آیا من افسرده ام ؟ (+تست روانشناسی معتبر)

آیا من افسرده ام ؟ (+تست روانشناسی معتبر)


منبع: ایران ناز

4

1402/5/31

13:50


آیا من افسرده ام ؟ (+تست روانشناسی معتبر)

آیا من افسرده ام ؟ چگونه تشخیص دهم؟

اغلب افراد به سبب احساسات ناخوشایندی که در طول روز تجربه می کنند و یا وجود برخی رفتارهایی که دارند نیز تصور می کنند که دچار افسردگی هستند در صورتی که افسردگی اختلالی روانشناختی است که تایید یا عدم تایید وجود آن در افراد نیز وابسته به تشخیص دکتر روانشناس متخصص می باشد.

 

آیا من افسرده ام؟ چگونه تشخیص دهم؟

 

چه بسا جهت اطلاع از پاسخ به سوال آیا من افسرده ام ؟ نیاز است به روانشناس مراجعه کرده یا یکی از دیگر روش ها که تست افسردگی می باشد را نیز شروع کنیم که بسیار کمک کننده است، بدین جهت کافیست بر روی لینک ذیل کلیک نمود.

 

«شروع تست افسردگی»

افسردگی چیست؟

همانطور که بیان داشتیم افسردگی نوعی اختلال روانشناختی می باشد که به سبب وجود آن فعالیت های زندگی افراد در طول روز و زندگی نیز مختل می گردد.

 

چنانچه اغلب افراد دچار افسردگی بوده و تنها نشانگان و علائم رفتاری شان با یکدیگر متفاوت می باشد. افسردگی می تواند سبب آسیب های عاطفی و اجتماعی و کم شدن میزان بهره وری افراد در طول روز و..گردد و این نیز به خودی خود می تواند سبب شدت یافتن افسردگی در افراد گردد.

 

چه بسا در پاسخ به سوال آیا من افسرده ام ؟ نیز باید بیان داشت احساس غم و ناراحتی لزوما به معنای افسردگی نیست چه بسا در افسردگی این احساسات به صورت مداوم و مکرر وجود داشته و تنها راه درمان آن نیز مراجعه به روانشناس متخصص می باشد.

 

برای اینکه با نشانه های افسردگی آشنا شوید در ادامه قصد داریم به علائم اختلال افسردگی بپردازیم..

 

آیا من افسرده ام ؟

 

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟

جالب توجه است که علائم افسردگی در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است و نیاز است که جهت تشخیص افسردگی به درمانگر متخصص مراجعه نمود.

 

چه بسا ممکن است در نوع رفتار و حالات زن و مرد شبیه به یکدیگر عمل کنند ولیکن میزان بروز و شدت این علائم ممکن است در ایشان متفاوت باشد، این نیز برای کودکان و نوجوانان هم صدق می کند فرضا ممکن است کودک به سبب افسردگی تحریک پذیر و عصبی بوده ولی نوجوان گوشه گیر و..شده باشد..بنابراین مهم است که به این نشانگان توجه داشته و به سادگی از آن ها عبور نکرد.

 

نشانه های افسردگی در زنان

• بانوان دچار تغییرات خلقی اعم از آشفتگی و بی قراری می شوند

• میزان خواب افراد تغییر کرده و ممکن است بی خواب، پرخواب یا بد خواب شوند یا حتی زود از خواب بیدار شوند

• اکثرا احساس ناامیدی و پوچی کرده و دچار اضطراب و ناراحتی می شوند

• میزان انگیزه بانوان کاهش می یابد

• تفکر بانوان مختل شده و یا ممکن است دچار کند صحبت کردن شوند

• میزان اشتها و وزن تغییر کرده و انرژی بانوان کم می شود

• علائم جسمانی اعم از سردرد و کوفتگی بدن  و..ممکن است در ایشان وجود داشته باشد

• و..

 

چه بسا نیاز به وجود تمامی این علائم برای تشخیص افسردگی نیست ولیکن اگر این علائم را دارید و میخواهید بدانید آیا من افسرده ام ؟ یا خیر؟

 

توصیه می کنیم حتما با مشاور روانشناس صحبت نمایید زیرا میزان شدت و طول مدت وجود این علائم بسیار مهم بوده و نیاز است برای تشخیص وجود افسردگی حتما بررسی های تخصصی تری صورت گیرد.

 

همچنین این نکته مهم است که دریافت افسردگی سبب می گردد خلق و خوی افراد تحت تاثیر قرار گرفته و بدین جهت این احتمال زیاد است که فرد میزان کنترل کمی بر روی زندگی و فعالیت های خویش داشته باشد که این نیز می تواند سبب بهره وری کمتر وی در طی روز گردد.

 

علائم افسردگی در مردان

• میل جنسی و حتی عملکرد جنسی مردان به واسطه افسردگی ممکن است کاهش یابد

• از جمله نشانه های افسردگی مردان پرخاشگری و بی قراری و تحریک پذیری می باشد

• میزان انگیزه مردان کم شده و دچار احساساتی مثل فکر یا اقدام به خودکشی، رفتارهای پرخطر، مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی، خستگی و..می شوند

• مردان هم به مانند زنان نیز دچار احساسات غم و اندوه و همچنین پوچی و..می شوند

• ناتوانی در خواب اعم از نخوابیدن در طول شب، بد خوابی و خواب آلودگی زیاد

• دردهای جسمانی مثل سردرد، مشکلات گوارشی و..

• ناتوان در تمرکز کردن و تمام کردن وظایف و..

 

به طور کل اگر بخواهیم به علائم این اختلال در تمامی افراد اشاره کنیم این نشانه ها عبارتند از:

 

1. اختلالات فکر

2. ناتوان در تصمیم گیری و تمرکز

3. افکار یا اقدامات خودکشی و رفتارهای پرخطر

4. عدم لذت از فعالیت های مورد علاقه پیشین

5. گوشه گیری و تحریک پذیری

6. احساساتی اعم از گناه و پوچی و بی ارزشی

7. احساس غم و اندوه

8. تغییرات وزن و اشتها

9. اضطراب و پریشانی

10. تغییرات خواب

11. و..

 

آیا من افسرده ام ؟

 

علل افسردگی چیست؟

اگر بنا به تشخیص روانشناس در پاسخ به سوال آیا من افسرده ام ؟ علائم افسردگی در افراد وجود داشته باشد نیز درمانگر به تشخیص علت بروز افسردگی در افراد می پردازد.

 

به همین سبب قصد داریم در این بخش به برخی علل بروز افسردگی اشاره کنیم.

 

بروز افسردگی در افراد می توانند با علل متعددی رخ دهد که حتی برخی تصور نکنند که این علل و تکرر آن ها می تواند سبب بروز افسردگی گردد..چه بسا برخی علل افسردگی نیز عبارتند از:

 

• مشکلات خانوادگی از جمله دلایلی است که می تواند سبب گردد افراد دچار افسردگی شوند. نزاع و درگیری حتی به صورت لفظی و کلامی در صورت تکرار نیز می تواند سبب بروز علائم افسردگی شده و در صورت ادامه یافتن نیز علائم افسردگی را تشدید سازد.

 

• برخی افراد به سبب علل ارثی دچار افسردگی می شوند به نحوی که یکی از اعضاء خانواده نیز دچار افسردگی بوده و این نیز ممکن است سبب بروز سابقه افسردگی در افراد گردد.

 

• از دست دادن عزیزان از جمله دیگر عللی است که می تواند سبب گردد افراد دچار نشانه های افسردگی شده و به سبب این علائم با در گذر زمان از خود بپرسند آیا من افسرده ام ؟

 

• نوع واکنش افراد به شرایط و موقعیت های متعدد در زندگی شان می تواند سبب بروز علائم افسردگی گردد فرضا ممکن است فرد به سبب اتفاق ناراحت کننده ای مثل از دست دادن شغل و.. دچار افسردگی گردد.

 

• نوع محیطی که فرد در آن زندگی می کند می تواند تاثیر مستقیمی بر بروز علائم افسردگی داشته باشد.

 

• وجود بیماری یا سایر مشکلات در زندگی

و..

 

به طور کل افراد به هر دلیلی ممکن است دچار افسردگی شوند که ناشی از علل درونی و بیرونی می باشد و نیاز است که فرد در اسرع وقت با روانشناسی متخصص صحبت نماید.

 

چنانچه ممکن است اکثر افراد بیشتر بر روی علل محیطی و بیرونی توجه کنند در حالی که علل درونی هم می توانند تاثیر بسیار زیادی را بر بروز افسردگی داشته باشد..

 

فرضا کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، مقایسه کردن خود با دیگران، حسادت کردن، عدم توجه به توانایی ها و تاکید بر نقاط ضعف؛ کوچک کردن خود در جمع با برخی علائم رفتاری و گفتاری، سرکوب کردن احساسات و..

 

مهم است که مهارت های رفتاری و گفتاری را فرا گرفته و جهت بهبود مهارت های فردی و اجتماعی تلاش نمود در غیر این صورت ممکن است افراد دچار نوسانات خلقی و کمبود انرژی و بی میلی و..شده و با سوال آیا من افسرده ام ؟ مواجه شوند.

 

انواع افسردگی

در این بخش قصد داریم به انواع افسردگی با توضیحی مختصر اشاره کنیم.

 

1. افسردگی اساسی

در این نوع افسردگی فرد در اکثر روزها و ساعات نیز دچار احساس افسردگی می شود.

 

2. افسرده خویی

افسرده خویی که همان اختلال افسردگی دائمی می باشد دارای علائمی است که حداقل دو سال به صورت پایدار وجود دارند.

 

3. اختلال دو قطبی

فردی که دچار اختلال قطبی یا Manic Depression باشد نیز تغییرات خلقی زیادی را دارد فرضا ممکن است گاهی اوقات انرژی کمی داشته و خلق پایینی داشته باشد و در برخی مواقع انرژی بالایی را تجربه کند.

 

4. افسردگی و سندروم پیش از قاعدگی

اغلب بانوانی که به این نوع افسردگی مبتلا هستند پیش از شروع پریود خود برخی علائم افسردگی را تجربه می کنند.

 

5. افسردگی فصلی

در این نوع افسردگی فرد در بازه یا دوره زمانی معینی دچار افسردگی می شود فرضا اغلب در فصل زمستان دچار افسردگی شده و با آغاز فصل بهار یا حتی تابستان نیز علائم افسردگی از بین می رود.

 

6. افسردگی موقعیتی

زمانی که افراد پس از موقعیت و اتفاقی سخت توانایی کنترل هیجاناتی مثل استرس را نداشته باشند نیز ممکن است این نوع افسردگی را داشته باشند.

 

از دیگر انواع افسردگی عبارتند از:

 

• افسردگی پس از زایمان

• افسردگی سایکوتیک

• افسردگی آتیپیکال

 

چنانچه در صورتی که با سوال آیا من افسرده ام ؟ مواجه شدید نیز توصیه می کنیم در اسرع وقت به روانشناس متخصص مراجعه کنید. لذا درمانگر و روانشناس متخصص می تواند به بررسی نشانه ها و علائم افسردگی پرداخته و وجود یا عدم وجود آن را تایید کند.

 

مراجعه به درمانگر از آن جهت موثر و الزامی است که روانشناس از پیشرفت و شدت یافتن افسردگی جلوگیری کرده و به افراد کمک می کند با بهره گیری از راهکارهای تخصصی درمانی شدت علائم کاهش و به مرور زمان فرد با مدیریت هیجانات و احساسات خود احساس بهتری داشته و اختلال افسردگی حتی افسردگی خفیف نیز به خوبی درمان گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو