هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار


منبع: فیگار

3

1402/5/13

19:00


برخی از فیلم‌های ترسناک هستند که از کلیشه‌های موجود به دور هستند. در ادامه به معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما خواهیم پرداخت.

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

برخی از فیلم‌های ترسناک هستند که از کلیشه‌های موجود به دور هستند. در ادامه به معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما خواهیم پرداخت.

اگر می‌خواهید از کلیشه‌های ترسناک فرار کنید و از فیلم‌های ترسناک لذت ببرید، ترسناک ترین فیلم های هوشمندانه سینما را باید ببینید. فیلم‌های ترسناک، دیگر تنها منبع هیجان‌های ارزان قیمت نیستند. این ژانر همیشه در حال تکامل بوده، به گونه‌ای که شامل خطوط داستانی عمیق‌تر، تفسیرهای اجتماعی و سیاسی ناخودآگاه و نکات ظریف‌تر برای مخاطبان می‌شود تا از آن استقبال کنند و از آن لذت ببرند.

به طور خاص، برخی از فیلم های برتر ترسناک هوشمندانه هستند که کاملا از کلیشه به دور هستند. این فیلم‌ها ترس جوی و سوزاندن آهسته وحشت را ایجاد می‌کنند؛ اما همچنین بینندگان را وادار کرده که فراتر از بدیهیات نگاه کنند و معانی پنهان در داستان‌ها را بیابند و برترین فیلم های ترسناک هوشمندانه بشوند.

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار

بهترین فیلم های هوشمندانه ترسناک

شما می‌توانید فهرست هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

گاهی اوقات، این فیلم‌ها نیز متفاوت ساخته می‌شوند تا نوع دیگری از وحشت را به تصویر بکشند، مانند فیلم Get Out اثر جردن پیل و کری ساخته برایان دی پالما. این بهترین ترسناکی است که طرفداران را به فلسفه ورزی نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

کامل ترین فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان

بهترین فیلم های ترسناک 2023 بر اساس امتیاز IMDB

بررسی و معرفی بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس تاریخ

Get Out

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

ترسناک ترین فیلم های هوشمندانه سینما

اولین کار مهم جردن پیل، Get Out، داستانی مهیج است که روایت شبح وار، وحشت مغزی، و طنز تیغ تیز را به خوبی ترکیب می‌کند. این فیلم، تجربه دلخراش یک مرد سیاه‌پوست را در خانواده و خانه دوست دختر سفیدپوست‌اش نشان می‌دهد؛ جایی که چیزی بسیار اساسی اشتباه است.

برو بیرون، که پیش از اینکه یک فیلک ترسناک باشد، یک کلاسیک مدرن محسوب می‌شود. علی‌رغم اینکه تنها در دهه گذشته اکران شد، از طریق طرح شوم خود، وحشت‌آورترین احساسات را در بیننده ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند همزمان با داستان پیچیده‌اش نگاهی عمیق به مسائل نژادی و فرهنگ آمریکایی ارائه دهد. این یک حرکت نابغه‌ای از سوی پیل بود که بین خشونت نژادی و وحشت مقایسه کرد.

His House

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

فیلم های برتر ترسناک هوشمندانه

در واقع، His House، درباره یک زوج سودانی است که به سختی از کشور جنگ زده خود فرار می‌کنند و بدشانسی را می‌بینند که به خانه‌ای جن زده در یک شهر انگلیسی نقل مکان می‌کنند. با این حال، همانطور که بیننده به تماشای خود ادامه می‌دهد، معنای عمیق‌تری پدیدار می‌شود.

فیلم، ژانر ترسناک را با سکانس‌های هشداردهنده در هر مرحله ارائه می‌کند که فراتر از ترس‌های جامپ اسکیر است. وحشت پناهنده بودن به طور ماهرانه‌ای در طول فیلم نشان داده می‌شود. احساس طرد شدن در یک کشور جدید و مرگ و درد ناشی از از دست دادن خانه، بیننده را با حسی از پیشگویی مواجه می‌کند که مدت‌ها پس از فیلم در ذهن باقی می‌ماند.

Black Swan

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

برترین فیلم های ترسناک هوشمندانه

قوی سیاه، یک فیلم ترسناک روانشناختی است که بی‌گناه شروع می‌شود. نینا بالرینی است که به دنبال کمال در حرفه خود است، اما این کار او را به خطر می‌اندازد. او به آرامی در دلهره فرو می‌رود و سپس به وحشت می‌افتد؛ زیرا سلامت روانی او به سرعت تحت فشار اجرا بدتر می‌شود.

با مادری به ظاهر حامی که فقط رنجش خود را به دخترش القا می‌کند، آرنوفسکی مسائل مختلف نینا را به بدترین شکل ممکن بر سر زبان‌ها می‌اندازد. وقتی افراد صاحب قدرت از او سوءاستفاده می‌کنند، بدتر نیز می‌شود. این فیلم از طریق وحشت روانی خود، به سلامت روان می‌پردازد که به آرامی بالا می‌رود و به اوج خودش می‌رسد به گونه‌ای که بینندگان حتی متوجه نمی‌شوند.

Scream

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های هوشمندانه ترسناک

Scream، که با احیای ژانر اسلشر اعتبار خود را به دست آورد، یک تلنگر جذاب نیست. در آن زمان، این اولین فیلم ترسناکی بود که در آن شخصیت‌ها از سرنوشت خود آگاه بودند و می‌دانستند که در موقعیتی شبیه به فیلم ترسناک قرار دارند.

آن‌ها درباره کلیشه‌های ترسناکی که برای زنده ماندن نباید دنبال می‌کردند صحبت می‌کنند، که یک لایه متای جالب به فیلم اضافه کرد. Scream بهترین لوکیشن ترسناک و همچنین تفسیری بی‌نظیر در مورد ژانر فیلم وحشتناک را در اختیار بینندگان قرار می‌دهد. هر ترفند و فرمولی در این جهان قابل بحث می‌باشد و این کار هوشمندانه انجام شده است. این فیلم مهم، الهام بخش یک ژانر کاملاً جدید از فیلم‌های ترسناک خودآگاه بود.

Psycho

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

تعداد کمی از فیلم‌های ترسناک دیگر به کارگردانی، بازیگری و طرح داستانی فیلم روانی آلفرد هیچکاک نزدیک می‌شوند. نورمن بیتس، یک تبهکار و قاتل واقعاً وحشتناک است و روانی توجه بیننده را به وحشتی که در درون خود انسان نهفته است، جلب می‌کند که نه فقط در هیولاهای بزرگ و ترسناک، بلکه در یک عنصر انسانی نهفته است.

این فیلم، همچنان به تعیین معیاری برای فیلم‌ها در سراسر جهان ادامه می‌دهد. وضعیت روانی نورمن بیتس، رابطه‌اش با مادرش، نمادگرایی پشت هر شخصیت و انگیزه‌های آن‌ها، فیلمی متفاوت ایجاد می‌کند. این فیلم ثابت کرد که ذهن مانند هر مکان وحشتناکی است. روانی در عصر مدرن همچنان مرتبط است. تعدادی شرور جدیدتر وجود دارند که از الگوی هیچکاکی برای نورمن پیروی می‌کنند.

Hereditary

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

این داستان عمیقا ناراحت کننده از آری آستر، درباره خانواده گراهام است. در نگاه اول، این اثر، یک فیلم کوتاه و خشک درباره شیاطین به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که این موجودات آنی، استیو، پیتر و چارلی را تعقیب می‌کنند؛ اما دلیل آن عمیق‌تر و نگران کننده‌تر است. با نگاهی دقیق‌تر، ناراحتی Heritary ناشی از آسیب نسلی است که در طول داستان به آن اشاره می کند.

زخم‌هایی که از اقدامات والدین به جا می‌ماند، فقط عمیق نیستند و در طول زمان خانواده‌ای را آزار می‌دهند. موروثی این عنصر را از طریق موجودات ناشناخته و شیاطین در این داستان ناگوار، از خانواده‌ای نفرین شده، به تصویر می‌کشد.

It Follows

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

It Follows ممکن است یکی از بهترین جامپ‌اسکیرهای تاریخ را داشته باشد؛ اما برای ترساندن مخاطبان صرفاً از این روش استفاده نکرد. فیلم، هیولایی که افراد را در هنگام صمیمی شدن با شخصی که قبلاً توسط همان هیولا تسخیر شده بود دنبال می‌کند.

این فیلم، به عنوان یک تعبیر هوشمندانه برای بیماری‌های مقاربتی عمل می‌کند. این فیلم خوشبختانه در این مورد به مخاطبان سخنرانی نمی‌کند. درعوض، ترس ماوراءالطبیعی را دوچندان می‌کند و از داستان‌ها و کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک دوری می‌کند تا چیزی کاملاً جدید خلق کند. ساده اما موثر، It Follows پیام خود را با جهت گیری دقیق و حسی همیشگی از عذاب قریب الوقوع ارائه می‌دهد.

Carrie

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

کری، ساخته برایان دی پالما جواهری نادر است که می‌تواند بینندگان خود را شوکه کند و بترساند. این فیلم، یک مادر کاملا مذهبی و شرایط ظالمانه دبیرستان، کری را وادار می‌کند تا تیره و خشن شود. کریس بدون هیچگونه محبتی به او، از قدرت تله‌کینتیک در حال جوانه زدن خود به بدترین شکل ممکن استفاده می‌کند.

کری یک کابوس نوجوانی است که با دقت ساخته شده است. تماشاگر را از موقعیت غیرممکن شخصیت اصلی ترسانده اما دلشکسته نگه می‌دارد. تعداد کمی از فیلم‌های دیگر موفق شده‌اند وحشت واقعی دوران دبیرستان را به تصویر بکشند.

بیشتر بخوانید:

فیلم های ترسناک اقتباسی سال 2023 و تمام دوران

ترسناک ترین فیلم هایی که در مکان شاد رخ می دهند

A Quiet Place

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

فیلم A Quiet Place جان کرازینسکی، به دلایل زیادی به عنوان یک برنده در ژانر ترسناک شناخته می‌شود. در فیلمی که در آن هیولاها جذب صدا می‌شوند، یک فرد ناشنوایی را نشان می‌دهد که روشی منحصر به فرد برای ایجاد وحشت است.

A Quiet Place از محرومیت حسی هوشمندانه و با مهارت استفاده کرده تا لایه‌ای از ترس را اضافه می‌کند. این فیلم در تمام مدت زمان پخش خود حس ترس دائمی را حفظ می‌کند و از تاکتیک‌های ارزان قیمت و ترس‌های پرشی، برای ایجاد مزاحمت بینندگان اجتناب می‌کند. اولین کارگردانی کرازینسکی خاطره انگیز است و الهام بخش یک دنباله عالی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک با محدودیت سنی +16

بهترین فیلم های آخرالزمانی تاریخ سینمای جهان

Mother!

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک

مادر، از دارن آرنوفسکی، عمداً به همین شکل نگه داشته می‌شود. زندگی مادر در صلح و هماهنگی با همسرش آغاز می‌شود، اما به سرعت تغییر می‌کند. او شروع به سوءاستفاده از او می‌کند زیرا او بدون اجازه او بازدیدکنندگان مهاجم را به فضای مقدس آنها دعوت می‌کند.

مادر سعی می‌کند خود را وفق دهد، اما بازدیدکنندگان به طور فزاینده‌ای سرکش می‌شوند، همه چیز و همه افراد خانه را زیر پا می‌گذارند و در نهایت فرزندش را می‌کشند. این فیلم آزاردهنده، شباهتی پنهانی بین وضعیت سیاره و نابودی آن توسط انسان را ترسیم می‌کند و بینندگان مجبور می‌شوند که به درون خود نگاه کنند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار هوشمندانه ترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

فیلم His House، با استفاده از چه عنصری بیننده خود را به وحشت می‌اندازد؟

این فیلم، His House با استفاده از عنصر مهاجرت، بینندگان را می‌ترساند.

کارگردان فیلم مادر و قوی سیاه چه کسانی هستند؟

کارگردان این دو فیلم، دارن آرنوفسکی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو