رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شد

منبع: تکراتو

4

1402/5/16

10:01


براساس داده‌های رصدخانه اروپایی کوپرنیک، طی هفته اخیر رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شده که همین امر نگرانی‌های فراوانی را شکل داده است.

رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شد

براساس داده‌های رصدخانه اروپایی کوپرنیک، طی هفته اخیر رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شده که همین امر نگرانی‌های فراوانی را شکل داده است.

براساس اعلام هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم، فرکانس امواج گرمای دریایی میان سال‌های 1982 تا 2016 به میزان دو برابر افزایش یافته و از دهه 1980 هم حتی هرساله طولانی‌تر و شدیدتر شده است. در همین راستا کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که این امر می‌تواند آثار مخربی برای سلامت سیاره رقم بزند.

در همین راستا، مطابق با گزارشی که رصدخانه کوپرنیک منتشر کرده، باتوجه به اینکه دمای سطح اقیانوس‌ها در تاریخ 30 ژوئیه 2023 به 20.96 درجه سانتی‌گراد رسیده، رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شده است. این امر در حالی رقم خورده که رکورد قبلی به مارس 2016 با دمای 20.95 درجه سانتی‌گراد اختصاص دارد.

به عقیده دانشمندان، این احتمال همچنین مطرح است که این رکورد مجدداً شکسته شود زیرا دما معمولا در ماه‌های مارس هر سال بالاتر از ماه اوت بوده است.

بیشتر بخوانید: حتی کاکتوس‌ها هم تحمل گرمای هوا را ندارند! [+عکس]

رکورد گرمای اقیانوس‌ها شکسته شد!

به گزارش تکراتو و به نقل از یورونیوز، سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) جمعه پیش هم طی گزارشی اعلام کرد که اقیانوس اطلس شمالی احتمالاً گرمترین اقیانوس در زمینه ثبت جدیدترین رکورد گرمای اقیانوس‌ها بوده است. به‌طور معمول اقیانوس اطلس شمالی در ماه مارس بعد از زمستان آغاز به گرم شدن می‌کند و در ماه سپتامبر این گرما به شدیدترین حالت خود می‌رسد بااین‌حال از آوریل سال جاری به‌صورت مداوم رکوردها جابه‌جا شده است.

رکورد گرمای اقیانوس‌ها

از طرفی دریای مدیترانه هفته قبل بالاترین دمای سطح خود را با 28.71 درجه سانتی گراد به ثبت رساند. همچنین آب‌های اطراف فلوریدا نیز (مجمع‌الجزایر مرجانی در سواحل جنوبی ایالت فلوریدا) شبیه دمای یک جکوزی بوده و به بالای 38 درجه سانتی‌گراد رسیده و احتمالا یک رکورد جهانی هم در این زمینه به ثبت رسیده است.

گفتنی است که اقیانوس‌ها 90 درصد گرمای اضافی زمین را که به جهت فعالیت‌های انسانی در دوران صنعتی ایجاد خواهد شد جذب خواهند کرد و با تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو، این انباشت انرژی همچنان رشد می‌یابد. براساس داده‌های رصدخانه اروپایی کوپرنیک، میانگین دمای جهانی سطح دریا بسیار بالاتر از مقادیری است که پیش‌تر در این زمان از سال ثبت شده بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جابه‌جا شدن رکورد گرمای اقیانوس‌ها در تابستان سال جاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: یورو نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو