خبر داغ بنزینی ویژه آخر هفته: افزایش فوق العاده قیمت بنزین از هفته آینده | نرخ جدید بنزین لیتری چند شد؟

3

1402/7/11

10:08


خبر داغ بنزینی ویژه آخر هفته: افزایش فوق العاده قیمت بنزین از هفته آینده | نرخ جدید بنزین لیتری چند شد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برایافزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

قیمت بنزین

چند روز پیش، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد در برنامه هفتم توسعه برنامه جدیدی برای بنزین در نظر گرفته شده که در آن اختیاراتی به دولت داده می‌شود؛‌به این معنا که به دولت این اجازه داده شد که با توجه به اینکه بعضی‌ها معتقدند این یارانه به خودرو داده می‌شود اما بعضی‌ها خودرو ندارند و باید یارانه به شخص تخصیص یابد، ما اعلام کردیم دولت اجازه دارد یارانه حامل‌های سوخت را به شخص بدهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد برنامه هفتم توسعه و تصمیم مجلس مبنی بر تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین از خودرو به فرد به همشهری آنلاین گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس پیگیر بودند که این طرح در قانون بودجه هم مطرح شود که آنجا مصوب نشد و در حال حاضر این طرح در تلفیق لایحه برنامه هفتم مصوب شده و برای رأی‌گیری به صحن مجلس آمده است که در این میان برخی نمایندگان مخالف و برخی دیگر موافق هستند اما در کمیسیون انرژی در این باره به صورت جدی بحث نشده است ولی من شخصا مخالف این گونه طرح‌ها هستم و امیدوارم رأی نیاورد.

مصطفی نخعی در ادامه در مورد دلایل مخالفت خود با این طرح بیان کرد: علی رغم اهدافی که برای این طرح مطرح و اعلام می‌شود که در جلوگیری از قاچاق سوخت و بهره‌وری انرژی و مسائلی از این دست موثر است، به نظر من برعکس عمل خواهد کرد. یعنی اجرایی شدن این طرح قاچاق سوخت را در کشور گسترش خواهد داد.

نخعی افزود: از طرف دیگر اعلام شده است بازار متشکلی در این زمینه تشکیل شود و افراد در آن سهمیه خود را خرید و فروش کنند که به نظر من، در صورت اجرایی شدن این طرح، همانند بازارهای غیررسمی طلا و سکه و ارز، بازار سیاه جدیدی در کشور به وجود خواهد آمد، بدین ترتیب در مجموع من معتقدم این گونه طرح‌ها نه تنها هیچ کمکی به اقتصاد کشور و مردم نخواهد کرد بلکه حتما باعث ایجاد تورم بیشتر خواهد شد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اینکه عنوان شده است هدف از اجرای این طرح، تخصیص یارانه سوخت به افرادی است که خودرو ندارند، گفت: به نظر من این صحبت‌ها چندان کارشناسی و دقیق نیست و ما نباید یارانه‌های انرژی را به بهانه عدالت به مسائل معیشتی مردم گره بزنیم چون اینها همه خسارت است.

سهمیه بندی بنزین 1402

قیمت بنزین

مصرف بنزین همتراز با تولید نیست بحران بنزین در ایران ادامه دارد و عنوان می‌شود که به دلیل پرداخت یارانه بالا از سوی دولت، میزان مصرف بسیار بالاست و مصرف سر به سر با تولید و حتی بالاتر از تولید است. به طوری که اخیرا سیدکاظم دلخوش، نماینده مجلس عنوان کرد که روزانه بالغ بر ۳۰ میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می‌کنیم که هزینه بسیار سنگینی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این موضوع بیان کرد: اینکه ما ناترازی بنزین داریم یک واقعیت است چون در حال حاضر مصرف ما هم‌تراز با تولید نیست و مصرف بیشتر از تولید است البته میزان مصرف در روزهای مختلف متفاوت است اما در بعضی از روزهای تابستان به خصوص روزهای پایانی آن، اختلاف بین تولید و مصرف به ۳۰ میلیون لیتر و حتی بیشتر هم رسید که البته با اعمال محدودیت‌ها و مدیریت مصرف، موضوع مدیریت شد. نخعی در مورد آمار واردات بنزین گفت: ما از ابتدای سال تا کنون چندان واردات بنزین نداشتیم و اگر واردات انجام شده خیلی محدود بوده است بنابراین عدد ۳۰ میلیون لیتر در روز درست نیست و شاید به طور متوسط روزی کمتر از یک میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که در مقابلِ آمار مصرف روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر عدد قابل توجهی نیست منتها اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند حتما به واردات بیشتر نیاز خواهیم داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای مدیریت بنزین ما نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات شامل سیاست‌های قیمتی، سیاست‌های سهمیه‌ای و سیاست‌های غیرقیمتی هستیم، ادامه داد: در سیاست‌های غیرقیمتی بحث توسعه حمل و نقل عمومی، خروج ناوگان فرسوده، افزودن خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه سی‌ان‌جی و متنوع کردن سبد سوخت کشور از اقداماتی است که باید در کنار هم انجام شود تا در سال‌های آینده انتظار داشته باشیم به مرور، مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کند یا کنترل شود.

نخعی در پاسخ به اینکه آیا تغییری در سهمیه‌بندی بنزین و نرخ بنزین اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: همانطور که چندین بار از سمت مسئولان مطرح شده است امسال تغییری رخ نخواهد داد اما در مورد سال آینده، دولتی‌ها باید جواب بدهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو