نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر

منبع: روزانه

5

1402/9/25

10:46


دعوا در رابطه احساسی همیشه بد نیست و گاهی می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد. در واقع توانایی قبول اختلاف ها به عنوان بخشی از رابطه زناشویی، …

دعوا در رابطه احساسی همیشه بد نیست و گاهی می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد. در واقع توانایی قبول اختلاف ها به عنوان بخشی از رابطه زناشویی، نشانه ای از بلوغ و ارتقاء درک متقابل زوجین از یکدیگر است. معمولا بحث هایی که با احترام متقابل شکل می ‌گیرند، بدون استفاده از کلمات توهین ‌آمیز یا محاکمه، نشانه ای از بهبود قابلیت‌ های ارتباطی هستند.

همچنین توانایی بهبود مهارت‌ های حل اختلاف و یادگیری از تجربیات گذشته، نشانه ای از رشد فردی و رابطه بهتر در زندگی زناشویی است. از دیگر نشانه های مثبتی که دعوا می تواند در رابطه و زندگی زناشویی به همراه داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر

بحث و دعوا نشانه ای از بلوغ فکری است

بحث و دعوا به تنهایی در زندگی نمی‌ تواند نشانه ای از بلوغ فکری باشد، بلکه نحوه مدیریت و پرداختن به دعواها، نشانگر بلوغ فکری است. بلوغ فکری شامل توانایی درک دیگران، احترام به نظرات مختلف، به کارگیری منطق در برخورد با مسائل و توانایی حل اختلافات به صورت مثبت و سازنده است. اگر یک فرد بلوغ فکری داشته باشد، در هنگام بحث و دعوا، از احترام متقابل و توانایی گفتگوی موثر بهره‌مند خواهد شد. افرادی که بلوغ فکری دارند، هنگام دعوا به جای این که به شکل تحمیلی یا توهین آمیز با دیگران برخورد کنند، به دنبال حل مسائل و بهبود روابط خود هستند. 

مطلب مشابه: احترام به همسر؛ روش های محبت به همسر و نشانه های بی اعتنایی به او

معمولا افرادی که به رابطه عاطفی خود اهمیت می ‌دهند، دعوا می کنند

دعوا، به میزان مناسب و با رویکرد سازنده، می تواند نشانه ای از اهمیت دادن به رابطه عاطفی باشد. وقتی افراد در یک رابطه دعوا می ‌کنند، نشان دهنده این است که این رابطه برای آنها مهم است. اگر دعوا در رابطه منجر به بهبود شخصیت طرفین شود، می ‌تواند به تقویت و بهبود روابط کمک کند. اثبات احترام و توجه به نیاز ها و ترجیحات همدیگر نیز در طول دعوا، نقش مهمی در اهمیت رابطه ایفا می ‌کنند.

رابطه زوجین بعد از دعوا، قوی تر می شود

معمولا دعوا باعث بهبود روابط بین زوجین خواهد شد؛ زیرا آن ها می ‌توانند به صورت صادقانه درباره احساسات و نیاز های خود با یکدیگر صحبت کنند. اگر یک نفر در دعوا اشتباه خود را بپذیرد و مسئولیت آن را بر عهده گیرد، می ‌تواند به افزایش اعتماد و بهبود رابطه کمک کند.

در واقع دعوا فرصتی برای یادگیری از تجربه و بهبود روابط زوجین است و تفکر در مورد مسائل مورد اختلاف و یافتن راه‌ حل‌ های مشترک می ‌تواند موثر باشد. زوجین می ‌توانند تفاوت ‌های یکدیگر را تقویت کرده و به دنبال راهکارهای مشترک برای حل اختلافات خود باشند. اظهار کردن احساسات عاطفی مثبت و به وجود آوردن لحظات مشترک خوشایند می ‌تواند به تقویت ارتباط عاطفی بین زوجین کمک کند.

 به عقیده محققان، دعوا یکی از نشانه های رابطه سالم است

به عقیده محققان اگر زوجین همیشه در صلح و آرامش با هم باشند و بین آن ها دعوایی صورت نگیرد، نمی توانند رابطه سالمی داشته باشند. در بسیاری از موارد، دعوا کردن در بین زوجین نشانه ‌ای از رابطه سالم است. اگر دعوا با احترام متقابل صورت گیرد، می تواند نتایج مثبت و سازنده ای به همراه داشته باشد؛ چرا که زوجین می توانند صادقانه احساسات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در واقع بحث و دعوا در زندگی، نشانه پذیرش تفاوت ‌ها و اعتراف به این واقعیت است که زوجین به صورت کاملا یکسان، مشابه یکدیگر نیستند. زوجین در هنگام بحث، توانایی حل اختلافات را دارند و از دعوا ها به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود روابط خود استفاده می‌ کنند.

اگر دعوا ها در زندگی زناشویی، به مرور زمان بهبود پیدا کنند و بازتابی سازنده و موثری داشته باشند، نشان دهنده این است که رابطه ای سالم برقرار است. معمولا حفظ رابطه‌ سالم با توانایی مدیریت دعوا و حل اختلافات به صورت مثبت و سازنده همراه است اما این موضوع بسیار حائز اهمیت است که دعوا باید به سمت حل مسائل و بهبود روابط پیش رود، نه به سمت تنش و ناپایداری بیشتر آن ها. 

 تخلیه خشم

 جر و بحث و دعوا می توانند بر تخلیه خشم در زندگی، تاثیر مستقیم داشته باشند و اثرات آن بسته به نحوه مدیریت دعوا و برخورد با احساسات متغییر است. معمولا دعوا های شدید و ناپسندی که با تخیله خشم همراه هستند، منجر به افزایش تنش‌ ها و مشکلات فردی می شوند. اگر زوجین بتوانند از دعوا های موجود در زندگی به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود روابط خود استفاده کنند، تکنیک تخیله خشم می تواند به بهبود زندگی زناشویی آن ها کمک کند.

در واقع زوجین می توانند درک عمیق تری از دلایل خشم خود پیدا کنند و به راهکار های مؤثر تری برای مدیریت خشم دست یابند. نحوه مدیریت دعوا و احساسات می ‌تواند تأثیر زیادی بر تخیله خشم داشته باشد. زوجین می ‌توانند با توسعه مهارت‌ های خود برای حل اختلافات، ارتباطات مؤثر و همچنین مدیریت احساساتشان، از دعوا به عنوان یک فرصت، برای رشد شخصی و بهبود روابط عاطفی استفاده کنند.

ارتباط بین زوجین با دعوا بهتر می شود

بحث و دعوا ها در زندگی زناشویی می ‌توانند به بهتر شدن روابط بین زوجین کمک کنند. اگر زوجین بتوانند از دعوا های موجود در زندگی به عنوان یک فرصت برای درک بهتر یکدیگر استفاده کنند، رابطه آن ها به سمت بهترشدن حرکت می کند. گاهی اوقات، دعوا می تواند باعث اختلاف نظر ها و تفاوت‌ های بیشتر شود و روابط را پیچیده تر سازد. اگر دعوا به شکل منفی و ناسازگار ادامه پیدا کند، می‌ تواند به تشدید اختلافات و مشکلات دیگری منجر گردد.

در واقع بهبود روابط زوجین بعد از دعوا، معمولا به چگونگی مدیریت و استفاده از آن به عنوان یک فرصت برای یادگیری و رشد فردی، بستگی دارد. احترام متقابل، گفتگو و توجه به نیازها و علایق یکدیگر، می‌تواند به بهتر شدن روابط کمک کند. یکی از نشانه های سلامت رابطه، گوش دادن و درک نقطه نظرهای طرف مقابل است. اراده و تلاش هر یک از زوجین به تغییر و تقویت نقاط ضعف و قوت خود برای پیشگیری از دعوا های مکرر، نشانه ای از تعهد به رشد و پیشرفت در رابطه است.

مطلب مشابه: رفع دلخوری همسر؛ دلایل و راهکارهای جلوگیری از قهر همسر و آشتی با او

نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر

چگونه در هنگام دعوا رابطه خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت رابطه در هنگام دعوا می ‌تواند به بهبود زندگی مشترک و ایجاد فرصت برای رشد فردی و روابط بهتر، کمک کند. برای مدیریت رابطه در زمان دعوا به نظرات و احساسات شریک زندگی خود، به دقت، توجه کنید. ابراز احساسات زوجین به صورت صادقانه همراه با احترام متقابل نیز می‌تواند فرآیند دعوا را ساده تر و سازنده تر کند.

همچنین در هنگام بیان نظرات و احساسات خود می توانید به جای استفاده از کلمه تو، از کلمه من استفاده کنید تا جلوی افترا و اتهامات گرفته شود. تفاوت های یکدیگر را قبول کنید و بپذیرید که همه افراد تفکرات و نظرات متفاوتی دارند و این تفاوت ‌ها بخشی از هر رابطه‌ در زندگی محسوب می شود.

زوجین می توانند برای یکدیگر هدف مشترک تعیین کنند و به دنبال راهکار هایی باشند که می توانمد به هر دو نفر آن ها کمک نمایند. در ادامه به توضیح برخی از راهکار های موثر برای مدیریت دعوا در رابطه خواهیم پرداخت.

زوجین باید نقش خود در دعوا را بپذیرند

پذیرفتن نقش خود در هنگام دعوا یک مؤلفه بسیار مهم در مدیریت روابط است. به جای اتهام زدن به دیگران، به دنبال تشخیص نقاط ضعف خود و پذیرش مسئولیت ‌هایی که در دعوا دارید، باشید. از خود سوالاتی بپرسید و فکر کنید که آیا رفتار ها یا واکنش‌ های شما نقشی در ایجاد یا تشدید دعوا داشته اند یا خیر؟ درک احساسات خود و مدیریت آن ها نیز می تواند به فرد کمک کند تا به صورت سازنده ‌تر با دیگران ارتباط برقرار کند. اگر متوجه شوید که برخی از عادات یا رفتار های شما ممکن است باعث شروع دعوا شوند، بازبینی و آمادگی برای تغییر آن ها امری مهم است.

پذیرفتن نقش خود در زمان دعوا، به فرد این امکان را می ‌دهد تا بتواند به عنوان یک شریک فعال در بهبود روابط عمل کند و از این تجربه، برای رشد بیشتر و بهتر خود استفاده نماید.

هیچ انسانی کامل نیست

باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ انسانی کامل نیست. هر فرد دارای نقاط قوت و ضعف، خوبی ‌ها و نیاز های متفاوتی است. بیشتر افراد در رابطه با کسانی که او را دوست دارند، این نکته را فراموش می کنند. گاهی ممکن است شریک زندگی شما مرتکب اشتباهاتی گردد که سبب رنج شما شود.

برای جلوگیری از این امر باید بپذیرید که شریک زندگی شما کامل نیست و ممکن است دارای ضعف هایی باشد، بنابراین مهارت بخشش و گذشت را در خود تقویت نمایید. اگر بتوانید شریک زندگی خود را ببخشید، حتما در موارد دیگری که شما مقصر هستید، همسرتان نیز شما را خواهد بخشید. البته توجه داشته باشید که شما دیگران را می بخشید؛ زیرا لایق یک زندگی بدون رنج هستید. 

مطلب مشابه: نکات روانشناسی برای تفاهم در زندگی مشترک و درک متقابل همسر

نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر

گاهی در زندگی زناشویی باید خواسته خود را فدای دیگری کرد

در زندگی مشترک، زوجین باید علاوه بر احساسات خودشان، به احساسات طرف مقابل نیز توجه کنند. یعنی کارهایی که در زمان مجردی توسط هر یک از زوجین انجام می گرفته است، اکنون دیگر انجامش سخت است و نمی توان به راحتی و بدون در نظر گرفتن نظر فرد مقابل، هر کاری که دوست داشت، انجام داد.

این اتفاق باید بر طبق توافق زوجین و کاملا دوطرفه باشد. به طور مثال اگر برای انتخاب مقصد سفر با همسر خود دچار اختلاف نظر شده اید، بهتر است یکی از نظر ها را انتخاب کرده و درباره سفر بعدی حق انتخاب با فردی باشد که قبلا کوتاه آمده است.

برای تغییر دادن شریک زندگی خود تلاش نکنید

هر فردی رفتار ها و عادات متفاوتی دارد و نمی تواند انتظار داشته باشد که شریک زندگی اش نیز دقیقا همان کارهایی را انجام دهد که او دوست دارد. در زندگی زناشویی به جای تغییر دادن همسر خود، باید تلاش کنید تا تفاوت های او را درک کنید و کاملا بپذیرید.

تمام افراد از زمان تولد تا هنگام مرگ، شخصیت منحصر به فرد خود را دارند اما برای اینکه بتوانند با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنند، باید با نوع و تیپ شخصیتی آن ها نیز آشنا شوند.

به جای نیش و کنایه، در زمان رنجیدن از شریک زندگیتان، با او صادقانه صحبت کنید

بله، ممنوع کردن نیش و کنایه در دعوا ها می‌ تواند به بهبود وضعیت روابط کمک کند. نیش و کنایه معمولاً منجر به افزایش تنش و احساسات ناخوشایندی در ارتباطات می ‌شود و ممکن است سبب افزایش بحث و کاهش احترام متقابل گردد. در واقع زوجین بهتر است به جای استفاده از نیش و کنایه، تلاش کنند تا به صورت صادقانه و با احترام، احساسات و نیاز های خود را با یکدیگر بیان کنند.

گوش دادن مدوام به نظرات شریک زندگیتان و تلاش برای یافتن راهکار های مشترک، می ‌تواند به کاهش تنش و جلوگیری از دعوا منجر شود. 

زوجین باید بدانند که یک تیم هستید و در کنار هم کامل می‌ شوند

هر کدام از زوجین باید روی احساسات و رویا های خود تمرکز داشته باشند و به طرف مقابل خود نیز در درک رویا ها و احساسات کمک کنند. به طور مثال زوجین می توانند با یکدیگر روی یک موضوع مانند خرید وسایل مورد نیاز خانه یا تغییر دکوراسیون، هم فکری کنند. انجام این موارد از کار ها سبب می شود تا زوجین یاد بگیرند که یک تیم هستند و به یک دیگر اعتماد کنند و با پیش آمدن هر گونه مشاجره یا دعوا در زندگی، در مقابل یکدیگر کوتاه بیایند. 

حمایت کننده و شنونده خوبی باشید

بله، شنونده بودن در دعوا ها یک مهارت بسیار مهم است. گوش دادن مداوم به نظرات شریک زندگی، به شما کمک می ‌کند تا بتوانید بهتر از احساسات و نقطه نظر های او آگاه شوید. شنونده بودن و ابراز احترام به نظرات همسرتان در زندگی، می ‌تواند تنش ها را کاهش داده و ارتباطات را در زندگی بهبود بخشد. در واقع شنونده بودن به فرد این امکان را می ‌دهد تا بتواند احساسات شریک زندگی را به خوبی درک کرده و به احساسات او احترام بگذارد. با گوش دادن و درک صحیح نظرات طرف مقابلتان، احتمال سوءتفاهم و اشتباهات نیز کاهش می ‌یابد.

مراجعه به روانشناس

مراجعه به روانشناس نیز می ‌تواند یک راهکار موثر برای حل دعوا ها در زندگی زناشویی و بهبود روابط باشد. روانشناسان در زمینه روابط و مشکلات عاطفی متخصص هستند و می توانند با ارائه راهنمایی‌ ها و استراتژی ‌های مؤثر، به زوجین کمک کنند. در واقع روانشناس ها با ارزیابی دقیق ‌تر مشکلات و فهم عمیق ‌تر احساسات و نیاز های هر کدام از زوجین به آن ها کمک می‌ کنند.

روانشناس راهکار ها و استراتژی ‌های مؤثرتری برای مدیریت دعوا ها و بهبود روابط پیشنهاد می ‌دهد. آموزش مهارت ‌های مدیریت احساسات، ارتباطات و همچنین حل اختلافات، از جمله مسائلی هستند که یک روانشناس می تواند برای ایجاد روابط بهتر ارائه دهد. مراجعه به روانشناس می ‌تواند یک فضای ایمن را فراهم سازد تا زوجین بتوانند به راحتی احساسات و نگرانی ‌های خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند.

بنابراین اگر در رابطه خود با مشکلات یا دعوا های مکرر مواجه هستید و تلاش های شما نتیجه دلخواه را به دنبال نخواهند داشت، مراجعه به روانشناس می ‌تواند یک گام مؤثر و مهم برای بهبود روابط باشد. 

نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر

بعد از دعوا باید به چه نکاتی توجه کرد؟ 

توجه به یک سری نکات مهم می تواند بعد از دعوا به بهبود روابط بیشتر کمک کند. یکی از این نکات مهم، گفتگوی آرام و دوستانه است. زمان مناسبی را برای گفتگو با یکدیگر انتخاب کنید. هنگامی که هر دو طرف آرام و آماده گفتگو هستند، می توانند بهتر به موضوعات مهم پرداخته و دیدگاه‌ ها و احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند.

به طرف مقابل خود احترام بگذارید و احساسات خود را به شیوه ‌ای بیان کنید که از توهین و کنایه دور باشند. از اظهار نظر های خشمگین و تهمت ‌آمیز نیز پرهیز کنید. هرگز تسلیم نشوید و از نقاط مشترک پیشین خود برای حل اختلافات استفاده کنید و به دنبال راهکار های مشترک باشید.

پذیرش این واقعیت که زوجین در زندگی می‌ توانند تفاوت‌ هایی داشته باشند، می ‌تواند به حل اختلافات آن ها کمک بسیار زیادی کند. به جای تمرکز بر گذشته، به آینده و راهکار های مثبت توجه کنید. زوجین باید علاوه بر نیاز ها و احساسات خود، به احساسات دیگری نیز اهمیت دهند. مراقبت از نیاز ها و احساسات همدیگر باعث بهبود رابطه و تعهد بیشتر می ‌شود.

سخن پایانی

گاهی ممکن است روابط زوجین در زندگی مشترک، چالش برانگیز شود. وقتی یک فرد وارد زندگی مشترک با فرد دیگر می شود، باید بپذیرد که ممکن است طرف مقابل پیشینه خانوادگی، تاریخچه زندگی و سیستم های ارزشی متفاوتی داشته باشد که تمامی این موارد می توانند به اختلاف نظر منجر شوند.

این تفاوت و اختلاف نظرها ممکن است در رابطه، باعث مشاجره شوند که همیشه منفی نیست و برای رابطه مفید است. برای موفقیت در زندگی مشترک خود، بسیار اهمیت دارد که چگونگی برخورد با این مشاجرات را یاد بگیرید تا سبب از هم گسیختگی رابطه نشوند. برای مدیریت بحث و دعوا در رابطه زناشویی می توانید از راهکارهای گفته شده، استفاده کنید تا زندگی شادتر و آرام تری داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو