برای این باغ ها بسیار دشوار و هزینه بردار می باشد. زیرا در آبیاری باغ ها بر روی سقف مشکلات زیادی مانند خطوط آبی و لوله کشی های دشوار وجود دارد. علاوه بر این هزینه آب ساختمان را نیز افزایش می دهد. همچنین موجب هدر رفت آب شرب نیز می شود.

وزن زیاد

کف این باغ ها تا وزن مشخصی را تحمل می کنند. در ساخت و طراحی آن باید به وزن مخزن آب و خاک مورد استفاده توجه ویژه ای شود.

گیاهان مناسب برای ساخت روف گاردن

در ساخت روف گاردن باید در انتخاب گیاهان دقت کافی صورت گیرد. برای کاشت گیاهان در این باغ ها باید شرایط رشد گیاه مد نظر مورد توجه قرار گیرد. گیاهان زیر مناسب برای کاشت در روف گاردن هستند.

گیاهان آفتاب دوست

این باغ ها ساعات زیادی در روز آفتاب می گیرند. به همین دلیل می توان در آن ها گیاهان آفتاب دوست کاشت. توت فرنگی، گل همیشه بهار، گل وحشی، گل مخروطی و گوجه فرنگی از گیاهان علاقه مند با آفتاب هستند. این گیاهان به روزی بیشتر از شش ساعت آفتاب برای رشد احتیاج دارند.

گیاهان مقاوم در برابر خشکی

گیاهانی که در تراس ها و پشت بام ها ها قرار دارند به دلیل وجود آفتاب و باد نیاز به آبیاری بیشتر از سایر گیاهان می باشند. بنابراین بهتر است از گیاهانی استفاده شود که خواهان آب زیادی نباشند.

همچنین در برابر خشکی هوا مقاوم باشند. گیاهانی مانند علف پروانه ای، ساکولنت ها، گل رز برفی، درختچه های همیشه سبز و مریم گلی مقاوم در برابر خشکی هستند.

گیاهان مقاوم در برابر باد

به طور معمول این باغ ها در ارتفاع قرار دارند و اغلب در معرض باد شدید هستند. با توجه به این مورد بهتر است در ساخت این باغ ها گیاهان مقاوم در برابر باد کاشته شود.

گیاهانی مانند ادریسی، چمن های زینتی و بوته های امین الدوله در برابر وزش باد سنگین مقاوم می باشند. این گیاهان بهترین گزینه برای کاشت در ارتفاع هستند.

گیاهان مقاوم در برابر سایه

افرادی که قصد ساخت این باغ ها و فضا سبز را دارند باید به ساختمان های اطراف توجه کنند. اگر در اطراف ساختمان آن ها آپارتمان های بلند و بزرگ وجود دارند روف گاردن آن ها در سایه قرار می گیرد.

پس بهتر است در این باغ ها از گیاهانی استفاده شود که در برابر سایه مقاوم هستند. گیاهانی مانند هاستا و کراسولا برای این باغ ها بسیار مناسب می باشند.

مطلب مشابه: تزیین تراس + مدل های مختلف دیزاین تراس با طرح های شیک و خلاقانه

ساخت انواع مختلف روف گاردن

روف گاردن ها در انواع مختلفی ساخته می شوند. نوع های متفاوت روف گاردن موارد زیر می باشد.

نیمه متمرکز

این نوع باغ بام با گیاهانی ساخته می شود که حجم ریشه بالایی دارند. عمق بستر کاشت آن بالای سی سانتی متر می باشد.

باغ بام گسترده

این نوع دارای ریشه کمتری می باشد. ساخت آن دارای ضخامت حدود بیست سانتی متر می باشد.

باغ بام متمرکز

در این نوع باغ بام از حجم و ارتفاع زیاد خاک استفاده می شود. این نوع معمول گران تر و شیک تر از موارد قبلی می باشد.

ترکیبی

در این نوع امکان ترکیب بوته، درختچه و گیاه وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو