مهم ترین معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر!

منبع: ترنجی

5

1402/5/21

13:11


تمام کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند باید از خدمات یک صرافی معتبر و مناسب استفاده کنند. خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید کردن و بسیاری از کارهای دیگر نیازمند داشتن حساب کاربری در یک صرافی است. اما آیا می‌توان تمام صرافی‌ها را معتبر و مناسب دانست؟! آشنایی با ویژگی های صرافی معتبر باعث خواهد شد که شما بتوانید صرافی‌های مناسب و قابل اعتماد را انتخاب کنید تا با برخی مشکلات مانند از دست رفتن سرمایه خود مواجه نشوید. در این مطلب قصد داریم تا ویژگی های صرافی معتبر و مناسب را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مهم ترین معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر!

تمام کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند باید از خدمات یک صرافی معتبر و مناسب استفاده کنند. خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید کردن و بسیاری از کارهای دیگر نیازمند داشتن حساب کاربری در یک صرافی است. اما آیا می‌توان تمام صرافی‌ها را معتبر و مناسب دانست؟! آشنایی با ویژگی های صرافی معتبر باعث خواهد شد که شما بتوانید صرافی‌های مناسب و قابل اعتماد را انتخاب کنید تا با برخی مشکلات مانند از دست رفتن سرمایه خود مواجه نشوید. در این مطلب قصد داریم تا ویژگی های صرافی معتبر و مناسب را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های صرافی ارز دیجیتال معتبر چیست؟

یک صرافی باید برخی ویژگی‌ها را داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان یک صرافی معتبر و مناسب یاد کرد. در ادامه به مهم ترین ویژگی های صرافی معتبر اشاره خواهیم کرد.

1- امنیت

یکی از مهم ترین ویژگی های صرافی ارز دیجیتال معتبر، امنیت بالای آن است. افراد باید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا ترید کردن، بخشی از سرمایه خود را داخل این صرافی‌ها نگه دارند. در صورتی که صرافی امنیت مناسبی نداشته باشد ممکن است سرمایه شما به دست هکرها بیفتد و آن را از دست بدهید. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که برای بسیاری افراد امنیت صرافی از بالاترین میزان اهمیت برخوردار است.

سؤالی که در این زمان باید از خود بپرسید این است که یک صرافی تمام ویژگی‌ های صرافی معتبر را دارد و حتی امکانات و ویژگی‌هایی بیشتر از میزان مناسب به شما ارائه می‌کند اما امنیت بالایی ندارد، با این اوصاف آیا سرمایه خود را در اختیار این صرافی قرار می‌دهید؟

پاسخ منطقی به این سؤال قطعاً خیر است. بنابراین اولین و مهم ترین ویژگی از ویژگی‌ های صرافی معتبر امنیت مناسب و بالای آن است. برای این که متوجه شوید یک صرافی از امنیت مناسبی برخوردار است یا خیر، پاسخ سؤالاتی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای خود پیدا کنید؟

  • • آیا صرافی ارز دیجیتال مورد نظر تا کنون هک شده است؟
  • • در صورت هک شدن صرافی چه میزان ارز دیجیتال به سرقت رفته است؟
  • • صرافی برای جبران خسارت کاربرانش چه اقداماتی انجام داده است؟
  • • آیا صرافی به موارد امنیتی مانند تأیید دو مرحله ای توجه دارد؟

2- اعتبار

ویژگی دوم از ویژگی های صرافی معتبر که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، اعتبار است. صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی را که از اعتبار کمی برخوردار است نباید در میان صرافی‌های مناسب برای فعالیت قرار داد. یکی از روش‌های مناسب برای بررسی اعتبار صرافی‌های ارزهای دیجیتال، یافتن پاسخ سؤالات زیر است.

  • • صرافی ارز دیجیتال مورد نظر چه تعدادی کاربر دارد؟ (کاربران بالاتر یک صرافی نشان دهنده اعتبار بیشتر آن هستند.)
  • • مردم در شبکه‌های اجتماعی در خصوص این صرافی چه می‌گویند؟
  • • صرافی مورد نظر چقدر فعال است؟

3- نقدینگی و حجم معاملات

مورد دیگری که توجه به آن می‌تواند در انتخاب صرافی مناسب نقش داشته باشد، میزان نقدینگی و حجم معاملات است. باید بدانید که مهم نیست صرافی مد نظر شما ایرانی باشد یا خارجی، هر چه میزان نقدینگی و حجم معاملات آن بالاتر باشد، شما با راحتی بیشتری می‌توانید در آن معامله انجام دهید. فرض کنید که شما قصد دارید مقدار زیادی از یک کوین خاص را خریداری کنید.

در صورتی که صرافی به میزان مد نظر شما از آن کوین را نداشته باشد، چه کاری باید انجام دهید؟ این ماجرا به صورت معکوس نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

یعنی شما قصد دارید حجم زیادی از یک کوین را به فروش برسانید و نقدینگی و حجم معاملات صرافی پاسخگوی این درخواست نباشد، شما باید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانید تا این کوین به فروش برسد. حتی گاهی مجبور خواهید شد که چندین سفارش متفاوت برای خرید یا فروش بگذارید که این کار سبب افزایش میزان کارمزد پرداختی توسط شما می‌شود.

4- پشتیبانی

وجود پشتیبانی مناسب یکی دیگر از ویژگی های صرافی معتبر است. افراد در دنیای ارزهای دیجیتال ممکن است با مشکلات متفاوتی مواجه شوند و عدم وجود پشتیبانی مناسب به ضرر آن‌ها تمام می‌شود. باید بدانید که هر چه صرافی معتبرتر باشد، پشتیبانی بهتر و قوی تری به کاربران خود ارائه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند با مشکلات کمتری کار خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف را انجام دهند.

این پشتیبانی می‌تواند شامل موارد مختلفی مانند تماس تلفنی، پاسخگویی در اینترنت و بسیاری موارد مشابه دیگر باشد.

5- قیمت‌های واقعی و لحظه ای

برخی اوقات نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بالاست. کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند، رشد‌های چند صد درصدی در یک روز و ریزش‌های چند ده درصدی در مدت زمان کوتاه را مشاهده کرده اند. در صورتی که قیمت‌های صرافی واقعی و لحظه ای نباشد، می‌تواند سبب متضرر شدن کاربران شود.

فرض کنید که شما یک کوین را خریداری کرده اید و در مدت زمان کوتاهی چند ده درصد رشد داشته است. اکنون تصمیم دارید که آن را به فروش برسانید اما متوجه می‌شوید قیمتی که صرافی کوین را از شما خریداری می‌کند بسیار پایین تر از قیمت واقعی آن است. در این زمان بخشی از سود خود را از دست خواهید داد. این امر برای تریدرها اهمیت بسیار بالاتری دارد.

برخی از تریدرها (اسکلپرها) اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در مدت زمان کوتاهی می‌کنند. در صورتی که نوسانات قیمت موجود در صرافی لحظه ای و واقعی نباشد، آن‌ها نمی‌توانند سود لازم را دریافت کنند.

6- کارمزد

افراد در کریپتوکارنسی دو نوع کارمزد پرداخت می‌کنند که شامل کارمزد شبکه و کارمزد صرافی می‌شوند. هر چه صرافی معتبرتر باشد، میزان نقدینگی آن بالاتر باشد و افراد بیشتری از آن استفاده کنند، کارمزد کمتری از کاربران خود دریافت می‌کند. این کارمزد می‌تواند در هزینه پرداختی و میزان سود دریافتی شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل میزان کارمزد دریافتی مناسب را باید یکی دیگر از ویژگی های صرافی معتبر به حساب آورد.

7- تعداد کوین‌ها

هر چه تعداد کوین‌هایی که در یک صرافی به آن دسترسی دارید بیشتر باشد، انجام معاملات مختلف برای شما ساده تر خواهد بود. برخی مواقع افراد قصد دارند که یک کوین یا توکن خاص را خریداری کنند. در صورتی که این کوین یا توکن در صرافی مد نظرشان وجود نداشته باشد، آن‌ها با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.

البته باید بدانید که صرافی‌های معتبر قوانین سخت گیرانه ای برای اضافه کردن کوین‌ها و توکن‌های مختلف دارند تا از خرید و فروش کوین‌های اسکم یا کلاهبرداری جلوگیری کنند.

8- تسویه حساب

خوش حسابی، تسویه حساب به موقع و سریع را باید یکی دیگر از مهم ترین ویژگی‌ های صرافی معتبر دانست. هر چه صرافی بتواند کار تسویه حساب را در مدت زمان کوتاه تری و با توجه به وعده ای که داده است، انجام دهد، اعتبار آن بیشتر خواهد بود و افراد با راحتی بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند.

البته باید توجه داشته باشید که صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی به دلیل قوانین و زمان بندی‌های بانک مرکزی تنها می‌توانند در زمان‌های مشخص شده پول را برای کاربران خود واریز کنند. اما در نهایت آن‌ها باید خوش حساب باشند و در سریع ترین زمان ممکن کار تسویه حساب با کاربران خود را انجام دهند.

9- موارد دیگر

در کنار موارد بیان شده چند ویژگی دیگر نیز وجود دارند که باعث می‌شوند بر اعتبار صرافی افزوده شود. از این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • • رابط کاربری مناسب و ساده
  • • شفافیت
  • • نداشتن محدودیت در خرید و فروش
  • • وجود کیف پول مناسب و اختصاصی
  • • احراز هویت

جمع بندی

با توجه به این که هر روز بر تعداد صرافی‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود، انتخاب یک صرافی معتبر و امن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. تمام صرافی‌ها را نمی‌توان معتبر دانست. از مهم ترین ویژگی های صرافی معتبر می‌توان به امنیت بالا، اعتبار مناسب، نقدینگی بالا، حجم معاملاتی بالا، پشتیبانی مناسب، کارمزد پایین و تسویه حساب سریع اشاره کرد. همچنین وجود مواردی مانند شفافیت، عدم وجود شکاف قیمتی بالا و وجود کیف پول اختصاصی از دیگر ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند در افزایش محبوبیت و اعتبار صرافی نقش داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو