فرمول طلایی برای اینکه رب دیگه کپک نزنه| ترفند جادویی کپک نزدن رب

5

1402/4/27

11:04


فرمول طلایی برای اینکه رب دیگه کپک نزنه| ترفند جادویی کپک نزدن رب

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

اگر سرمای داخل یخچال خیلی سرد نباشد یا رب ‌گوجه‌فرنگی دمای بالایی داشته باشد، حتما رب کپک‌ می‌زند. بهترین مکان برای نگهداری رب ‌گوجه‌فرنگی، یخچال است اما سرمای یخچال فقط فرایند رشد باکتری‌های ایجاد کننده کپک را کندتر‌ می‌کند.

قاشق خیس قاتل اصلی رب ‌گوجه‌فرنگی

قاشق خیس یا آغشته به مواد غذایی‌ می‌تواند خیلی سریع، موجب فساد و کپک‌زدن رب شود. همیشه از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.

ترفند مادربزرگ‌ها همیشه کارایی دارد!

قدیمی‌ها روی رب ‌گوجه‌فرنگی را در نهایت با یک لایه روغن‌ می‌پوشاندند. با این روش هوشمندانه در واقع یک عایق روی رب ایجاد‌ می‌شود.

رب کپک‌زده را چه کار کنم؟

اغلب افراد متاسفانه تنها بخش‌های کپک‌زده را از روی رب برداشته و سپس فکر‌ می‌کنند که رب باقی‌مانده هیچ مشکلی ندارد و آن را در دفعات بعدی در آشپزی استفاده‌ می‌کنند. سموم ناشی از کپک، در کل رب پخش‌ می‌شود. متاسفانه باید تمامی رب را دور بریزید.

چاره چیست؟

بعد از خرید رب ‌گوجه‌فرنگی یا پختن رب ‌گوجه‌فرنگی، آن را در چند ظرف کوچک بسته‌بندی کرده و هر بار یکی از بسته‌ها را استفاده کرده و بعد از اتمام بسته به سراغ بسته بعدی بروید. به دلیل برودت و سرمای بالای فریزر، رب داخل طبقات فریزر کپک‌ نمی‌زند.

کپک زدن رب گوجه

نکته اول از روش های کپک نزدن رب

اگر مصرف شما کم است، به جای خریدن رب‌های بزرگ‌تر به سراغ بسته‌های کوچک‌تر بروید.

نکته دوم

هنگام خرید رب همیشه به سلامت قوطی دقت کنید و جهت از بین بردن آلودگی‌های سطح قوطی، به مدت کوتاهی آن را در آب جوش بجوشانید. با این کار طعم رب تغییر‌ نمی‌کند.

نکته سوم

هرچه یخچال شما تمیزتر باشد و همچنین انباشته از مواد غذایی نباشد و هوای سرد به خوبی در آن پخش شود، احتمال ایجاد کپک کمتر خواهد بود.

نکته چهارم

بهتر است از قاشق چوبی استفاده نکنید چرا که این قاشق معمولا راحت تمیز و خشک‌ نمی‌شود. اگر به غذاهایی که با رب درست می‌شوند علاقه دارید طرز تهیه استانبولی با مرغ ریش ریش را بخوانید.

نکته پنجم

بلافاصله پس از باز کردن در قوطی، روغن را روی آن بریزید. هر بار هنگام مصرف، روغن را کنار زده و از زیر آن رب را بردارید و داخل غذا بریزید.

نکته ششم

اضافه کردن نمک به رب‌های خانگی‌ می‌تواند از فساد آن جلوگیری کند. نگران شور شدن غذا نشوید.

نکته هفتم

رب را به شکلی نازک در کیسه پلاستیکی بریزید. اجازه دهید تا کاملا صاف و بدون چروک داخل فریزر منجمد شود.

بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی: سلام به دوستداران سایت گل من و تو خیلی از خانم های خانه دار اصولا در مورد کپک زدن رب گوجه فرنگی مشکلات زیادی دارند امروز در این مطلب میخواهیم راه هایی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی در خدمت شما عزیزان بگذاریم تا با رعایت کردن این موارد بتوانید رب را طولانی مدت در خانه نگهداری کنید.

کپک نوعی قارچ است که در ساختارهای کرک گونه و چند سلولی شکل می گیرد. زمانی که کپک بر روی غذا رشد می کند، معمولا با چشم قابل رویت است و در اغلب موارد ظاهر غذا را نیز تغییر می دهد. غذا ممکن است نرم شده و رنگش تغییر کند درحالیکه خود کپک می تواند بافت کرک دار، پرزدار و یا نقطه نقطه داشته باشد.

هاگ هایی که در کپک تولید می شوند باعث تغییر رنگ آن می شود که معمولا سبز، سفید، سیاه و یا خاکستری است. غذای کپک زده مزه تقریبا خاصی دارد، تا حدی شبیه خاک مرطوب، همچنین بویی شبیه به قارچ تولید می کند. حتی اگر شما کپک را تنها بر روی سطح غذا مشاهده کنید، ممکن است ریشه های آن تا عمق بیشتری نفوذ کرده باشند.

کپک برای رشد به مواد ارگانیک گرم و مرطوب نیاز دارد، بنابراین غذاها معمولا محلی ایده آل به شمار می آیند. هزاران گونه مختلف از کپک ها وجود دارد و تقریبا در هر جایی یافت می شوند. می توان گفت که کپک ها راه حل طبیعت برای بازیافت مواد مختلف هستند. علاوه بر غذاها، کپک در محل های بسته و مرطوب نیز می تواند رشد کند.

غالبا بیماری خطرناکی ایجاد نمی‌کنند، اما گاهی در مواقع ضعف سیستم ایمنی بدن می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می‌گردد، مقدار بیش از حد رطوبت است و پخت غذاها نیز نمی تواند سموم آنها را از بین ببرد. بنابراین برای امنیت و سلامت بیشتر، بهتر است که آنها را دور بریزید.

فریز کردن رب کار درستی است؟

معمولاً بعضی از خانم های خانه برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی و ماندگاری بالا، آن را در فریزر می گذارند ولی این کار درست نیست. در بسیاری از موارد، ایجاد آلودگی ها و کپک ها اجتناب ناپذیر است و به دلیل عوامل ثانویه به وجود می آیند.

یکی از راهکارها برای رها شدن از شر کپک ها، این است که از هر نوع ماده غذایی، مقدار کمی بخریم، مثلاً قوطی های کوچک تر رب گوجه فرنگی را انتخاب کنیم و حتماً قبل از باز کردن درشان، به مدت کوتاهی آن ها را با آب جوش حرارت دهیم تا مقدار آلودگی موجود در سطح در قوطی کمتر شود.

استفاده از روغن برای جلوگیری از کپک زدن رب

برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی مقداری روغن روی سطح رب بریزید. این کار باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی متوقف شود و کپک ایجاد نشود. هنگام استفاده از رب، لایه روغن را کمی کنار بزنید و با قاشق خشک، مقداری از رب را از محدوده بدون روغن بردارید. این کار را از ابتدای باز کردن قوطی هم می‌توانید انجام دهید.

ظرف مناسب رب

ظرف نگهداری رب باید متناسب با حجم رب گوجه فرنگی باشد و حتماً بعد از مصرف لازم است روی آن پوششی مناسب قرار داد تا قارچ ها نتوانند روی سطح رب رشد کنند. از آنجا که امکان آلودگی و وجود کپک در مواد غذایی ای که در حجم زیاد تهیه می شوند، بسیار زیاد است، اگر رب گوجه فرنگی را به مقدار زیاد تهیه می کنید، حتماً بعد از باز شدن در ظرف اصلی، رب را در ظروف کوچک و دردار، تقسیم بندی و نگهداری کنید.

با توجه به تجربیات مادربزرگ ها بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی استفاده از ظرف مناسب می باشد. برای نگهداری رب ظرف هایی شبیه به شیشه نوشابه می باشد که دهانه ای کوچک دارد و میتوانید با استفاده از این ظروف رب های خانگی را به مدت زیادی نگهداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو