فوری/سهمیه بندی بنزین این خودروها قطع شد؟ | کاهش سهمیه بندی بنزین جدید از این ماه

5

1402/4/27

15:34


فوری/سهمیه بندی بنزین این خودروها قطع شد؟ | کاهش سهمیه بندی بنزین جدید از این ماه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در ایران، سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. به طور کلی، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی متعلق به آن‌ها تعیین می‌شود. در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می‌شود.

سرپرست ستاد سوخت گفت: صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث ممنوع است.

مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های گفت: بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث ممنوع است.

او البته این را هم گفت که بدلیل تاثیر و اهمیت وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده در جابجایی بار و مسافر در حوادث رانندگی ضرورت دارا بودن بیمه‌نامه شخص ثالث برای این گروه بیشتر از سایر وسایل نقلیه است.

با این حال اما طبق اعلام رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، بیش از 17هزار وسیله نقلیه سنگین بیش از یک سال است که فاقد پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث هستند.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌‌ونقل و سوخت ضمن اعلام اولتیماتوم یک ماهه به مالکان این وسایل نقلیه تأکید کرد: به دارندگان این وسایل هشدار داده می‌شود که اقدام به خرید و تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث کنند، در صورت عدم اقدام لازم در بازه یک ماهه، کارت سوخت آنها غیرفعال خواهد شد.

برهمین اساس هم در مراحل بعدی سهمیه سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث قطع خواهد شد.

سهمیه بندی بنزین

وزیر کشور هرگونه احتمال درباره افزایش قیمت بنزین را رد کرد.

احمد وحیدی در حاشیه مراسم هفته بهزیستی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: این موضوع کاملاً شایعه است و خلاف واقعیت؛ هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه برنامه‌ریزی برای آینده دارد یا احتمال دو - سه نرخی شدن بنزین وجود دارد یا نه، تاکید کرد: خیر؛ اصلا دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

افزایش قیمت بنزین در سال آینده در بودجه ۱۴۰۳ مشخص می‌شود

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین امسال دست نمی‌خورد و برای سال آینده هم در بودجه ۱۴۰۳ تعیین می‌شود.

هادی بیگی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره شایعات افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت بنزین امسال دست نمی‌خورد. برای سال آینده هم در بودجه ۱۴۰۳ تعیین می‌شود. بودجه هم در اسفند تکلیفش مشخص خواهد شد و معلوم می‌شود قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: هر سال قیمت بنزین در بودجه تعیین می‌شود. سال گذشته در بودجه سال ۱۴۰۲ تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نکند لذا در سال ۱۴۰۲ قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۳ هم در زمان خودش بررسی و کارشناسی می‌شود الان ما خودمان هم نمی‌دانیم چه خواهد شد، چون هیچکس نمی‌داند و علتش هم این است که در بودجه تعیین می‌شود و الان فصل بودجه نیست که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم.

بیگی‌نژاد اظهار کرد: در برنامه هفتم ندیدم درباره بنزین چیزی مطرح شده باشد، چون قیمت بنزین در بودجه تعیین می‌شود. من ندیدم در برنامه هفتم برای پنج سال آینده بحث سیاست قیمتگذاری مطرح شده باشد.

وی گفت: قیمت بنزین قانون دائمی دارد که این قانون الان اجرا نمی‌شود، اما هر سال هم بخواهد تعیین تکلیف شود جایش در بودجه سالیانه است و هنوز هیچی مشخص نیست.

صادقی مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: مالکان وسایل نقلیه نوشماره جهت درخواست ثبت نام تولید کارت هوشمند سوخت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند.

او گفت: همچنین افراد مالکان وسایل نقلیه نوپلاک که کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکرده اند لازم است برای بررسی وضع کارت هوشمند سوخت خود به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و در صورت نیاز درخواست خود را ثبت کنند.

صادقی گفت:کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها تا سه ماه نگهداری و در صورت مراجعه مالک با مدارک کارت خودرو و کد ملی  این کارت قابل تحویل است. متقاضیان درخواست کارت هوشمند سوخت نوشماره و المثنی برای پیگیری از وضعیت درخواست کارت سوخت خود به درگاه post.ir مراجعه کنند و یا سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

به گفته صادقی، برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت شخصی برای رمزگشایی به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت و در مسافرت‌ها به اولین ناحیه استان مقصد مراجعه شود.

مدیر سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: حذف کارت سوخت جایگاهداران بر اساس میزان فروش است به طوری که جایگاه‌های سوختی که عرضه کمتری دارند به آن‌ها یک کارت تعلق می‌گیرد، جایگاه‌های پرفروش همچنان یک سکو و یک کارت را خواهند داشت. در مراکز شهر‌ها هم به همین روال است، یعنی هر یک سکو یک کارت سوخت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو