فعال ماندن در دوران بازنشستگی با این راه های جذاب

فعال ماندن در دوران بازنشستگی با این راه های جذاب


منبع: آرگا

4

1402/4/26

02:12


دوران بازنشستگی می تواند یکی از بهترین دوران های زندگی هر انسانی محسوب شود. زیرا دیگر دغدغه ها و استرس های کاری از میان رفته اند و برای رسیدگی به علایق خودتان، زمان بیشتری در اختیار خواهید داشت. اما قبل از هر چیزی باید به دنبال راه های فعال ماندن در دوران بازنشستگی باشید تا دوران بهتری از زندگی را تجربه کنید. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با راه های فعال ماندن در دوران بازنشستگی بیشتر آشنا شویم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر قصد دارید از دوران بازنشستگی خود نهایت لذت را ببرید و به سرگرمی های مورد علاقه تان مشغول شوید، باید مراقب سلامتی تان باشید. بازنشستگی آغاز دوره ای جدید از زندگی است و اگر در این دوران مشغول فعالیت مفید و معناداری شوید، می توانید شاداب تر و سالم تر زندگی کنید و در طولانی مدت از نظر ذهنی و جسمی دچار افت نشوید. به طور مثال مراقبت از حیوانات، داوطلب شدن در کتابخانه یا بیمارستان، کمک به کودکان مدرسه ای، راه اندازی یک کارگاه در خانه، کمک به فعالیت های خیرخواهانه و … همگی می توانند شما را در این دوران سالم و فعال نگه دارند. در ادامه مطلب به راه های فعال ماندن در دوران بازنشستگی اشاره خواهیم کرد.

راه های فعال ماندن در دوران بازنشستگی

ورزش کردن

ورزش کردن فعالیتی است که روند پیری را کندتر می کند و از بروز پوکی استخوان در فرد جلوگیری خواهد کرد. نیازی نیست حتما برای ورزش به باشگاه بروید. با ورزش کردن در دل طبیعت و پارک، پیاده روی، شنا، کوهنوردی و رقص می توانید گام مهمی برای فعال ماندن در دوران بازنشستگی بردارید. سعی کنید برای تناسب اندام و تفریح ورزش کنید. انجام ورزش هایی مثل یوگا، تعادل و انعطاف پذیری شما را حفظ می کنند. بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که در هر شرایطی از انجام آن لذت می برید. ورزش کردن به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک می کند.

راه هایی برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی

تغذیه سالم

ازدیاد قند و چربی در رژیم غذایی و یا کمبود مواد مغذی می تواند مشکلات زیادی برای سلامت، کلسترول، فشار خون بالا و کمبود انرژی ایجاد کند که این مشکلات با افزایش سن شدیدتر خواهند شد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم با ایجاد تعادل چربی، کربوهیدرات و پروتئین، مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات، کاهش مصرف قند، نمک و غذاهای فرآروری شده، روغن زیتون و غلات کامل می تواند به سلامت شما کمک کند.

مراقبت از حیوانات

وقت گذراندن با حیوانات و مراقبت کردن از آن ها می تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود روحیه و نشاط جسمی شما داشته باشد. حیوانات می توانند در شما احساس خوب و دوستی بی قید و شرطی را ایجاد کنند. بازی کردن با حیوانات یا حتی نوازش حیوانات به کاهش استرس، کنترل فشار خون و تنظیم ضربان قلب کمک می کند و روحیه مبارزه با افسردگی را در شما تقویت خواهد کرد.

داشتن یک همراه خوب

داشتن یک همراه خوب در دوران بازنشستگی به ویژه برای مردان باعث می شود بیشتر مراقب سلامت خود باشند. با افزایش سن توان جنسی و میل جنسی به میزان زیادی کاهش می یابد. اما نباید به این معنی باشد که صمیمیت جسمی خود را کاهش دهید. در آغوش گرفتن و نوازش روش هایی است که می تواند علاوه بر از بین بردن تنش های جسمی، به افزایش صمیمیت، بهبود تعادل جسمی و کاهش دردهای مزمن در فرد کمک کند.

بهترین کارهایی که می توان در دوران بازنشستگی انجام داد

شرکت در فعالیت های داوطلبانه

شرکت در امور داوطبانه علاوه بر این که باعث می شود ارتباطات اجتماعی شما افزایش پیدا کند، کاری مفید و رضایت بخش است و می تواند به سلامت بیشتر روح و جسم شما کمک کند. داوطلب شدن برای مراقبت از حیوانات، مراقبت از کودکان بی سرپرست، داوطلب شدن در امور بیمارستان یا کتابخانه و یا جمع آوری کمک برای نیازمندان همه می توانند فعالیت های مفیدی برای شما و اجتماع اطراف شما باشند.

شروع یک فعالیت هدفمند

بازنشستگی به معنای در خانه ماندن و بیهوده سپری کردن زمان نیست. وقت گذراندن بی هدف باعث می شود بعد از مدتی انرژی و روحیه خودتان را از دست داده و در معرض افسردگی قرار بگیرید. دوران بازنشستگی بهترین فرصت برای شروع کارهایی است که به آنها علاقه داشتید، اما فرصت کافی برای انجام آن کارها نداشتید. شروع یک فعالیت هدفمند و معنادار که به آن علاقمند باشید، می تواند روز به روز روحیه شما را بهبود بخشد و احساس مفید بودن در شما ایجاد کند.

رفت و آمد با دوستان

هر چه بیشتر از خانه بیرون بروید، نشاط بیشتر و عمر طولانی تری خواهید داشت. با دوستانتان رفت و آمد کنید و یا دوستان جدیدی پیدا کنید. با دوستان قدیمی خود مجددا ارتباط برقرار کنید. اگر به سرگرمی خاصی علاقمند هستید، به گروه هایی که به این فعالیت می پردازند، ملحق شوید.

استفاده مناسب از دوران بازنشستگی

فعال نگه داشتن ذهن

به هیچ عنوان اجازه ندهید ذهنتان دچار رخوت و رکود شود. سعی کنید فعالیت های جدیدی را امتحان کنید و حتی مهارت های تازه ای را بیاموزید و به دنبال بهبود مهارت های قبلی خود باشید. با خرید یک ساز شروع کنید. در کلاس آشپزی یا کامپیوتر شرکت کنید و یک سرگرمی قدیمی را ادامه دهید. نقاشی و باغبانی را بیاموزید. به صورت کلی هرچه بیشتر ذهن خود را با فعالیت های جدید تمرین دهید، احتمال این که دچار زوال عقل شوید، کمتر خواهد بود.

بهبود کیفیت خواب

  • با افزایش سن، خوابیدن در شب ها برای تان دشوارتر خواهد شد. برای بهبود کیفیت خواب شبانه خود سعی کنید در طول روز چرت نزنید.
  • ۸ ساعت قبل از خواب نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید.
  • ۲ ساعت قبل خواب از نوشیدن مایعات پرهیز کنید.
  • سعی کنید هیچ روشنایی در اتاق خواب نباشد.
  • در صورتی که درد دارید از داروهای مسکن یا پمادهای تسکین دهنده استفاده کنید.

مسافرت و طبیعت گردی

با آدم هایی که به آن ها علاقمند هستید به سفر بروید. طبیعت گردی و سفر علاوه بر این که باعث شاداب تر شدن روحیه شما می شود، انگیزه شما را برای ادامه فعالیت بیشتر کرده و به سلامت جسمی شما کمک خواهد کرد.

روش های فعال ماندن در دوران بازنشستگی

چکاپ منظم

چکاپ منظم به شما کمک می کند که پیش از حاد شدن شرایط، مشکل خود را برطرف کنید و از فشار خون بالا، حمله های قلبی و کلسترول در امان باشید. اگر خانم هستید، بدون شک به صورت دوره ای به تست سینه و رحم نیاز خواهید داشت و اگر مرد هستید باید در خصوص انجام تست پروستات جدی باشید.

کمبود ویتامین دی، کم شدن هورمون استروژن و تغییرات هورمونی بعد از یائسگی باعث می شود کلسیمی که مصرف می کنید، نه تنها جذب نشود، بلکه از استخوان ها خارج شده و به پوکی استخوان منجر شود. به همین خاطر می بایست علاوه بر آزمایش های دوره ای، در آزمایش خون تان همیشه میزان ویتامین دی، کلسیم و استروژن را بسنجید تا از پوکی استخوان پیشگیری کنید. بعد از ۶۵ سالگی حواس تان به انجام تست تراکم استخوان باشد تا قبل از شروع دردهای مفصلی یا شکستگی استخوان در اثر افتادن، از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو