تورم زیر بغل چه دلیلی دارد؟ شناخت روش های درمان

تورم زیر بغل چه دلیلی دارد؟ شناخت روش های درمان


منبع: آرگا

3

1402/7/15

20:04


وجود توده در زیر بغل هنگامی اتفاق می افتد که دست کم یکی از غدد لنفاوی این ناحیه بزرگ شده باشد. البته گاهی اوقات این توده کاملا کوچک است. با این حال در برخی شرایط ممکن است تعدادی از آن بزرگ شده و به آسانی قابل مشاهده باشند. حال این سؤال مطرح می شود که آیا تورم زیر بغل مسئله نگران کننده ای است؟ در حالت کلی دلایل مختلفی از جمله عفونت، تحریک، کیست و در موارد حاد سرطان می تواند در شکل گیری این توده نقش داشته باشند.

تورم زیر بغل که از آن به لنفادنیت یاد می شود، نشانه این است که بدن شما به انواع آسیب، عفونت و بیماری هایی نظیر سرطان پاسخ می دهد. یادتان باشد که در اکثر موارد تورم غدد زیر بغل نشانه وجود سرطان نیست. با این حال به مراقبت های پزشکی نیاز خواهد داشت. با توجه به این که در زیر بغل گره های زیادی وجود دارد، به همین خاطر این تورم می تواند در مرکز، پشت، قسمت جلوی زیر بغل و هم چنین در ادامه قسمتی از بازو در نزدیکی زیر بغل به وجود آید. غدد لنفاوی علاوه بر این که متورم می شوند، در بیشتر موارد هنگام لمس کردن نیز حساس و دردناک هستند. در ادامه مطلب به علل تورم زیر بغل و راهکارهای دمانی آن خواهیم پرداخت.

مهم ترین دلایل تورم زیر بغل چیست؟

در حالت کلی محل تورم غده های لنفاوی نشان دهنده علت این مشکل هستند. به طور مثال، تورم این غدد در ناحیه گردن می تواند نشان دهنده عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد. توده های زیر بغل تحت شرایط خاصی ایجاد می شوند. اکثر این توده ها به خاطر رشد غیر طبیعی در بافت به وجود آمده و خطری به همراه ندارند. البته توده هایی که اندازه ثابتی دارند و به مرور زمان کوچک نمی شوند، از جمله مواردی هستند که معمولا سلامت را تهدید کرده و به مراقبت های ویژه پزشکی نیاز خواهند داشت.

دلایل تورم غدد لنفاوی زیر بغل

محرک های پوستی

برخی محصولات مانند دئودورانت ها، صابون ها، محصولات ضد تعریق، مواد شوینده و محصولات شستشوی بدن که در تماس مستقیم با پوست قرار دارند، حاوی تحریک کننده های پوستی هستند. این مواد در طولانی مدت منجر به درماتیت خواهند شد.

کیست ها

هنگامی که مایعات موجود در بدن در زیر بغل تجمع می یابند، احتمال تورم وجود داشته که باعث به وجود آمدن کیست می شوند.

اختلال در سیستم ایمنی

شدت یافتن برخی اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس، منجر به بزرگ شدن غدد زیر بغل به طور موقت می شوند که با توجه به دلیل آن، درمان های متفاوتی دارند. با این حال داروهای مسکن، ضد التهاب و در موارد حاد مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بسیار ضروری است.

لیپوما

لیپوما که خوشه بافت های چربی است، یکی دیگر از دلایل تورم زیر بغل است. این عارضه معمولا دردی نداشته و به سرطان منجر نمی شود. اما با سرعت زیادی رشد می کند.

لوپوس

بیماری لوپوس نوعی بیماری مزمن مربوط به سیستم ایمنی بدن است که باعث بروز التهاب در تمام قسمت های بدن می شود. یادتان باشد که غدد لنفاوی نیز از این موارد مستثنی نخواهند بود.

علت بیوپسی غدد لنفاوی زیر بغل

عفونت های ویروسی

رایج ترین عفونت های ویروسی که منجر به تورم زیر بغل می شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • مونونوکلئوز

علاوه بر این برخی عفونت های ویروسی جدی تر نیز می توانند به بزرگ شدن غده های لنفاوی منجر شوند که عبارتند از HIV، سرخچه و تبخال. این قبیل ویروس ها حتی می توانند غدد لنفاوی موجود در گردن را نیز متورم سازند. در این شرایط با مصرف مایعات و استراحت کردن می توان با ویروس مبارزه کرد. البته برای عفونت های ویروسی مانند HIV، مصرف داروهای ضد ویروسی ضرورت خواهد داشت.

عفونت های باکتریایی

بعضی عفونت های باکتریایی مانند استرپتوکوک و استافیلوکوک که معمولا در بازو و یا نزدیک به قفسه سینه به وجود می آیند، باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بدن و دیگر قسمت های بدن می شوند. در این موارد استفاده از آنتی بیوتیک ها و استراحت کامل می توانند بر این قبیل عفونت ها غلبه کنند.

عفونت های قارچی

یکی از رایج ترین دلایل تورم زیر بغل، عفونت های قارچی یا کرم حلقه ای است. این عفونت لایه های بالایی پوست را تحت تأثیر قرار داده و راش های قرمز رنگ و حلقوی بزرگی را از خود به جای می گذارد.

سرطان

بسیاری از سرطان ها می توانند سیستم لنفاوی را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار دهند. سرطان سلول های خونی و لوسمی به تورم زیر بغل و التهاب منجر می شوند. هم چنین سرطان هایی که در بافت ها و اندام های مختلف بدن ایجاد می شوند، احتمال دارد در تمام سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند. به طور مثال سرطان سینه می تواند به تورم زیر بغل منجر شود. یادتان باشد که تورم غدد لنفاوی زیر بغل در نزدیکی تومور سرطانی در بسیاری موارد مشکوک به سرطانی بودن است. در این شرایط درمان های مختلفی مانند جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی پیشنهاد می گردد.

سونوگرافی غدد لنفاوی زیر بغل

داروها

در موارد بسیار نادر، مصرف برخی داروها به تورم غده های لنفاوی زیر بغل منجر می شوند. در ادامه به برخی از این داروها اشاره می کنیم:

  • داروهای ضد مالاریا مانند کینیدین
  • داروهای کاهش دهنده اسید اوریک مثل آلوپورینول
  • داروهایی که ACE را مهار می کنند، داروهای گشاد کننده عروق جهت درمان فشار خون بالا و مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد تشنج مثل پریمیدون و فنیتوئین

به یاد داشته باشید که تغییر داروها و تنظیم دوز آن ها می تواند کاهش دهنده عوارض جانبی مثل تورم غدد لنفاوی باشد.

مدت زمان بهبودی تورم زیر بغل چقدر است؟

در همان حال که بدن با عفونت مبارزه می کند، تورم زیر بغل نیز به تدریج کاهش می یابد. به طور مثال یک عفونت باکتریایی معمولی با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک، تورم را تسکین داده و علائم را کاهش می دهد. در حالی که یک عفونت ویروسی حاد می تواند تا مدت ها طول بکشد. اگر متوجه کاهش دیگر علائم خود شدید، اما تورم زیر بغل هم چنان وجود داشت، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. چرا که این احتمال وجود دارد که به درمان ها و معاینات بیشتری نیاز داشته باشید.

نحوه تشخیص تورم زیر بغل

برای این که وجود تورم در غدد لنفاوی زیر بغل را تشخیص دهیم، ابتدا بازوی خود را بالا آورده و انگشتان خود را در زیر بغل قرار دهید. در این قسمت باید انگشتان خود را در نواحی مرکز، جلو و پشت زیر بغل به گونه ای که در امتداد قفسه سینه باشد، فشار دهید. این کار را در سمت دیگر نیز تکرار کنید. به طور کلی این غدد در هر دو طرف بدن به صورت جفت وجود دارند. جالب این جا است که تنها یک گره از هر جفت بزرگ می شود. با این مقایسه می توانید به خوبی تشخیص دهید که غدد کدام طرف بزرگ تر و کدام طرف کوچک تر است.

چنانچه این غدد در بیشتر از یک سمت بدن ورم کنند، به این شرایط لنفادنوپاتی عمومی گفته می شود که خبر از یک بیماری سیستماتیک می دهد. در حالی که لنفادنوپاتی موضعی به بزرگ شدن گره های لنفاوی در یک ناحیه اشاره دارد.

علت تورم زیر بغل

درمان تورم غدد لنفاوی زیر بغل از چه راه هایی امکان پذیر است؟

به خاطر داشته باشید که نوع درمان به توجه به علت شکل گیری توده ها انتخاب می شود. به طور مثال زمانی که علت تورم، عفونت باکتریایی باشد، پزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر به خاطر آلرژی به وجود آمده باشد، داروهایی تجویز می شود که برای درمان آلرژی مناسب هستند. در این شرایط پیشنهاد می گردد که حتما از محرک های آلرژی دوری کنید. اگر از نظر پزشک نیازی به تجویز دارو نباشد، می توان از درمان خانگی توده زیر بغل استفاده کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

درمان خانگی تورم زیر بغل

  • توصیه می شود که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن خود در مقابله با بیماری یا عفونت، حتما مایعات فراوان بنوشید و استراحت کافی داشته باشید.
  • چنانچه به علت تورم غده های لنفاوی دچار درد یا احساس ناراحتی شدید، می توانید برای کاهش این ناراحتی از کمپرس گرم استفاده کنید. در این شرایط داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن می تواند درد شما را به میزان زیادی کاهش دهد.
  • در صورتی که درد شما شدت یافت و یا از بین نرفت، حتما برای آزمایش ها و یا درمان های اضافی با پزشک خود مشورت کنید.

در بسیاری موارد تورم غدد لنفاوی زیر بغل به معنای این است که سیستم ایمنی بدن در حال انجام وظیفه برای پاسخ به بیماری یا عفونت است. این تورم بدان معنا است که فرد با یک آسیب یا بیماری درگیر است که به درمان های پزشکی نیاز خواهد داشت. به طور مثال اگر درگیر سرماخوردگی هستید و به طور ناگهانی متوجه تورم زیر بغل خود شده اید، چند روز این موضوع را در نظر داشته باشید که آیا تورم شما کمتر می شود یا روز به روز بدتر می شود؟

اگر مورد به وجود آمده سرطانی باشد، روش درمان با توجه به نوع سرطان و مرحله آن، انتخاب خواهد شد. در این شرایط روند درمان برخی توده های سرطانی مشتمل بر شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان طور که اشاره کردیم، تورم غدد لنفاوی زیر بغل نشان دهنده وجود عفونت است و نه سرطان. گاهی اوقات این تورم یک نشانه موقت است که در صورت از بین رفتن عفونت، کاهش می یابد. با این حال نباید از توده هایی که به هر دلیلی در بدن تان ایجاد می شوند، غافل شوید. با مشاهده کوچک ترین توده و در کمترین زمان نزد پزشک بروید تا به بررسی دقیق تر در این زمینه بپردازد. اگر هر کدام از علائم زیر را تجریه کردید، توده به وجود آمده می تواند خبر از یک مشکل جدی بدهد:

راه های درمان تورم زیر بغل

  • تورم غده ها در طول دو هفته ادامه یافته و وخیم تر شود.
  • لبه های غدد لنفاوی بزرگ شده نامنظم بوده و با درد همراه نباشند.
  • تعدادی از غدد لنفاوی بدون هیچ دلیل خاصی متورم شوند.
  • غدد لنفاوی در قسمت های مجزایی مانند کشاله ران یا زیر بغل متورم شوند.
  • با وارد ساختن فشار به گره آسیب دیده احساس سختی و یا عدم تحرک کنید.
  • توده ای که مدت ها است به وجود آمده و از بین نمی رود.
  • علائمی مانند سرفه، تب، کاهش وزن غیر قابل توجیه و توضیح، درد در قسمت های مختلف بدن، ترشح مایع و یا قرمزی در اطراف گره.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو