گرمای زمستان نیمکره جنوبی به تابستان نیمکره شمالی رسید؛ 37 درجه سانتی‌گراد!

منبع: تکراتو

4

1402/5/19

17:29


بنابر اعلام دانشمندان، هم‌اکنون شاهد بروز پدیده‌ای نادر در آمریکای جنوبی هستیم؛ پدیده‌ای که گرمای زمستان نیمکره جنوبی را به تابستان نیم‌کره شمالی آورده است.

گرمای زمستان نیمکره جنوبی به تابستان نیمکره شمالی رسید؛ 37 درجه سانتی‌گراد!

بنابر اعلام دانشمندان، هم‌اکنون شاهد بروز پدیده‌ای نادر در آمریکای جنوبی هستیم؛ پدیده‌ای که گرمای زمستان نیمکره جنوبی را به تابستان نیم‌کره شمالی آورده است.

بنابر اعلام دانشمندان، موج گرمای زمستان نیمکره جنوبی به تابستان نیم‌کره شمالی رسیده است. از این‌رو دما در مناطقی مانند آمریکای جنوبی به 37 درجه سانتی‌گراد رسیده که 15 درجه از وضعیت نرمال این منطقه بیشتر است. البته این افزایش دما در سال جاری در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران نیز اتفاق افتاده است و شاهد بودیم که در مناطقی همچون غرب کشور، دمای هوا از 40 درجه سانتی‌گراد هم تجاوز کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که پدیده گرمایش زمین در جهان همسو شده است و این قطعاً یک هشدار جهانی است.

بیشتر بخوانید: رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شد

گرمای زمستان نیمکره جنوبی با 37 درجه سانتی‌گراد رسید!

اقلیم شناسان می‌گویند امواج گرمای زمستانی می‌تواند «بیشتر و عادی‌تر» شود. همین الان هم دمای هوا در آمریکای جنوبی ۱۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین آن است.

موج گرما در زمستان در آمریکای لاتین و بالا رفتن دمای هوا، رکورد تاریخی برای شیلی به ارمغان آورده است.

رائول کوردرو، اقلیم شناس دانشگاه سانتیاگو می‌گوید:

«دمای ۳۷ درجه‌ای در میانه زمستان در نیمکره جنوبی کاملا غیرمعمول است. این یک ناهنجاری دمایی و تقریبا ۱۵ درجه بالاتر از میزان معمولی دمای هواست.»

گرمای زمستان نیمکره جنوبی با 37 درجه سانتی‌گراد رسید!

به گفته دانشمندان این پدیده «پنجره‌ای» به سوی آینده‌ای گرم است. کوردرو در ادامه می‌گوید: «متاسفانه این یک مشکل محلی نیست. این مشکلی جهانی است.»

در سطح جهانی، ماه ژوئیه، گرم‌ترین ماه عنوان شده اما در بسیاری از نقاط جهان، این وضعیت در ماه اوت هم ادامه داشته است.

اولین روزهای ماه اوت، موج گرما را در بخش‌هایی از شمال و مرکز شیلی به همراه آورد و سانتیاگو در اواسط زمستان، هوای بهاری را تجربه کرد.

مارتین ژاک، اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه کانسپسیون شیلی می‌گوید:

«این وضعیت به نوعی، پنجره‌ای به آینده است. ما شرایطی را می‌بینیم که در حال عادی شدن است. چیزی که اکنون بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد می‌تواند به تدریج طی چند سال عادی و عادی‌تر شود.»

ژأک می‌گوید که افزایش دما بواسطه ال‌نینو تشدید شده است. وی می‌گوید که اگرچه ایجاد ارتباط بین رویدادهای شدید آب و هوایی و تغییرات اقلیمی اغلب دشوار است، اما دما در بخش‌هایی از شیلی سال به سال رکورد می‌شکند.

شیلی زمستان امسال باران‌های شدید را هم به‌خود دید

فصل زمستان در شیلی پرحادثه بوده است. شدیدترین طوفان‌ها و باران‌های سیل‌آسا در دهه‌ اخیر در این کشور رخ داد و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد. جاده‌ها مسدود شده و راه دسترسی به برخی شهرها از بین رفته است.

در عین حال، بسیاری امیدوارند که این بارندگی‌ها پس از یک دهه خشکسالی به تامین منابع آب این کشور کمک کند، اما ژاک وضعیت را تا زمانی که برف روی رشته‌ کوه‌های «آند» ننشیند «بسیار شکننده» توصیف می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص رسیدن گرمای زمستان نیمکره جنوبی به تابستان نیمکره شمالی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو