کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

منبع: پلازا

7

1402/4/28

17:51


کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

اگر به تمامی بسترهای معاملاتی در جهان نگاهی بیاندازید مشاهده خواهید کرد که در همه بازارهای مالی مانند بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال، بابت خدماتی که به شما ارائه می‌کنند کارمزدی را از شما دریافت می‌کنند. عموما سرمایه گذاران ارزهای دیجیتالی که به شکل مداوم و طولانی مدت مشغول ترید کردن هستند، کارمزد صرافی ارز دیجیتال برای آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس اگر شما از جمله افرادی هستید که بعنوان تریدر در فضای کریپتوکارنسی حضور دارید، آگاهی از کارمزد صرافی‌های ارزهای دیجیتال در معاملات شما از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه همراه پلازا باشید تا بررسی کنیم که کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

انواع کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال

کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

عموما هنگامی که صحبت از کارمزد صرافی در فضای کریپتوکارنسی می‌شود؛ باید اشاره کنیم که سه مدل کارمزد در صرافی‌ها به طور کلی وجود دارد: کارمزد معاملات ارز دیجیتال، کارمزد برداشت، کارمزد وام و کارمزد توزیع سفارشات. اگر به نام هر یک از این سه کارمزد صرافی نگاهی کنید متوجه خواهید شد که هر کارمزد مختص خدمات و سرویس‌های مختلفی است.

کارمزد معاملات

مفهوم کارمزد معاملات در صرافی ارز دیجیتال مربوط به زمانی است که فرد دو دارایی مختلف را در یک صرافی مبادله می‌کند. کارمزد معادلات دارای انواع مختلفی است و باتوجه به نوع صرافی متمرکز می‌تواند کاملا متفاوت باشد. در گذشته صرافی‌های قدیمی‌تر ارزهای دیجیتال معاملات خود را به شکل صرافی کاربر انجام می‌دادند.

منظور از صرافی کاربر چیست؟

منظور از معاملات صرافی کاربر، معاملاتی است که صرافی با کمک نقدینگی خود آن را تکمیل می‌کند. چنین معاملاتی درمورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال صدق می‌کند. عموما امروزه صرافی‌هایی که از مدل معاملات صرافی کاربر استفاده می‌کنند، سفارش‌های خرید سرمایه گذاران خود را با کمک نقدینگی ارزهای دیجیتال و سفارشات فروش را با استفاده از نقدینگی پول‌های فیات انجام می‌دهند. از صرافی‌های معروف در این حوزه می‌توان به صرافی کوین بیس اشاره کرد.

نقطه مقابل صرافی کاربر چیست؟

در برابر معاملات صرافی کاربر، معاملات کاربر- کاربر قرار دارد. این معاملات، کاربران با سفارشات عکس هم را به یکدیگر وصل می‌کنند. به بیانی دیگر، صرافی‌هایی که از معاملات کاربر-کاربر استفاده می‌کنند از نوآوری به نام “دفتر سفارشات” استفاده می‌کنند که در آن تمامی سفارشات سرمایه گذاران ثبت می‌شوند. پس در این زمان، وظیفه صرافی این است که سرمایه گذارانی با سفارشات عکس را به یکدیگر وصل کند.

کارمزد برداشت

منظور از کارمزد برداشت، کارمزدی است که سرمایه گذار هنگام برداشت دارایی از صرافی و انتقال آن به کیف پول خود می‌پردازد.

کارمزد توریع سفارشات

کارمزد توزیع سفارشات مبلغی است که درواقع به معنای واقعی کارمزد رسمی نیست. این کارمزد از تفاوت میان قیمت بین سفارشات فروش و خرید حاصل می‌شود.

کارمزد وام

برخی از سرمایه گذاران و فعالان حوزه ارز دیجیتال قصد دارند تا وامی را از صرافی ارز دیجیتال دریافت کنند. اگر چنین قصدی داشته باشید و بعدا بخواهید با مبلغ دریافتی ترید انجام دهید، به این کار مارجین تریدینگ  گفته می‌شود. عموما دریافت وام مارجین کارمزدی را به همراه دارد که دارای یک نرخ بهره و مبلغی ثابت است.

نحوه محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال

کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

عموما امروزه صرافی‌های ارز دیجیتال کارمزد خود را به شکلی طراحی می‌کنند که کاربران مجبور شوند تراکنش‌هایی سنگین‌تر را انجام دهند. درواقع کارمزد صرافی گاهی از اوقات به مانند مشوقی برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال عمل می‌کند. پس می‌توان گفت که با بزرگ‌تر شدن حجم تراکنش‌ها، کارمزد صرافی کمتر و کمتر می‌شود. به عنوان مثال تصور کنید که برای خرید عمده یک کالا به شما فروشنده تخفیفی اساسی می‌دهد.

برخی از صرافی‌ها برای شکل دهی مشوقی، کارمزد تراکنش‌های خیلی بزرگ را عملا صفر می‌کنند.

از طرف دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال تلاش می‌کنند تا تبدیل کوین و توکن عملا بدون کارمزد باشد. درواقع آن‌ها با چنین شیوه‌ای قصد دارند تا کاربران را به ماندن در بستر ایجاد شده، مجبور کنند.

چرا کارمزد صرافی ارز دیجیتال با نوساناتی روبرو می‌شود؟

اکثر اوقات کارمزد داخلی صرافی ثابت و یکسان است. اما بایستی fدانید که کارمزد شبکه براساس این‌که در هنگام تراکنش تا چه اندازه ازدحام وجود داشته باشد، تغییر می‌کند. به بیان شیواتر، هر چه تعداد تریدرهایی که می‌خواهند تراکنشی را در لحظه ثبت کنند بیشتر باشد، هزینه ثبت تراکنش بالاتر می‌رود.

پس به همین جهت صرافی‌های ارز دیجیتال همواره نمی‌توانند در تمامی زمان‌ها، کارمزد یکسانی را ارائه دهند و ممکن است مقدار آن براساس شلوغی شبکه دچار تغییراتی شود.

چطور با کمترین کارمزد در صرافی ارز دیجیتال، سرمایه گذاری کنیم؟

کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

مهم‌ترین نکته‌ای که بایستی در هنگام سرمایه گذاری در بستر ارز دیجیتال درنظر بگیرید این است که زمان انجام معامله و استراتژی ترید شما بسیار تاثیرگذار است. به همین جهت در ادامه به چند نکنه در جهت کاهش کارمزد صرافی ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم.

کاهش تعداد دفعات ترید

همانطور که پیش‌تر گفته شد هر مقدار که تعدد تراکنش‌ها در بازه زمانی بیشتر شود، تاثیر آن بر روی سود نهایی شما بیشتر خواهد شد. البته چنین چیزی بدان معناست که هرچقدر بیشتر ترید کنید، هزینه کارمزد بیشتری به صرافی و شبکه می‌پردازید.

هر ترید مستلزم یک تراکنش جداگانه است و کارمزد منحصر به خودش را از حساب شما کم می‌کند. به همین جهت سرمایه گذارانی که به شکل پیوسته و طولانی مدت مشغول ترید و جابجایی پول هستند، هزینه کارمزد صرافی ارز دیجیتال بیشتر خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که یکی از روش‌های تاثیرگذار در پایین آوردن هزینه کارمزد صرافی ارز دیجیتال، هولد کردن دارایی و کاهش معاملات است.

به کار بردن روش‌های معاملاتی کم هزینه

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه کارمزد صرافی، تغییر دادن روش‌های معاملاتی است. به طور معمول سفارش‌های لیمیت هزینه کارمزد کمتری دارند. در چنین معاملاتی، تریدر یا سرمایه گذار با صرافی موردنظر توافق میکند که سهام یا ارز دیجیتال را در مقدار قیمت مشخصی خریداری کند یا بفروشد.

نکته‌ بسیار مهمی درمورد سفارش لیمیت وجود دارد که بایستی به آن دقت کنید. هنگامی‌که سفارش لیمیت باز می‌کنید، هیچ تضمینی برای پر شدن سفارش به شما به عنوان سرمایه گذار داده نمی‌شود. اگر قیمت دارایی مدنظر شما خیلی سریع بپرد، ممکن است سفارش شما به اندازه کافی پر نشود.

خرید ارز دیجیتالی دیگر

هنگامی‌که قصد برداشت ارز دیجیتال را دارید، ممکن است که آن را به ارزی فیات تبدیل کنید، در چنین زمانی به احتمال زیاد، صرافی ارز دیجیتال از شما یک هزینه کارمزد برای برداشت پول و کارمزدی دیگر برای واریز رمز ارز دریافت می‌کند.

جالب است بدانید که استفاده از برخی از کوین‌ها و توکن‌ها برای معامله ارز دیجیتال، کارمزد بسیار پایینی را می‌تواند به همراه داشته باشد. گاهی از اوقات حتی ممکن است که کارمز به صفر نزدیک شود! پس توجه کنید که اگر قصد برداشت به حساب بانکی موردنظر خود را ندارید، بهتر است که ارز دیجیتال را به یک استیبل کوین تبدیل کنید تا کارمزد اضافه پرداخت نکنید.

تتر به عنوان یک استیبل کوین

بهترین صرافی ارز دیجیتال را پیدا کنید

امروزه با گسترش روز افزون ارزهای دیجیتال، صرافی‌های بسیار زیادی با قابلیت خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارند. به همین جهت شاید بهتر باشد که پیش از انجام معامله به کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال نگاهی بیاندازید و از سرمایه گذاران در این باره پرس‌وجو کنید.

از طرف دیگر بررسی کنید که هر صرافی ارز دیجیتال امنیتش چگونه است و از چند رمز ارز و شبکه پشتیبانی می‌کند. گاهی ممکن است برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال باتوجه به کارمزد پایینی که دریافت می‌کنند از ارزهای دیجیتال معروف پشتیبانی کنند، اما از رمزارزهای کمتر معروف پشتیبانی نکنند.

محاسبه حجم معامله

کارمز صرافی ارز دیجیتال ممکن است براساس درصد کل معامله تعیین شود که معمولا این میزان 0.1 درصد است. البته گاهی اوقات نیز کارمزد صرافی ارز دیجیتال به شکل ثابت تعیین می‌شود و تفاوتی وجود ندارد که حجم معامله موردنظر چقدر باشد، اما به طور کلی توجه به حجم معامله در هنگام اجرای تراکنش، فکر بدی نیست.

جمع بندی

عموما ممکن است سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال توجه کمی به میزان کارمزد صرافی داشته باشند. اما یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که بر روی میزان پولی که می‌خواهید سرمایه گذاری کنید اثر می‌گذارد، کارمزد صرافی ارز دیجیتال است. درواقع کارمزد صرافی ارز دیجیتال به شکل بلند مدت می‌تواند ذره ذره از سود نهایی شما کم کند و بدون آن‌که متوجه شوید نرخ سودبخشی شما کاهش پیدا کند. به همین جهت ما تلاش کردیم تا در این مقاله به شکل جامع به ارائه توضیحاتی از کارمزد صرافی ارز دیجیتال و چگونگی کاهش این کارمزد بپردازیم.

شما بعنوان یک سرمایه گذار یا تریدر از چه راه‌کاری برای کاهش کارمزد صرافی ارز دیجیتال استفاده می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو