7 خواص روغن خرگوشک + موارد منع مصرف

 7 خواص روغن خرگوشک + موارد منع مصرف


منبع: تاپ ناز

8

1402/6/5

12:08


خواص روغن خرگوشک را خریداری کنید و دنیایی از زیبایی را به پوست و موی خود هدیه دهید. روغن خرگوشک یکی از گیاهان دارویی بوده که در طب سنتی استفاده می شود؛ چرا که این روغن خاصیت فراوانی مانند درمان سرماخوردگی، ترمیم و تقویت مو، مشکلات تنفسی، تقویت ریش و ابرو و… دارد.

یکی از مهم ترین ویژگی های روغن گیاه خرگوشک، مقرون به صرفه بودن آن است. تمام بخش های گیاه خرگوشک در طب سنتی استفاده می شود و کاربرد دارد. به دلیل کاربردهای زیاد این روغن، باید مصرف کننده ها از فواید، نحوه تولید و نگهداری، روش استفاده و… مطلع شوید.

روغن خرگوشک هیچ عطر و بویی ندارد و حتی افراد حساس می توانند از آن استفاده کنند. در ادامه مقالات تاپناز به مهم ترین خواص خرگوشک و موارد منع مصرف آن می پردازیم، اگر به زیبایی خود اهمیت می دهید با ما همراه باشید.

image 31

روغن خرگوشک چیست؟

روغن خرگوشک، عصاره گل و گیاه خرگوشک یا گل ماهور بوده و از نژاد گل میمونی است. برگ های گل خرگوشک شباهت بسیار زیادی به گوش های خرگوش دارند، به همین دلیل به آن گیاه خرگوشک گفته می شود. این گیاه در مناطق قاره اروپا و آفریقا رشد می کند. البته در داخل ایران نیز این گیاه رویش دارد و می توانید آن را در مناطق مرکزی کشور همچون دامغان و مناطق شمال غربی و غربی ایران یافت. انواع بسیار زیادی از گیاه خرگوشک وجود دارد به همین یافتن و استفاده از آن ها، کار دشواری نیست.

در سراسر دنیا بیش از 350 نوع مختلف از گیاه خرگوشک وجود دارد. در ایران نیز می توان 50 نوع از آن را پیدا کنید. گیاه خرگوشک به دلیل طعم و مزه خود، به اسم گیاه مخمل هم شناخته می شود.

نحوه استفاده از روغن خرگوشک

همانطور که گفتیم روغن خرگوشک خواص و کاربرد بسیار زیادی دارد. شما باید در ابتدا مشخص کرده که به چه منظور از روغن خرگوشک از آن استفاده می کنید، سپس روش مصرف آن را به کار گیرید.

نحوه استفاده از روغن خرگوشک به منظور تقویت ابرو و موی سر

یکی از مهم ترین خواص استفاده از روغن خرگوشک، برای تقویت و پرپشت کردن موی سر و ابرو است، اما به شرطی که بتوانید به روش درستی آن را به کار گیرید. بهتر است این روغن را بعد از حمام، یعنی زمانی که مو، ابرو و مژه شما کاملا تمیز و پاکیزه است، استفاده کنید.

طرز استفاده از این روغن بدین شکل بوده که با استفاده از یک قطره چکان مقداری از روغن خرگوشک را بر روی بخش هایی از پوست سر خود که دچار ریزش است، بریزید و سپس آن را ماساژ دهید. ماساژ را به فشار بسیار کم و به آرامی تا زمانی انجام دهید که روغن کاملا جذب شود. برای اینکه بیشتر از خواص این روغن بهره ببرید می توانید به صورت روزانه از این روغن استفاده کنید، ولی بعد از حمام نتیجه بهتری از آن می گیرید.

یکی دیگر از روش های استفاده از روغن خرگوشک این است که مقداری از روغن را به شامپوی حمام خود اضافه کرده و در داخل حمام، موهای خود را با آن بشویید. با این کار می توانید از شر شوره های سر نیز راحت شوید.

همانطور که اشاره کردیم برای داشتن ابروهای پرپشت نیز می توانید از این نوع روغن استفاده کنید. برای این کار، یک گوش پاک کن را به مقداری از روغن خرگوشک آغشته کرده، بر روی ابروهایتان مالیده و سپس آن ها را ماساژ دهید. برای اینکه نتیجه بهتری از این کار بگیرید، توصیه می شود هر روز 2 بار این کار را انجام دهید.

مطلب مشابه: خواص روغن براهمی | عوارض و موارد مصرف روغن براهمی | موارد منع مصرف روغن

image 30

خواص روغن خرگوشک برای سبیل و ریش آقایان

بیشتر آقایان علاقه دارند تا ریش و سبیل پرپشتی داشته باشند و روغن خرگوشک در این مورد می تواند به آن ها کمک کند. در ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید تا تمام آلودگی از روس دستانتان پاک شوند. مقداری از روغن خرگوشک را با نوک انگشتان خود بردارید، بر روی سبیل یا ریش خود بمالید و سپس آن را به آرامی ماساژ دهید. تقریبا 10 تا 15 دقیقه ماساژ برای هر قسمت کافی است.

برای اینکه بتوانید به اثرات مطلوبی برسید، 3 یا 4 بار در هفته این کار را انجام دهید. بعد از اینکه 15 دقیقه ریش یا سبیل خود را ماساژ دهید، با استفاده از صابون ملایم یا شامپو بچه، بخش هایی که ماساژ داده اید را بشویید. به خاطر داشته باشید که این کار را باید هر بار انجام دهید.

دلایل بسیار زیادی همچون رژیم های غذایی نامناسب، استرس، عمل های جراحی، بارداری، اختلالات هورمونی، عدم مراقبت های کافی از مو و عوامل محیطی همچون آلودگی های هوا و رادیکال های آزاد، می توانند موجب ریزش موهای شما شوند.

بیشتر افراد پس از مشاهده کم پشتی موهایشان و ریزش آن ها، به این فکر درمان ریزش و تقویت موی سرشان می افتند. اولین و مهم ترین قدیم برای درمان ریزش موی سر، حذف عادت های غلط و پیدا کردن دلیل ریزش موی است. دومین قدم برای پرپشت کردن موها، استفاده از مکمل های غذایی و استفاده از داروهای گیاهی مناسب خواهد بود.

روغن خرگوشک هم باعث قطع ریزش مو و هم رویش مجدد آن ها می شود. به همین دلیل برای بخش های مختلفی مانند ریش، سبیل، ابرو، مژه و… کاربرد دارد. استفاده از روغن خرگوشک اثرات جانبی و زیان آوری ندارد و برای استفاده از آن نیازی نیست تا هزینه بسیار بالا و گزافی را پرداخت کنید. علاوه رب این ها تنها 6 تا 8 هفته لازم است تا ابرو یا موی شما رشد مجدد داشته باشند. با توجه به این توصیفات اگر علاقه دارید تا موهای سر، ابرو و بخش های دیگر را پرپشت کنید، بهترین انتخاب برای شما این روغن است.

مطلب مشابه: خواص روغن مار ؛ تمام فواید و کاربردهای روغن مار برای زیبایی و سلامت

image 33

خواص روغن خرگوشک برای درد

شما می توانید از روغن خرگوشک به عنوان یک ضد درد طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. این روغن که تاثیر بی حس کنندگی بر روی اعصاب دارد، کمک می کند تا از بروز دردهای مختلفی همچون سردرد و دندان درد جلوگیری شود. همچنین به منظور از بین بردن درد گوش می توانید چند قطره از این روغن را با روغن زیتون ترکیب کرده و چند قطره از این ترکیب را در هر گوش بچکانید.

خواص ضد التهابی روغن گیاه خرگوشک

روغن گیاه خرگوشک خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند التهابات بینی و التهابات مجاری تنفسی را کاملا درمان کند. این التهاب ها می توانند به دلیل عوامل مختلفی همچون سرماخوردگی و التهابات گوارشی رخ به وجود آمده باشند. التهابات گوارشی می توانند به خاطر تغذیه نامناسب یا مصرف نوشیدنی های الکلی در بدن افراد رخ دهند. روغن گیاه خرگوشک به عنوان یک دهنده بسیار قوی برای تمام این التهاب ها به حساب می آید.

روغن خرگوشک به عنوان آرام بخش فوری

این گیاه به دلیل ترکیبات آرام بخش خود، اثرات آرام بخشی بر روی بدن می گذارد. با خواص آرام بخشی روغن خرگوشک می توان گرفتگی عصبی را به طور چشمگیری بهبود بخشید، گرفتگی عضلات را تسکین داده و اختلالاتی بسیاری مثل استرس، اختلالات عصبی، اضطراب، افسردگی و عصبانیت را با استفاده از روغن خرگوشک بهبود پیدا می کنند. علاوه بر این ها، با استفاده از این روغن می توان فشار خون را کاهش داد و مصرف آن باعث کاهش دادن احتمال حمله های قلبی می شود.

استفاده از روغن خرگوشک به عنوان یک ضدعفونی کننده

با توجه به اینکه روغن گیاه خرگوشک، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، در نتیجه می تواند از زخم ها محافظت کند تا عفونت در آن ها ایجاد نشود و کزاز و شوک سپتیک یا شوک عفونی به وجود نیاید. این گیاه می تواند پلاکت ها و گلبول های سفید را در محل زخم، فعال مرده و از رشد میکروب ها در زخم جلوگیری به عمل آورئد. حتی اگر میکروب ها و عفونت ها موفق شوند به داخل زخم نفوذ کنند، با استفاده از روغن خرگوشک، گلبول های سفید فعال شده و در نتیجه تمام میکروب ها و عفونت ها از بین می روند.

درمان تب با استفاده از روغن گیاه خرگوشک

روغن گیاه خرگوشک می تواند عفونت هایی که عامل تب هستند را از نابود کنند و با این کار به طور معجزه آسایی به کاهش تب کمک خواهد کرد. گیاه خرگوشک مدر است و به دفع مواد مضر از بدن بسیار سرعت می بخشد. بدین ترتیب به بهبود عفونت، دفع سموم و مواد زیری که در بدن است، کمک می کند.

مطلب مشابه: روغن خراطین چیست و آیا بزرگ کننده اندام های بدن است؟

image 32

دیگر فواید و کاربردهای روغن گیاه خرگوشک

دی بخش بالا چند نمونه از مهم ترین خواص روغن خرگوشک را برای شما نام بردیم. اما باید بدانید که خواص و کاربرد روغن خرگوشک به همین موارد نیست. دیگر کاربردهای روغن گیاه خرگوشک عبارتند از:

  • کاهش التهابات دستگاه تنفسی و بینی
  • برای دفع خلط ها و دفع رسوبات از بدن
  • استفاده در آرام کردن و رفع رفلکس سرفه
  • برای بهبود و رفع مشکلات حاد و مزمن تنفسی
  • برای دفع نمک صفرا، سموم و آب اضافی از بدن
  • برای درمان انواع دردهای سر مثل سردردهای میگرنی
  • برای درمان عفونت های داخل گوش و درد گوش که از باکتری ها و قارچ ها ناشی شده است.
  • استفاده برای درمان و از بین برن عفونت های قارچی که در بر روی پای ورزشکاران ایجاد می شود.
  • برای درمان و بهبود سینوزیت، درمان سرماخوردگی، بهبود ذات الریه، بیماری سل، آسم، سرفه و…
  • این روغن مواد معدنی بسیاری دارد و شما می توانید به عنوان حالت دهنده مو از آن استفاده کنید.
  • درمان بسیاری از عفونت های و بیماری های دستگاه تناسلی، عفونت های روده بزرگ، عفونت های مجاری ادراری، درمان عفونت در کلیه ها

منع مصرف روغن خرگوشک و خطرات استفاده از آن

با وجود اینکه استفاده از روغن خرگوشک ضرری ندارد، اما باید چندین نکته را رعایت کنید که در ادامه آن ها را برای شما نام می بریم:

  • استفاده از این روغن زیر نظر پزشک
  • نحوه نگهداری از روغن گیاه خرگوشک
  • تنها باید به صورت استعمال خارجی استفاده شود.
  • منع مصرف روغن خرگوشک برای خانم های باردار و شیرده
  • استفاده طولانی مدت از روغن گیاه خرگوشک ممنوع است.
  • برای اینکه بتوانید از روغن خرگوشک استفاده کرده باید در ابتدا آن را با روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کنید.
  • در صورتی که زمان استفاده از روغن خرگوشک، پوست بدن یا سر شما دچار تحریک یا حساسیت شد، باید مصرف آن را قطع کنید.

نکته مهم

این روغن ها دارای پیوندهای دوگانه و غیر اشباع هستند که نسبت به حرارت، نور و سایر عوامل محیطی حساس  هستند. در نتیجه زمانی که در معرض این عوامل قرار بگیرد به سرعت اکسیده خواهد شد. با توجه به این توصیفات بهتر است روشن خرگوشک را در مکانی خنک، خشک و تاریک و همچنین دور از گرما و نور نگهداری کنید. اگر این موارد را به درستی و با اصول رعایت نمایید، می توان کیفیت محصول را مدت زمان طولانی حفظ و از فاسد شدن روغن خرگوشک جلوگیری کرد.

خرید و فروش و تولید روغن خرگوشک چگونه انجام می شود؟

روغن گیاه خرگوشک با روش بن ماری از گل های آن به دست می آید. در ابتدا باید گیاه مناسب و با کیفیتی را انتخاب کرده و گیاه توسط افرادی که در زمینه طب گیاهی تخصص دارند، تایید شوند. گیاهان انتخاب شده به محل مشخص شده برای تولید روغن های انواع گیاهان برده می شوند.

مرحله جمع آوری گیاه خرگوشک اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با دقت گیاهان را انتخاب کنید؛ چرا که اگر گیاه سالم و تازه نباشد یا با استفاده از آب ناسالم و آلوده آبیاری شده باشد، تمام مواد سمی و مضر آب به گیاه خرگوشک راه پیدا می کنند. در این شرایط از خواص و کاربردهای بی نظیر این روغن می کاهد.

قیمت روغن خرگوشک بر مبنای کیفیت و سالم بودن گیاه آن است. به عبارتی کارخانه ها و تولیدکننده هایی که مدعی هستند از مواد اولیه ارگانیک و با کیفیت  برای تولید این روغن ها استفاده می کنند، آن را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند.

شما می توانید برای خرید روغن گیاه خرگوشک به داروخانه های گیاهی یا وب سایت های رسمی که مجوز فروش روغن ها و محصولات ارگانیک را دارند، مراجعه کنید.

مطلب مشابه: خواص روغن رزماری | تمام فواید این روغن برای پوست و مو طرز تهیه آن

image 34

جمع بندی

خواص روغن خرگوشک به عنوان یکی از بهبود دهنده های قوی کاربردهای فراوان است. از مهم ترین دلایل محبوبیت این روغن می توان به در دسترس و مناسب بودن قیمت آن اشاره کرد. این روغن بدون اینکه هیچ آسیبی به پوست و موی شما برسانند، باعث رشد مجدد موها می شوند. برای آشنایی بیشتر با شیار روغن های درمانی می توانید به مقالات تاپناز مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو