سال 2023 گرمترین سال تاریخ خواهد بود!

منبع: تکراتو

2

1402/7/14

18:59


عنوان گرمترین سال تاریخ به سال 2023 رسید. تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی در سال جاری میلادی به حدی است که نمی‌توان منکر تأثیر آن بر گرمای زمین شد.

سال 2023 گرمترین سال تاریخ خواهد بود!

عنوان گرمترین سال تاریخ به سال 2023 رسید. تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی در سال جاری میلادی به حدی است که نمی‌توان منکر تأثیر آن بر گرمای زمین شد.

موسسه تغییرات اقلیمی کوپرنیک (C3S) به تازگی گفته است که سال 2023 گرمترین سال تاریخ خواهد بود. این مؤسسه همچین اعلام کرده که ماه سپتامبر نیز از این بابت در صدر ایستاده است. امسال بارها و بارها از سمت دانشمندان اعلام شد که تغییرات آب‌وهوایی و شرایط اقلیمی علت اصلی افزایش دمای زمین بوده است. همچنین براساس آمار گفته شده که دمای هوا در سپتامبر 2023 به میزان ۱.۷۵ درجه نسبت به دوران پیش‌از صنعتی شدن افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: آیا فوران آتشفشان تونگا دلیل گرمای شدید امسال بود؟

رکورد گرمترین سال تاریخ به سال 2023 رسید

موسسه تغییرات اقلیمی کوپرنیک (C3S) می‌گوید ماه سپتامبر جاری، گرم‌ترین سپتامبر تاریخ از زمان صنعتی شدن جهان است.

بر اساس این آمار میانگین دمای ماهانه از ژانویه تا سپتامبر امسال ۱.۴ درجه سانتیگراد بالاتر از این عدد پیش از دوره صنعتی شدن یعنی بین سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ است. این عدد تنها یک دهم درجه کمتر از رقم تعیین شده ۱ و نیم درجه‌ای است که در توافقنامه آب و هوای پاریس تاکید شده بود که تا پایان قرن جاری میلادی نباید دمای هوا از آن فراتر برود.

در بخشی از بیانیه موسسه کوپرنیک آمده است که دمای هوا در سپتامبر سال جاری، ۱.۷۵ درجه بیشتر از دوره پیش از صنعتی‌شدن در نیمه‌دوم قرن نوزدهم بوده است. همچنین میانگین دمای هوا در این ماه ۰.۹۳ درجه بالاتر از زمان اندازه‌گیری درجه هوا بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۲، بوده است.

رکورد گرمترین سال تاریخ به سال 2023 رسید

دانشمندان می‌گویند که تغییرات اقلیمی اصلی‌ترین دلیل گرم‌تر شدن هوا است که به ناهنجاری‌های اقلیمی و آب و هوایی و جاری شدن سیل و گرم‌تر شدن اقیانوس‌ها می‌انجامد. پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۳ به گرم‌ترین سال تاریخ تبدیل خواهد شد.

میانگین دمای جهانی از ژانویه تا سپتامبر در حال حاضر پنجم صدم درجه بالاتر از دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ بوده که گرم‌ترین سال ثبت شده تاکنون بوده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، اروپا با ۲.۵۱ درجه بالاتر از میانگین دمای ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ گرمترین سپتامبر خود را تجربه کرد و بسیاری از کشورها از جمله فرانسه رکوردهای ملی را شکستند. میانگین دمای سطح دریا در این ماه، به استثنای مناطق قطبی، به بالاترین حد خود یعنی ۲۰.۹۲ درجه رسید.

دانشمندان می گویند گرمتر شدن دمای سطح دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، احتمال رخ دادن رویدادهای شدید آب و هوایی مانند طوفان دانیل را که در سپتامبر در لیبی و یونان سیل ایجاد کرد، افزایش می‌دهد.

موسسه کوپرنیک همچنین می‌گوید که میزان آب شدن یخ‌ها در قطب جنوب هم افزایش کم‌سابقه‌ای پیدا کرده و میزان یخ ماهانه در دریای قطب شمال هم ۱۸ درصد کمتر از میانگین پیشین بوده است.

قرار است نشست بعدی مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل از ۳۰ نوامبر در دبی آغاز شود و رهبران جهان در این نشست موظف خواهند بود تا در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین تامین مالی سازگاری با این تغییرات با یکدیگر به اجماع برسند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ اعطای عنوان گرم‌ترین سال تاریخ به سال 2023 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو