عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد و مشکلاتی که برای پوست ایجاد می کند

منبع: تاپ ناز

3

1402/4/21

16:26


تمام عوارض لیزر پوست و مشکلاتی که ایجاد می کند

امروزه بیشتر افراد به سراغ لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود میروند. یکی از دغدغه های فکری افراد از گذشته تا به امروز از بین بردن موهای زائد بوده است. خلاص شدن از شر موهای زائد نه تنها خسته کننده است بلکه بسیار وقت گیر هم هست. بخصوص با توجه به این که بیشتر افراد با کمبود وقت مواجه هستند، پرداختن به این کار سخت تر هم میشود. پس یکی از پرطرفدار ترین روش های از بین بردن موهای زائد همین لیزر کردن آنهاست. این روش مناسب افرادی است که به دنبال راه حل هایی دائمی تر نسبت به بقیه کارهایی که میشود برای از بین بردن موهای زائد انجام داد هستند.

بسیاری از افراد برای رفع دائمی موهای زائد به کلینیک مراجعه میکنند. در لیز کردن، فولیکول های موهای زائد با لیزر از بین رفته و باعث جلوگیری از رشد دوبار آنها میشود. بهتر است قبل از انجام این کار با عوارض و اثرات جانبی لیزر موهای زائد آشنا شوید. همه روش هایی که برای درمان و زیبا سازی به کار میروند هرچقدر هم که تهاجمی نباشند و درباره ایمن بودن آنها صحبت های زیاد باشد باز هم عوارضی دارند که لیزر کردن موهای زائد هم جزوی از آنها است. در ادامه این مطلب به عوارض لیزر موهای زائد میپردازیم.

توضیح ساده تکنیک لیزر کردن

در لیزر پرتوهای نوری وجود دارد که همه آنها دارای انرژی و طول موج یکسانی میباشند. رنگدانه ملانین پرتو تولید شده در دستگاه لیزر موهای زائد را به علت طول موج خاص آن به خوبی جذب میکند. رنگ پوست و موی شما به خاطر رنگدانه ملانین است. در موی افراد مقدار ملانین خیلی بیشتری از پوست آنها وجود دارد. تمرکز این رنگدانه به طور ویژه روی ساقه و پیاز موی انسان است، طراحی دستگاه لیزر به نحوی است که قبل از این که پوست گرم شود به ساقه و پیاز مو آسیب وارد کند. با آسیب دیدن پیاز مو، رشد مو متوقف خواهد شد.

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد و مشکلاتی که برای پوست ایجاد می کند

دلیل بروز عوارض

گرچه این روش کم عارضه و ایمن شناخته میشود اما مثل همه روش های درمانی دیگر امکان به وجود آمد عوارض محدودی وجود دارد. به طور کلی همه روش هایی که برای حذف کردن موهای زائد از دستگاه های نوری و لیزر استفاده میکنند، ممکن است دارای عوارضی باشند و با استفاده از دستگاه هایی با طول موج بیشتر و همچنین زمان تابش بیشتر آنها، احتمال درگیر شدن با این عوارض را چند برابر میکند. تحقیقات نشان داده افرادی که پوست های تیره تری دارند، بیشتر دچار عوارض لیزر میشوند.

این روش دارای عوارض طبیعی مثل قرمزی، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست میباشد. شایع ترین عوارض حادی که ممکن است درنهایت برای افراد پیش بیاید به وجود آمدن زخم و تغییراتی در رنگ پوست آنهاست. احتمال بروز این عوارض حاد خیلی کم بوده و  به مواردی بستگی دارد که برای آشنایی بیشتر با آن ها در ادامه این مقاله همراه ما باشید. عبور از لایه سطحی پوست به نام اپی درم یا همان روپوست برای رسیدن پرتو لیزر به پیاز مو الزامی است.

در زیر اپی درم و لایه درم، پیاز مو قرار گرفته است. ملانین در اپی درم مثل ساقه و پیاز مو وجود دارد. این مسئله باعث جذب شدن پرتو توسط اپی درم میشود چون پرتو لیزر برای آن که به پیاز مو برسد باید از اپی درم عبور کند. حالا ممکن است دلیل عوارضی مثل تغییر رنگ پوست و سوختگی و به وجود آمدن زخم و عوارض دیگر برای شما روشن شده باشد.

مطلب مشابه: لیزر موهای زائد بدن | از سیر تا پیاز لیزر و از بین بردن موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد

روش های درمانی عوارضی به شکل های مختلف دارند. بعضی از این عوارض طبیعی هستند. به خاطر این که شما در روش درمانی که به کار میبرید مثل لیزر، دست به تغییر ساختار طبیعی بدن میزنید باید انتظار واکنش از سوی بدن هم داشته باشید. از جمله این عوارض میتوان به  قرمزی و التهاب پوست و درد کمی اشاره کرد. این جنبه از عوارض لیزر کردن موقتی بوده و طولی نمیکشد که از بین میروند.

در ادامه عوارضی را داریم که با این که طبیعی هستند اما خیلی به ندرت پیش می آیند مثل پوسته پوسته شدن پوست. در جهت مخالف این عوارض، اتفاقاتی مثل به وجود آمدن زخم یا تغییر رنگ پوست هست که عوارض حاد درمان نام دارند و علت آنها را میتوان در خطاهای درمانی که صورت میگیرد جستجو کرد. اگر بخواهیم بدن در نظر گرفتن اتفاقات نادر و خطاهای درمانی حرف بزنیم، این روش بسیار ایمن است و افراد خیلی کمی دچار عوارض جانبی آن میشوند.

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد و مشکلاتی که برای پوست ایجاد می کند

التهاب، قرمزی و درد

در لیزر موهای زائد اجزا تولید کننده مو در بدن مثل فولیکول ها و پیاز مو برای جلوگیری از رشد مجدد مو آسیب میبینند. واکنش بدن در مواجه در آسیب به هر بافتی قابل انتظار است. به همین دلیل است که به خاطر تخریب فولیکول ها، پوست واکنش هایی مثل التهاب و قرمزی را در محل هایی که لیزر صورت گرفته از خود نشان میدهد. توجه داشته باشید که همه افراد علائم یکسانی را تجربه نمیکنند، برخی مکن است تورم را در آن ناحیه تجربه کنند، افراد دیگر شاید احساس ذوق زدن پوست یا حساسیت پوست نسبت به لمس شدن را تجربه کنند.

از اولین عوارض طبیعی که خیلی زود شاهد ناپدید شدن آن خواهید بود، التهاب و قرمزی پوست است. ظاهر نواحی درگیر این عارضه طبیعی، مثل پوستی است که جدیدا اپیلاسیون یا وکس شده باشد. استفاده از داروهای بی حسی موضعی برای کاهش دادن واکنش پوست به لیزر در برخی مواقع امکان پذیر است. از خصوصیت های عوارضی طبیعی مثل التهاب و قرمزی، غیر قابل پیشگیری بودن آنها میباشد.

برای این که این عوارض را زودتر درمان کنید میتوانید در صورت نیاز از استروئیدهای موضعی یا بلافاصله پس از لیزر از کمپرس سرد استفاده کنید. پروسه لیزر کردن موهای زائد دلیلی برای دردناک بودن ندارد. اما گاهی به خاطر استفاده نکردن از روش های خنک سازی پوست در طی لیزر کردن یا داشتن پوستی حساس، بیمار ممکن است سوزش و درد را در پوست خود احساس کند.

برای پوست های حساس استفاده از بی حسی موضعی توصیه میشود و همانطور که گفته شد برای کاهش دادن درد بعد از درمان از کمپرس سرد استفاده کنید. نهایت دوام عوارضی مثل قرمزی، درد و التهاب چند ساعت و یا حداکثر دو روز بعد از درمان است. حمام آب سر یا کمپرس سرد برای عوارض لیزر معجزه میکنند.

عوض شدن رنگ پوست

از جمله عوارضی که در لیزر موهای زائد ممکن است به آن برخورد کنید، تغییراتی کوچک در رنگ پوست شماست. پوست بیمار بعد از درمان با توجه به شرایط ممکن است مقدار کمی روشن تر یا تیره تر شود. طبیعتا تیره شدن پوست در افرادی با پوست روشن بیشتر اتفاق می افتد و همینطور روشن شدن پوست در افرادی با پوست تیره.

حالت پوسته شدن پوست

از جمله عوارضی که ممکن است بعد از لیزر موهای زائد با آن مواجه شوید پوسته پوسته شدن پوست است که اگر مراقبت های لازم را به خوبی انجام دهید، دلیلی برای نگرانی نیست. این عارضه خطرناک نبوده و از عوارض خفیف به شمار میرود. پوسته پوسته شدن فقط در درصد کمی از افرادی که لیزر انجام داده اند دیده شده است. آسیب پذیری و خشکی پوست در اثر پوسته پوسته شدن آن به وجود می آید. به همین علت است که این عارضه به ایجاد زخم های پوستی منجر میشود. برای این که از ایجاد زخم ها جلوگیری کنید مراقبت های لازم را انجام دهید، از جمله این مراقبت ها استفاده از کرم های مرطوب کننده است.

اطلاعاتی بیشتر درباره تیره تر شدن رنگ پوست

هایپرپیگمنتیشن یا همان تیره تر شدن رنگ پوست در اثر افزایش رنگدانه ها به وجود می آید. این عارضه موقتی است و پس از گذشت سه تا چهار هفته برطرف خواهد شد. معمولا وقتی که پوست شما زخم شده و خوب میشود شاهد این عارضه به صورت تیره تر بودن جای زخم نسبت به باقی نواحی خواهید بود. اگر خود لیزر موجب به وجود آمدن زخم شود، افزایش رنگدانه را برای مدت بیشتری روی پوست خود خواهید داشت.

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد و مشکلاتی که برای پوست ایجاد می کند

روشن تر شدن پوست

هایپوپیگمنتیشن یا همان روشن تر شدن پوست برخلاف مورد بالا در اثر کاهش رنگدانه اتفاق می افتد. این عارضه هم موقتی و گذرا است ولی برای برخی از افراد آزار دهنده است. این که چرا این مشکل به وجود می آید هنوز معلوم نشده است و چیزی که برجای میگذارد ممکن است تا چند ماه باقی بماند. اگر میخواهید امکان بروز این عارضه را کاهش دهید باید تا شش هفته بعد و قبل از لیزر کردن، محل مورد درمان را دور از نور مستقیم خورشید قرار داده و همچنین از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. در طول فرایند لیزر کردن هم میتوان با رعایت نکاتی مثل طول موج مناسب دستگاه لیزر، به کار بردن تاکتیک های خنک سازی به روش صحیح و کم کردن زمان تابش از هایپوپیگمنتیشن یا روشن تر شدن رنگ پوست جلوگیری کرد.

مطلب مشابه: رفع موهای زائد در خانه + با روش های خانگی موهای زائد را نابود کنید

آسیب دیدن چشم

همانطور که اشاره شد از لیزری با اشعه پر قدرت برای از بین بردن موهای زائد استفاده میشود. به همین علت هم آسیب شدید بینایی از خطراتی است که هنگام لیزر کردن موهای صورت وجود دارد. برای جلوگیری از این آسیب، افرادی که برای لیزر کردن صورت خود میروند باید از عینک های محافظ مخصوص استفاده کنند تا کاملا جلوی اتفاق افتادن این آسیب را بگیرند.

تاول و سوختگی

اگر در لیزر درمانی از تاکتیک های نامناسب استفاده شود و یا کادر درمانی دچار خطایی شوند، با عوارض شدید لیزر کردن موهای زائد مثل تاول و سوختگی مواجه خواهید شد. برای به حداقل رساندن خطر این عارضه به مراکز حرفه ای و معتبر مراجعه کنید. باز هم به استفاده از تکنیک های صحیح خنک سازی تاکید میکنیم، همچنین به کار بردن دستگاه های پیشرفته و به روز باعث پایین آمدن خطر سوختگی و تاول خواهند شد.

به وجود آمدن عفونت در پوست

کسانی که لیزر درمانی انجام میدهند با خطر کمی از ناحیه گرفتن عفونت های باکتریایی پوست مواجه اند. اما اگر دچار یکی دیگر از عوارض نادر لیزر موهای زائد یعنی آسیب دیدن اپی درم یا همان روپوست شدید بعد از مشاهده علائم عفونت، حتما با کلینیک خود تماس گرفته و هرگز به سراغ خود درمانی و استفاده از کرم های آنتی بیوتیک موضعی نروید. از علائم عفونت میتوان به التهاب، خارش، جوش و درد اشاره کرد. اگر در گذشته دچار تبخال شده اید، این احتمال وجود دارد که بعد از لیزر کردن هم دوباره تبخال را روی لب یا اطراف آن تجربه کنید. ویروس هرپس که معمولا شکلی غیر فعال درون بدن دارد باعث ایجاد تبخال های ناحیه تناسلی و لب میشود. تبخال زدن و فعال شدن ویروس هرپس از عارضه های شایع لیزر کردن نیست و این ویروس معمولا در اثر مواجه با ترس و تب کردن فعال میشود.

ایجاد زخم

این مورد را نمیشود از عوارض لیز کردن به شمار آورد چون در اثر اشتباه در فرآیند لیزر کردن اتفاق می افتد و پزشک مسئول آسیب دیدن و زخم شدن پوست شماست نه روش درمان که لیزر کردن باشد! برای این مورد هم رفتن به مراکز حرفه ای و معتبر لیزر درمانی جهت کاهش حداقلی احتمال این مشکل توصیه میشود. ولی از آن طرف خود شما هم با رعایت نکردن توصیه های مراقبتی بعد از انجام لیز ممکن است باعث ایجاد زخم در پوستتان شوید.

توضیح پایانی

با توجه به مواردی که ذکر شد، میزان عوارضی که لیزر میتواند داشته باشد به مواردی چون رنگ پوست متقاضی و ویژگی های دستگاه لیزر بستگی دارد. افرادی بیشتر مستعد دچار شدن به عوارض پوستی هستند که رنگ پوست آنها تیره تر باشد، دلیل این امر هم وجود ملانین بیشتر در پوست آن ها است. این پوست تیره میتواند به خاطر عوامل ژنتیکی و طبیعی یا در اثر افزایش سن و برنزه کردن باشد.

پس اگر میخواهید لیزر کنید و دچار عوارض نشوید فعلا از سولاریم و آفتاب گرفتن دوری کنید. عواملی دیگری وجود دارد که دست بیمار نبوده و به کلینیکی که به آن میرود و دستگاه لیزری که استفاده میشود بستگی دارد. مثلا مدت زمان تابش دستگاه لیزر و طول موج آن، اندازه نقطه ای که به آن لیزر تابیده میشود و همچنین نکته ای که در این مقاله خیلی روی اهمیت آن تاکید شد، یعنی تکنیک های خنک سازی پوست از جمله این عوامل هستند. با کاهش مدت زمان تابش و افزایش طول موج احتمال درگیر شدن با عوارض جانبی خیلی کمتر میشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو