تحقیق در مورد زندگی شهید محسن فخری زاده

منبع: دانش‌چی

7

1402/4/16

09:52


درباره زندگی‌نامه شهید محسن فخری زاده + وصیت نامه

تحقیق در مورد زندگی شهید محسن فخری زاده

این مقاله خلاصه‌ای از زندگی‌نامه شهید محسن فخری‌زاده مهابادی از تولد تا شهادت، به همراه وصیت‌نامه ایشان در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

محسن فخری‌زاده مهابادی براساس اطلاعات سازمان بهشت زهرا متولد اول فروردین ۱۳۴۰در قم بود که در ۷ آذر ۱۳۹۹ مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل شد.

زندگی‌نامه شهید محسن فخری زاده

اطلاعات دقیقی از زندگی‌نامه شهید منتشر نشده است ولی مقام علمی و شخصیت منحصربه‌فرد شهید فخری‌زاده در یادها زنده مانده است.

محسن فخری‌زاده دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه صنعتی اصفهان و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای بود.

وی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین(ع) و رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود. از ابتدای تشکیل سپاه پاسداران به عضویت آن درآمد، در سفری که به همراه حسن تهرانی مقدم به کره شمالی داشت موفق شد با همکاری کره شمالی و لیبی برنامه موشک‌سازی ایران را بنیان‌گذاری کند.

او رئیس مرکز تحقیقات فیزیک و دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و نامش به همین سبب در فهرست تحریم‌شدگان ایرانی شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ قرار گرفت.

شهید فخری‌زاده تا لحظه شهادت ریاست سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) را برعهده داشت و تلاش بی‌وقفه‌ای در جهت رشد قدرت تحقیقاتی و علمی ایران انجام داد تا آنجا که نامش به‌عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان توسط نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شد.

وی در جریان همه‌گیری کرونا و همکاری وزارت دفاع و وزارت بهداشت برای ساخت کیت‌های تشخیص بیماری و تولید واکسن نقش مهمی ایفا کرد.

شهید فخری‌زاده و فعالیت هسته‌ای

مقام معظم رهبری، محسن فخری‌زاده را «دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور» توصیف فرمود که همین امر فعالیت هسته‌ای شهید فخری‌زاده را تأیید می‌نماید.

قبل از ترور شهید فخری‌زاده مخالفین رشد و تعالی ایران در زمینه هسته‌ای، دست‌دردست هم دادند و تبلیغات گسترده‌ای علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و محسن فخری‌زاده انجام دادند.

شهید فخری‌زاده که به نام دکتر حسن محسنی معروف بود، از نگاه آمریکایی‌ها، «صندوق اسرار برنامه هسته‌ای ایران» و «شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران» بود. غربی‌ها او را گاهی «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران»، گاهی «اُپنهایمر ایران» و گاهی «عبدالقدیر خان ایران» می‌نامیدند.

اُپنهایمر کارشناس فیزیک آمریکایی بود که در دهه ۴۰ میلادی بر ساخت بمب اتم در آمریکا نظارت داشت و عبدالقدیر خان، مهندس متالورژی و فیزیکدان هسته‌ای پاکستانی و بنیان‌گذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان است.

وال استریت جورنال او را «معلم بمب اتمی تهران» می‌خواند و بنیامین نتانیاهو او را «مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران» می‌دانست.

توطئه دشمنان

سال‌ها قبل از ترور شهید فخری‌زاده، اسنادی از محل فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی بیگانگان منتشر شد و محسن فخری‌زاده به عنوان مسئول این فعالیت‌ها معرفی شد. گروهی این اسناد را تأیید و گروهی دیگر آن را جعلی می‌دانستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست مصاحبه با محسن فخری‌زاده را داشت، اما ایران این درخواست را رد کرد.

محمد البرادعی که ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: «مشکل اینجا بود که هیچ‌کس نمی‌دانست که آیا این اسناد واقعی هستند؟» یکی از مقامات سابق سازمان انرژی اتمی نیز معتقد بود که این اسناد احتمالاً از کشور دیگری نشأت گرفته است.

موضوع این اسناد برای سال‌ها حل‌نشده باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۴ وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که این اسناد از طریق سازمان مجاهدین خلق در اختیار دستگاه اطلاعاتی آلمان قرار گرفته بود.

منبع دیگری نیز اعلام کرد که منشأ اصلی این اسناد جعلی، موساد بوده است.

شهادت

در سال ۱۳۹۷ موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که تلاش کرده یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کند ولی عملیات موفقیت‌آمیز نبوده است. موساد نام فخری‌زاده را از طریق لیست سازمان ملل به دست آورده بود. در این لیست فخری‌زاده به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک» معرفی شده بود.

سرانجام محسن فخری‌زاده در عصر روز ۷ آذر ۱۳۹۹ در آبسرد شهرستان دماوند مورد حمله تروریستی قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان در اثر شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل شد.

درباره چگونگی ترور اخبار گوناگونی وجود دارد، از جمله:

– ابتدا یک خودرو نیسان در شهر آبسرد، کنار خودروی شهید فخری‌زاده منفجر و سپس شخص یا اشخاصی از داخل خودروی دیگری، ایشان و محافظانشان را به رگبار بستند.

– شلیک‌های متعددی از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور که در خوردو نیسان متوقف در نزدیک خودرو فخری‌زاده، صورت گرفته و هیچ عامل انسانی در این ترور نقش نداشته است.

این ترور به هر طریقی که بوده، یکی از فرزندان پرتلاش ایران‌زمین را که خار چشم دشمنان بود، از ایرانیان گرفت.

وزارت دفاع ایران اعلام کرد که فخری‌زاده در حال همکاری با وزارت بهداشت برای ساخت کیت‌های تشخیص بیماری کرونا و تولید واکسن بوده و هنگام شهادتش، واکسن به مرحله تست انسانی رسیده بود. این مطلب را علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا نیز تأیید کرد.

این ترور برای بیگانگان بسیار با اهمیت بود و اقرار کردند که محسن فخری‌زاده برای سازمان‌های اطلاعاتی خارجی به‌ویژه اسرائیل و آمریکا شناخته شده بود و این حادثه «معادل هسته‌ای» کشته شدن قاسم سلیمانی است.

همچنین اسرائیل را پشت ترور این شخصیت علمی کشور معرفی کردند و اذعان داشتند که فخری‌زاده مدت‌ها زیر نظر اسرائیلی‌ها بوده است.

وصیت‌نامه شهید در بیانات پسرش حامد فخری‌زاده

حامد فخری‌زاده در مراسم بزرگداشت پدرش، وی را شهید اهل قلم معرفی کرد و بیان کرد که پدرش به تولید علم و اندیشه و ورود جوانان به این عرصه سفارش می‌کرد و این راه را عامل سربلندی و موفقیت ایران می‌دانست.

پسر شهید فخری‌زاده اظهار داشت که بهترین وصیت پدرم به ما، دوستان و همکارانش امر به خدمت صادقانه بود.

وی گفت که موفقیت محسن فخری‌زاده در بخش معرفتی زندگی‌اش، مربوط به در هم آمیختن علم، عرفان و فلسفه و به کارگیری آن در مسائل مختلف زندگی و در بخش اخلاقی زندگی‌اش مربوط به دعای مادر، خدمت به خانواده و تواضع ایشان بود و از توصیه‌های شهید بزرگوار این بود که به خانواده خدمت کنید تا همیشه در زندگی موفق شوید.

پیشنهادی: زندگینامه شهید حسین خرازی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو