راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن

راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن


منبع: تاپ ناز

4

1402/5/16

13:04


راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن

کشور یونان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و زندگی می باشد. این کشور دانشگاه های معتبری در جهان دارد که از نظر رتبه آموزشی در جایگاه های بین المللی مناسبی قرار دارند. تحصیل در یونان در اکثر رشته ها و مقاطع به صورت رایگان است و زبان تحصیل در یونان به دو زبان یونانی و انگلیسی می باشد.

در دانشگاه های کشور یونان هر سال 2 ترم است و در 13 هفته تحصیلی این دو ترم برگزار می شود و 3 هفته هم به امتحانات پایان ترم اختصاص می یابد. راه های مهاجرت به یونان از طریق اخذ ویزای کار در یونان، کار و تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور می باشد.

در این مطلب به طور کامل شرایط مهاجرت به یونان از طریق تحصیل را بررسی می‌کنیم و به مزایای مهاجرت تحصیلی به یونان، هزینه ها، مدارک و نمره زبان مورد نظر برای پذیرش تحصیلی می پردازیم.

سیستم آموزشی یونان

در کشور یونان مانند بسیاری از کشورهای دیگر سیستم آموزشی به سه سطح تقسیم بندی می شود: مقطع ابتدایی، متوسطه و تحصیلات آموزش عالی.

تحصیل در مقطع ابتدایی یونان

تحصیلات پیش از دانشگاه در یونان رایگان و اجباری است. دوره ی کودکستان از 4 تا 6 سالگی و دوره ی ابتدایی از 6 تا 12 سالگی می باشد. در کشور یونان تحصیل در دوران کودکستان نیز اجباری است. در این کشور اگر کودکی از تحصیل محروم بماند والدین او مورد پیگیری قرار می گیرند و تقریبا فرد بی سوادی در این کشور وجود ندارد.

در دوره ی ابتدایی یا دبستان، ارزیابی دانش آموزان به صورت توصیفی انجام می شود و نمره ای به آن ها داده نمی شود. بعد از اتمام دوران دبستان، یک گواهینامه مشابه با سیکل به دانش آموزان ارائه می شود و آن ها می توانند برای ورود به دوره ی متوسطه آماده شوند.

تحصیل در مقطع متوسطه و دبیرستان در یونان

دوره آموزش متوسطه یا دبیرستان به دو دوره تقسیم می شود. دوره ی اول یک دوره ی 4 ساله اجباری است که دانش آموزان در پایان آن مدرک دیپلم را می گیرند. در دوره ی دوم، دانش آموزان باید با توجه به هدف تحصیلی خود بین مدارس آموزش عالی یا مدارس فنی و حرفه ای یکی را انتخاب کنند.

مدارس عالی برای کسانی است که می خواهند وارد دانشگاه شوند و مدارس فنی و حرفه ای برای کسانی است که می‌خواهند به صورت مستقیم بعد از پایان این دوره وارد بازار کار شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در یونان

تحصیل در دانشگاه های یونان در دوره کارشناسی 4 سال به طول می انجامد. در این دوره دانشجویان مطابق با رشته مورد علاقه خود می توانند در یکی از دانشگاه های یونان پذیرفته شوند. دانشجویانی که دارای بورسیه هستند می توانند از کمک هزینه تحصیلی در دانشگاه استفاه کنند. همچنین دانشجویان دوره کارشناسی در یونان مجاز هستند به کار دانشجویی مشغول شوند.

دانشجویان برای ورود به دوره کارشناسی در یونان باید علاوه بر مدرک دیپلم، مدرک معتبر زبان تافل و یا آیلتس را با نمره ی قابل قبول به دانشگاه ارائه دهند و برای ثبت نام در دانشگاه مدارکی مانند پاسپورت و ویزای تحصیلی برای دانشجویان بین المللی، مدرک دیپلم و ریز نمرات دبیرستان، نامه پذیرش از طرف دانشگاه مورد نظر و گواهی تمکن مالی مبنی بر حمایت مالی و تامین هزینه های زندگی دانشجویی مورد نیاز است.

دانشجویان متقاضی باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند و بعد از پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه های یونان باید یک دوره کوتاه برای آشنایی با زبان یونانی را بگذرانند. برای دانشجویان کارشناسی، خوابگاه دانشجویی ارائه می شود. برای تحصیل یا ثبت نام در مقطع کارشناسی در یونان هیچ هزینه ای وجود ندارد و همچنین بیشتر کتاب ها به صورت رایگان ارائه می شوند و کتابخانه های دانشگاه در دسترس تمام دانشجوها هستند.

مطلب مشابه: راهنمای تحصیل در ایتالیا؛ بهترین دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یونان

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد 2 سال طول می کشد. معمولا زبان تحصیل در این مقطع یونانی است اما بعضی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. دانشجویان برای تحصیل در این مقطع باید مدرک زبان انگلیسی خود را دریافت کنند و در صورت نیاز برای دانشجویانی که مدرک زبان یونانی ندارند، در دانشگاه های یونان دوره های یک ساله آموزش زبان یونانی برگزار می شود.

تحصیل در مقطع دکترا در یونان

تحصیل در دوره دکتری بسته به رشته تحصیلی 3 تا 6 سال طول می کشد. برای تحصیل در مقطع دکترا به زمان و انرژی کافی نیاز خواهید داشت. اپلای در مقطع دکتری و پذیرش در این مقطع کار ساده ای نیست و دانشجویان به یک رزومه عالی و مدرک زبان بالا نیاز دارند.

دانشجو به یک استاد راهنما (سوپروایزر) نیاز دارد که با او مصاحبه کند و در یک پروژه علمی با او همکاری کند. دانشجو در این مقطع تحصیلی باید یک موضوع برای پایان نامه خود ارائه دهد و روی موضوع ارائه شده تحقیق کند و در پایان دوره دکترا، پایان نامه خود را تحویل دهد و از آن دفاع کند.

راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن

تحصیل در رشته پزشکی

طول دوره ی تحصیل پزشکی در یونان حدود 5 تا 6 سال است و سال تحصیلی از اوایل ماه سپتامبر تا اواخر آگوست می باشد. هر سال تحصیلی 2 ترم دارد و هر ترم شامل 13 هفته شرکت در کلاس است و 3 هفته نیز به امتحانات اختصاص می یابد.

تحصیل در رشته دندان پزشکی

رشته ی دندان پزشکی در دانشگاه های یونان شامل دوره های تحصیلی زیادی در حوزه ی دندان پزشکی و زیست شناسی، پزشکی همراه با کار در آزمایشگاه ها و کلینیک های درمانی است. رشته ی دندان پزشکی بیشتر بر روی توسعه مهارت ها و تخصص های مورد نیاز برای کار در کلینیک تمرکز دارد.

هزینه تحصیل در این رشته برای دانشجویان بین المللی به دانشگاه مورد نظر و نوع رشته بستگی دارد و معمولا حدود 6000 الی 10000 یورو می باشد. دانشجویان فارغ التحصیل در رشته دندان پزشکی می توانند به صورت مستقل یا تحت نظارت بیمارستان ها و کلینیک های دندان پزشکی کار کنند.

مطلب مشابه: شرایط تحصیل در سوئیس (اطلاعات صفر تا صد و مدارک لازم)

تحصیل در رشته داروسازی

مدرک داروسازی در یونان اعتبار بسیار زیادی دارد و برای تحصیل در این رشته باید به زبان یونانی یا انگلیسی مسلط باشید. دانشگاه هایی که رشته داروسازی در یونان را دارند عبارتند از دانشگاه پاترا، دانشگاه تسالونیکی، دانشگاه بین المللی آتن و … که دارای رتبه های بسیار بالایی هستند.

هزینه ی تحصیل داروسازی در این دانشگاه های یونان به طور میانگین بین 5000 الی 8000 یورو در سال می باشد. همچنین پس از دریافت مدرک داروسازی در یکی از دانشگاه های یونان می توانید در این کشور مشغول به کار شوید.

مزایای تحصیل در یونان

  • دانشگاه های برتر از لحاظ علمی، با قدمت طولانی و مورد تایید وزارت بهداشت
  • هزینه تحصیل و زندگی در یونان بسیار ارزان تر از کشورهای دیگر اروپایی است.
  • دریافت تخفیف برای حمل و نقل، بلیط برای رویدادهای فرهنگی ( تئاتر، سینما، موزه و گالری هنری) و برخی خدمات
  • ارائه بورسیه های ویژه
  • امکان استفاده از وام برای دانشجویان
  • بعضی از دانشگاه ها به دانشجویانی که قادر به پرداخت هزینه ی غذا نیستند، غذای رایگان می دهند.
  • ارائه کمک هزینه تحصیلی و یا کمک مالی از طرف افراد یا موسسات خصوصی
  • امکان کار دانشجویی در حین تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی

هزینه تحصیل و زندگی در یونان

راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن

هزینه های تحصیل در یونان به مقطع تحصیلی و دانشگاه بستگی دارد. به طور میانگین دانشگاه های دولتی یونان سالیانه بین 200 تا 3000 یورو شهریه دارند . شهریه دانشگاه های معتبر در رشته های مهندسی و فنی بین 2 هزار تا 3 هزار یورو در سال است. شهریه دانشگاه های خصوصی بر اساس رشته تحصیلی حدود 5 تا 20 هزار یورو در سال است.

دانشجویانی که قصد تحصیل در یونان را دارند و مدرک زبان یونانی ندارند می توانند در دوره های آموزش زبان یونانی که معمولا در دانشگاه ها برگزار می شود شرکت کنند و حدود 1500 یورو برای هر دوره سه ماهه بپردازند.

یونان یکی از کم هزینه ترین کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی است. هزینه های زندگی در یونان بسته به شهر اقامت شما و نحوه ی زندگی شما متفاوت است. اکثر افراد در این کشور می توانند با بودجه 500 الی 1200 یورو در ماه به راحتی زندگی کنند. البته با توجه به شیوه های زندگی مختلف افراد این بودجه می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

خوابگاه های دانشجویی در یونان

اکثر دانشگاه های کشور یونان خوابگاه دانشجویی دارند. این خوابگاه ها دارای چند اتاق هستند و محیط امن و مناسبی برای مطالعه و زندگی دارند. دانشگاه ها معمولا هزینه ی اندکی بابت این خوابگاه ها از دانشجویان دریافت می کنند.

اگر دانشگاه مورد نظر دانشجو دارای خوابگاه نباشد و یا دانشجو نخواهد از خوابگاه استفاده کند، می تواند در داخل شهر یک خانه ی دانشجویی با متراژ کم و ارزان قیمت را اجاره کند. معمولا خانه های حومه ی شهر از خانه های مرکز شهر ارزان تر هستند.

مطلب مشابه: شرایط تحصیل در روسیه (راهنمای کامل و صفر تا صد)

بورسیه تحصیلی در یونان

هزینه زندگی و تحصیل در یونان بسیار مناسب است و نیاز به بورسیه تحصیلی نیست. اما به طور کلی بورسیه تحصیلی در یونان شامل کسانی می شود که قصد تحصیل در دانشگاه های یونان را دارند و در صورتی که رزومه قوی داشته باشند می توانند بورسیه تحصیلی یونان را اخذ کنند. افراد متقاضی باید فرم درخواستی را برای بورسیه تحصیلی تکمیل کنند که بعد از ارسال درخواست مورد بررسی قرار می گیرد.

بهترین دانشگاه های یونان

دانشگاه های یونان بهترین رتبه در امتیازهای جهانی دارند و بسیار معتبر و با قدمت هستند. یکی از معتبر ترین دانشگاه های این کشور، دانشگاه متروپولیتین می باشد که از پیشگامان آموزش عالی در یونان محسوب می شود و طیف وسیعی از آموزش های دانشگاهی را ارائه می دهد.

فارغ التحصیلان این دانشگاه متقاضی زیادی در بازار کار محلی و بین المللی دارند. تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه به همکاری سایر دانشگاه های برجسته در آتن مانند پیرائوس و تسالونیکی ارائه می شود و از کیفیت بالایی برخوردار است.

  • دانشگاه ملی آتن
  • دانشگاه ملی و کاپادیستری آتن
  • دانشگاه کرت
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه باتراس
  • دانشگاه  ارسطو تسالونیکی
  • دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن
  • دانشگاه تالای
  • دانشگاه دموکریتوس تراکیه
  • دانشگاه ابوانبنا

کار حین تحصیل در یونان

برای کار همزمان با تحصیل در یونان، اجازه ی کتبی دانشگاه الزامی است و این مجوز با توجه به رشته و مقطع تحصیلی فرد متفاوت خواهد بود. برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد بین 10 تا 20 ساعت در هفته و برای دوره ی دکترا تا 30 ساعت در هفته امکان کار وجود دارد. در سال های اخیر نرخ بیکاری در یونان افزایش یافته است و پیدا کردن یک شغل مناسب دشوار است.

دانشجویانی که همزمان با تحصیل در یونان قصد انجام کار دانشجویی را دارند حتما باید به زبان یونانی تسلط داشته باشند. مشاغلی که به عنوان یک دانشجو می توانید داشته باشید کارهای ساده ای هستند که نیاز به مهارت و تخصص زیادی ندارند مانند کتابدار کتابخانه، کارگر کافه تریا، گارسون رستوران، تور لیدر، پژوهشگر و مشارکت کننده در مطالعات و تحقیقات، دستیار پژوهشی و تحقیقاتی، تولید کننده ی محتوا و …

مطلب مشابه: تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تجصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن

دریافت ویزای تحصیلی در یونان

شما برای تحصیل در یونان به ویزای تحصیلی این کشور نیاز دارید و برای دریافت ویزا، نامه ی پذیرش دانشگاه مورد نظر لازم است. برای دریافت این نامه باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • دانشگاه و مقطع مورد نظر خود را انتخاب کنید و آخرین مهلت برنامه ی تحصیلی آن را بررسی کنید.
  • فرم درخواست را از وبسایت دانشگاه دریافت و تکمیل کنید.
  • برای آزمون مورد نیاز ثبت نام کنید و در آن شرکت کنید.
  • فرم درخواست تکمیل شده را همراه با مدارک مورد نیاز به دانشگاه ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی در یونان

  • اصل شناسنامه و کپی شناسنامه
  • گذرنامه معتبر که توسط کنوانسیون های بین المللی شناخته شده باشد.
  • گواهی سلامت
  • ارائه فرم تکمیل شده سفارت
  • نامه پذیرش و پرداخت هزینه های دانشگاه
  • ارائه مدرک مربوط به محل سکونت یا نامه ی خوابگاه
  • گواهی سوء پیشینه کیفری
  • بیمه درمانی سفر
  • انگیزه نامه برای دلیل و اهداف یونان در خصوص تحصیلات
  • نامه ای دال بر سوابق شغلی
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدارک هویتی ترجمه شده
  • مدارک اثبات کننده تسلط به زبان یونانی یا انگلیسی

اقامت پس از تحصیل در یونان

بعد از اتمام دوره تحصیل در یونان می توانید به مدت یک سال در این کشور بمانید. قرارداد بستن با یک کارفرمای یونانی به شما کمک می کند که ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید و اقامت یونان را به دست آورید اما این کار دشوار است.

اگر بتوانید شغل مناسبی در این کشور پیدا کنید و ویزای کاری بگیرید می توانید برای دریافت اقامت دائم در یونان اقدام کنید و پس از یک مدت زمان مشخص، برای سیتیزن شیپ این کشور درخواست دهید.

سخن پایانی

کشور یونان دارای دانشگاه های معتبری در جهان است دارای رتبه های بسیار بالایی هستند و امکانات آموزشی و رفاهی مورد نیاز دانشجویان را فراهم می‌کنند. این کشور علاوه بر فرهنگ و تاریخ غنی که دارد، بسترهای علمی و آموزشی مفیدی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده است. ما در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع اطلاعاتی را در مورد تحصیل در یونان ارائه دهیم تا ببینید چرا باید این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید.

مطلب مشابه: انواع کسب و کار برای دانشجویان و مشاغل مناسب در حین تحصیل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو