نشانه های بیماری تولارمی و نحوه پیشگیری و درمان این بیماری

نشانه های بیماری تولارمی و نحوه پیشگیری و درمان این بیماری


منبع: آرگا

6

1402/5/28

09:41


اگر می خواهید در مورد بیماری تولارمی اطلاعاتی بدست آورید بهتر است این بخش را از دست ندهید زیرا این بیماری برای انسان بسیار خطر ساز است و اگر به موقع درمان نشود مشکلات شدیدی را ایجاد می نماید.

بیماری تولارمی یکی از نادر ترین عفونت ها می باشد ولی امکان این که دچار آن شوید وجود دارد از این رو بهتر است آن را دست کم نگیرید. این عارضه به پوست، چشم ها، غدد لنفاوی و ریه های شما حمله خواهد کرد و بر اساس حمله یک باکتری با نام فرانسیسلا تولارنسیس رخ می دهد.

بیماری تولارمی

آشنایی کامل با بیماری تولارمی

این بیماری بیش تر حیواناتی همانند خرگوش ها، خرگوش های صحرایی و جونده ها را مبتلا می نماید ولی امکان این که پرنده ها و گوسفندان شما نیز به این مورد ابتلا شوند وجود دارد. در برخی از یافته ها نشان داده شد که حیوانات خانگی نیز می توانند به این تب دچار شوند.

نحوه انتقال این بیماری بسیار متفاوت می باشد و ممکن است از سمت نیش حشرات، دست زدن به حیوان آلوده و سایر روش هایی که ممکن است حتی فکرش را نکنید منتقل شود. این مشکل درمان دارد و اگر در زمان مناسب شناسایی شود می توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها آن را درمان نمود و همچنین یادتان باشد که این بیماری بسیار مسری است.

انواع تولارمی

این بیماری دارای تب بالا می باشد و اولین و واضح ترین نشانه بیماری تب بالا می باشد. در واقع دوره این بیماری ۲۱ روزه بوده و افراد بعد از سه الی  پنج روز از مبتلا شدن می توانند به بیماری خود پی ببرند. تولارمی های زیادی وجود دارند و در ادامه آن ها را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بدانید که این موارد چگونه منتقل می شوند و چه نشانه هایی ممکن است داشته باشند.

تولارمی اولسرگلندولار

این نوع از بیماری رایج ترین نوع تلارمی می‌باشد و دارای نشانه‌ها و علامت‌های خاصی است که عبارتند از :

  • ایجاد شدن ضایعات شدید پوستی
  • تورم غدد لنفاوی و احساس شدید درد در آن ها
  • تب
  • لرزش
  • سردرد
  • خستگی

تولارمی اوروفارنکس

این نوع تولارمی می تواند دهان و گلو را درگیر نماید و نشانه های آن عبارت اند از :

آشنایی با تولارمی

تولارمی تیفوئیدی

نوعی دیگر از این بیماری نوع تیفوئیدی آن می باشد و نشانه های آن عبارت ند از :

  • تب و لرز
  • ایجاد بیماری ذات الریه
  • درد در گلو
  • اسهال و استفراغ
  • تبخال
  • بزرگ شدن طحال
  • بزرگ شدن کبد

تولارمی غده ای

در واقع افرادی که دارای ای نوع از بیماری می شوند تمامی نشانه های تولارمی اولسرگلندولار را دارند و تنها تفاوت آن ها این است که دیگر ضایعه ای پوستی ندارند.

تولارمی چشمی

این بیماری می تواند چشم هیا شما را درگیر کرده و نشانه هایی را با خود به دنبال داشته باشد و این نشانه ها عبارت اند از :

  • درد چشم ها
  • قرمز شن چشم ها
  • تورم چشم ها
  • ترشح داشتن چشم ها
  • زخم های داخل پلک
  • حساس شدن به نور

تولارمی پنومونیکی

این مدل از تولارمی منجر به ایجاد یک سری از نشانه هایی می شود و این نشانه ها با نشانه های ذات الریه برابری می نماید. این بیماری می تواند در ریه های شما پخش شوند و در نهایت درگیری های شدید تری را ایجاد کنند. نشانه های تولارمی پنومونیکی عبارت اند از :

  • سرفه های خشک و درد ناک
  • درد شدید در ناحیه سینه
  • سخت شدن تنفس

بیماری تولارمی

افزایش خطر ابتلا

در برخی از شرایط امکان دارد افراد بیش تر از سایرین در معرض خطر این بیماری باشند از این رو نیاز است تا با مشاغلی که می تواند شما را در معرض خطر قرار بدهد بیش تر آشنا شوید.

شکارچی بودن

یکی از ساده ترین شغل هایی که می تواند منجر به این بیماری در افراد شود شکارچی بودن ان ها می باشد. در واقع این افراد در تماس با گوشت حیوانات می باشند و احتمال این که دچار انواعی از تولارمی شوند بسیار زیاد می باشد.

باغبان بودن

شاید برایتان جالب باشد ولی باید بدانید که افرادی که باغبان می بباشند و یا در زیبا سازی ها کار می کنند بیش تر از افراد عادی درمعرض این مشکل می باند و همچنین باید در نظر داشته باشید که این افراد در حین بلند شن گرد و خاک و یا استفاده از ماشین های چمن زنی می توانند باکتری را استنشاق کرده و در نهایت بیماری در آن ها تشدید خواهد شد.

دامپزشک بودن

از دیگر شغل هایی که می تواند شما را در معرض خطر قرار بدهد دامپزشک بودن می باشد. در واقع ان بیماری از حیوانات به راحتی به شما منتقل می شود از این رو باید سعی کنید با ان ها به صورت بهداشتی تماس داشته باشید.

تولارمی و روش های درمانی اش

علت های ایجاد تولارمی

بیماری تولارمی از ساده ترین بیماری هایی می باشد که از حیوانات منتقل می شود و باید بدانید که این بیماری به تنهایی در انسان ها رخ نمی دهد و شما می توانید آن را از سایر حیوانات بگیرید. این بیماری در تمامی دنیا ایجاد می شود و افرادی که در روستا زندگیمی کنند احتمال ابتلا در آن ها بیش تر می باشد و باید بدانید که حیواناتی که مبتلا به انگل تولارنسیس می باشند می توانند این بیماری را منتقل نمایند.

بیماری های عفونی دیگر از یک راه وارد بن انسان می شود ولی باید ببدانید که این بیماری روش های مبتلا کردنش با سایر بیماری های عفونی فرق می کند. در واقع روشی که شما را مبتلا می کند دارای میزان بیماری و روش های درمانی متفاوتی خواهد بود و تعیین کننده نوع عفونتتان می شود. در ادامه علت های ابتلا به این بیماری را برایتان بررسی می کنیم.

غذا های آلوده

غذا و یا آب آلوده به این باکتری می تواند فرد را بیمار نماید و باید بدانید که این مورد شیوع کم تری نسبت به سایرین داد زیرا معمولا غذا ها پخته می شوند و باکتری در میان ان ها از بین خواهد رفت و بیماری زایی اش به صفر می رسد.

باکتری های موجود در هوا

باکتری هایی که در حین گرد و خاک وارد بدن انسان می شوند به باکتری های هوابرد معروف می باشند و یکی از ساده ترین روش هایی می باشد که هر انسان می تواند دچار تولارمی شود. استنشاق گرد و خاک می تواند تولارمی پنومونیکی را ایجاد نماید و همچننی باید بدانید که افرادی که درآزمایشگاله هاکار می کنند بیش تر در معرض این مدل از باکتری ها می باشند.

نیش حشرات

بسیاری از حشرات هستند که می توانند حمل کننده این بیماری باشند ولی بیش ترین حشراتی که این بیماری را به انسان مبتلا می نماید شامل کنه ها و مگس های گوزنی می باشند. نیش کنه ها معمولا درصد بسیار زیادی از افراد را دچار تولارمی اولسرگلندولارمی نماید.

حیوانات

حیوانات آلوده به این بیماری قابل تشخیص نمی باشند از این رو ممکن است به راحتی شما را درگیر این بیماری نمایند. بیشترین مواردی که می تواند شما را درگیر نماید خرگوش ها و خرگوش های صحرایی حامل بیماری می باشند از این رو به این بیماری تب خرگوش نیز گفته می شود.

مشکل تب خرگوش و انواع آن

تشخیص و درمان بیماری

تشخیص دادن این بیماری بسیار دشوار می باشد زیرا نشانه هایی مشابه با سایر بیماری ها دارد و امکان دارد زمان زیادی برای تشخیص آن صرف گردد. اگر در فعالیت هایی که ریسک ابتلا به این بیماری را به شما می دهد حضور داشته اید بهتر است این مورد را با متخصص خود در میان بگذارد تا زمان تشخیص سریع تر شده و بتوانید درمان های لازم را انجام دهید.

بیماری تولارمی معمولا از طریق آزمایش خون قابل تشخیص می باشد و یکی از ساده ترین آزایش ها به دنبال پادتن های این باکتری ها می گردد که توسط بن تولید شده اند. البته باید بدانید که از روز ابتلا به این بیماری در شما باید چندین روز بگذرد و تا چند هفته بعد شما نمی توانید متوجه این بیماری شوید زیرا این موضوع د آزمایش ها شما نشان داده نمی شوند. همچنین برای تشخیص بهتر می توانید از سی تی اسکن استفاده کنید تا بتوانید  نشانه های ذات الریه را در خودتان تشخیص دهید.

درمان این بیماری با استفاده از انتی بیوتیک های می باشد و اگر بتوانید ان بیماری را در زمان موثر تری تشخیص دهید درمان شما سریع تر می شود. از ساده ترین آنتی بیوتیک هایی که در این زمینه می توانید از ان ها استفاده کنید آنتی بیوتیک جنتامایسین می باشد. در واقع استفاده از این دارو منتخب ترین راه درمانی است و اگر نوع بیماری شما مشخص نشود می تواند از دارو های دیگری همانند استرپتومایسین و داکسی سایکلیین و سیپروفلوکساسین نیز استفاده نمایید.

اگر متخصص تشخیص بدهد برای پیشگیری از نشانه های ذات الریه می توانید از دارو های مخصوص استفاده نمایید و بعد از ابتلا به این بیماری شما در برابر آن مصون خواهید شد ولی این موضوع را باید بدانید که احتمال برگشتن و تشدید این بیماری در شما وجود خواهد داشت.

آشنایی با بیماری تب خرگوش

پیشگیری بهتر از درمان !

یادتان باشد که پیشگیری کردن همیشه می تواند هزینه های کم تری را با خود داشته باشد از این رو نیاز است تا با نکات پیشگیرانه این بیماری آشنا باشید و آن ها را یک به یک برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

  • مراقبت کردن خود در برابر حشرات
  • رعایت نکات بهداشتی در حین باغبانی
  • مراقبت کردن خود در برابر حیوانات آلوده
  • نخوردن غذا های نا پز و یا کم پز

اگر بتوانید این نکات را رعایت کنید می توانید از خود در برابر بیماری مهلک و آسیب زای تولارمی مراقبت کرده و زندگی بهتری داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو