بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی


منبع: روزانه

4

1402/5/1

17:34


ترانه علیدوستی جزو برترین بازیگران زن ایرانی است که از سن پانزده سالگی وارد عرصه سینما شد و توانست بعد از گلشیفته فراهانی به دومین بازیگر زنی تبدیل شود که برنده جایزه سیمرغ بلورین شده است. این بازیگر در کنار چهره زیبای خود، نویسنده، مترجم و بازیگر بزرگی نیز است. از همین رو ما امروز […]

ترانه علیدوستی جزو برترین بازیگران زن ایرانی است که از سن پانزده سالگی وارد عرصه سینما شد و توانست بعد از گلشیفته فراهانی به دومین بازیگر زنی تبدیل شود که برنده جایزه سیمرغ بلورین شده است. این بازیگر در کنار چهره زیبای خود، نویسنده، مترجم و بازیگر بزرگی نیز است. از همین رو ما امروز قصد داریم تا به زندگی شخصی و هنری این بازیگر بپردازیم و همچنین پنج فیلم برتر او را به شما معرفی کنیم پس تا آخر همراه ما بمانید.

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

بیوگرافی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در 22 دی 1362 در تهران زاده شد. پدر او حمید علیدوستی بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان کنونی فوتبال، و مادرش نادره حکیم‌الهی سنگ‌تراش و تندیس‌ساز است. پویان علیدوستی تنها برادرش بود که در چهارشنبه‌سوری سال 83 او را از دست داد.

علاقه به بازیگری و تحصیل

ترانه فعالیت هنری خود را همزمان با تحصیل در رشته تجربی با حضور در هنرستان موسیقی و آموزش ساز کلارینت و پیانو شروع کرد، سپس تصمیم گرفت کلاس بازیگری برود. در سال 1379 وقتی 17 ساله بود در کلاس های بازیگری امین تارخ شرکت کرد و یکسال بعد در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» در نقش ترانه پرنیان به ایفای نقش پرداخت. بازی درخشان او چهار جایزه معتبر داخلی و خارجی از جمله سیمرغ بهترین بازیگر زن از جشنواره فجر را برایش به ارمغان آورد.

مطلب مشابه: بیوگرافی باران کوثری؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های این بازیگر

همکاری با اصغر فرهادی

 برای بار دوم سال 1382 در فیلم «شهر زیبا» به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرد و این همکاری را سال 1384 با این کارگردان در فیلم «چهارشنبه سوری» تکرار کرد . جالب ماجرا اینجاست که درست به هنگام بازی در این فیلم، برادر ترانه، به علت انفجار مواد مترقه جان خود را از دست داد!

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

آغاز شهرت

بعد از بازی در فیلم «من ترانه 15 ساله دارم» برای بار دوم سال 1387 در 25 سالگی  با حضور در فیلم «درباره الی» کنار شهاب حسینی دوباره نام خود را سر زبان‌ها انداخت با این حال شهرت فراگیر او سال 1393 با سریال «شهرزاد» در شبکه خانگی شروع شد و در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی سال 1396 هم حضور درخشانی داشت و این فیلم نیز برنده جایزه اسکار شد.

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

فعالیت هنری

صداپیشگی

ترانه علیدوستی در پویانمایی جمشید و خورشید صداپیشه نقش «خورشید» بود.

کار ترجمه

به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم است، او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه کتاب «رویای مادرم» تألیف آلیس مونرو کسب کرد و چندین کتاب پرفروش و پرطرفدار هم دارد.

نمایشنامه خوانی

ترانه علیدوستی در نمایشنامه آنا کارنینا که به کارگردانی هما روستا، در 15 آذر 1393 در کتابخانه ملی و در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان نمایشنامه‌خوانی می‌شد، نقش «آنا کارنینا» را اجرا کرد. همچنین این نمایشنامه‌خوانی بار دیگر به مناسبت چهلمین روز درگذشت هما روستا در کتابخانه ملی برگزار شد که این بار هم در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان مراسم اجرا شد.

نویسندگی

علیدوستی علاوه بر پیشینه بازیگری، برای نویسندگی در وبگاه شخصی‌اش نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این‌ها، داستان‌های کوتاه و نقدهای گوناگون او در مجله‌ها و روزنامه‌هایی مانند روزنامه شرق منتشر شده‌اند. در سال 2010 در پی انتشار مطلبی از او در وبلاگش در پشتیبانی از اصغر فرهادی که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، حذف شد و بدین ترتیب آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا حذف شده‌است.

مطلب مشابه: بیوگرافی بهرام رادان؛ دربازه زندگی شخصی، ازدواج و لیست بهترین فیلم ها

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

دیدگاه‌های شخصی ترانه علیدوستی

او در مورد محدودیت سینمای ایران و همچنین خانم ها در ایران بسیار صحبت کرده است. بعضی از حرف هایش در مورد حقوق زنان بسیار جنجالی شده است.

فمینیسم

علیدوستی یکی از طرفداران جریان فمینیسم است.

وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در دفاع از این دیدگاه خویش نوشت:اگر سوءتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید. خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقه عقده‌گشایانه مردستیز و خانمان‌براندازی بود که در گوش ما خوانده‌اند، باز آن را پس بزنید.

سریال‌های تلویزیونی

ترانه علیدوستی که تا کنون در هیچ سریال تلویزیونی حضور نداشته درباره حضور نیافتن خود در سریال‌های صدا و سیما این‌گونه سخن گفت: من در تلویزیون بازی نمی‌کنم. 12 سال هم هست که بازی نمی‌کنم. چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب کرده‌ام. حتی سریال‌های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت‌گیری بی‌موردی در پخش می‌شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند قضاوت نمی‌کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند. ما در این جایگاه قرار داریم که قضاوت شویم.

تحریم اسکار 2017

در پی دستور دونالد ترامپ مبنی بر لغو صدور روادید برای مهاجران 7 کشور از جمله ایران، علیدوستی در اعتراض و واکنش به این تصمیم و با نژادپرستانه خواندن این اقدام در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که در مراسم اهدای جوایز اسکار در لس آنجلس شرکت نخواهد کرد.

خبر اعتراض علیدوستی 7 بهمن 1395 خورشیدی در بسیاری از رسانه‌های جهان از جمله نیویورک تایمز، گاردین و هالیوود ریپورتر بازتاب یافت. آسوشیتد پرس خبر را با این تیتر منتشر کرد: «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد.» به دنبال این اعلام، وی در گفتگویی ایمیلی با نیویورک تایمز شرکت کرد. وی در این گفتگو خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتم حتی اگر بتوانم در این مراسم شرکت نکنم، چون این مرا عمیقاً متأثر می‌کند که می‌بینم مردم معمولی هموطنم از دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند در حالی که این حقِ قانونی‌شان است.

همچنین وی افزود: مطمئنم آمریکا چندین برابر از حضور ایرانیان مهاجر و خدمات آن‌ها در آن کشور سود برده‌است؛ بنابراین برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.

بازداشت و زندان اوین

ترانه علیدوستی به دلایلی امنیتی از سوی ماموران پلیس دستگیر شد و ردای دستگیری ترانه در صحبت با پدر خود عنوان کرد که در زندان اوین و در بند 209 سیاسی است. بعدها ترانه با قید وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد.

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

زندگی شخصی

ترانه علیدوستی تابستان 1390 در 26 سالگی با آقای «علی منصور» ازدواج کرد که ثمره این زندگی تولد یک دختر بنام «حنا» در سال 1392 بود. شایعات مختلفی از همسر خانوم علیدوستی منتشر شده ، اما نه مقیم لندن بوده و نه تاجر می باشد ، او چند سال پیش تحصیلاتش را تمام کرده و تجربه بازیگری دارد.

شایعه جدایی

در چند سال اخیر ترانه علیدوستی در تمام رویداد های فرهنگی بدون همراهی همسرش حاضر بوده و شایعه جدایی وی از همسرش بارها تیتر خبرگزاری ها شده است. با این حال ترانه علیدوستی تمایلی به صحبت در مورد زندگی خصوصی خود ندارد، اما خبر این جدایی توسط دوستان و نزدیکانش تایید شده است.

بچه دار شدن

ترانه ترانه علیدوستی یک دختر به نام حنا دارد؛ او در این باره گفته است: فکر کنم بچه دار شدن، یک رنگ و بوی دیگری به جهان آدم می دهد، چند ماه اول شاید این تجربه غریبه و تازه باشد اما در ادامه واقعا ارزششو رو دارد.

مطلب مشابه: بیوگرافی محمدرضا گلزار؛ درباره زندگی شخصی، ازدواج و لیست بهترین فیلم ها

نحوه تسلط بر انگلیسی و آلمان

ترانه علیدوستی به عنوان یک مترجم درباره نحوه تسلط‌اش بر این زبان‌ها توضیح داده: پدرم بین سال های 65 تا 67 در باشگاه های آلمان توپ می‌زد. سه تا شش سالگی ام را در آلمان گذراندم و به همین خاطر آلمانی را همزمان با فارسی یاد گرفتم و بعدها همین در یادگیری زبان انگلیسی کمکم کرد.

بیماری کلاستروفوبیا

خانم بازیگر اعلام کرده که به بیماری «کلاستروفوبیا» یا ترس از محیط بسته مبتلاست، به همین خاطر نمی‌ تواند از اتوبوس، مترو و آسانسورهای بدون آینه استفاده کند.

درباره خودش

ترانه علیدوستی درباره خود گفته است: فکر می کنم زیادی حساس و زودرنجم و کم اند کسانی که این را می دانند، چون وقتی هم که از چیزی یا کسی می رنجم نمی توانم درباره اش حرف بزنم نمی توانم ناراحتی ام را نشان بدهم از این که حس کنم حس ناراحتی من دردسری برای دیگران است وحشت دارم.

او همچنین درباره بازیگر مورد علاقه‌اش گفته است: من خیلی به اینکه آدم حتما در بازی الگویی داشته باشد یا بازیگری را مدل خودش قرار بدهد ، اعتقادی ندارم ، اصلا اینجوری نمی‌بینم ماجرا را، اما کسی که دوستش دارم و اگر فیلمی بازی کند آن فیلم را حتما می‌بینم ، آقای علی نصیریان است.

بیوگرافی ترانه علیدوستی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های وی

پنج فیل و سریال برتر ترانه علیدوستی

ما در ادامه متن پنج فیلم و سریال ترانه عزیز را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس تا آخر متن همراه ما باشید.

من ترانه ۱۵ سال دارم

من ترانه ۱۵ سال دارم

  • کارگردان: رسول صدرعاملی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، مهتاب نصیرپور، حسین محجوب، میلاد صدرعاملی، نقی صیف جمالی، معصومه اسکندری، نگار جواهریان
  • سال ساخت: 1380
  • ژانر: درام، اجتماعی
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

این فیلم اولین حضور ترانه علیدوستی در سینما را رقم زد؛ حضوری درخشان در فیلمی اجتماعی که در نوع خود بسیار ساختارشکن و جذاب است. ترانه در این فیلم نوجوانی بیش نبود اما بازی او چنان فوق‌العاده بود که برای وی یک جایزه سیمرغ بلورین را به همراه داشت.

داستان این فیلم درباره ترانه دختر نوجوانی است که مادرش را در کودکی از دست داده و پدرش به دلایلی در زندان به سر می‌برد و با مادربزرگش زندگی میکند؛ ترانه به زندگی عادی‌اش ادامه می‌دهد تا این که پسر پولداری به نام امیرحسین به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد. او بعد از اصرار زیاد پسر، قبول می‌کند و ازدواج سر می‌گیرد، ولی بعد از مدت کوتاهی پسر ترانه را رها کرده و به خارج از کشور می‌رود. این در حالی است که ترانه از آن پسر حامله‌ است و چون فقط بین آنها صیغه‌ای قرائت شده و اسم ترانه در شناسنامه پسر نیست، او نمی‌تواند ثابت کند بچه‌ی در شکمش را از آن پسر دارد…

مطلب مشابه: بیوگرافی افسانه بایگان؛ درباره زندگی شخصی و هنری و لیست بهترین فیلم های او

درباره الی

درباره الی

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مانی حقیقی، مریلا زارعی، پیمان معادی
  • سال ساخت: 1387
  • ژانر: درام ، معمایی ، هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

شمال با دوستان و ناگهان یک تراژدی! این پلات یا طرح اصلی داستان است. اما این فیلم در درون خود چیزهای زیادی برای گفتن دارد که آدم را محو سینمای فرهادی می‌کند. پیشنهاد روزانه به شما این است که حتما این فیلم از ترانه عزیز را تماشا کنید.

داستان این فیلم روایت‌گر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده‌اند. دوستان احمد (شهاب حسینی) که پس از سال‌ها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، در تلاش هستند تا همسری را برای او بیابند. به همین خاطر، مربی مهدکودکی به نام اِلی (ترانه علیدوستی) با دعوت سپیده (گلشیفته فراهانی)، به همراه دیگران به این سفر آمده‌است. امّا پس از ناپدید شدن الی در ساحل دریا، ماجرا به تراژدی تبدیل می‌شود.

برادران لیلا

برادران لیلا

  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی
  • سال ساخت: 1401
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

این فیلم تا به کنون آخرین فیلم ترانه علیدوستی است که در آن با پیمان معادی و نوید محمدزاده همراه بوده است. خود ترانه گفته است که امید دارد این فیلم شروعی باشد بر همکاری طولانی علیدوستی با سعید روستایی.

داستان این فیلم در در سن چهل سالگی لیلا اتفاق می‌افتد. او که تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و چهار برادرش کرده است. خانواده‌ ای که در شرایط تحریم ایران دایما در حال بحث و زیر فشار قرض‌ های متعدد است. در حالی که برادران لیلا به سختی تلاش می‌‌کنند که خرج زندگی خود را دربیاورند، در این شرایط لیلا نقشه‌ ای می‌‌چیند…

مطلب مشابه: بیوگرافی پیمان معادی؛ در مورد زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های این بازیگر

فروشنده

فروشنده

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی
  • سال ساخت: 1394
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

این فیلم از اصغر فرهادی برای سینمای ایران یک اسکار را به همراه داشت. این فیلم با نگاهی دقیق عمق جامعه را به تصویر می‌کشد. همچنین این فیلم باعث شهرت بین‌المللی ترانه علیدوستی شد.

داستان این فیلم درباره رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر میباشند. آنها به علت نشست زمین مجبور میشوند خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان بنام بابک به خانه‌ای اسباب کشی میکنند که قبلاً زنی بدنام بنام “آهو” در آن ساکن بوده است…

شهرزاد

شهرزاد

  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، محمود پاک‌نیت، مهدی سلطانی، پریناز ایزدیار
  • سال ساخت: 1394
  • ژانر: درام، تاریخ، رومانتیک
  • امتیاز در ای ام دی بی: _
  • تعداد فصل: 3
  • تعداد قسمت: 28

شهرزاد شاید معروف‌ترین سریال نمایش خانگی باشد که باعث معروفیت گسترده علیدوستی و شهاب حسینی شد. اثری به شدت عاشقانه که می‌تواند مخاطبان این سبک را به شدت راضی کند.

داستان این فیلم درباره قباد و شیرین بچه‌دار نمی‌شوند و دائم بر سر این‌که چه کسی مشکل دارد و بچه‌دار نمی‌شود با هم دعوا می‌کنند. بزرگ‌آقا که دیگر از آن‌ها بسیار خسته شده و احتیاج به وارث دارد، تصمیم می‌گیرد برای دامادش قباد زن بگیرد تا ببیند مشکل از کیست…

کلام آخر

ممنون که تا آخر همراه ما بودید، ما امروز در سایت روزانه سعی کردیم تا به صورت کامل درباره زندگی ترانه علیدوستی بنویسیم. بازیگری مهم که شاید بهترین بازیگر زن ایران باشد. همچنین ما در ادامه متن بهترین فیلم و سریال‌های او را به شما عزیزان معرفی کردیم. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. / نویسنده امیرسالار کریمی

مطلب مشابه: بیوگرافی لیلا بلوکات؛ در مورد زندگی شخصی و ازدواج با لیست فیلم های این بازیگر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو