یارانه 2 میلیونی چیست؟ | ثبت نام فوری برای دریافت یارانه ویژه شرایط خاص!

2

1402/5/28

10:02


یارانه 2 میلیونی چیست؟ | ثبت نام فوری برای دریافت یارانه ویژه شرایط خاص!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درخصوص خط فقر مطلق، خط فقر نسبی و خط فقر شدید روایت‌های مختلفی وجود دارد و این درحالیست که نهادهای مختلفی درحال رصد و پایش خط فقر هستند که باید در این زمینه به وحدت برسیم؛ لذا بایستی گفت‌وگوی مفصلی بین نهادها/ سازمان‌هایی که خود را به طور رسمی یا غیررسمی متولی تعریف خط فقر می‌دانند، انجام شود.

یارانه نقدی

وی افزود: این گفت‌وگو در حال انجام است؛ به گونه‌ای که طی هفته گذشته جلسه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفاه و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد و در این زمینه وارد صحبت شدیم تا به تفاهم برسیم و مصوبات خوبی هم به دست آمده تا نگاهی واحد درمورد خط فقر شکل گیرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درمورد آخرین اقدامات این وزارتخانه، در به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ خانوارها یادآور شد: آماده به روزرسانی دهک‌بندی‌ها طی دو الی سه ماه آینده هستیم که داده‌ها مربوط به سال ۱۴۰۲ هستند اما معیارها و شاخص‌ها، همان معیارهای قبلی خواهند بود و تغییری نخواهند داشت.

اوایل مردادماه معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش برخی مخاطبان مبین بر اینکه‌ با داشتن دو خودرو در یک خانواده و بدون داشتن خانه، یارانه آنها قطع شده است، درحالی که برخی افراد چندین خانه و یا مغازه دارند، اما همچنان یارانه می‌گیرند، گفت: این حرف‌ها قابل قبول نیست. مگر می‌شود کسی چندین مغازه داشته باشد، اما تراکنش بانکی وی ثبت نشده باشد؛ ما معیارهای زیادی برای شناسایی وسع اقتصادی خانوار داریم که یکی از آنها تراکنش‌های بانکی است، شاخص‌های دیگری هم وجود دارد، همچون حساب‌های بانکی، سود بانکی، مانده در گردش حساب‌های بانکی، ساختار خانوار، بعد خانوار، تعداد وسیله نقلیه، قیمت وسیله نقلیه، تعداد حقوق‌بگیران یک خانوار، دارایی‌های بورسی خانوار، داشتن ملک و خانه و تعداد سفرهای خارجی (به جز سفر به عتبات) همه این موارد ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و هرکدام از این اطلاعات به تنهایی محاسبه نمی‌شود.

یارانه نقدی

عسگریان اظهار داشت:‌ تنها تراکنش مالی بالا در یک زمان خاصی مدنظر نیست، بلکه معدل معیارهای گفته شده در یک خانوار مدنظر تحلیل و مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد.

معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه تاکنون چه دستگاه‌هایی اطلاعات خود را به پایگاه رفاه ایرانیان، ‌منتقل کرده‌اند؟ گفت: سازمان‌های ثبت اسناد، ثبت احوال، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی در حوزه حمایتی، سازمان بهزیستی، بورس اوراق بهادار، حقوق و دستمزد، صندوق‌های بیمه‌ای، سازمان تأمین اجتماعی و برخی سازمان‌های دیگر هستند که اطلاعات برخی از این سازمان‌ها برخط و آنلاین است و برای برخی نیز هر ۶ ماه یکبار به روز رسانی می‌شود.

وی گفت: بعد و ساختار خانوار دو شاخصی است که در صورت تغییر به تناسب تاثیر آنها در دهک خانوارها تاثیر می‌گذارد و تغییر پیدا می‌کند.

عسگریان در مورد اینکه آیا به نظر شما این همه بررسی و اطلاعات برای حذف فقط یک دهک صرفه اقتصادی دارد؟ گفت: به نظر شما اگر سه دهک پردرآمد را از یارانه حذف می‌کردیم، چه تعداد افراد از یارانه حذف می‌شدند؟ قطعا در آن صورت بسیاری از کارمندان معمولی و خانوارهای متوسط حذف می‌شوند.

عسگریان تصریح کرد: در هر دهک درآمدی ۸.۷ میلیون نفر جمعیت وجود دارد و قصد اصلی ما از مداخله دادن شاخص‌های دقیق‌تر و برخط کردن و اعمال شاخص‌های حذف افراد و یا حتی تغییر دهک‌ها نیست. موضوع اصلی این است که فقط می‌خواهیم عدالت رعایت شود. در هر نوبت بررسی، برخی خانوارها به دهک‌های بالا و برخی به دهک‌های پائین منتقل می‌شوند.

عسگریان در مورد اینکه آیا همه افراد دهک ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند؟ گفت:‌ در هر دهک، صدک‌هایی وجود دارد و تعداد معدودی از آنها یارانه می‌گیرند، اما عمده افرادی که در دهک ۱۰ پردرآمدی قرار می‌گیرند، یارانه‌شان حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد اصلا تراکنش بانکی ندارند که این افراد مشکوک به پنهان کردن اطلاعات مالی می‌شوند، در نتیجه وضعیت خانوار آنها را مجددا بررسی می‌کنیم.

به گفته عسگریان، طرح دهک‌بندی خانوار و شناسایی افراد پردرآمد از یارانه یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه برعهده دولت گذاشته شده است.

در سال‌های گذشته، دهک‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد، اما پس از آن تصمیم بر این گرفته شد که غربالگری دهک‌ها بر اساس «آزمون وسع» صورت گیرد.

در این باره در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان توضیحاتی ارائه شده است. غربالگری در آزمون وسع بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفر‌های خارجی، گردش حساب، شغل افراد و … انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص هم در این غربالگری مد نظر قرار می‌گیرند.

پیشتر، اطلاعاتی هم در مرکز آمار ایران درج شده بود که نشان می‌داد کدام خانواده با چه میزان درآمد به چه دهکی تعلق دارد. اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط ۳.۳ نفره، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این یعنی در دهک اول قرار می‌گیرند و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوار‌های کشور هستند. در ضمن، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرند.

چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

چطور بفهمم دهک چندم هستم؟ این سوالی است که هر شهروند ایرانی شاید بارها از خود پرسیده باشد؟ چند سال است که بخشی از یارانه هایی که به سوخت، برخی مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام از این دست اختصاص می یافت، در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها، به طور مستقیم و نقدی به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. پس از آن دهک بندی جامعه برای پرداخت یارانه در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند و هفت دهک باقی‌مانده یعنی اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه هستند. در پی این تصمیمات، سوال مهمی که برای اغلب خانواده ها به وجود آمد این بود که چطور بفهمیم دهک چندم هستیم؟ در ادامه این مطلب روش فهمیدم دهک خانوارها توضیح داده می شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

مرحله اول:ابتدا به سایت “سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه فرمائید و در بالای صفحه بر روی دکمه ورود/ثبت نام کلیک کنید.

مرحله دوم:سپس به صفحه ای همانند تصویر زیر هدایت می شوید که می بایست اطلاعات خواسته شده اعم از:

– شماره ملی سرپرست خانوار

– شماره حساب واریز یارانه

– مشخص کردن تعداد خانوار

– شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش

– تصویر امنیتی

مرحله سوم:در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می شود که شامل دریافت یارانه نقدی هست یا خیر (مشمول/غیرمشمول)، در تصویر زیر برای یکی از اعضای خانور نمایش داده شده که مشمول دریافت یارانه می باشد.

در پایان هم بر روی نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار جهت مشاهده دهک بندی یارانه خود کلیک کنید.

یارانه استعلام یارانه

مرحله چهارم:

و بالاخره در پایان نتیجه بررسی دهک بندی یارانه شما توسط دولت که با بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوار شماست، نمایش داده می شود.

کالابرگ الکترونیکی برای تمام مشمولان یارانه درنظر گرفته شده، اما تنها بخشی از خانوار‌های حاضر در دهک اول تا سوم توانستند به مبلغ اضافی دست پیدا کنند که ۸۰ درصد یارانه خردادشان را صرف خرید اقلام خوراکی کرده بودند. جمعیت سه دهک اول درآمدی، ۲۴ میلیون نفر است که از این تعداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار، معادل حدود ۸.۵ میلیون نفر، زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارندی درآمدی فراهم خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو