آیا به دنبال یک بازی هیجان انگیز 2 نفره هستید که یادگیری آن بسیار ساده است اما سال ها طول می کشد تا بر آن مسلط شوید؟ اتللو که با نام Reversi نیز شناخته می شود، بازی است که استراتژی های پیچیده ای دارد اما همچنان برای تمام سنین مناسب است. چه برای اولین بار است که بازی را انجام می دهید یا فقط می خواهید قوانین را یاد بگیرید، ما شما را تحت پوشش قرار می دهیم. به خواندن ادامه دهید و ما همه چیز را در مورد اتللو به شما آموزش خواهیم داد تا در شب بازی بعدی خود آماده باشید که حریف خود را شکست دهید! در این مطلب از سلام دنیا درباره آموزش بازی اتللو ریورسی (othello)، چگونگی و نحوه انجام آن و اینکه چگونه در بازی اتللو برنده شویم، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

آموزش حرفه ای بازی اتللو

چیزهایی که در بازی اتللو باید بدانید

  • تعداد بازیکن: 2
  • وسایل مورد نیاز: تخته اتللو 8*8 مربعی ، 64 مهره دو طرفه (یک طرف مشکی، طرف دیگر سفید)
  • هدف: در پایان بازی بیشترین مهره رنگ خود را روی تخته داشته باشید.

آموزش بازی اتللو ریورسی1

آموزش بازی اتللو ریورسی

 چیدن مهره ها

1. تخته اتللو را تنظیم کنید و به هر بازیکن 30 مهره بدهید. تخته مربع 8*8 را بین بازیکنان قرار دهید. تصمیم بگیرید که چه کسی می خواهد به عنوان سیاه و چه کسی می خواهد به عنوان سفید بازی کند. سپس به هر نفر 30 مهره بدهید که یک طرف آن سیاه و طرف دیگر سفید است. همه دیسک های خود را برگردانید تا رنگی که انتخاب کرده اید رو به بالا باشد.


حتما بخوانید: بازی جنگا و نحوه بازی کردن آن 


  • آیا تخته اتللو در خانه ندارید؟ فقط به جای آن از شطرنج یا شطرنجی استفاده کنید.
  • از آنجایی که بازیکن سیاه‌ برتری جزئی دارد که اول می‌رود، اجازه دهید بازیکنان کم‌تجربه از مهره‌های سیاه استفاده کنند.

نکته : اگر تخته یا تکه‌هایی ندارید، یکی را روی یک تکه کاغذ بکشید. یک تکه کاغذ یا مقوا به ابعاد 8 در 8 اینچ (20 در 20 سانتی متر) بگیرید و خطوطی بکشید تا شبکه ای از 64 مربع ایجاد کنید. از سکه ها به جای مهره ها استفاده کنید و از هر بازیکن بخواهید شیر یا خط را برای نشان دادن آنها در تخته انتخاب کند.

آموزش بازی اتللو ریورسی2

2. 2 مهره سیاه و 2 مهره سفید را در مرکز تخته قرار دهید. 4 مهره باقیمانده را بردارید و آنها را در 4 مربع در مرکز تخته قرار دهید. آنها را طوری قرار دهید که 2 سمت مشکی رو به بالا و 2 سمت سفید را نشان دهند.مهره ها را با رنگ های مشابه در فضاهایی که مورب یکدیگر هستند قرار دهید.

  • اگر تابلو را با ستون‌های a-h و ردیف‌های 1-8 برچسب بزنید، قطعات سیاه از فاصله‌های d4 و e5 و قطعات سفید روی e4 و d5 شروع می‌شوند.

آموزش بازی اتللو ریورسی3

3. مهره ها را در گوشه ها قرار دهید تا به بازیکن بی تجربه مزیت بدهد. اگر یکی از بازیکنان بی‌تجربه‌تر از دیگری باشد، بازیکن ماهرتر می‌تواند تا 4 مهره خود را در گوشه‌های تخته قرار دهد. از آنجایی که بازیکن با تجربه کمتر از سمت سیاه دیسک ها استفاده می کند، 4 مهره را با سمت مشکی آن ها رو به بالا قرار دهید تا موقعیت های بهتری روی تخته داشته باشند و سرشانه 4 امتیازی باشد.


حتما بخوانید: آموزش بازی تخته نرد برای مبتدیان


  • اگر از نظر سطح مهارت نزدیک‌تر هستید، به جای آن فقط 1 تا 2 مهره را در گوشه‌ها قرار دهید.
  • اگر شما و حریفتان در یک سطح هستید، هیچ مهره اضافی روی تخته قرار ندهید.

آموزش بازی اتللو ریورسی4

2. بازی کردن

1. یک مهره را طوری قرار دهید که یک ردیف از قطعات تشکیل شود که به رنگ شما ختم شود. به دنبال فضای باز روی تخته بگردید که در مجاورت یکی از مهره های حریف باشد. اگر قرار دادن یک مهره یک ردیف مستقیم افقی، عمودی یا مورب از مهره های حریف را بین 2 دیسک رنگ شما محصور می کند، این یک حرکت قانونی است. این همچنین در اتللو به عنوان " خارجی " شناخته می شود.

  • مثال : در نوبت اول فرد با مهره های سیاه، می‌توانند دیسکی را روی e3، f4، c5 یا d6 پخش کنند. آنها نمی توانند روی d3 بازی کنند زیرا هیچ مهره سفیدی بین 2 مهره سیاه وجود ندارد.
  • هنگامی که یک قطعه را روی تخته می گذارید، نمی توانید آن را به فضای دیگری منتقل کنید.

آموزش بازی اتللو ریورسی5

2. مهره های رنگ مخالف را در همان ردیف به سمت دیگر برگردانید. هنگامی که مهره ها را پشت سر هم قرار دادید، آن‌ها را روی رنگ خود برگردانید تا آنها را بگیرید. اگر مهره ای که بازی کردید چند ردیف داشت، قطعات را در هر کدام برگردانید.مهره ها اکنون به‌عنوان قطعات شما روی تخته حساب می‌شوند، حتی اگر در ابتدا آن‌ها را اجرا نکرده باشید.


حتما بخوانید: چگونه مکعب روبیک را حل کنیم؟


  • مثال : اگر اولین چرخش مهره سیاه روی d6 بود، دیسک سفید را در d5 به سمت سیاه می چرخانند.

آموزش بازی اتللو ریورسی6

3. برای ادامه بازی، نوبت را به حریف خود بدهید. بعد از اینکه نوبت خود را به پایان رساندید، نوبت حریف شماست که یک مهره را بازی کند تا از یکی از مهره های شما خارج شود. هنگامی که آنها یک قطعه را پایین می‌آورند، حداقل 1 قطعه سیاه باید بین مهره سفیدی که اخیراً بازی کرده‌اند و یک دیسک سفید دیگر روی تخته باشد تا یک حرکت قانونی باشد. سپس، تمام قطعات بیرون زده را به رنگ خود برمی گردانند.

  • به یاد داشته باشید که ردیف می تواند افقی، مورب یا عمودی باشد، بنابراین فضاهای متعددی برای انتخاب وجود دارد.

آموزش بازی اتللو ریورسی7

4. به نوبت مهره ها را قرار دهید تا زمانی که بتوانید حرکت قانونی انجام دهید. همانطور که تخته با مهره های بیشتری پر می شود، به دنبال فضایی باشید که ردیفی از مهره های حریف شما را کنار بگذارد. اگر هیچ فضای قانونی روی تخته نمی بینید که بتوانید در آن بازی کنید،از نوبت خود بگذرید. اگر هیچ کدام از بازیکنان نتوانند حرکت قانونی را انجام دهند، بازی تمام شده است.

  • اگر حرکت قانونی دارید، باید آن را انجام دهید، حتی اگر برای شما سودمند نباشد.بعد از اینکه نوبت خود را از دست دادید، می توانید دوباره به بازی بازگردید.
  • اگر حریف شما مهره‌ای را می‌ گذارد که فضایی را برای شما روی تخته باز می‌کند، در نوبت بعدی خود یک مهره را در آنجا پخش کنید.

آموزش بازی اتللو ریورسی8

5. به حریف خود یک مهره بدهید تا اگر تمام شد بازی کند. اگر مجبور شدید چند نوبت را از دست بدهید و حریف شما به بازی کردن ادامه دهد، ممکن است قبل از اینکه شما این کار را انجام دهید، قطعات آنها تمام شود. اگر آنها هنوز یک حرکت قانونی دارند اما مهره های آنها تمام شده است، باید به جای آن یکی از مهره های خود را به آنها تحویل دهید. اگر مهره های هر دوی شما تمام شد، بازی به پایان می رسد.

آموزش بازی اتللو ریورسی9

6. اگر بیشترین مهره رنگ خود را روی تخته دارید بازی را برنده می شوید. هنگامی که هیچ حرکت قانونی دیگری وجود ندارد، تمام مهره های هر رنگ را بشمارید. هر بازیکنی که مهره های رنگی بیشتری داشته باشد برنده بازی است.علاقه مند به انجام انواع دیگر بازی های رومیزی هستید؟ بازی چکرز ، شطرنج ، یا ریسک را برای یک چالش جدید سرگرم کننده امتحان کنید !

آموزش بازی اتللو ریورسی10

چگونه در بازی اتللو برنده شویم

 3. استراتژی هایی برای برنده شدن

1. موقعیت های ثابت مهره را در اطراف لبه ها و گوشه ها ایجاد کنید. روی پخش مهره ها در نزدیکی لبه های تخته و گوشه ها تمرکز کنید زیرا آنها پایدارترین موقعیت ها هستند.مهره های گوشه‌ها را نمی‌توان برگرداند و مهره ها در امتداد لبه‌ها سخت‌تر می‌شوند، بنابراین شانس بیشتری برای حفظ کنترل روی برد دارید.


حتما بخوانید: 9 ایده و سوژه بامزه و جذاب برای بازی پانتومیم 


  • در صورت امکان از پخش مهره در فضاهای کنار گوشه ها یا در کنار ردیف های لبه خودداری کنید زیرا این به حریف شما این شانس را می دهد که از شما دور شود و موقعیت کرنر را بدست آورد.

آموزش بازی اتللو ریورسی11

2. صبر کنید تا مهره ها را در فضاهایی قرار دهید که حریف شما نمی تواند بازی کند. اگر فرصتی برای انجام حرکتی دارید که برای حریف خود در دسترس نیست، به دنبال گزینه دیگری برای بازی در آن نوبت باشید و حرکت دیگر را برای بعد ذخیره کنید. این مزیت را با محدود کردن حرکات در دسترس حریف به شما می‌دهد و در عین حال اطمینان می‌دهد که حرکتی در آینده در بازی وجود دارد.

  • به عنوان مثال، اگر می توانید یک مهره را در گوشه ای قرار دهید، اما حریف شما قادر به انجام این کار نیست، پس روی این حرکت متمرکز شوید و در عوض با نوبت خود کار دیگری انجام دهید.

آموزش بازی اتللو ریورسی12

3. تعداد مهره هایی را که در اوایل بازی ورق می زنید محدود کنید. در حالی که ممکن است به نظر برسد که چرخاندن هر چه بیشتر مهره کلید پیروزی است، این در واقع شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند و به حریف فرصت‌های بیشتری می‌دهد تا از شما دور شود. در عوض، حرکاتی انجام دهید که فقط روی 1 یا 2 مهره بچرخند تا زمانی که تقریباً نیمی از قطعات خود را پخش کنید. با انتظار برای انجام حرکات بزرگ، حریف شما در مکان هایی که می تواند بازی کند محدودتر خواهد شد.

  • به عنوان مثال، اگر حرکتی در دسترس شما است که به شما امکان می دهد 4 مهره را برگردانید و حرکتی که به شما امکان می دهد 2 مهره را برگردانید، حرکت 2 مهره ای را انجام دهید که خطر کمتری دارد.

آموزش بازی اتللو ریورسی13

4. مهره را به صورت استراتژیک در اطراف تخته قرار دهید. ممکن است بازی کردن در امتداد لبه های تخته یا در همان منطقه یک استراتژی عالی به نظر برسد، اما ممکن است در نهایت باعث محدود شدن حرکات در دسترس شما در مراحل بعدی بازی شود. اطمینان حاصل کنید که مهره ها را در مکان های مختلف در اطراف تخته قرار می دهید. در غیر این صورت، حریف شما ممکن است فرصتی برای جلوگیری از سایر حرکات شما و جلوگیری از بازی های بزرگ ببیند.


حتما بخوانید: طرز تهیه و ساخت اسلایم بازی شفاف رنگی شیشه ای در خانه


  • سعی کنید مهره‌های خود را بین لبه‌ها، وسط و مرکز متعادل کنید تا فرصت‌هایی برای دور زدن حریف در چندین مکان داشته باشید.

سوالات متداول

مهره های 4 گوشه برد را نمی‌توان پس از قرار دادن در آنجا چرخاند، درست است؟ اما آیا می‌توانیم آن‌ها را در کنار لبه‌ها برگردانیم؟

درست است، هر دیسکی که در گوشه‌ها قرار می‌گیرد، در تمام طول بازی رنگ اصلی خود را حفظ می‌کند، اما تا زمانی که فضاهای باز وجود دارد، ممکن است قطعات در امتداد لبه‌ها برگردانده شوند.

آیا قرار دادن مهره بین دو مهره حریف تا زمانی که از سایر مهره های حریف دورتر باشد، حرکت معتبری است؟

بله، شما می توانید مهره خود را در هر جایی قرار دهید تا زمانی که حداقل 1 مهره حریف بین 2 قطعه شما یک ردیف مستقیم افقی، عمودی یا مورب قرار گیرد.

اگر یک تکه سیاه را در وسط یک خط سفید با تکه های سیاه در دو طرف قرار دهید، آیا می توانید کل خط را برگردانید؟

بله، اگر یک مهره به طور همزمان 2 یا بیشتر از کناره ها پخش می شود، می توانید چندین ردیف را برگردانید.

سخن آخر

در این مطلب با آموزش بازی اتللو ریورسی (othello) ، نحوه انجام و برنده شدن آن آشنا شدید. امیدواریم که از این مطلب استفاده و لذت برده باشید.