بارداری پس از سقط و هر نکته ای که باید بدانید

بارداری پس از سقط و هر نکته ای که باید بدانید


منبع: آرگا

5

1402/4/22

17:40


سقط جنین حاصل ۱۰ الی ۱۵ درصد بارداری ها است که با عوارض جسمی و عاطفی مختلفی همراه است. در این میان برای بسیاری از خانم ها این سؤال مطرح می شود که آیا می توان بعد از سقط جنین باردار شد؟ بهترین زمان برای بارداری پس از سقط جنین چه زمانی است؟ چه توصیه ها و مراقبت هایی باید پس از سقط و پیش از بارداری مجدد انجام شود؟ بارداری مجدد بعد از سقط جنین با چه خطراتی همراه است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی اقدامات لازم جهت بارداری پس از سقط جنین بپردازیم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بارداری پس از سقط جنین می تواند با استرس زیادی همراه باشد. ممکن است این سؤالات برای شما نیز مطرح شود که بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است؟ احتمال سقط مجدد تا چه میزان است؟ هم چنین امکان دارد فکر کنید اگر زود اقدام کنید و یا عجله نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ادامه به سؤالاتی از این قبیل پاسخ می دهیم و جنبه های مختلف بارداری پس از سقط جنین را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به سقط جنین و انواع آن

به صورت کلی دو نوع سقط تحت عنوان سقط ناخواسته و سقط عمدی وجود دارد. سقط ناخواسته بدون اطلاع قبلی به خاطر ضعف ماهیچه های رحم، مشکلات جفت، ضربه شدید به رحم، دیابت بارداری و … اتفاق می افتد. در حالی که سقط عمدی به دستور پزشک به منظور حفظ سلامت مادر یا پایان بارداری یک کودک معمول یا ناقص به وسیله جراحی باز، کورتاژ و دارو درمانی انجام می شود. طبیعی است که خانم ها در این شرایط نگران باشند. آن ها می خواهند بدانند که آیا در آینده امکان بارداری مجدد پس از سقط ناخواسته جنین یا بارداری بعد از سقط عمدی وجود دارد یا خیر.

مطالعات مختلف نشان داده است که سقط جنین بر باروری تأثیر نمی گذارد و اغلب زنانی که سقط جنین کرده اند، می توانند حاملگی سالمی داشته باشند. در حقیقت مسئله نگران کننده، همان عامل زمینه ای سقط است که می بایست پس از بارداری بعد از سقط جنین رفع شود. در حقیقت در صورت معالجه این قبیل مشکلات تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان، شما می توانید ظرف چند هفته بعد از سقط باردار شوید.

اقدام به بارداری پس از سقط

مهم ترین دلایل سقط جنین چیست؟

سقط جنین می تواند با علائمی نظیر خونریزی شدید همراه باشد. در بسیاری موارد سقط جنین به دلیل عدم رشد کافی و طبیعی جنین اتفاق می افتد. در واقع مشکلات کروموزومی که با افزایش سن مادر بیشتر می شود و در ۵۰ درصد سقط های جنین دخیل است، نقش مهمی در عدم رشد و تقسیم سلولی جنین دارد.

گاهی اوقات بسیاری از بیماری های مادر مانند دیابت کنترل نشده یا مشکلات رحمی هم می تواند به سقط جنین منجر گردد. با این حال به صورت کلی دلیل اصلی سقط جنین هنوز مشخص نشده است. چیزی در حدود ۸ تا ۲۰ درصد بارداری های شناخته شده به سقط جنین ختم می شوند. جالب است بدانید تعداد واقعی سقط جنین بیشتر از تعداد شناخته شده آن است؛ زیرا جنین در بسیاری از زنان، پیش از آن که بدانند باردار هستند، سقط می شود.

منظور از سقط مکرر جنین چیست؟

به طور معمول سقط جنین یک بار اتفاق می افتد. اغلب زنانی که سقط جنین را تجربه کرده اند، برای بارداری پس از سقط جنین مشکلی ندارند و تعداد کمی از آن ها، یعنی در حدود ۱ درصد از آن ها، دچار سقط مکرر می شوند. احتمال سقط جنین در بارداری بعد از سقط جنین چیزی نردیک به ۲۰ درصد است. بعد از دو سقط جنین پی در پی، خطر سقط جنین تا ۲۸ درصد افزایش می یابد. این در حالی است که بعد از سه تا چند تجربه سقط، خطر سقط جنین تا ۴۳ درصد افزایش خواهد داشت.

بارداری بعد از سقط جنین چه علائمی دارد؟

تجربه نشان داده است که نشانه های بارداری بعد از سقط جنین تفاوت زیادی با نشانه های بارداری عادی و نرمال ندارند. برخی از مهم ترین علائم بارداری پس از سقط جنین شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • به تعویق افتادن پریودی
  • افزایش تحریک پذیری سینه ها
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • افزایش حساسیت نسبت به انواع بو یا مزه

چه مدت بعد از سقط جنین می توان باردار شد؟

چه مدت بعد از سقط جنین می توان باردار شد؟

به طور معمول خونریزی ناشی از سقط جنین تا ۲ هفته یا بیشتر طول می کشد. به همین خاطر در این مدت برقراری رابطه جنسی برای جلوگیری از عفونت رحم توصیه نمی شود. از سوی دیگر، تخمک گذاری می تواند ۲ هفته بعد از سقط جنین اتفاق بیفتد. به بیان دیگر یک زن می تواند پیش از قاعدگی بعدی باردار شود. عامل دیگری که بر زمان تخمک گذاری تأثیرگذار است، مدت زمان بارداری پیش از سقط جنین است. اگر حاملگی طولانی تر باشد، این احتمال وجود دارد که زن تا چند هفته بعد از سقط به خاطر تغییرات هورمونی تخمک گذاری نداشته باشد.

بر همین اساس اگرچه امکان بارداری دو هفته بعد از سقط یا یک ماه پس از سقط برای بسیاری از خانم ها فراهم است، اما بهترین زمان حاملگی بعد از کورتاژ یا سقط ناخواسته، باید توسط پزشک تعیین شود. به این دلیل که شما و همسرتان باید از نظر جسمی و احساسی آمادگی بارداری جدید را داشته باشید. بعد از اولین سقط جنین، ممکن است به صلاحدید پزشک بارداری بعدی زودتر اتفاق بیفتد. اما بعد از دو یا چند سقط مکرر، احتمال دارد پزشک انجام آزمایشات مختلف را برای بارداری موفق بلافاصله پس از سقط توصیه کند. توصیه می شود در خصوص بارداری پس از سقط جنین با قرص حتما با پزشک خود مشورت کنید. چرا که ممکن است نیاز به هورمون درمانی باشد تا بدن به حالت عادی خود باز گردد.

چگونه بعد از سقط جنین باردار شویم؟

به طور کلی بسیاری از پزشکان توصیه می کنند تا پایان نخستین قاعدگی صبر کنید. در صورت تجربه دو یا تعداد بیشتری سقط مکرر، پزشک ممکن است برای شناسایی علت سقط مکرر، انجام آزمایشات زیر را برای بیمار توصیه نماید:

چه مدت بعد از سقط جنین می توان باردار شد؟

  • آزمایش ژنتیک: این آزمایش به منظور بررسی علل اختلالات ژنتیکی جنین به ویژه برای بارداری پس از سقط سندرم داون انجام می شود.
  • آزمایش خون: جهت کمک به تشخیص اختلالات سیستم ایمنی بدن یا مشکلات هورمونی صورت می گیرد.
  • سونوگرافی: با هدف بررسی مشکلات رحمی مانند فیبروم، مشاهده تصاویری از رحم و شروع اقداماتی جهت تقویت رحم بعد از سقط برای بارداری مجدد انجام می شود.
  • هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم (HSG): هیستروسالپنوگرافی با هدف بررسی وجود انسداد در لوله های فالوپ (رحمی) انجام می شود. هنگام هیستروسالپنگوگرافی ماده حاجب از طریق لوله نازکی از واژن و دهانه رحم وارد حفره رحمی و لوله های فالوپ می شود، سپس تصاویری از رحم و لوله های رحمی ایجاد می شود.
  • سونوهیستروگرافی: این نوع سونوگرافی بعد از تزریق محلول سالین به داخل حفره رحمی از طریق واژن و سرویکس انجام می شود. یکی از روش های بررسی امکان بارداری پس از سقط، سونوهیستروگرافی است. هیستروسونوگرافی اطلاعاتی را در خصوص سطح خارجی رحم، بخش داخلی رحم و وجود هر گونه انسداد در لوله های رحمی در اختیار پزشک قرار می دهد.
  • هیستروسکوپی: در هیستروسکوپی، وسیله ای به نام هیسترسکوپ از طریق سرویکس وارد رحم می شود تا مشکلات رحمی را شناسایی و سپس درمان نماید.
  • ام آر آی: گاهی اوقات به منظور بررسی رحم جهت اقدام به بارداری بعد از سقط، از تکنیک ام آر آی استفاده می شود. در ام آر آی با استفاده از امواج صوتی و رادیویی، تصاویر دقیقی از رحم ایجاد می شود.

راهکارهایی برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین

مطالعات مختلف رابطه ای میان سقط جنین و ناباروری نشان نمی دهند. با این حال مادرانی که سابقه سقط جنین دارند، تا هنگام بهبود کامل بدن بعد از سقط و از بین رفتن عوارض آن با مشکلاتی در خصوص باروری مواجه خواهند شد. به طور میانگین، زوج ها یک سال بعد از سقط جنین باردار می شوند. به صورت کلی استفاده از روش های زیر می تواند احتمال حاملگی بعد از سقط جنین را افزایش دهد:

  • مصرف روزانه اسید فولیک یا مکمل ویتامین پیش از تولد نوزاد
  • انتخاب سبک زندگی سالم و پرهیز از مصرف الکل یا سیگار
  • کاهش مصرف کافئین و اجتناب از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی یا شیمیایی مختلف بدون مشورت با پزشک

در نهایت اگر در عرض ۶ هفته بعد از سقط جنین پریود نشدید، بهتر است تست بارداری خانگی را امتحان کنید. اگر نتیجه تست شما مثبت بود، به پزشک مراجعه کنید. او می تواند با تجویز آزمایش خون و بررسی نتیجه آن تشخیص دهد که آیا واقعا باردار هستید یا این که هنوز مقداری از هورمون های بارداری باقی مانده از سقط جنین باعث مثبت شدن تست شما شده است.

اقدامات لازم برای بارداری موفق بعد از سقط جنین

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است برای حاملگی بعد از سقط جنین خیلی عجله نکنید. به طور معمول ۲ هفته بعد از پایان خونریزی ناشی از سقط، چنین امکانی وجود دارد؛ اما در صورت وجود مشکلات زمینه ای احتمال سقط جنین بسیار زیاد است. بدون تردید این مسئله می تواند شرایط جسمی و روحی شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین حتما با پزشک زنان و زایمان مشورت کنید. بهترین زمان مراجعه به پزشک برای بارداری مجدد بعد از سقط، پیش از اقدام به بارداری است.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات کاهش احتمال سقط جنین، علائم سقط جنین، مراقبت های بعد از سقط جنین و عوارض سقط جنین را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو