جانبازان مشمول واردات خودرو شدند | مطالعه آیین نامه واردات خودرو + تصویر

جانبازان مشمول واردات خودرو شدند | مطالعه آیین نامه واردات خودرو + تصویر


4

1402/5/24

09:53


جانبازان مشمول واردات خودرو شدند | مطالعه آیین نامه واردات خودرو + تصویر

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

هیئت وزیران در جلسه هشتم مردادماه 1402، آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان را تصویب کرد. براساس این آیین‌نامه، جانبازان تحت شرایط خاص می‌توانند نسبت به واردات خودرو با سود صفر درصد اقدام کنند. این آیین‌نامه به‌عنوان ماده‌ای از قانون بودجه سال 1402 کشور لحاظ شده است.

مشمولین این قانون جانبازان ۲۵ الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، هستند. همچنین همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند.

بندهای آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان به شرح زیر است:

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مربوط به‌کار می‌روند:

1) وزارت صنعت، معدن و تجارت

2) بنیاد شهید و امور ایثارگران

3) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

4) بانک عامل: هریک از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران به تشخیص و اعلام بانک مرکزی

5) شرکت: کلیه شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت حسب مورد

6) خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی مشمول مشمولین واردات خودرو باشند. این خودروها شامل حال جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استفاده ننموده‌اند، خواهد شد.

ماده ۲- در این آیین‌نامه ملاک درصد جانبازی، نوع جانبازی جسمی-حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است.

ماده ۳ - بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فهرست مشمولین را تدوین و به‌ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند.

بند ۴ - وزارت مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ارسال فهرست مشمولین از سوی بنیاد و براساس ظرفیت‌های اعلامی توسط شرکت، زمان‌بندی تحویل نوبت‌دهی را تا پایان سال ۱۴۰۲ به مشمولین اعلام کند.

ماده ۵ - درصورت فوت مشمولین پس از احراز شرایط توسط بنیاد و واریز وجه خودرو به شرکت، ورثه متوفی قائم‌مقام ایشان در تکمیل فرایند واگذاری خودرو و تحویل آن هستند.​

 

بخش اول آیین نامه واردات اتومبیل جانبازان

بخش اول آیین نامه واردات اتومبیل جانبازان

ماده ۶- بانک مرکزی موظف است طبق اعلام صورت‌گرفته از سوی شرکت از طریق بانک‌های عامل و پس از اخذ تضامین قانونی از مشمولین خودروهای داخلی مبادرت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره (۱۶) به میزان مندرج در این آیین‌نامه در اقساط (۶۰) ماهه و با کارمزد حداکثر چهار درصد (۴) در وجه شرکت اقدام نماید. مبدأ شروع اقساط تسهیلات یک ماه پس از تحویل خودرو است.

ماده ۷ - مشمولین می‌توانند کل یا بخشی از بهای خودرو را به‌صورت نقدی پرداخت نمایند. همچنین عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه مانع استحقاق مشمولین از دریافت خودرو نمی‌شود.

تبصره - مشمولین واردات خودرو می‌توانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره ببرند.

بند ۸ - استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آیین‌نامه مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شود.

ماده ۹- بانک مرکزی مسئول نظارت و پیگیری تکالیف بانک‌های عامل و وزارت مسئول نظارت و پیگیری تکالیف محول به شرکت‌ها در این آیین‌نامه است.

ماده ۱۰-  واگذاری خودروی داخلی به مشمولین براساس اولویت زیر خواهد بود:

۱ - مشمولینی که بدون استفاده از تسهیلات بهای خودرو را به‌صورت نقدی پرداخت نمایند.

۲ - جانبازان ۲۵ درصد الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱.

۳- آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته شده‌اند.

۴- فرزندان شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند.

۵ - همسران شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته شده‌اند.

سایر بندهای آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان

ماده ۱۱ - متقاضیان خودروی داخل که از امتیازات واگذاری خودروی موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران یا بند (ی) تبصره (۷) قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور استفاده کرده‌اند، مشمول واگذاری خودروی داخلی نیستند.

بخش ۱۲ - شرکت موظف است طبق فهرست اعلامی از سوی وزارت، اسامی و مشخصات مشمولین را به‌همراه اعلامیه بهای خودروی تخصیص‌یافته به بانک عامل تعیین‌شده ارسال کند.

ماده ۱۳- مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به موضوع خرید خودروی داخلی توسط بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل اختصاص خواهد یافت. میزان تسهیلات اعطایی به هرکدام از مشمولین جهت خرید خودروی داخلی تا سقف مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به‌صورت فردی و فارغ از قیمت خودرو است.

 

 

بخش دوم واردات خودرو جانبازان

بخش دوم واردات خودرو جانبازان

ماده ۱۴ - به‌منظور تسهیل در فرایند اخذ تضامین قانونی، بانک عامل می‌تواند بهای خودرو را تا سقف مبلغ تسهیلات، با رضایت متقاضی بیمه عمر مانده بدهکار نماید. سپس هزینه آن به عهده متقاضی است.

ماده ۱۵ - در صورت هرگونه تأخیر در تحویل، ملاک قیمت‌گذاری خودرو، آخرین قیمت اعلامی توسط شرکت قبل از سررسید تاریخ نوبت تحویل است و شرکت نمی‌تواند بهای بیشتری را مطالبه نماید.

ماده ۱۶ - شرکت مکلف است درصورت پرداخت بهای خودرو تا تاریخ نوبت تعیینی برای تحویل، نسبت به تحویل خودرو به مشمول اقدام کند. در صورت تأخیر، طبق ضوابط مسئول خسارات وارده خواهد بود.

ماده ۱۷-وزارت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودروی نو یا کار کرده تا سقف پنج سال به شرکت‌های خودروساز داخلی یا شرکت‌های موردتأیید وزارت با رعایت قوانین و مقررات با شرایط زیر اقدام کند:

۱- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو باشد.

۲ - مشمولینی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچ‌گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده ننموده‌اند، در اولویت قرار دارند. بخش ۱۸ مشمولین از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات موردنیاز متناسب‌سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب‌نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف هستند.

 

بخش سوم لایحه واردات

بخش سوم لایحه واردات 

ماده ۱۹ - بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.

ماده ۲۰ - مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش رسمی، عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند. مراجع ذی‌ربط ازجمله دفاتر ثبت اسناد، رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم ازجمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد. مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

ماده ۲۱- درصورت ابهام در فرایند اجرای این آیین‌نامه، مطابق نظر معاونت حقوقی رئیس‌جمهور عمل خواهد شد.


بخش دوم واردات خودرو جانبازان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو