بررسی فاکتورهای مهم انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال

منبع: روزانه

3

1402/7/25

11:44


یکی از اولین و مهم‌ترین اقداماتی که هر تریدر یا سرمایه‌گذاری باید انجام دهد، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب است. اگر قصد دارید وارد حوزه ارزهای دیجیتال شوید، باید محیطی امن و مطمئن را برای معاملات خود انتخاب کنید تا خیالتان راحت باشد که مورد حمله کلاهبرداران قرار نمی‌گیرید. این روزها به دلیل استقبال مردم از ارزهای […]

یکی از اولین و مهم‌ترین اقداماتی که هر تریدر یا سرمایه‌گذاری باید انجام دهد، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب است. اگر قصد دارید وارد حوزه ارزهای دیجیتال شوید، باید محیطی امن و مطمئن را برای معاملات خود انتخاب کنید تا خیالتان راحت باشد که مورد حمله کلاهبرداران قرار نمی‌گیرید.

این روزها به دلیل استقبال مردم از ارزهای دیجیتال، صرافی‌های زیادی تأسیس شده‌اند. ازهمین‌رو انتخاب بهترین گزینه از بین آن‌ها کمی سخت شده‌است و به تحقیق زیادی نیاز دارد. ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با ویژگی‌های یک صرافی خوب آشنا کنیم تا تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر باشد. همراه ما باشید.

بررسی فاکتورهای مهم انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال

۱. امنیت صرافی ارز دیجیتال

بدون شک اولین و مهم‌ترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید، امنیت و ایمنی یک صرافی است. هرکدام از صرافی‌های ارز دیجیتال از الگوریتم‌های امنیتی خاصی استفاده می‌کنند. شما باید به دنبال گزینه‌ای باشید که به شما اطمینان می‌دهد سرمایه‌تان حفظ خواهد شد و مورد حمله هکرها و کلاهبرداران قرار نمی‌گیرد. برخی از اقدامات امنیتی که صرافی‌های معتبر از آن‌ها استفاده می‌کنند، شامل این موارد هستند:

  • مجوز دوعاملی (2FA)
  • تشخیص چهره بیومتریک
  • یک آدرس وب که با HTTPS شروع می شود (نه HTTP)
  • بررسی‌های امنیتی منظم
  • امنیت چند لایه پیچیده
  • خط مشی شناخت مشتری (KYC)
  • ذخیره آفلاین دارایی‌ها

صرافی‌هایی که به تازگی شروع به‌کار کرده‌اند و شناخته‌شده نیستند، چندان هم برای خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این حوزه قابل اعتماد به نظر نمی‌رسند، چراکه شما هنوز نمی‌دانید وضعیت اصالت و امنیت آن‌ها به چه صورت است.

۲. موقعیت صرافی

به‌طورکلی، بهتر است یک صرافی ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که در کشوری که در آن زندگی می‌کنید مستقر باشد. به این ترتیب امکان پیگیری مشکلات احتمالی راحت‌تر خواهد بود. همچنین شما بهتر می‌توانید به صرافی موردنظر اعتماد کنید.

از طرفی دیگر در چند سال اخیر کشور ما به شدت مورد تحریم قرار گرفته و در صورت سرمایه‌گذاری در صرافی‌های خارجی، احتمال بلوکه شدن سرمایه و از دست دادن آن وجود دارد. اما این مشکل درمورد صرافی‌های ایرانی صدق نمی‌کند. همچنین شما در صورت خرید از صرافی‌های ایرانی می‌توانید قیمت ارز دیجیتال را به تومان مشاهده کنید.

۳. رابط کاربری ساده صرافی ارز دیجیتال

عملکرد و رابط کاربری نیز ویژگی‌های مهمی هستند که هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید در نظر گرفته شوند. درست است که داشتن ویژگی‌های معاملاتی پیچیده می‌تواند برای معامله‌گران باتجربه ارزهای دیجیتال که معاملات با حجم بالا، اهرم‌ها و معاملات آتی انجام می‌دهند جذاب باشد، اما اکثر کاربران کریپتو راهی ساده و قابل درک برای فروش و خرید ارز دیجیتال می‌خواهند. درواقع هرچقدر که کار کردن با پلتفرم موردنظر راحت‌تر باشد، انجام معاملات برای کاربران هم خوشایندتر خواهد بود. اگر تازه‌کار هستید و تجربه چندانی در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال ندارید، حتماً پلتفرمی پیدا کنید که:

  • منوی ساده و کاربر پسندی را ارائه می‌دهد.
  • بازارهای فعلی و دارایی‌های شما را به شکل واضحی نمایش می‌دهد.
  • راهنمایی‌هایی درمورد اصول اولیه خرید و فروش کریپتو در اختیار شما می‌گذارد.
  • از اپلیکیشن موبایل یا دسکتاپ برخوردار است که استفاده از آن برای شما آسان باشد.
  • پس از ثبت‌نام، یک کیف پول شخصی و رایگان به شما اختصاص می‌دهد.

در این صورت شما می‌توانید بدون نیاز به آموزش یا راهنمایی، معاملات خود را آغاز کنید.

بررسی فاکتورهای مهم انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال

۴. ارائه خدمات پشتیبانی

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید، برخورداری از خدمات پشتیبانی مناسب است. یک صرافی خوب باید به‌صورت شبانه‌روزی و در تمام روزهای هفته، آماده رسیدگی به مشکلات و سوالات کاربران خود باشد. در خرید و فروش‌های اینترنتی، همواره امکان هرگونه اختلال و بروز مشکل وجود دارد. اگر در چنین شرایطی قرار بگیرید و هیچکس پاسخگوی شما نباشد، امکان دارد بخشی از سرمایه خود را از دست دهید.

بهتر است خدمات پشتیبانی صرافی موردنظر هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت تلفنی باشد؛ در این صورت اگر شما نتوانید به اینترنت متصل شوند هم امکان پرسیدن سوالات خود به‌صورت تلفنی را خواهید داشت. این موضوع تا حدود زیادی خیالتان راحت است که اگر به مشکلی برخوردید، کسی برای شنیدن صدای شما آماده است.

۵. تنوع ارزهای ارائه‌شده

ارزهای معروفی مثل بیت کوین، اتریوم، داج کوین و… در تمام صرافی‌های بزرگ و کوچک عرضه می‌شوند. اما صدها کریپتوکارنسی دیگر هم وجود دارد که شما می‌توانید برای خرید آن‌ها اقدام کنید. بازار کریپتوکارنسی همیشه با شگفتی‌ها و سورپرایزهای زیادی همراه است و گاهی ابزارهای پیش‌بینی نشان می‌دهند که یک ارز کمتر شناخته‌شده به زودی رشد خوبی خواهد داشت. در این شرایط صرافی مورد نظر شما باید از چنین ارزی پشتیبانی کند تا امکان سرمایه‌گذاری روی آن برای شما ممکن باشد.

علاوه‌براین تجربه نشان داده سرمایه‌گذاری روی ارزهای متنوع، یک عملکرد هوشمندانه و کم‌ریسک است. ازهمین‌رو شما باید در زمان انتخاب صرافی ارز دیجیتال، به سراغ پلتفرمی بروید که تنوع بیشتری از کریپتوکارنسی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اکثر پلتفرم‌ها فقط ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را ارائه می دهند، اما صدها ارز دیجیتال دیگر وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. اگر علاقه‌مند به خرید و فروش این ارزهای جدید هستید، باید بررسی کنید که آیا آن‌ها توسط صرافی رمزارز شما ارائه می‌شوند یا خیر.

۶. کارمزد مناسب

همان‌طورکه می‌دانید، در معاملات کریپتوکارنسی علاوه‌بر پرداخت قیمت ارز دیجیتال، باید مبلغ جداگانه‌ای را هم تحت عنوان کارمزد صرافی برای هر معامله پرداخت کنید. یک صرافی خوب باید کارمزد مناسب و منصفانه‌ای دریافت کند. به‌طور معمول هزینه استاندارد باید یک درصد در هر تراکنش باشد، اما این هزینه بسته به مبلغی که معامله می‌کنید و همچنین نوع ارز می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

بررسی فاکتورهای مهم انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال از بهترین صرافی

در این مطلب سعی کردیم شما را با ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال خوب آشنا کنیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این عوامل، یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی یا خارجی را انتخاب کرده و با کمک آن، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف اقدام کنید. فراموش نکنید که تجربیات دیگران، بهترین راهنما برای شماست. پس همواره به دنبال بستری برای معاملات خود بگردید که تعداد بالایی از کاربران از آن رضایت داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو