نقش برجسته ساسانی از نظر فرم و شکل و تزئینات شبیه به نمونه های نقش رستم و نقش رجب است

منبع: همگردی

6

1402/4/10

13:37


ایلنا/ براساس آخرین اخبار واصله، نقش برجسته ساسانی از نظر فرم و شکل و تزئینات شبیه به نمونه های نقش رستم و نقش رجب است.

سنگ نگاره دو هزار ساله ساسانی بامداد چهارشنبه به زادگاه خود بازگشت؛ نقش برجسته ای که اطلاع دقیقی از چگونگی و زمان خروج آن از ایران در دست نیست اما با توجه به زمان ورود آن به امارات که مصادف با 1367 شمسی است، به احتمال زیاد در زمان جنگ تحمیلی به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است. این اثر باستانی در سال 2016 زمانی که برای حراج در بازار سیاه هنری به بریتانیا ارسال شده بود، در فرودگاه استنستد لندن به دلیل مشکوک شدن افسران نیروی مرزی به نوع بسته بندی سردستی آن ضبط و توقیف شد.

کارشناسان زمان تراشیده شدن اثر را حدود 2000 سال و بهای تقریبی آن را 30 میلیون پوند تخمین می زنند و به گفته مرتضی ادیب زاده مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این پرونده توسط اینترپل (پلیس بین الملل) بررسی شده و شخص خاصی دستگیر نشده است. با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و مکاتبات صورت گرفته در سال گذشته روند استرداد این اثر به کشور آغاز شد.

محمدرضا زاهدی (رئیس اداره اموال منقول فرهنگی و تاریخی) در این رابطه گفت: سنگ نگاره ساسانی به موزه ملی ایران منتقل شد و پس از انجام قرنطینه طی مراسمی به نمایش عمومی در می آید.

او زمان تقریبی قرنطینه را 48 ساعت تخمین می زند و ادامه می دهد: به این دلیل که این شی از مکان دیگری وارد کشور شده و احتمال دارد ویروسی همراه داشته باشد، مدت زمانی را در محلی قرنطینه می شود و سپس به بخش اصلی موزه منتقل شده و کنار سایر اشیا قرار می گیرد.

رئیس اداره اموال منقول فرهنگی و تاریخی این نقش برجسته را از نظر شکل، فرم و تزئینات شبیه به نمونه هایی در نقش رستم و نقش رجب میداند و چرایی طولانی شدن انتقال این اثر به ایران را پس از هفت سال، ارائه مدارک برای اثبات اینکه این نقش برجسته متعلق به ایران بوده و به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است، اعلام می کند.

زاهدی با بیان اینکه در گذشته گستره فرهنگی ایران محدود به جغرافیای امروز نبوده و کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان و آسیای میانه و...را هم در بر می گرفته است، ادامه می دهد: در محاکم بین المللی باید مدارکی مبنی بر وجود نمونه های مشابه در کشور ارائه می دادیم. این نقش برجسته از نظر فرم، شکل و تزئینات شبیه به آثار مربوط به نقش رستم و نقش رجب است که نمونه های مشابه جمع آوری شدند و به همراه قوانین و مقررات ایران که به عنوان مثال در آن حفاری اشیای تاریخی غیرمجاز است و برای اشیایی با قدمتی بالای 100 سال مجوز خروج صادر نمی شود، به این محاکم بین المللی ارائه شد.

نقش برجسته ساسانی از نظر فرم و شکل و تزئینات شبیه به نمونه های نقش رستم و نقش رجب است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو