درمان خانگی و دارویی تپش قلب【سال۱۴۰۲】

منبع: خبرنما

2

1402/6/4

16:14


بسیاری از افراد از داشتن تپش قلب در طول روز و بیشتر زمان انجام فعالیت رنج می برند و به دنبال یافتن روش درمان این مشکل هستند. تپش قلب بیش از اندازه می تواند فعالیت عادی قلب را مختل کند و سبب آزار فرد شود. برای درمان تپش قلب داروهای مختلفی وجود دارند که هیچ […]

درمان خانگی و دارویی تپش قلب【سال۱۴۰۲】

بسیاری از افراد از داشتن تپش قلب در طول روز و بیشتر زمان انجام فعالیت رنج می برند و به دنبال یافتن روش درمان این مشکل هستند. تپش قلب بیش از اندازه می تواند فعالیت عادی قلب را مختل کند و سبب آزار فرد شود. برای درمان تپش قلب داروهای مختلفی وجود دارند که هیچ یک از آن ها نباید بدون تجویز دکتر توسط بیمار مصرف شوند. البته فرد بیمار با برخی روش های خانگی در طول روز و در ضمن ترک برخی عادات، به درمان این مشکل کمک کنند. در واقع تپش قلب جزو بیماری های بسیار شایع قلبی است که علل و دلایل متعددی دارد و باید توسط پزشکان متخصص از جمله بهترین دکتر قلب در ایران درمان گردد. اگر شما نیز می خواهید دکتر متخصص در این زمینه بیابید تا از شدت گرفتن تپش قلب خود جلوگیری کنید، می توانید به سایت های تاپتنا، جراحا، پزشک 24 و… مراجعه کنید.

تپش قلب چیست؟

در حقیقت ضربان قلب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، ولی چه زمانی آن را طبیعی می دانند و چه زمانی ضربان قلب در محدوده خطرناک قرار می گیرد و تپش قلب رخ می دهد؟ قلب یک اندام عضلانی است که در مرکز قفسه سینه قرار دارد و با هر ضربان خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی را به سراسر بدن پمپاژ می کند و مواد زائد را برمی گرداند. قلب سالم و ریتمیک خون کافی را برای رفع تمام نیازهای بدن را فراهم می کند. به طور مثال، به دنبال ترشح هورمون آدرنالین به علت ترس یا ورزش، ضربان قلب به صورت خودکار سرعت می‌گیرد تا اکسیژن و انرژی بیشتری به بدن برساند.

در اصل، تعداد نبض ها دقیقاً برابر با ضربان قلب می باشد، چون انقباضات قلب موجب افزایش یافتن فشار خون در عروق می گردد که سبب ظاهر شدن نبض قوی می شود. پس از سن 10 سال، ضربان قلب طبیعی زمان استراحت باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد. ضربان قلب کودکان معمولا سریعتر از بزرگسالان است، معمولا بین 70 تا 110 ضربه در دقیقه می باشد. فاکتورهای متعددی مثل میزان فعالیت بدنی می توانند بر ضربان طبیعی قلب در حالت استراحت اثر بگذارند. نکته مهم این است که نه تنها سرعت ضربان قلب، بلکه ریتم ضربان قلب نیز عامل بسیار مهمی است و ضربان قلب نامنظم ممکن است نشاندهنده یک بیماری جدی باشد. ضربان قلب باید منظم باشد و فاصله منظمی بین ضربان ها وجود داشته باشد. به طور کلی، از هر چهار مرگ یک نفر در سراسر جهان به دلیل بیماری قلبی است.

10 علل اصلی تپش قلب

تپش قلب علل متعددی دارد که می خواهیم در ادامه برخی از آن ها را برای شما شرح دهیم:

  •  بعضی بیماری قلبی از جمله ایسکمی قلبی، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، نارسایی قلبی و میوکاردیت ها، پریکاردیت و آریتمی های قلبی
  • علل روحی و روانی ونیز برانگیخنگی احساسی مثل ترس،استرس یا اضطراب،افسردگی…
  • ورزش و فعالیت جسمی
  • موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری.
  • بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و هیپوکسی ( کاهش میزان اکسیژن خون)
  • برخی داروها مثل: داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند.
  • بی‌خوابی، خستگی
  • کم‌ خونی
  • تب
  • علل روحی و روانی

10 علل اصلی تپش قلب

درمان خانگی تپش قلب

برای درمان تپش قلب در منزل می توانید برخی توصیه های مهم را عملی کنید. برخی از این توصیه ها را در ادامه ذکر می کنیم:

اصلی ترین راه درمان در منزل بر اساس حذف کردن عامل ایجاد کننده (داروها، تنباکو، قهوه، چای و الکل)، تشخیص دادن و درمان کردن بیماری های دیگر از جمله پرکاری تیروئید، هیپوگلیسمی، علائم یائسگی و اضطراب) و درمان کردن برخی از آریتمی ها است. در بیشتر موارد با رعایت عادات خوب و سبک زندگی و رژیم غذایی، دوری از استرس و هیجانات و عدم انجام فعالیت های ورزشی نامناسب، ضربان قلب فرد بهتر می شود.

برای پایان دادن به بعضی از آریتمی‌های چرخه‌ای، گاهی اوقات چندین مانور واگی توسط دکتر متخصص یا افراد واجد شرایط دیگر انجام می‌شود که عصب واگ را تحریک می‌کند تا باعث شود قلب به آریتمی‌های خاصی بازگردد، مانند:

  • ماساژ دادن ناحیه‌ کاروتید گردن‌
  • نگاه‌ داشتن‌ نفس‌ برای مدت کوتاه
  • سرفه کردن به صورت پی‌در‌پی
  • نیشگون‌ گرفتن‌ از پوست‌ بازو به‌ قدری‌ که‌ باعث‌ درد شود.
  • زدن‌ آب‌ سرد به‌ صورت
  • فرو بردن‌ سر در آب‌ سرد به‌ مدت‌ کوتاه‌
  • دوش‌ سرد به گونه ای که‌ آب‌ سرد روی‌ سر بریزد.
  • مانور والسالوا: بینی‌ و دهان‌ تان را بگیرید و سعی‌ کنید در همین حین هوا را از بینی‌ تان خارج‌ کنید به گونه ای که‌ احساس‌ کنید پرده‌های‌ گوش‌ به‌ سمت‌ بیرون‌ حرکت‌ می‌کنند.

درمان دارویی تپش قلب

در برخی شرایط که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می گردد، ممکن است که یک‌ الی چند دارو جهت کنترل‌ کردن ضربان‌ قلب‌ برای شما تجویز شوند. در شرایطی که تپش قلب به دلیل آریتمی های قلبی رخ دهد، داروهایی از جمله دیگوکسین، کینیدین، مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم ، پروکاینامید، و داروهای ضد‌ بتا آدرنرژیک‌ توسط پزشک متخصص تجویز شوند. در آریتمی‌ها در صورتی که ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ خود باز نگردد، امکان‌ دارد نارسایی‌ احتقانی‌ قلب، حمله‌ قلبی ‌یا ایست‌ قلبی رخ دهد که در این صورت جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند. برخی مواقع نیز نیاز می‌شود که جهت تنظیم کردن ضربان قلب در بیماران دچار برادی کاردی (ضربان قلب پایین) ، دستگاهی به نام ضربانساز قلب (Pace maker) در سینه بیمار جای گذاری گردد تا در شرایط بسیار اورژانسی و ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم کند. در موارد بسیار نادر استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ برای خاتمه به آریتمی نیاز می‌شود.

درمان دارویی تپش قلب

کلام آخر

ممکن است هر فردی تپش قلب را به صورت لحظه با علل مختلفی تجربه کند اما برخی مواقع تپش قلب در بعضی افراد به یک بیماری تبدیل می شود که باید آن ها از داروهای خاصی برای درمان استفاده کنند. تپش قلب علل متعددی دارد که سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم/. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم. در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت تاپتنا یا toptena.ir در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو