ناسا هم تایید کرد: تابستان 2023 گرمترین تابستان تاریخ زمین بود!

منبع: تکراتو

2

1402/6/28

10:59


با تایید ناسا گرمترین تابستان تاریخ زمین در سال 2023 به ثبت رسیده که فعالیت انسان‌ها و همچنین الگوی آب‌و‌هوایی «ال‌نینو» تأثیر بسیاری در این امر داشته است.

ناسا هم تایید کرد: تابستان 2023 گرمترین تابستان تاریخ زمین بود!

با تایید ناسا گرمترین تابستان تاریخ زمین در سال 2023 به ثبت رسیده که فعالیت انسان‌ها و همچنین الگوی آب‌و‌هوایی «ال‌نینو» تأثیر بسیاری در این امر داشته است.

سرانجام ناسا طی بیانیه‌ای تأیید کرد که امواج گرمای سوزان در تابستان امسال آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و سایر مناطق جهان منجر به ثبت گرمترین تابستان تاریخ زمین حداقل از سال 1880 یعنی سال آغاز ثبت جهانی دما، شده است.

در همین راستاً «بیل نلسون»، مدیر ناسا، در جریان کنفرانس آب‌وهوایی ناسا در ماه گذشته، عنوان کرد: «فقط با نگاه‌کردن به اطراف خود متوجه خواهید شد که چه اتفاقی افتاده است. ما در ورمونت رکورد سیل را داشته‌ایم. در فونیکس و میامی گرمایی بی‌سابقه را تجربه کرده‌ایم. بخش‌های عمده‌ای از کشور با دود آتش‌سوزی پوشیده شده است و فاجعه دیگری که درحال تماشای آن هستیم، آتش‌سوزی‌های جنگلی در هاوایی است.»

درواقع دانشمندان بیان کرده‌اند که گرمای شدید ماه جولای مستقیماً منجر به رقم خوردن مرگبارترین فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا و هاوایی و همچنین بارش شدید باران و سیل‌های ناگهانی در سرتاسر مدیترانه ازجمله یونان و ایتالیا شده است.

بیشتر بخوانید: تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

ثبت گرمترین تابستان تاریخ زمین در سال 2023

ثبت رکورد گرمترین تابستان تاریخ زمین تا میزانی به ال‌نینو هم نسبت داده شده که تقریباً هر دو تا هفت سال یک بار رخ می‌دهد؛ زمانی که بادهای اقیانوس آرام که به‌طور معمول در امتداد خط استوا از آمریکای جنوبی به‌سمت آسیا شروع به وزیدن می‌کنند، روال عادی خود را شکسته و به‌سمت شرق و ساحل غربی ایالات‌متحده حرکت خواهند کرد. در این شرایط، کانادا و ایالات‌متحده شرایط بسیار گرم‌تری را تجربه می‌کنند.

گرمترین تابستان تاریخ زمین

ناسا طی بیانیه خود در این رابطه توضیح می‌دهد که فعالیت انسان‌ها منجر به ثبت این گرمای بی‌سابقه در تابستان سال 2023 شده و همچنین الگوی آب‌و‌هوایی «ال‌نینو» هم مزید بر علت است. طبق بیانیه ناسا، آگوست سال 2023 به‌تنهایی 1.2 درجه گرم‌تر از میانگین دمای تابستان بوده و 57 میلیون نفر در جنوب و جنوب غربی ایالات‌متحده را تحت شدیدترین موج گرما قرار داده است.

همچنین طبق جدیدترین گزارش‌ها، مجموع دما در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست سال جاری 0.23 درجه سانتیگراد از تابستان‌های گذشته بیشتر بوده است. ماه گذشته، ناسا طی کنفرانس دیگری که در مورد وضعیت آب‌و‌هوایی ماه پیش برگزار شد، تأیید کرد که ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه زمین در طول 170 سال اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ثبت گرمترین تابستان تاریخ زمین در سال جاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو