طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی


منبع: تالاب

4

1402/4/15

13:46


فلافل یکی از انواع غذا هاي بسیار محبوب و ارزان قیمت در سراسر جهان اسـت کـه در بین مردم کشور عزیزمان ایران هم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار اسـت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز گلچینی از طرز تهیه انواع فلافل را تهیه کرده ایم.   طرز تهیه آسان فلالفل […]

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

فلافل یکی از انواع غذا هاي بسیار محبوب و ارزان قیمت در سراسر جهان اسـت کـه در بین مردم کشور عزیزمان ایران هم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار اسـت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز گلچینی از طرز تهیه انواع فلافل را تهیه کرده ایم.

 

طرز تهیه آسان فلالفل خوشمزه

فلافل یکی از خوشمزه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ساندویچ‌هاي‌ موجود در بین فست‌فودها هست کـه علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. جالب اسـت بدانید با این کـه این غذا برگرفته از خطه جنوبی ایران اسـت ولی ریشه اصلی ان لبنانی اسـت. البته طرز تهیه ان در لبنان و ایران تفاوت‌هایي هم دارند.

 

تهیه این جادوی آبادانی و خرمشهری فوت و فن‌هاي‌ خاص خودرا دارد و همه ی دوست دارند بدانند چطوری میتوان فلافلی همانند انچه مردم جنوب کشور درست می کنند بـه روش خانگی تهیه کرد؟

 

بیشتر بخوانید: فلافل فروشی سیار در شیراز + تصاویر

 

1. طرز تهیه فلافل لبنانی اصل 

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

اگر می‌ خواهید فلافل‌ لبنانی خانگی خودتون رو با سس میل کنید، بهتر اسـت کـه سستان، سس گوجه‌فرنگی خانگی باشد کـه از نمک کمی تهیه شده و گوجه‌فرنگی تازه در ان بـه کار رفته باشد. ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست.

 

البته می توانید فلافل لبنانی رابا برگ‌هاي‌ تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید. نوشیدنی مناسب این غذا نیز می تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا بـه هضم غذایتان کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری هاي‌ حرفه اي «مانند هندی ها» اسـت.

مواد لازم برای تهیه فلافل لبنانی برای 4 نفر

  • نخود چرخ شده 2 لیوان 
  • پیاز بزرگ 1 شماره
  • تخم‌ مرغ 1 شماره
  • روغن مخصوص سرخ کردن 7 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، فلفل قرمز و نمک بـه میزان دلخواه

 

دسور تهیه فلافل لبنانی 

1. جهت تهیه فلافل لبنانی ابتدا دریک کاسه بزرگ، نخودهای چرخ شده را بریزید و رویشان پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها را اضافه کنید.

 

2. پیاز را ریز رنده کنید و بـه دلخواهتان فلفل قرمز اضافه کنید. اصل این غذا تند اسـت اما در صورت تمایل میتوانید مقدار تندی غذا را کم یا زیاد کنید.

 

3. در تابه‌اي با دیواره‌هاي‌ بلند مقداری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید و بگذارید تا داغ شود.

 

4. سپس مقداری از مایه فلافل را بردارید ودر قالب مخصوص بریزید ودر روغن داغ بیندازید تا سرخ شود.

 

5. پس از سرخ شدن نیز فلافل‌ها را در سبدهای فلزی قرار دهید تا روغن اضافی ان‌ها گرفته شود. بـه این ترتیب می توانید فلافل‌هاي‌ آماده شده رابا برش‌هاي‌ نان و ترشی سرو کنید. حتماً پست طرز تهیه فلافل مرغ رو هم ببینید.

 

9 راز خوشمزه شدن فلافل لبنانی :

فلافل از جمله غذا هاي نانی اسـت کـه اصلیت ان بـه لبنان برمی‌گردد البته چند نوع فلافل وجوددارد کـه اصلی‌ترین ان نوعی اسـت کـه با نخود تهیه میشود اما فلافل ماش، فلافل کنجدی، فلافل عدس، فلافل بادمجان، فلافل سیب‌زمینی و نخود نیز وجوددارد اما برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذا باید بـه نکته‌هایي دقت کرد:

 

1. برای آنکه نفاخی نخود گرفته شود، بهتر اسـت کـه ان را چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب ان را دور بریزید. حتی می توانید ان را چند بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و سپس نخودها را چرخ کنید. بـه این ترتیب کمتر باعث نفخ می شوند.

 

2. بهترین ادویه برای تهیه این غذا، زیره اسـت البته فرقی نمیکند کـه شـما زیره سیاه اضافه می کنید یا سبز. افزودن زیره بـه این غذا بـه هضم بهتر ان کمک خواهد کرد. درضمن، می توانید بـه مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید بـه این ترتیب غذایتان عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

 

3. هنگام چرخ کردن نخودها دقت کنید کـه ان‌ها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند زیرا دراین صورت مایه فلافل وا می رود. البته بهتر اسـت خیلی هم نخودها درشت نباشند کـه زیر دندان احساس شوند بهتر اسـت اندازه نخودهای چرخ شده کمی از دانه‌هاي‌ شکر درشت‌تر باشد.

 

4. در صورت تمایل می توانید بـه مایه فلافلتان تخم‌مرغ بزنید زیرا اگر نخودها بـه خوبی چرخ شده باشند، دیگر برای چسبنده شدن ان‌ها نیاز بـه افزودن تخم‌مرغ نخواهد بود. درباره بیکینگ‌پودر نیز باید بگویم کـه فقط مقدار کمی از ان را بـه مایه فلافل اضافه کنید تا باعث پف کردن ان‌ها شود.

 

5. برای سرخ کردن فلافل، ان‌ها را در ظرفی نچسب و کوچک کـه روغن عمق پیدا کرده اسـت، قرار دهید تا فلافل‌ها بعد از افتادن در روغن داغ بـه کف ظرف برخورد کنند و بـه سطح بیایند. بـه این ترتیب ان‌ها پوک خواهند شد.

 

6. برای سرخ کردن فلافل‌ها از قالب‌هاي‌ مخصوص استفاده کنید و بگذارید تا روغن کاملاً داغ شود بـه این ترتیب بازهم شرایطی را فراهم کرده اید کـه فلافل‌هاي‌ آماده‌شده ترد باشند.

 

7. چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی اسـت، ان هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه. البته شـما میتوانید این غذا رابا کلم شور یا ترشی نیز میل کنید.

 

8. بهتر اسـت نان مناسب برای خوردن این غذا پیتا باشد کـه نوعی نان لبنانی اسـت و کمی ضخیم تر از نان لواش اسـت و دو لایه دارد.

 

9. نوشیدنی پیشنهادی همراه فلافل نیز یک لیوان چای نعناع اسـت. البته هندی‌ها با این غذا نوشیدنی‌ اي بـه نام لاسی می نوشند؛ لاسی دوغ شیرینی اسـت کـه مواد تشکیل‌دهنده ان؛ میوه اسـت.

 

2. طرز تهیه فلافل کنجدی خوشمزه 

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

فلافل کنجدی غذایی متفاوت و خوشمزه اسـت کـه درون ان از کنجد استفاده شده اسـت. ترکیب کنجد، سیب زمینی، نخود و ادویه دراین فلافل ؛ طعم بسیار خوبی ایجاد می کنند. 

 

مواد لازم برای تهیه فلافل کنجدی

نخود 1.5 پیمانه

تخم مرغ 1 شماره

سیب زمینی 1 شماره

سیر 2 حبه

کنجد 1.3 پیمانه

نمک بـه میزان لازم

نان باگت خشک شده 1 شماره

بیکینگ پودر 1 قاشق کوچک سرخالی

پودر پاپریکا 1 قاشق چای خوری

پودر آویشن 1 قاشق چای خوری

پودر فلفل قرمز 1 قاشق چای خوری

 

دستور پخت فلافل کنجدی

1. ابتدا نخود را بشویید. در آب خیس کرده، سعی کنید نخود را از شب قبل در آب قرار دهید. آب ان را هر سه ساعت عوض کرده تا نخود طعم نامطبوعی بـه خود نگیرد.

 

2. در مرحله بعد سیب زمینی، پیاز و سیر را پوست بگیرید خرد کنید و بـه نخود اضافه نمایید.

 

3. این مواد را بـه وسیله غذا ساز یا چرخ گوشت، بـه شکل نرم در آورید برای یکدست شدن مواد بهتر اسـت دو دفعه چرخ کنید، بـه طوری کـه نخود زیر دستتان احساس شود. اگر نخود خیلی نرم شود باعث خمیر شدن فلافل می شود.

 

4. سپس تخم مرغ و باگت را بـه نخود اضافه کرده، هم بزنید، سپس کنجد، ادویه ها، پودر پاپریکا و بیکینگ پودر را بـه مواد اضافه با هم مخلوط کنید.

 

5. نیم ساعت این مواد را در همین حالت قرار دهید بماند، تا بکینگ پودر اثر کند روغن را درون قابلمه بریزید، تا حسابی داغ شود.

 

6. فلافل ها را درون قالب مخصوص ریخته، بـه صورت دسته هاي‌ چندتایی فلافل را درون روغن بریزید بـه طوری کـه فلافل از هم فاصله داشته باشند.

 

7.در صورت در معرض نبودن قالب قاشق غذاخوری را درون آب جوش زده مقداری از مواد فلافل کنجدی را بردارید، درون روغن بگذارید. وقتی یک طرفش سرخ شد طرف دیگر را برگردانید تا دو طرف سرخ شوند.

 

3. طرز تهیه فلافل اهوازی و آبادانی

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

فلافل یکی از غذا هاي خوشمزه و پرطرفدار جنوب کشورمان اسـت کـه بـه دلیل طعم بسیار خوبش در تمام کشور فراگیر شده اسـت. البته اصالت فلافل متعلق بـه کشور های عربی می باشد و یکی از غذا هاي پر مصرف دراین کشورها می‌باشد. این غذای خوشمزه با روش هاي‌ مختلفی طبخ می شود ؛ در برخی مناطق فلافل رابا گوشت چرخ کرده طبخ می کنند.

 

دلیل محبوبیت فلافل این اسـت کـه خیلی فوری آماده می شود و نسبت بـه غذا هاي دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد شـما می توانید مایه فلافل را در فریزر نگه‌داری کنید تا هر موقع دل تان هوس فلافل کردید بـه سرعت این غذای جنوبی خوشمزه را آماده کنید.

 

با مقدار موادی کـه دراین دستور آشپزی قرار گرفته اسـت می توانید برای 4 نفر فلافل تهیه کنید. در صورتی کـه می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری فلافل تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی فلافل با فارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه فلافل اهوازی

سیر 4 حیه
نخود 300 گرم
تخم مرغ 1 شماره
جعفری 100 گرم
پیاز متوسط 1 شماره
زیره 1 ق چای خوری
تخم گشنیز 1 ق چای خوری
آرد نخودچی 2 ق غذا خوری
روغن سرخ کردنی بـه مقدار لازم
نمک ؛ زردچوبه و فلفل سیاه بـه مقدار لازم

 

دستور پخت فلافل اهوازی

1. برای تهیه فلافل خانگی توجه داشته باشید کـه اگر میخواهید فلافل شـما مانند فلافل بیرون شود حتماً باید نخود را مدت زیادی در آب بخیسانید تا کاملا نرم شده و نفخش برطرف شود. برای این منظور نخود را بـه مدت 24 تا 48 ساعت دریک ظرف آب بخیسانید. در صورتی کـه امکانش هست چند بار آب نخودها را تعویض کنید.

 

2. پس از این کـه نخودها بـه خوبی خیس خوردند انها را بـه همراه سیر و پیاز دو مرتبه چرخ کنید. پس از این کـه نخود را بـه همراه سیر و پیاز چرخ کردید ؛ مواد را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

 

3. در ادامه جعفری را بـه صورت ساطوری ریز خرد کنید و بـه همراه تخم مرغ بـه کاسه حاوی نخود چرخ شده اضافه کنید. در مرحله بعدی آرد نخودچی را کم کم بـه مواد اضافه کنید تا مایه فلافل خودش را بگیرد. در آخرین مرحله باید طعم دهنده ها را اضافه کنید.

 

4. برای این منظور تخم گشنیز را بـه همراه زیره آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند سپس بـه همراه مقداری نمک ؛ فلفل سیاه و زردچوبه بـه مایه فلافل اضافه کنید. اگر می‌خواهید فلافل شـما بـه سبک جنوبی ها تند باشد می توانید مقداری فلفل قرمز تند هم اضافه کنید.

 

5. در ادامه مواد را خوب زیر و رو کنید تا کاملا مخلوط شوند و ادویه ها بـه تمام نقاط مایه فلافل برسند. پس از این کـه مایه فلافل آماده شد یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار دهید و بـه مقدار مناسب روغن مایع داخل ان بریزید. توجه داشته باشید کـه باید بـه قدری روغن مایع داخل ظرف شیر داغ کن بریزید کـه فلافل ها پس از افتادن در ان بـه صورت شناور در روغن سرخ شوند.

 

6. در پایان آن را مانند کوکو سیب زمینی کمی تخت کنید و داخل روغن بیندازید. توجه داشته باشید کـه نباید بیش از حد ظرفیت ظرف فلافل داخل ان بیندازید زیرا اینکار باعث می شود فلافل ها بـه هم بچسبند. نکته مهم دیگر این اسـت کـه حرارت زیر ظرف باید خیلی ملایم باشد تا فلافل ها بـه طور کامل مغز پخت شوند. بـه همین ترتیب تمام فلافل ها را سرخ کنید و داخل یک توری فلزی بریزید تا روغن اضافی شان خارج شود.

 

7. پس از این کـه فلافل ها بـه طور کامل آماده شدند انها را بـه همراه گوجه فرنگی خرد شده ؛ خیارشور ؛ سیب زمینی سرخ کرده ؛ سس کچاپ یا سس انبه و نان ساندویچی سرو کنید. بـه همین ترتیب تمام فلافل ها را سرخ کنید و داخل یک توری فلزی بریزید تا روغن اضافی شان خارج شود. پس از این کـه فلافل ها بـه طور کامل آماده شدند آن ها را بـه همراه گوجه فرنگی خرد شده ؛ خیارشور ؛ سیب زمینی سرخ کرده ؛ سس کچاپ یا سس انبه و نان ساندویچی سرو کنید.

 

4. طرز تهیه فلافل با قارچ

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

علاقه زیاد ایرانی‌ها بـه قارچ باعث شده تا ان را در اکثر غذاها از جمله فلافل وارد کنند. علاوه بر طعم خوبی کـه قارچ ایجاد می کند، چون سرشار از پروتئین، ویتامین، موادمعدنی، آمینواسید، آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان اسـت، فواید زیادی هم دارد. شـما هم یک‌بار فلافل با قارچ را امتحان کنید. درست اسـت کـه حجم کمی از مواد تشکیل دهنده فلافل را تشکیل می دهد ولی تاثیر زیادی در مزه ان دارد.

 

مواد لازم فلافل با قارچ

نخود 2 لیوان

قارچ 200 گرم

جعفری خردشده نصف لیوان

پودر زیره سبز یا سیاه 1 قاشق غذاخوری

پودر گشنیز 1 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ 2 شماره

پیاز 1 شماره بزرگ

سیر 2 حبه درشت

نمک، فلفل قرمز و زردچوبه بـه میزان لازم

 

دستور پخت فلافل با قارچ

1. نخودها را از دو روز قبل خیس کنید تا نفخ ان‌ها از بین برود. در طی این مدت چندبار آب ان‌ها را عوض کنید.

 

2. قارچ‌ها را میتوانید هم بـه صورت خام و هم تفت داده شده در فلافل‌ها استفاده کنید.

 

3. نخودها را در خردکن یا چرخ گوشت ریخته تا خرد شوند. سپس قارچ‌ها رابا هر روشی کـه آماده کرده اید بـه ان اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید.

 

4. پیاز و سیر را اضافه کنید و مجددا با هم مخلوط کنید. سپس جعفری خردشده، پودر زیره و پودر گشنیز را اضافه کنید و هم بزنید. تخم‌مرغ را بـه مایع آماده شده اضافه کنید.

 

5. در اخرین مرحله، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را اضافه کنید و مجددا هم بزنید. میتوانید برای پف کردن بیشتر فلافل با قارچ، نصف قاشق چای‌خوری بکینگ پودر اضافه کنید.

 

6. دقت کنید همه ی موارد را همزمان با هم مخلوط نکنید و طبق دستور گفته شده در هر مرحله یک یا دو مورد جدید را اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. در غیر این صورت مواد خوب با هم ترکیب نمیشوند.

 

7. همانگونه کـه در روش قبل توضیح دادیم، اجازه دهید کـه ماهیتابه کمی داغ شود و سپس درون ان روغن اضافه کنید و مایع آماده شده فلافل رابا دست بـه شکل گردو دربیاورید و یا از قالب مخصوص شکل دهی فلافل استفاده کنید. بعد از سرخ شدن یک طرف فلافل‌ها ان‌ها را وارونه کنید تا طرف دوم هم سرخ شود.

 

8. بهتر اسـت پس از خارج کردن فلافل‌ها از ماهیتابه، ان‌ها را روی دستمال‌هاي‌ مخصوص گرفتن روغن بگذارید تا روغن اضافی ان‌ها گرفته شود.

 

9. ممکن اسـت نام فلافل با قارچ و پنیر هم بـه گوش شـما خورده باشد. برای تهیه ان نیازی بـه استفاده از قارچ در ترکیبات اصلی فلافل نیست و فقط کافی اسـت قارچ رابا پنیر پیتزا مخلوط کنید ودر هنگام ساندویچ گرفتن فلافل، کمی از این مخلوط را در ساندویچ خود قرار دهید.

 

5. طرز تهیه فلافل مرغ و نخود 

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

در سری آموزش هاي‌ بخش آشپزی و غذا با مرغ با طرز تهیه فلافل مرغ در خدمت شـما دوستان و همراهان مجله تصویر زندگی هستیم. 

مواد لازم بری تهیه فلافل مرغ برای 6 نفر

مرغ بدون استخوان 250 گرم

نخود 2 پیمانه

تخم مرغ 3 شماره

پیاز 1 شماره

شوید 2 قاشق سوپخوری

ادویه کاری 1 قاشق غذاخوری

پودر سوخاری 1 قاشق غذاخوری

روغن بـه میزان لازم

 

دستور پخت فلافل با گوشت مرغ و نخود

جهت تهیه فلافل مرغ ابتدا مرغ را بـه همراه مقدار کمی روغن کمی تفت دهید و بعد با آب و نمک نیم پز کنید. سپس مرغ، نخود شسته شده و پیاز رابا هم چرخ کرده، شوید، تخم مرغ و ادویه کاری را بـه ان اضافه کرده و مخلوط کنید.

 

سپس از مایه‌ي آماده بـه اندازه‌ي نارنگی برداشته، ودر دست بـه شکل گرد یا بیضی بـه ان فرم داده ودر پودر سوخاری غلطانده ودر روغن سرخ کنید. برای خوشمزه تر شدن فلافل اگر دوست دارید بـه جای شیوید از سبزی خوشبو دیگری استفاده کنید. حتماً نخود را از شب قبل خیس کرده و آب ان را 3 مرتبه عوض کنید و اگر فراموش کردید ان را 2 بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و بعد چرخ کنید.

 

بیشتر بخوانید: 9 وعده غذایی خوشمزه برای صبحانه + آسان ترین صبحانه ها

 

6. طرز تهیه فلافل ماش

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

فلافل از جمله غذا هاي نانی اسـت کـه اصلیت ان بـه لبنان برمی‌گردد طرز تهیه فلافل متفاوت اسـت البته چند نوع فلافل وجوددارد کـه اصلی‌ترین ان نوعی اسـت کـه با نخود تهیه می شود اما فلافل ماش، عدس، بادمجان، سیب‌زمینی نیز وجوددارد.

 

مواد لازم برای تهیه فلافل ماش

نخود 300 گرم

پیاز 1 شماره

جعفری نصف استکان

سیر 3 حبه

آرد نخودچی 2 قاشق غذا خوری

فلفل سیاه 1 قاشق چاای خوری

زیره سبز 1 قاشق چاای خوری

تخم گشنیز 1 قاشق چاای خوری

تخم مرغ 1 شماره «در صورت تمایل»

نمک بـه میزان لازم

 

دستور پخت فلافل ماش

برای تهیه فلافل نخود را باید خیس کنیم. خیس خوردن نخود کمی طول میکشد، ولی اگر بـه نخود درحال خیس خوردن مقداری نمک اضافه کنیم زمان خیس خوردن نخود نصف می شود ودر عرض دو سه ساعت نخود آب را بـه خودش جذب می کند. برای همه ی حبوبات می شود از این روش استفاده کرد. این راه حل برای مواقعی اسـت کـه عجله داریم و از قبل فکرش را نکردیم.

 

آسان ترین راه برای طرز تهیه فلافل این اسـت کـه بعد از خیس خوردن نخود، ان را بـه همراه پیاز و سیر و ادویه و جعفری داخل میکسر یا همان مخلوط کن بریزیم. اگر میکسر در دسترستان نبود می توانید نخود را چرخ کنید و بـه همراه سیر و پیاز رنده شده و جعفری خرد شده ورز دهید. برای میکس هم لازم نیست خیلی مواد را له کنیم. بعد از این کـه میکس کردید، آرد را اضافه میکنیم. تخم مرغ را هم بـه مواد اضافه میکنیم و مواد را خوب ورز میدهیم. بعد هم بـه شکل توپ در می آوریم ودر روغن سرخ میکنیم .

 

7. طرز تهیه فلافل گیاهی

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

فلافل از غذا هاي نانی اسـت کـه اصليت ان بـه لبنان برمیگردد نحوه تهیه فلافل متفاوت اسـت اما چند مدل فلافل وجوددارد کـه اصلي ترين ان نوعی اسـت کـه با نخود تهیه ميشود ولی فلافل ماش، عدس، بادنجان، سیب زمینی هم وجوددارد . امروز قصد داریم طرز تهیه فلافل گیاهی را بـه شـما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه فلافل گیاهی

نخود خشک یک پیمانه پر

برگ گشنیز، ریحان یا نعناع؛ ترجیحا مخلوطی از هر سه۶۰ گرم

پیازچه «ریز شده» شش ساقه

سیر «ریز شده» دو حبه

زیره سبزیک قاشق چای خوری

تخم گشنیز نصف قاشق چای خوری

نمک

روغن سرخ کردنی سه پیمانه

سس شیرین یا تند برای سِرو کردن

 

دستور پخت فلافل گیاهی

مثل روش تهیه فلافل عربی، نخودها رابا آب بشویید و سپس دریک کاسه بزرگ بریزید. روی انها آب سرد بریزید، آن قدر باشد کـه نخودها بتوانند 2 تا 3 برابر حجم خود آب جذب کنند. روی کاسه را بپوشانید ودر دمای اتاق بگذارید یک شب تا صبح بماند. فردا نخودها را از آب در آورید، و بادقت دریک ظرف سالادساز بگذارید و با نیروی گریز از مرکز ان بقیه رطوبتشان را هم بگیرید.

 

نخودها رابا برگ گشنیز، ریحان، نعناع، سیر، پیازچه، زیره، تخم گشنیز، و نمک در ظرف دستگاه غذاساز «همزن» بریزید. آن ها را آن قدر ریز کنید تا نخودها بـه مکعب هاي‌ خیلی کوچکی تبدیل شوند. اگر لازم شد در میانه کار موادی را کـه در کناره بالایی دستگاه جمع شده بـه نزدیک تیغه ها برگردانید و بزنید تا یکدست شوند. حالا دیگر مخلوط باید آماده باشد.

 

مخلوط را برای 15 دقیقه در یخچال بگذارید تا بهتر خودش را بگیرد. اینکار بـه حفظ شکل قرص هاي‌ فلافل بعد از گرد کردن می کند. بعد از این زمان، ظرف را بیرون آورده و با قاشق مقدار کافی از مخلوط را کف دست خود بگذارید و بـه شکل قرص در آورید. «این مخلوط را نمی‌شود مثل خمیر نان ورز داد. باید با کف دست ان را بـه هم فشار دهید تا شکل بگیرد». قرص ها را دریک کاسه تمیز بگذارید.

 

وقتی همه ی مواد بـه قرص تبدیل شد، روغن سبزی را دریک تابه بریزید، عمق روغن تقریباً دو سانتی متر باشد. بگذارید روی شعله بماند تا دمایش بـه حدود 200 درجه سانتی گراد برسد. سپس بـه آرامی و بادقت زیاد قرص ها را دراین حمام داغ قرار دهید. کمی فاصله بین ان ها لازم اسـت.

 

بعد از این کـه یک نیمه شان کاملا پخت و بـه رنگ قهوه اي در آمد، آن ها را آرام بچرخانید تا نیمه دیگر هم بپزد. هر نیمه تقریباً در دو دقیقه آماده خواهد شد. سپس می توانید انها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن شان گرفته شود. البته می توانید بـه جای این نوع فلافل، فلافل رژیمی را آماده کنید تا نگران چربی اش هم نباشید.

 

وقتی همه ی قرص ها را پختید می توانید اجاق را خاموش کنید و بـه سِرو غذا مشغول شوید. همراه با فلافل نان ساندویچی یا معمولی، سس تند یا شیرین، گوجه و خیارشور، و کلم ریز شده سرو کنید تا سفره اي رنگارنگ و خوشمزه داشته باشید.

 

نکات پخت فلافل گیاهی

از نخود خشک استفاده کنید تا نیازی بـه آرد و مواد مشابه نباشد و فلافل هایتان سبک و ترد از کار در آیند.

اگر بعد از ساختن خمیر ان را کناری بگذارید تا رطوبتش برود، فلافل ها شکل خودرا بهتر حفظ می کنند.

ساختن توپ هاي‌ کوچک، کمک می کند نسبت تردی بیرون بـه نرمی درون فلافل ها بهتر رعایت شود.

 

8. طرز تهیه فلافل ماهی

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

 

مواد لازم برای تهیه فلافل ماهی برای چهار نفر :

ماهی «فیتو» 300 گرم

نخود خیس شده 400 گرم

پودر زیره سبز 1 قاشق مرباخوری

تخم مرغ 2 شماره

پیاز رنده شده 1 شماره متوسط

سیر له شده 2 حبه

گشنیز خرد شده 3 قاشق سوپخوری

بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل ؛ زرد چوبه و روغن بـه میزان لازم

 

دستور پخت فلافل ماهی

ابتدا ماهی ؛ نخود چرخ شده ؛ پیاز رنده شده ؛ سیر له شده و گشنیز کاملاً ساطوری شده رابا هم مخلوط کرده سپس پودر زیره ؛ نمک ؛ بکینگ پودر ؛ فلفل و زرد چوبه را بـه مواد اضافه کرده و خوب ورز دهید تا مخلوط شود . سپس از مواد بـه اندازه یک گردو برداشته ودر روغن فراوان سرخ کنید . این غذا را همراه نان باگت ؛ خیار شور ؛ کاهو و گوجه فرنگی سرو میکنند .

 

9. طرز تهیه فلافل عدس

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

موادلازم برای 25 الی 30 شماره فلافل عدس :

  • عدس : یک لیوان
  • پیاز : یک شماره متوسط مایل بـه بزرگ
  • تخم مرغ : 3 شماره
  • فلفل سیاه: یک
  • قاشق چایخوری
  • زردچوبه : کمی
  • نمک : بـه میزان لازم « کم نریزید »
  • سیر له شده : 12 الی 15 حبه متوسط «اگه کم کنید بـه نظر من جالب نمیشه »
  • پودر سوخاری 3 قاشق پر سوپخوری
  • بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری
  • پودر آویشن : یک قاشق چاخوری سر پر
  • پودر زنجبیل : یک قاشق چایخوری سرخالی «اصلا بوش نمیاد و فقط بـه ازبین بردن بوی عدس خام کمک میکنه»

 

دستور پخت فلافل عدس

باهر روشی کـه میتونید این مواد رو له له و یکدست کنید بـه طوری کـه خمیری با دون دون خیلی ریز ایجاد شه «من با طیغه خرد کن غذا ساز زدم» حالا میتونید با 2بار چرخ کردن یا با سبزی خردکن یا با یک دو سه بزنید. این خمیر شل تر از اونیه کـه بشه مثل فلافل نخود قالب زد و بایدبا قاشق بریزید تو روغن گرم شده و اطراف فلافل ها رو با قاشق منظم کنید و وقتی خودشو گرفت و سرخ شد با کفگیر برگردونید… فلافل عدس رو میتونید با سس ساندویچ و کاهو و… میل کنید.

 

10. طرز تهیه فلافل بادمجون 

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

وقتی بادمجون رو این مدلی درست میکنیم خیلی شبیه گوشت هاي‌ قلقلی میشه. مزه ش؟ اگه بادمجون دوست داشته باشید مزه ش عین بهشت می مونه! من اسمش رو گذاشتم فلافل بادمجون. خیلی خیلی خوشمزه، خیلی خوش خوراک. این جور گوشت قلقلی گیاهی رو با پاستا، با سس قرمز، روی نودل کدو و البته شبیه برگر یا ساندویچ سرو می کنن. من نخستین بار بود درست کردم. 

 

مواد لازم برای تهیه فلافل بادمجون

بادمجون دو شماره متوسط

پیاز یک شماره متوسط

سیر چهار تا حبه

لوبیای سفید یا لوبیا قرمز یک فنجون

سبزی هاي‌ خوشبو «رزماری، جعفری، گشنیز» نصف فنجون

روغن زیتون/روغن نارگیل بـه مقدار لازم

آب دو فنجون

نان سوخاری یک فنجون

 

دستور پخت فلافل بادمجون

تو تابه مقداری از روغن تون رو بریزید. زمانی کـه حسابی داغ شد، آب رو بـه آرومی بـه روغن اضافه کنید. حالا بادمجون هاي‌ خورد و حلقه شده رو بـه تابه اضافه میکنیم. نمک و ادویه بهش بزنید تا مزه دار بشه. مرتب هم بزنید تا همه ی طرف بادمجون هامون تفت بخورن. نیازی نیست حسابیییی بپزن. همین کـه مقداری نرم بشن و نیمه پخته کافیه.

 

حالا بادمجون رو بـه ظرف بلندر منتقل می‌کنیم و تو همون تابه پیاز و سیر خورد شده مون رو کمی تفت میدیم. وقتی کمی خامی شون گرفته شد و سبک شدن اونها رو بـه بلندرمون اضافه میکنیم. من از لوبیا سفید کنسروی استفاده کردم چون وقت نداشتم، ولی اگر با برنامه ریزی قبلی غذا رو استفاده می کنید لوبیاهاتون رو از قبل بعد از چند بار خیسوندن، با مقداری آب اجازه بدید بپزن. لوبیاها و سبزی هاي‌ معطرمون رو هم بـه بلندر اضافه می‌کنیم.

 

بلندر رو با سرعت پایین روشن میکنیم و اجازه میدیم کـه مواد با هم مخلوط بشن. قرار نیست کـه یه مواد شل و ول بهمون بده. در نتیجه کمی کـه مخلوط شدن بی خیال بلندر بشید. حالا نون هارومون بـه ظرف اضافه می‌کنیم. بعد از اضافه کردن نون خرده ها بـه ظرف مون حالا یه دستکش دست مون می‌کنیم و از مواد توپ توپ درست میکنیم. با این مقدار مواد حدودا 25 تا بـه من توپ قلقلی داد.

 

حالا کاغذ روغنی رو بعد از اسپری پاشی روغن روی سینی فر میذاریم و تو فر از قبل گرم شده اجازه میدیم کریسپی بشن. فر رو با دمای 175 درجه من روشن کردم و 5 دقیقه ي آخر گریل رو روشن کردم تا روشون کمی سوخاری بشن. تند تند چک کنید تا اگر روغن کم بوده یا دارن می پزن بـه دادشون برسید. تا اونها توی فر دارن حاضر میشن می تونید سس ها رو هم آماده کنید.

 

من بـه جای مایونز یا سس هاي‌ آماده از سس خونگی آواکادو استفاده کردم. و چون فر رو روشن کرده بودم از باگت هاي‌ نیمه آماده استفاده کردم. داخل باگت م کمی کره ي گیاهی و سیر مالیدم و 7 دقیقه توی فر گذاشتم تا بپزه.

 

11. طرز تهیه فلافل سیب زمینی

طرز تهیه گام به گام انواع فلافل های ایرانی

فلافل با سیب زمینی یکی از انواع روش هاي‌ تهیه فلافل می‌باشد کـه بسیار خوشمزه و ساده اسـت ودر واقع با سیب رمینی خام آماده میشود. فلافل با سیب زمینی یکی از ساده‌ترین و خوشمزه ترین غذا هاي سنتی ما ایرانی ها می‌باشد کـه در کشور های همسایه نیز بـه روش هاي‌ مختلف آماده میشود. کافی اسـت یک‌بار فلافل را در خانه تهیه کنید تا جزء فهرست همیشگی غذا هاي‌ خانگی شـما شود.

 

فلافل با سیب زمینی را می توانید با نان ساندویچی و گوجه و خیارشور سرو کنید. افزودن سیب زمینی خام بـه فلافل باعث چسبندگی بیشتر می شود. 

 

مواد لازم برای تهیه فلافل با سیب زمینی

نخود خیس خورده 2 پیمانه

سیب زمینی 2 شماره کوچک

پیاز 1 شماره

سیر 3 حبه

پودر تخم گشنیز 1 ق چای خوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پاپریکا بـه مقدار لازم

 

دستور پخت فلافل با سیب زمینی خام و گوجه در خانه

1. ابتدا برای تهیه فلافل با سیب زمینی باید نخود را برای 48 ساعت حداقل خیس کنید تا آسان تر پخته و نفخ ان گرفته و نرم شود. دراین 2 روز باید آب نخود را عوض کنید. نخود را آب کش کنید. سپس چرخ یا میکس کنید می توانید از چرخ گوشت یا غذاساز یا 123 استفاده کنید.

 

2. پیاز و سیب زمینی را پوست بگیرید و بشورید. می توانید رنده ریز بزنید و یا بـه همراه نخود از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده کنید تا خوب له و پوره شود ودر انتها سیر پوست کنده و له شده را بـه مواد فلافل استفاده کنید ودر انتها نوبت افزودن ادویه ها و نمک را اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شود.

 

3. داخل یک تابه گود روغن ریخته تا کاملا داغ شود. بهتر اسـت مقدار روغن را کمی بیشتر بگیرید تا فلافل ها داخل روغن شناور باشند. از مواد فلافل با دست یا با کمک فلافل زن بردارید و بـه ان شکل دهید تا شبیه توپ شود و داخل روغن داغ قرار دهید و صبر کنید با حرارت متوسط سرخ شود.

 

4. در ادامه همه ی مواد فلافل با سیب زمینی را سرخ کنید ودر انتها روی دستمال روغن گیر قرار دهید و داخل دیس سرو کشیده و با گوجه و خیارشور و نان باگت سرو کنید. نوش جان

 

نکات کلیدی در تهیه فلافل با سیب زمینی خام خوشمزه

اگر دوست دارید بـه مواد فلافل با سیب زمینی گوجه اضافه کنید در انتها باید گوجه رابا مواد میکس کنید و یا بـه صورت خرد شده ریز استفاده کنید.

اگر سایز سیب زمینی بزرگ بود نصف کنید تا مزه سیب زمینی قالب نشود.

بهتر اسـت از ادویه فلافل استفاده کنید تا طعمی فوق العاده بـه این غذا بدهد.

مقدار افزودن فلفل قرمز دلخواه و با توجه بـه ذائقه شـما می باشد.

 

در پایان

اصالت فلافل متعلق بـه کشور های عربی می باشد و یکی از غذا هاي پر مصرف دراین کشورها می باشد. این غذای خوشمزه با روش هاي‌ مختلفی طبخ می شود ؛ در برخی مناطق فلافل رابا گوشت چرخ کرده طبخ می کنند. دلیل محبوبیت فلافل این اسـت کـه خیلی فوری آماده می شود و نسبت بـه غذا هاي دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو