دیگه موقع شستن ظروف این اشتباها را انجام نده

دیگه موقع شستن ظروف این اشتباها را انجام نده


منبع: ساعد نیوز

1

1402/12/9

17:25


بسیاری از افراد تصور میکنند ظرف شستن کاری بسیار ساده است و هنگام شستشوی ظروف نکات مهمی را نادیده میگیرند که باعث به وجود آمدن مشکلات جدی میشود.ما در این مطلب از ساعد نیوز به شما کمک میکنیم تا اشتباهاتی که در شستن ظروف انجام می دادید را دیگر تکرار نکنید.

یکی از کارهایی که مدام در خانه باید انجام شود، ظرف شستن است. اگر در طول روز 3 تا 4 بار ظرف‌ها را شستشو ندهیم، سینک آشپزخانه از ظروف کثیف گم می‌شود. اما تا به حال حین انجام این کار به اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید، فکر کرده‌اید؟ طبق تحقیقات انجام شده، محیط آشپزخانه هر چقدر هم که ظاهر تمیزی داشته باشد، می‌تواند از محیط حمام و حتی دستشویی آلوده‌تر باشد. چون شما با تکرار کردن اشتباهات‌تان فقط آلودگی و میکروب‌ها را از این طرف به آن طرف پخش می‌کنید. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله درباره اشتباهاتی که ممکن است هنگام ظرف شستن مرتکب شوید، صحبت کنیم.

اشتباهات رایج شستن ظرف و ظروف


شستن ظروف یکی از متداول ترین کارها در خانه است. با اینکه شستشوی ظروف کاری ساده و معمولی است اما بسیاری از ما در زمان انجام این عمل، مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که نه تنها به ظروف آسیب فراوانی می رساند بلکه سلامتی را در معرض خطر قرار می دهد. در ادامه این بخش از ساعد نیوزبرخی از مهم‌ترین مسائل و اشتباهات در ظرف شستن را با شما در میان می‌گذاریم.

استفاده بیش از حد از شوینده


اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام شست وشوی ظروف سینک را پر از کف می کنید مطمئن باشید در مصرف مواد شوینده زیاده روی می کنید. برای شستن ظروف به خصوص داخل ماشین ظرفشویی و حتی با دست نیازی به کف زیاد نیست زیرا با کمترین مقدار مواد شوینده نیز ظروف کاملا شست و شو و تمیز می شوند.

اگر شست و شو به‌خوبی صورت نگیرد مواد شوینده روی ظروف باقی می مانند و باعث می شوند ظروف کدر به نظر برسند و البته بدتر از آن از طریق استفاده مجدد از ظروف وارد دهان و بعد بدن می شوند.

از مصرف مواد شوینده حاوی سفید کننده، تریکلوزان یا سایر ضد عفونی کننده های قوی خودداری کنید

مایع ظرفشویی

استفاده از سینک ظرفشویی آلوده یا ماشین ظرفشویی کثیف


شما ظروف کثیف را در سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی می‌شویید اما بیشتر اوقات فراموش می‌کنید خود ِ سینک یا ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. سینک ظرفشویی و ماشین ظرفشویی باید به طور مرتب تمیز شوند تا ظروفی که در آن قرار می‌گیرند از انچه که هستند کثیف‌تر نشوند.

میکروب‌هایی که در سینک یا ماشین ظرفشویی ساکن هستند، به ظرف‌ها منتقل می‌شوند و آشپزی کردن و غذا خوردن با استفاده از ظروف کثیف باعث می‌شود دیر یا زود مریض شوید. بعد از شستشوی ظروف، سینک ظرفشویی را هر روز با جوش شیرین و سرکه یا با نمک و سرکه تمیز کنید. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی ظرفی را با سرکه‌ی سفید پُر کرده و در آن قرار دهید و با گرم‌ترین درجه آن را روشن کنید. سرکه به عنوان عاملی آنتی باکتریال عمل می‌کند. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

سینک

پیش از شستن ظرف‌ها آنها را آبکشی نمی‌کنید


خیلی معمول است که تکه‌های غذا در ظرف باقی بماند، اما قرار دادن ظرف‌ها با همین وضعیت در ماشین ظرفشویی اصلا کار درستی نیست.

خیلی مهم است که حتما قبل از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی آنها را از خرده‌ غذای باقیمانده پاک کنید. این کار باعث می‌‌شود ماشین بهتر کار کند. ضمنا جلوی رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در داخل ماشین را می‌گیرد و به تمیز ماندن آن کمک می‌کند. حتی اگر ظرف‌ها را با دست می‌شویید، ابتدا با آب آنها را آبکشی کنید تا کارتان هم کمتر شود و سینک‌تان هم کثیف نشود.

شستن

هدر دادن آب


وقتی صحبت از صرفه جویی در مصرف آب می شود، تفاوتی بین شستن با دست و ماشین ظرفشویی وجود ندارد. یک ماشین ظرفشویی در هر بار شست وشو حداقل 3 گالن آب مصرف می کند اما این در حالی است که معمولا در شست و شو با دست مصرف آب از 27 گالن هم تجاوز می کند.

برای کاهش مصرف آب هنگام شستن ظروف، شیر آب را ببندید و به جای آبکشی جداگانه، یک کاسه یا لگن کوچکی را برای شست و شو پر کنید.

هدر رفتن آب

استفاده از اسفنج نامناسب


اسفنج های نامناسب می توانند حاوی هزاران باکتری مانند اشریشیا کُلی باشند.

اسفنج های پلاستیکی را کنار بگذارید و به جای آن از یک دستمال با الیاف طبیعی استفاده کنید. دستمالهای ظرفشویی می توانند به اندازه یک اسفنج دارای باکتری باشند اما، با مراقبت و تمیز کردن مناسب جایگزین بسیار مناسب تر و تمیزتری هستند. دستمال را دور از سینک و در معرض مستقیم نور خورشید آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

اسکاج

شستشوی نامناسب


برای شست و شوی ظروف چدنی از صابون استفاده نکنید و در عوض از یک برس اسکراب سفت با آب استفاده کنید.

هرگز وسایل چوبی را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید؛ زیرا رطوبت و گرمای شدید داخل ماشین ظرفشویی می تواند باعث متورم شدن و ترک خوردن چوب شود؛ بهتر است آنها را با دست بشویید و از خیساندن آنها خودداری کنید.

شستن چاقو ها با دست آنها را تیز نگه می دارد و از آسیب رساندن به دسته و درز آنها جلوگیری می کند.

حوله‌های خشک کُن را نمی‌شویید


اگر ظرف‌ها را با دست می‌شویید، احتمالا بعد از شستشو آنها را با حوله خشک می‌کنید. استفاده از حوله کار خوبی است، اما اگر حوله مرطوب باشد یا تمیز نباشد پس اشتباه بزرگی مرتکب خواهید شد.

شما نباید حوله‌ای را که برای خشک کردن دست‌ها یا کانتر آشپزخانه بکار می‌برید برای خشک کردن ظرف‌ها استفاده کنید. برای خشک کردن ظروف همیشه یک حوله‌ی تمیز و جدید بردارید و بعد از هر بار استفاده آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. به جای حوله می‌توانید آبچکان استفاده کنید. آبچکان با نگه داشتن ظروف اجازه می‌دهد جریان هوا آنها را خشک کند.

حوله

نکاتی برای شستشوی درست ظرف‌ها


. ظروف چوبی را هرگز داخل ماشین ظرفشویی نگذارید.

. ظروف چوبی را مدت طولانی در آب نخیسانید، فورا آنها را بشویید تا ترک نخورند و باد نکنند.

. برای ماشین ظرفشویی از آب داغ استفاده کنید. حتی وقتی که ظروف را با دست می‌شویید آب را تا جایی که برای‌تان قابل تحمل است داغ کنید.

. قاشق و کارد و چنگال‌هایی را که دسته‌های سفت و محکم ندارند در ماشین ظرفشویی نگذارید.

. شستن کاردها با دست باعث می‌‌شود تیز بمانند و به دسته‌ها و حاشیه‌های‌شان آسیبی نرسد.

. برای تمیز کردن تخته‌های چوبی از آبلیمو و نمک استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو