نکات مهم پیاده‌روی و کوهنوردی برای تازه‌کارها

منبع: فوت و فن

3

1402/5/14

14:16


کوهنوردی و پیاده‌روی راهی عالی برای کاوش در مناطق روستایی، ورزش کردن، کاهش استرس و همچنین گرفتن عکس‌های بسیار خوب به شمار می‌رود.

نکات مهم پیاده‌روی و کوهنوردی برای تازه‌کارها

کوهنوردی و پیاده‌روی راهی عالی برای کاوش در مناطق روستایی، ورزش کردن، کاهش استرس و همچنین گرفتن عکس‌های بسیار خوب به شمار می‌رود. اگر قصد دارید تا اولین کوهنوردی و پیاده‌روی خود را برنامه‌ریزی کنید یا به دنبال نکاتی برای انجام بهتر این کار هستید، در ادامه این مطلب همراه با ما باشید. در این مطلب به نکات مهم پیاده‌روی و کوهنوردی می‌پردازیم که برای تازه‌کارها مفید هستند.

همراه با دیگران به پیادهروی بروید

اگر هنوز در زمینه پیاده‌روی در کوه و جنگل تازه‌کار هستید یا در کل اعتماد به نفس کمتری دارید، سعی کنید به همراه شخص دیگری به پیاده‌روی و گردش در کوه و جنگل بروید یا تور گروهی را انتخاب کنید. شرکت‌های تخصصی متعددی وجود دارند که به همراه آن‌ها می‌توانید به تور بروید و از گردش در طبیعت در کنار افراد ماهر لذت ببرید.

در مسیرهای مشخص حرکت کنید

اگر به مکانی ناشناخته می‌روید، سعی کنید همیشه مسیرهای مشخص و علامت‌گذاری شده را دنبال کنید تا گم نشوید. اکثر مسیرها دارای علائمی هستند که شما را در مسیر درست راهنمایی می‌کنند و همین نیز باعث می‌شود تا شما بتوانید بدون آنکه مسیر خود را گم کنید، از گردشی دلنشین و جذاب در دل طبیعت لذت ببرید.

نقشه کاغذی یا نقشه آفلاین داشته باشید

قبل از اینکه سفر خود را شروع کنید، سعی کنید از اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود همانند گوگل مپ استفاده کرده و نقشه‌های آفلاین را دانلود کنید تا در صورتی که تلفن همراه شما آنتن نداد، بتوانید از نقشه استفاده کنید و راه خود را بیابید. علاوه بر این، در دفاتر گردشگری محلی نیز می‌توانید نقشه مسیرها را دریافت کنید تا بتوانید راحت‌تر در مناطق بومی گردش کنید.

قطبنما به همراه بیاورید

اگر به سبک قدیمی پیاده‌روی می‌کنید و می‌خواهید با استفاده از نقشه‌های کاغذی مسیر خود را مشخص کنید، پس با خودتان قطب‌نما ببرید تا بتوانید مسیر خود را به‌درستی تشخیص بدهید.

تلفن همراه خود را شارژ کنید

هر زمان که به پیاده‌روی و کوهنوردی می‌روید، همیشه سعی کنید تا تلفن خود را کاملاً شارژ کنید تا در مواقعی که گم شدید، بتوانید از آن برای تماس استفاده کنید یا از نقشه‌های مختلف برای تعیین مسیر بهره ببرید. به همراه داشتن پاور بانک نیز می‌تواند بسیار کارآمد باشد و به شما کمک کند تا در صورت طولانی‌تر شدن سفرتان، تلفن خود را شارژ کنید. برای اینکه شارژ باتری یا تلفن یا حتی دوربین شما زود خالی نشود، سعی کنید تا آن‌ها را داخل مکانی نسبتاً گرم نگه دارید، به‌خصوص اگر در محیطی سرد گردش می‌کنید.

بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید

وقتی اولین تجربه پیاده‌روی در کوه یا جنگل را تجربه می‌کنید، سعی کنید بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید. سعی کنید در ابتدا مسیرهای کوتاه را پیمایش کنید و سپس با بهتر شدن توانایی‌هایتان مسیرهای طولانی‌تری را در پیش بگیرید.

از آب فراموش نکنید

فراموش کردن مصرف آب هنگام پیاده‌روی به‌سادگی رخ می‌دهد اما مصرف آب کار بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. حتماً در هنگام سفر یک بطری آب باکیفیت به همراه خود داشته باشید و به‌طور منظم از آن بنوشید تا دچار بی‌آبی نشوید.

از پیادهروی در هوای بد خودداری کنید

اگر اهل ماجراجویی نیستید و تجربه بسیار زیادی ندارید، سعی کنید از پیاده‌روی در آب‌وهوای بد خودداری کنید. آب‌وهوای بد شامل باران شدید، برف سنگین، رعد و برق و غیره می‌شود و می‌تواند برای شما شرایط بسیار خطرناکی را ایجاد کند. سعی کنید قبل از سفر آب‌وهوا را بررسی کرده و هر هشداری را جدی بگیرید.

لباس بارانی و ضد باد داشته باشید

به همراه داشتن لباس بارانی و ضد باد سبب می‌شود تا در صورت تغییر ناگهانی آب‌وهوا بتوانید جلوی تبدیل شدن این پیاده‌روی به یک تجربه بسیار بد را بگیرید و حتی از خطرات احتمالی و بیمار شدن نیز در امان باشید. به همین دلیل همیشه قبل از پیاده‌روی آب‌وهوا را بررسی کرده و لباس مناسب را بردارید.

از باتوم کوهنوردی استفاده کنید

باتوم یا عصای کوهنوردی هنگام پیاده‌روی در زمین‌های ناهموار، روی سطوح لغزنده مانند برف یا هنگام پیاده‌روی در سربالایی یا سرازیری می‌تواند واقعاً مفید باشد. از باتوم کوهنوردی می‌توان برای تثبیت خود و داشتن نیروی اضافی با استفاده از دست‌ها هنگام راه رفتن استفاده کرد.

کفش و جوراب با کیفیت و مناسب بپوشید

کفش‌ها و جوراب‌های با کیفیت و مناسب برای پیاده‌روی از جمله ملزومات هستند که باعث می‌شوند تا هنگام پیاده‌روی احساس خوبی داشته باشید و جلوی تاول در پای شما گرفته شود. علاوه بر این سعی کنید کفش‌های پیاده‌روی ضد آب داشته باشید چراکه پیاده‌روی با کفش‌های خیس بسیار بد است و تجربه تلخی به همراه دارد.

کمکهای اولیه به همراه داشته باشید

هنگام پیاده‌روی همیشه سعی کنید یک کیت کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت رخ دادن سانحه، سریع‌تر اقدامات لازم را انجام بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو