آیا قهرمان جیمز باند بعدی مونث خواهد بود؟

آیا قهرمان جیمز باند بعدی مونث خواهد بود؟


منبع: گیمفا

4

1402/5/31

12:01


بحث انتخاب بازیگر بعدی جیمز باند حسابی جنجالی ظاهر شده و این ذهنیت را مطرح کرده که به سبب سیاست‌های جدید و نه چندان عاقلانه هالیوود، قهرمان جدید این مجموعه سینمایی نیز یک زن خواهد بود.

آیا قهرمان جیمز باند بعدی مونث خواهد بود؟

بحث انتخاب بازیگر بعدی جیمز باند حسابی جنجالی ظاهر شده و این ذهنیت را مطرح کرده که به سبب سیاست‌های جدید و نه چندان عاقلانه هالیوود، قهرمان جدید این مجموعه سینمایی نیز یک زن خوا۸هد بود.

تا پیش از آغاز دهه ۲۰۱۰ میلادی شاهد فیلم و سریال‌های جذب و پرمخاطبی در ژانرهای مختلف بودیم که برخی از آن‌ها تبدیل به فرنچایزهایی پرفروش، پربیننده و سودآور شدند و کمپانی‌های خود را وادار کردند تا با سرمایه‌گذاری بر روی قهرمانان زن و مرد این فرنچایزها، پروژه‌های متعددی را روانه سینما و تلویزیون کرده و فارغ از کیفیت نهایی، سود کلانی را به خود اختصاص دهند.

با این حال به طرز عجیبی و به واسطه ترندهای فرهنگی شبکه‌های اجتماعی در طی یک دهه گذشته هالیوود بدون هیچ منطق و پیش زمینه‌ داستانی سعی داشته تا هویت قهرمانانی که برای سال‌های متوالی در خاطرات مردم به یادگار باقی مانده بودند را تغییر داده و فرضاً به صورت گسترده دست به تغییر جنسیت و یا نژاد قهرمانان آثار محبوبی بزند که علی‌رغم شکست در اعمال چنین سیاستی اما همچنان بر ادامه آن پافشاری داشته و حال این مسئله گربیان‌گیر یکی از فرنچایزهای نمادین ژانر اکشن و جاسوسی تاریخ سینما نیز شده است.

پس از آن که دنیل کریگ به شکلی زیبا و به یاد ماندنی با فیلم No Time To Die (زمانی برای مردن نیست) از فرنچایز James Bond (جیمز باند) خداحافظی کرد، موضوع انتخاب بازیگر جدید این مجموعه حسابی جنجال به راه انداخته تا جایی که بسیاری از سینماگران گمان می‌کنند که برای نخستین‌بار شاهد ۰۰۷ مونثی خواهیم بود که حتی در No Time To Die نیز به صورت غیرمستقیم به آن اشاره شده بود.

قطعاً خبر انتخاب بازیگر جدید برای ایفای نقش جیمز باند دوست داشتنی سینما، می‌تواند به مانند بمبی خبری تمام رسانه‌های جهان را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال آیا باید برای حضور بازیگری زن برای ایفای چنین نقشی آماده باشیم؟ اعمال چنین سیاستی با چه واکنش‌هایی مواجه خواهد شد؟ آیا حضور یک بازیگر زن برای ایفای نقش مامور ۰۰۷ می‌تواند پایان کار فرنچایز سینمایی James Bond را رقم بزند؟

این‌ تنها گوشه‌ای از سوالات و نگرانی‌هایی است که هنوز پاسخی برای آن‌ها پیدا نشده است. به همین سبب نیز در مقاله امروز قصد داریم تا ببینیم که در پیش گرفتن چنین سیاست یک طرفه، خودخواهانه و توهیه آمیزی برای ایفای نقش مامور ۰۰۷ با چه نتیجه‌ای مواجه خواهد شد. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

پایان بندی زمانی برای مردن نیست

تاکنون ۶ بازیگر بریتانیایی به ایفای نقش شخصیت جیمز باند پرداخته‌اند. با این حال تنها یکی از آن‌ها با مرگ از این فرنچایز خداحافظی کرده که عملاً کار را برای آغاز مجدد این مجموعه نسبت به دهه‌های پیش بسیار سخت نموده است.

چه طرفدار No Time To Die باشید و چه منتقد سرسخت آن، باید قبول کنید که پایان بندی آن با نقش آفرینی استادانه دنیل کریگ در قامت جاسوسی که برای سال‌ها تمام زندگی خود را برای مبارزه صرف کرده و حال نفس آخر خود را می‌کشد، بسیار دردناک و احساسی جلوه پیدا کرده بود. مسئله‌ای که با فیلم Skyfall (اسکای‌فال) به نوعی زمینه‌چینی شده بود. مرگ مامور ۰۰۷ باعث خواهد شد تا دنیای این فرنچایز تمام و کمال زیر و رو شده و شاید که با تکیه بر چنین اتفاقی نیز تهیه‌کنندگان این فرنچایز بخواهند بازیگری زن را برای ایفای نقش ۲۶مین فیلم جیمز باند تعیین نمایند.

ساخت ۲۵ فیلم با حضور بازیگرانی مرد

هالیوود در سر هم کردن بهانه‌های عجیب و غریب برای تغییر سیاست‌های خود تبحر خاصی داشته و ساخت ۲۵ فیلم با حضور بازیگرانی مرد قطعاً می‌تواند بهانه خوبی برای آن‌ها باشد تا به سراغ بازیگر مونثی برای ایفای نقش مامور ۰۰۷ بروند.

این جاسوس مشهور سینما، در طی تمام دهه‌های گذشته با وجود حضور ۶ بازیگر مختلف و برخورداری از لحن کاملاً متفاوت در هر سری اما در شیوه نمایش قهرمان خود مشابه عمل کرده است. جیمز باند همیشه به عنوان جنتلمنی باهوش، خوش تیپ، جذاب و کاریزماتیک به تصویر کشیده شده که مهارت عجیبی در ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف داشته و در صورت نیاز نیز به راحتی می‌تواند هر کسی که جلودارش باشد را قلع و قمع نماید. هالیوود می‌تواند ۶ بازیگر مرد و ۲۵ فیلم حول محور آن‌ها را بهانه قرار داده و با معرفی بازیگری جدید که از قضا مونث هم باشد، جنبه جدیدی از جاسوس همه فن حریف سازمان MI6 را به معرض نمایش گذاشته و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را حول محور وی انجام دهد.

سیاست گذاری جدید برای شخصیت‌های قدیمی سینما

بسیاری از فرنچایزهای سینمایی و تلویزیونی اخیر هالیوود دست به تغییر نژاد و جنسیت قهرمانان نمادین خود زده است.

از The Little Mermaid (پری دریایی کوچولو) گرفته که بازیگری سیاه پوست را وارد داستان کرده تا ریبوت Ghostbusters (شکارچیان روح) با گروهی تمام از شخصیت‌های زن و جایگزین دکتری مونث در سریال Doctor Who (دکتر هو) و تمرکز بر روی ابرقهرمانان زن در دنیای سینمایی مارول، همگی دست در دست یکدیگر داده‌اند تا هر روز بیش از پیش تمرکز بر روی شخصیت‌های اصلی مرد کم و کمتر شود. در حالی که تمامی مثال‌های ذکر شده به خودی خودی پر سر و صدا ظاهر شده‌اند اما قطعاً هیچکدام از آن‌ها جایگاه و محبوبیت فرنچایزی در حد و اندازه James Bond را در سینما نخواهند داشت و اعمال چنین سیاست زورگویانه‌ای بر یکی از شخصیت‌های نمادین تاریخ سینما، می‌تواند به نتایج حتی فاجعه‌باری ختم شود.

مسئله تنها زمان اجرای این سیاست است

همانگونه که در مورد پیش اشاره کردیم، با وجود سیاست‌های زورگویانه هالیوود در قبال شخصیت‌های نمادین مذکر خود اما بحث James Bond کاملاً فرق داشته و عملاً حکم بازی با آتش را برای این صنعت خواهد داشت.

در حالی که هالیوود سعی دارد تا بدون هیچ پیش زمینه داستانی و تنها بخاطر ترندهای احمقانه این روزهای شبکه‌های اجتماعی دست به چنین تغییری بزند اما باید به یاد داشت که در تمام طول ۲۵ فیلم ساخته شده از فرنچایز جیمز باند شاهد حضور شخصیت‌های مونث (اصطلاحاً باند گرل) کلیدی همچون وای لین و مادلین سوان با هنرنمایی میشل یئو و لئا سیدو بوده‌ایم که بسیار قدرتمند ظاهر شده‌اند. حتی نباید از یاد ببریم که تمام ماموریت‌های جیمز باند و باید و نبایدهای وی توسط زن قدرتمندی به نام ام رهبری و مدیریت شده است. با این حال به نظر می‌رسد که دست‌های پشت پرده قصد دارند تا پا را فراتر گذاشته و قهرمانی زن را به نماد این فرنچایز سینمایی برای نسل جوان بدل کنند و این مسئله دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست و تنها می‌توان پرسید که “چه زمانی وقت اعمال چنین سیاستی فرا خواهد رسید؟”.

آیا ویژگی و المان‌های شخصیت جیمز باند منحصر به حضور آقایان است؟

به سبب حضور ۶ بازیگر مرد به عنوان قهرمان اصلی فرنچایز جیمز باند، تصویر ساخته شده در ذهن تک تک مخاطبین سینما مامور ۰۰۷ را با بازیگری مرد تجسم می‌کند که تغییر یک باره آن قطعاً شدنی نخواهد بود.

در حالی که جیمز باند به عنوان ماموری تسلیم ناپذیر، بی‌رحم و همه فن حریف به تصویر کشیده شده اما در فیلم‌هایی نظیر Skyfall و No Time To Die مشاهده کردیم که او برای محافظت از عزیزانش همچون ام و مادلین سوان حتی حاضر به فدا کردن جانش نیز می‌باشد و از احساسات ارزشمندی برخوردار است که نمی‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت. دلیل تمایز دنیل کریگ با ۵ بازیگر پیش از خود نیز همین بوده است؛ او جنبه دیده نشده‌ای از جیمز باند را به معرض نمایش گذاشت که تاریخ سینما تاکنون از مامور ۰۰۷ ندیده بود. آیا تهیه‌کنندگان این فرنچایز می‌توانند جنبه‌های دیده نشده دیگری را با حضور بازیگر مونث به تصویر بکشند؟ آیا خشونت و احساسات یک بازیگر زن می‌تواند فراتر از کسی مثل دنیل کریگ جلوه پیدا نماید؟ یا تنها اعمال سیاست تغییر جنسیت مد نظر بوده و هیچ فکر و برنامه‌ای برای شیوه به تصویر کشیدن آن وجود نخواهد داشت؟

تمرکز بر روی شخصیت‌های شرور زن

از دکتر نو گرفته تا رائول سیلوا، لا شیفره و آریک گلدفینگر، فرنچایز James Bond برخی از ابرشرورهای بی‌رحم و خبیث به اید ماندنی تاریخ ژانر اکشن و جاسوسی سینما را به تصویر کشیده که تا ابد در یادها باقی خواهند ماند.

به لطف قدرت نویسندگی این فرنچایز، در کنار حضور ابرشرورهای قدرتمند مردی که پیشتر اشاره کردیم، شاهد حضور شخصیت‌های خاکستری و ضدقهرمان زن نمادینی همچون اختاپوس با هنرنمایی مائود آدامز و وسپر لیند با هنرنمایی اوا گرین بوده‌ایم که وقایع تکان دهنده جذابی را به ارمغان آورده‌اند. پس چرا با تغییر ماهیت یکی از شخصیت‌های نمادین تاریخ سینما، شخصیت‌های شرور جدیدی را به ارمغان نیاورد تا از قضاً مونث باشند و تهدیدات جدید و غیرمنتظره‌ای را خلق نمایند که مخاطبین این مجموعه در طی ۲۵ فیلم قبلی مشاهده نکرده باشند.

عدم کمبود ژانر اکشن حول محور قهرمانان مونث

هالیوودی که این روزها تاکید دارد تا خاطرات ارزشمند ما از سینما و تلویزیون را با سیاست‌های احمقانه‌اش نابود کند، روزی دست به خلق شخصیت‌های جدیدی زده بود که به تنهایی می‌توان سرمایه‌گذاری بسیاری بر روی آن‌ها انجام داد.

فیلم‌هایی نظیر Resident Evil (اقامتگاه اهریمن)، Atomic Blond (بلونده اتمی)، Mad Max: Fury Road (مکس دیوانه: جاده خشم) و The Old Guard (نگهبانانی از دیرباز) همگی میزبان حضور قهرمانان بزن بهادر زنی بوده‌اند که بدون هیچ سیاست پر سر و صدایی، صرفاً خود به تنهایی با استقبال مخاطبین مواجه شده و به سبب برخورداری از بازیگرانی توانمند، قهرمانان مونث محبوب و ارزشمندی را به سینماگران معرفی کرده است. در دوره و زمانه‌ای که به راحتی می‌توان ستارگان اکشن زن را در غالب فیلم‌های جدید به تصویر کشید، چرا باید شخصیتی را در معرض تغییر جنسیت قرار دهیم که عملاً به سبب همان جنسیتش به یکی از قهرمانان نمادین تاریخ سینما تبدیل شده است؟

دست گذاشتن بر جنبه‌های تبلیغاتی نادرست

روایت جیمز باندهایی نظیر راجر مور و یا شان کانری درباره باند گرل باعث شده تا برخی از رسانه‌های جهت‌دار، این فرنچایز را به مسائل بی‌ربط و احمقانه‌ای متهم کنند که عملاً ذره‌ای حتی ارزش فکر کردن نخواهد داشت.

آن‌ها ادعا دارند که شخصیت‌های باند گرل تنها به سبب ظاهری مورد استفاده قرار گرفته و شخصیت جیمز باند را به مسائل توهین آمیز و احمقانه‌ای متهم کرده‌اند که تنها نمایانگر ذهن مریض افرادی است که هیچ دانش و اطلاعاتی از سینما ندارند. سر و صدای رسانه‌ای این افراد طی سال‌های اخیر به حدی بالا گرفته که عملاً انگشت اتهام را به سمت تهیه‌کنندگان James Bond نشانه گرفته و آن‌ها را وادار کرده تا سیاست‌هایی را اتخاذ نمایند که باب دل این جماعت قرار گیرد و صدای اعتراض آن‌ها را خاموش نماید. بعید نیست که برای جلب رضایت چنین انسان‌های مریضی، تهیه‌کنندگان James Bond حاضر شوند تا مامور ۰۰۷ را در سری فیلم‌های جدید با بازیگری مونث به تصویر بکشند.

حضور پررنگ شخصیت‌های مونث در کنار قهرمان اصلی

اگر که نگاهی به فرنچایزهای نظیر ماموریت غیرممکن و جان ویک داشته باشیم، به نکته جالب توجهی برخورد می‌کنیم که می‌تواند الگوی ساخت فیلم‌های جدید جیمز باند قرار بگیرد.

سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن با وجود آن که حول محور ایتن هانت با هنرنمایی تام کروز جریان دارند، در دنباله‌های اخیر خود نقش شخصیت‌های فرعی مونث را بیش از پیش پررنگ جلوه کرده و شاهد حضور شخصیتی به نام السا فاست با هنرنمایی ربکا فرگوسن هستیم که پا به پای ایتن هانت در سکانس‌های اکشن و پر زد و خورد شرکت می‌کند. حتی جان ویک ۳ نیز شخصیتی به نام سوفیا با هنرنمایی هلی بری را به تصویر کشید که در کنار کیانو ریوز یکی از به یاد ماندنی‌ترین سکانس‌های اکشن این فرنچایز را رقم زد. در حالی که این مسئله در فیلم No Time To Die تا حدودی با حضور آنا د آرماس به وقوع پیوست اما به جای حضور مامور ۰۰۷ مونث، می‌توانیم شاهد حضور باندگرل و یا شخصیت‌های جدید موثرتری باشیم که پا به پای جیمز باند در ماموریت‌ها شرکت داشته و سکانس‌های اکشن نابی را به خودی خود رقم بزنند که تاثیری بر جایگاه هویت مامور نمادین سینما نیز نداشته باشد.

پایانی بر یکی از فرنچایزهای پرطرفدار و نمادین تاریخ سینما

گمانه‌زنی‌های بسیاری برای بازیگر نقش اصلی ۲۶مین فیلم از فرنچایز James Bond به گوش می‌رسد که تنها یک اشتباه برای نابودی این فرنچایز ۶۰ ساله کافی خواهد بود.

از ادریس البا و تام هاردی گرفته تا آرون تیلور جانسون و هنری گلدینگ، نام‌های بسیاری برای ایفای نقش جیمز باند جدید سینما به گوش می‌رسد که هنوز تصمیم قطعی تهیه‌کنندگان اعلام نشده و نمی‌توان با قاطعیت تکلیف آینده James Bond را تعیین کرد. در حالی که هر یک از اسامی نام برده شده به خودی خود می‌توانند المان‌های شخصیتی جدیدی را از مامور ۰۰۷ به معرض نمایش بگذارند اما باید رک و روراست گفت که انتخاب بازیگر مونث برای ایفای چنین نقشی، تنها یک سیاست احمقانه از روی ترندهای زودگذری است که نه تنها واکنش مثبت عموم سینماگران را در پی نخواهد داشت، بلکه حتی می‌تواند مرگ این فرنچایز محبوب و پرفروش را در پی داشته باشد. به جای آن که به صورت زورگویانه، جنسیت این قهرمان را تغییر دهیم، می‌توان تصمیمات خلاقانه جدیدی را اتخاذ کرد که حتی به شخصیت‌های مونث این فرنچایز نیز ارزش و احترام خاصی دهد که از دیدگاه سر و صدای رسانه‌ای این روزها به دور باشد.


۲۶مین فیلم از فرنچایز James Bond از دیدگاه شما با چه سیاستی پیش خواهد رفت؟ بازیگر مورد علاقه شما برای ایفای نقش جیمز باند جدید کیست؟ آیا باید برای انتخاب بازیگری مونث برای ایفای نقش مامور ۰۰۷ آماده شویم؟ در صورت تحقق چنین اتفاقی، آینده James Bond به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو