کشف سردترین سیاره تاریخ که در حال ارسال سیگنال رادیویی است

منبع: تکراتو

4

1402/4/28

19:59


اخترشناسان از کشف سردترین سیاره تاریخ خبر دادند. این سیاره کوچک و فوق‌العاده سرد در نزدیکی زمین قرار داشته و سیگنال‌های رادیویی ارسال می‌کند.

کشف سردترین سیاره تاریخ که در حال ارسال سیگنال رادیویی است

اخترشناسان از کشف سردترین سیاره تاریخ خبر دادند. این سیاره کوچک و فوق‌العاده سرد در نزدیکی زمین قرار داشته و سیگنال‌های رادیویی ارسال می‌کند.

کوتوله‌های قهوه‌ای میدان مغناطیسی فوق‌العاده ضعیفی دارند و به‌همین خاطر انتظار نمی‌رود که بتوانند امواج رادیویی ارسال کنند. هرچند که یک کوتوله قهوه‌ای عجیب در نزدیکی کره زمین مرتب در حال ارسال سیگنال های رادیویی شگفت انگیز است. کوتوله‌های قهوه‌ای مرز بین سیاره‌‌ها و ستاره‌‌ها هستند. این اتفاق می‌تواند اطلاعات جالبی در رابطه با نحوه تکامل ستاره‌‌های کوچک به دانشمندان بدهد.

بیشتر بخوانید: احتمال کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی ؛‌ پدیده‌ای که صد سال پنهان بود!

کشف سردترین سیاره تاریخ

اخترشناسان کوتوله قهوه‌ای خبرساز را T8 Dwarf WISE J062309.94−045624.6 (W0623) نامیده‌اند. این به‌اصطلاح پیش‌ستاره ترکیبی مشابه غول‌های گازی (سیاره‌های مشابه مشتری) دارد؛ اما برخلاف آنها قادر به همجوشی هسته‌ای هیدروژن است. هرچند که کوتوله‌های قهوه‌ای قادر نیستند همچون اکثر ستارگان همجوشی هسته‌ای در ابعاد بزرگ را در هسته خود انجام دهند. همین هم باعث می‌شود که نوری نداشته باشند و دمای آنها نیز به‌هیچ‌وجه به اندازه دیگر ستاره‌ها نمی‌رسد.

برای اولین‌بار در سال 2011 بود که دانشمندان متوجه حضور این ستاره ارسال‌کننده سیگنال‌های رادیویی شگفت انگیز شدند. W0623 حدود 37 سال نوری از زمین فاصله دارد و شعاع آن نیز بین 0.65 و 0.95 مشتری است. هرچند که جرم این کوتوله قهوه‌ای به 44 برابر بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد که از تراکم فوق‌العاده زیاد آن حکایت دارد.

کشف سردترین سیاره تاریخ

جالب اینجاست که دمای سطح این ستاره به تنهایی به 425 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که یعنی حتی از دمای یک آتش اردوگاهی کمتر است. برای مقایسه بد نیست بدانید که دمای سطح خورشید به 3700 تا 7700 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در مقاله‌ای که چندی‌ پیش در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شد، دریافت سیگنال‌های رادیویی شگفت انگیز از این ستاره مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

به‌طور کلی اینگونه سیگنال‌‌ها توسط ستاره‌های بسیار بزرگتر و داغ‌تر ارسال می‌شوند و چنین موردی برای یک کوتوله قهوه‌ای خیلی سرد نادر است. کارشناسان بر این باورند که تنها حدود 10 درصد از کوتوله‌های قهوه‌ای قادر به ارسال سیگنال‌های رادیویی هستند. هرچند که دمای سطح اکثر این 10 درصد به حدود 2200 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

ستاره‌های بزرگتر همچون خورشید دارای هسته‌های فوق‌العاده داغی هستند که میدان مغناطیسی قدرتمندی را به‌وجود می‌آورد. این میدان نیز می‌تواند تولید‌کننده سیگنال های رادیویی شگفت انگیز باشد. هرچند وقتی درون هسته کوتوله قهوه‌‌ای گداخت هسته‌ای شکل نمی‌گیرد، دمای ستاره نیز نمی‌تواند به حد مشخصی برسد. به‌همین ترتیب میدان مغناطیسی قدرتمندی شکل نمی‌گیرد و دریافت سیگنال رادیویی از آنها کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. بنابراین برای وضعیت فعلی W0623 هیچ توضیح قطعی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف سردترین سیاره تاریخ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو