نقش تبادلات نقدینگی در صرافی‌های ارز دیجیتال

منبع: پلازا

4

1402/4/19

16:57


نقش تبادلات نقدینگی در صرافی‌های ارز دیجیتال

در دنیای ارزهای فیات، اگر بخواهید یک سرمایه‌گذاری حساب‌شده را در بانک‌های کشور آغاز کنید، پیش از هر چیز تحقیقات خود را دربارهٔ بانک‌ها تکمیل خواهید کرد. در این بررسی موارد مختلفی ازجمله پشتوانهٔ مالی، سوددهی، امنیت و مواردی از این دست را موردنظر قرار می‌دهید تا از همه نظر مطمئن باشید نه تنها آسیبی به سرمایه نام نمی‌رسد، بلکه بیشترین سوددهی را نیز خواهد داشت. حال در دنیای ارزهای دیجیتال که مرزهای جغرافیایی در هم شکسته و شما به‌عنوان یک تریدر با افرادی در آن سوی مرزها مبادلات خود را انجام می‌دهید، انجام تحقیقات کافی یک امر ضروری است. یکی از مهم‌ترین موارد برای اطمینان از امنیت تبادلات، بررسی کامل صرافی‌هاست. درواقع نقد و بررسی کامل صرافی ارز دیجیتال یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که پیش از ورود به دنیای کریپتو باید با آن آشنا باشید. در این مقاله به نقدینگی صرافی ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

نقدینگی چیست؟

نقدینگی یا liquidity یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در بازار قیمت ارزهای دیجیتال است که بیش از هرچیز در ارتباط با صرافی‌ها کاربرد دارد. برای توضیح این مسئله، به یک مثال توجه کنید: فرض کنید قصد خرید کالایی را دارید. در خرید این کالا دو حالت وجود دارد؛ در حالت اول شما به‌راحتی می‌توانید خرید خود را انجام دهید، چون تعداد زیادی از این کالا در بازار وجود دارند که تحت شرایط یکسان به شما فروخته خواهند شد. در حالت دوم، بنا بر دلایل گوناگون، دسترسی شما به کالای موردنظر محدود خواهد بود که این مسئله می‌تواند ناشی از کمبود کالا در بازار موردنظر شما باشد. حال در این حالت با چه مشکلاتی مواجه خواهید شد؟ احتمالاً افرادی که دسترسی به این کالا داشته باشند، اقدام به فروش با قیمتی بالاتر از استاندارد خواهند کرد و این ساده‌ترین مشکلی است که درنتیجهٔ این مسئله بروز خواهد کرد.

نقدینگی در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای سهولت تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر و یا پول نقد است، بدون آن‌که قیمت آن تغییر کند. این معیار می‌تواند ملاکی برای سنجش میزان عرضه و تقاضا باشد. بنابراین با یک نگاه کلی، می‌توانید نقدینگی در صرافی ارز دیجیتال را به مثالی که زده شد ارتباط دهید. بازاری که نقدینگی بالایی داشته باشد، یک بازار سالم است که دسترسی به اجزا به‌آسانی ممکن خواهد شد. از سوی دیگر به هر میزان که یک ارز دیجیتال نقدینگی بیشتری داشته باشد، نوسانات کمتری دارد و پایدارتر است. در صرافی های ارز دیجیتال نیز نقدینگی بالا به معنای موفقیت بیشتر صرافی است.

خرید ارز دیجیتال

اهمیت نقدینگی در صرافی‌های ارز دیجیتال

به‌طورکلی نقدینگی بالا در حوزهٔ ارزهای دیجیتال یکی از ملاک‌های مهم برای برتری اجزا از یکدیگر است. یک صرافی ارز دیجیتال با نقدینگی بالا، نسبت‌به صرافی‌هایی با نقدینگی کم، اعتبار بیشتری دارند، چراکه می‌توان به‌آسانی ارزها را در آن‌ها مبادله کرد. چند مورد از دلایل اهمیت نقدینگی را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  1. نخستین مزیت نقدینگی این است که امکان دستکاری بازار توسط عده‌ای خاص کاهش پیدا می‌کند. درواقع ارزهایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم که نقدینگی بالایی دارند، کمتر از سایر ارزها دستخوش تغییراتی می‌شوند که مسبب آن‌ها گروه‌های خاصی از افراد هستند که می‌خواهند بازار را به نفع خود بچرخانند. در مقابل ارزهایی که نقدینگی کمتری دارند، به‌راحتی به خواست این افراد دچار نوسان می‌شوند.
  2. نقدینگی بالا می‌تواند سبب ثبات قیمت شود. به هر میزان که خرید و فروش بیشتر انجام شود، از میزان نوسان کاسته شده و بر ثبات افزوده می‌شود. در این حالت هر زمان که بخواهید، می‌توانید ارز موردنظر را بخرید و یا بفروشید.
  3. نقدینگی می‌تواند رفتار معامله‌گران را مشخص کند. به هر میزان که نقدینگی بیشتر باشد، درواقع خرید و فروش ارز دیجیتال بیشتر شده‌است و این خرید و فروش در تعادل است. به هر میزان که معاملات افزایش پیدا کنند، نوسانات بازار آن رمز ارز کاهش پیدا خواهد کرد.
  4. زمانی که نقدینگی کافی وجود داشته باشد، بازار به ثبات می‌رسد و تا حد زیادی مطابق تحلیل‌ها پیش خواهد رفت، از این رو می‌توان معاملات آتی و فیوچرز را به‌عنوان گزینه‌ای کاربردی دید. زمانی می‌توانید به معاملات آتی فکر کنید که از نقدینگی یک صرافی یا بازار مطمئن باشید.

اندازه‌گیری نقدینگی در بازار کریپتو

به‌طورکلی باید گفت اندازه‌گیری نقدینگی در صرافی ارز دیجیتال یا به‌طور کل بازار ارزهای دیجیتال، چیزی نیست که بتوان به‌صورت دقیق موردبررسی قرار داد. درواقع معیاری است که به‌صورت کیفی بررسی می‌شود و عدد و رقم مشخصی برای آن بیان نخواهد شد. با این حال liquidity به مواردی مرتبط است که در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • یکی از عواملی که در نقدینگی مؤثرند، تفاوتی است که میان بیشترین قیمت پیشنهادی برای فروش و کمترین قیمت پیشنهادی برای خرید وجود دارد. این مورد که تحت عنوان «اسپرد پیشنهاد و تقاضا» شناخته می‌شود، باید در کم‌ترین حالت ممکن باشد که بتوان نقدینگی را در حد مطلوبی برآورد کرد. در مقابل وقتی که این شکاف بیشتر باشد، به این معناست که نقدینگی به میزان کافی وجود ندارد.
  • حجم معاملات در صرافی‌ها یکی از عوامل مؤثر بر نقدینگی است. به مجموع دارایی‌های ارز دیجیتالی که ظرف مدت مشخصی در یک صرافی رد و بدل می‌شوند، حجم معاملات گفته می‌شود. به هر میزان حجم معاملات یک صرافی ارز دیجیتال بیشتر بوده و خرید و فروش آن ارز دیجیتال بیشتر انجام شود، صرافی موردنظر نقدینگی بیشتری دارد.
  • اندازهٔ بازار یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نقدینگی است. با وجود آن‌که اندازهٔ بازار ارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد؛ اما در مقایسه با دارایی‌های دیگر و بازارهای مالی‌شان، بسیار کوچک‌اند. به‌عنوان مثال، سهام ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۲۳، ۴۰ تریلیون دلار تخمین زده شده که این در مقایسه با بازار ۱.۳ تریلیون دلاری بیت‌کوین، بسیار بزرگ‌تر و با نقدینگی بیشتر است.

کلام آخر

اگر می‌خواهید در خرید ارز دیجیتال و به خصوص فروش آن دچار مشکل نشوید، لازم است نقدینگی صرافی‌ها را مورد بررسی قرار دهید. صرافی ارز دیجیتال در صورتی که نقدینگی بالایی داشته باشد، به آسانی شرایط را برای خرید و فروش ارز دیجیتال فراهم می‌کند. درمقابل خرید ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال با نقدینگی پایین سخت خواهد بود. بنابراین لازم است با توجه به موارد گفته‌شده، نقدینگی را در نظر داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو