خبر مهم وزیر درباره سهمیه بندی جدید بنزین | حذف سهمیه بندی بنزین این دهک ها از این ماه

3

1402/4/21

13:36


خبر مهم وزیر درباره سهمیه بندی جدید بنزین | حذف سهمیه بندی بنزین این دهک ها از این ماه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در ایران، سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. به طور کلی، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی متعلق به آن‌ها تعیین می‌شود. در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت در قانون بودجه ۱۴۰۲ موظف شده تا پایان شهریور امسال، تمام خودروهای کشور از کارت سوخت خود استفاده کنند؛ بنابراین کارت سوخت جایگاه‌ها محدود شده، اما حذف نشده است.

جواد اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران از افزایش استفاده مردم از کارت سوخت خودروهایشان از ۱۷ درصد به بیش از ۵۴ درصد خبر داد و تأکید کرد: کارت سوخت جایگاه‌ها برای مواقع اضطراری است.

سهمیه بندی بنزین

در همین زمینه، روز گذشته همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران به ایلنا گفت: تمام تمهیدات لازم و زیرساخت‌ها برای جایگزین شدن کارت بانکی به جای کارت سوخت و سوختگیری بنزین به وسیله کارت‌های بانکی اندیشیده شده و از نظر ما هر چیزی باید تجربه شود اما امیدواریم که آزمایش و خطا نباشد. در هر حال در عرصه عمل مشخص می‌شود که این برنامه دارای چه نقاط ضعف و قوت‌هایی است.

وی افزود: فعلا عرضه سوخت با کارت بانکی از یک جایگاه در تهران و در جایگاه‌هایی که بنزین سوپر دارند، آغاز می‌شود و با سنجیدن تمام جوانب و بررسی نقاط ضعف و قوت به صورت سرتاسری در کل کشور به اجرا خواهد رسید.

صالحی با بیان اینکه بعد از جوابدهی اجرای آزمایشی طرح استفاده از کارت بانکی کارت‌های سوخت و به‌ویژه کارت آزاد موجود در جایگاه‌ها به کلی جمع‌آوری خواهد شد، گفت: با اجرای سراسری استفاده از کارت بانکی برای سوخت‌گیری سهمیه‌ها در کارت بانکی شارژ می‌شود.

وی گفت: فعلا جز جایگاهی که به صورت پایلوت انتخاب شده؛ مردم برای سوخت‌گیری باید کارت شخصی سوخت خود را همراه داشته باشند و دارندگان خودرویی که هنوز کارت نگرفته‌اند و یا به هر دلیلی نیاز به المثنی دارند باید نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند، در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده که بلافاصله بعد از تقاضا کارت صادر شود.

برای بررسی جزئیات این خبر، تجارت‌نیوز نیز نظر صالحی، رئیس کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران را جویا شد. وی در این باره گفت: جایگاه تعیین شده در تهران هم بنزین سوپر دارد و هم بنزین عادی و به همان شکل که برای واریز مبلغ یارانه به شبکه‌های بانکی متصل شدیم برای بنزین هم متصل می‌شویم، در واقع هر فرد موظف است یک شماره کارت در اختیار سامانه قرار بدهد تا واریز سوخت به آن شماره کارت صورت بگیرد.

وی افزود: اکنون تعدادی از شهروندان به صورت پایلوت در این طرح در یک جایگاه می‌توانند با کارت بانکی بنزین دریافت کنند. اما به گفته مسئولان امر زیرساخت‌های لازم برای انجام کامل طرح فراهم است.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر تمام سوختگیری این جایگاه بنزین از طریق کارت بانکی نیست و به صورت پیش‌فرض یک کارت انتخاب شده تا طرح آزمایش شود.

وی تاکید کرد: آنگونه که اعلام شده در همین هفته جاری از طریق رسانه‌ها و صداوسیما اطلاع‌رسانی در این باره که مردم از چه طریقی با کارت بانکی بنزین دریافت کنند، انجام می‌گیرد.

همچنین، اسدا… قلی‌زاده،رئیس صنف جایگاهداران بنزین در کشور هم در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در مناطقی که مرزی نامیده می‌شود و سوخت‌گیری با کارت بانکی میسر شده موضوع به شکل محرمانه انجام شده و ما اطلاعی نداشتیم.

همچنین پیگیری‌های میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که روز دوشنبه قرار است مراتب اطلاع‌رسانی در مورد نحوه سوختگیری از طریق کارت بانکی به مردم اعلام شود.

مسئولان تعدادی از جایگاه‌های بنزین هم درباره این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند، درعین حال که مسئولان اخبار گوناگونی در مورد سوختگیری به وسیله کارت سوخت ارائه می‌دهند مشاهدات خبرنگار تجارت‌‎نیوز حاکی از شلوغی غیرقابل عادی جایگاه‌های بنزین و دشواری سوختگیری برای مردم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو